Mail.app wil niet meer mailen

Pagina: 1
Acties:

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Sinds een paar dagen wil m'n Mail.app geen mail meer versturen via SMTP. Ik heb twee verschillende uitgaande servers en geen van beide doet het.

Het vreemde is, dat hij het alleen niet doet in Mail.app. Op m'n iPhone werken dezelfde servers prima. Het ligt dus niet aan de servers zelf maar echt aan Mail.app.

Als ik op 'Verzenden' klik, gaat hij leuk proberen te verzenden maar na een paar minuten zegt hij dat het niet lukt omdat de server offline is. Het lijkt wel alsof Mail geen verbinding kan maken.

Het probleem ligt ook niet bij little snitch, en ook niet bij m'n router (aangezien ik via m'n iPhone met dezelfde servers via dezelfde verbinding prima kan mailen).

Erg irritant dus. Heeft iemand hier een oplossing voor?

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Little snitch heeft toch niets met je iphone te maken? Schakel deze eens uit en probeer dan eens te mailen?

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

• sOid
  • Niet online
domi235 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 16:25:
Little snitch heeft toch niets met je iphone te maken? Schakel deze eens uit en probeer dan eens te mailen?
Nee. Sorry misschien staat het er een beetje vreemd. Little Snitch heeft alle dingen goed ingesteld. Hell, ik werk al een jaar met exact dezelfde instellingen (voor zowel Mail als Little Snitch) en sinds een paar dagen werkt het gewoon niet meer :X

Maar ik zal 'm ff uitschakelen, kijken wat het doet.

edit: Nee, helpt niks.

Wat ik nog vergeten was om te vermelden, hij haalt prima mail binnen. Zowel POP3 als IMAP.

[ Voor 10% gewijzigd door sOid op 10-03-2009 16:40 ]

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Kan het toevallig zijn dat je op de iPhone authenticated SMTP gebruikt en in Mail niet?

Probeer anders eens via telnet te connecten naar de mailserver, en kijk of 't werkt? e.g.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ telnet mailserver 25
Connected to mailserver.
Escape character is '^]'.
220 mailserver ESMTP Postfix
HELO hoi
250 mailserver
MAIL FROM: eenafzender@ergens.nl
250 2.1.0 Ok
RCPT TO: eenadres@ergens.nl
250 2.1.5 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
hoi
hoi
.
250 2.0.0 Ok: queued as ECF88481A8
QUIT
221 2.0.0 Bye

• sOid
  • Niet online
Dannr schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 17:41:
Kan het toevallig zijn dat je op de iPhone authenticated SMTP gebruikt en in Mail niet?

Probeer anders eens via telnet te connecten naar de mailserver, en kijk of 't werkt? e.g.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
$ telnet mailserver 25
Connected to mailserver.
220 mailserver ESMTP Postfix
HELO hoi
250 mailserver
MAIL FROM: eenafzender@ergens.nl
250 2.1.0 Ok
RCPT TO: eenadres@ergens.nl
250 2.1.5 Ok
DATA
354 End data with <CR><LF>.<CR><LF>
hoi
hoi
.
250 2.0.0 Ok: queued as ECF88481A8
QUIT
221 2.0.0 Bye
Nee alles is precies hetzelfde. Ik snap niet zo heel veel van je scriptje maar ik heb via telnet verbinding gemaakt met de mailserver van Planet internet en hij kan gewoon verbinding maken.
telnet mail.planet.nl 25
Trying 213.75.63.13...
Connected to mail.wxs.nl.
220 CPSMTPM-EML107.kpnxchange.com kpnxchange.com Tue, 10 Mar 2009 19:50:35 +0100

• Dannr
Ah, mijn telnet was een beetje best wel onduidelijk, sorry. Het is de bedoeling dat je regels 5, 7, 9, 11, 13, 14, 15, en 17 typt; als alles goed is zegt de server de rest (of iets van gelijke strekking) terug. Voor het beste resultaat gebruik je je eigen mailadres en een reele ontvanger voor regel 7 en 9.

Misschien is het een beetje een flauw gedoe, maar dan weet je tenminste zeker dat er niet iets raars in de configuratie van de mailserver zit.

[ Voor 18% gewijzigd door Dannr op 10-03-2009 20:34 ]

• 3ssen
  • Laatst online: 06:09
Arnout schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:11:
Waarschijnlijk gebruik je als uitgaande server mail.wxs.nl of een alias daarvan.

Dit moet je aanpassen naar smarthost.direct-adsl.nl.

Dit heb ik gisteren gedaan (ok, wel op een bedrijfsmailserver, maar het werkt).

Blijkbaar is er vrijdag iets veranderd aan die mail.wxs.nl waardoor het weer eens brak is.
uit: E-mailproblemen KPN, Misschien dat dit bij jou ook kan helpen?

• sOid
  • Niet online
3ssen schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:53:
[...]

uit: E-mailproblemen KPN, Misschien dat dit bij jou ook kan helpen?
Haalt helaas niets uit. Planet is sowieso slechter geworden sinds de overname van KPN, maar dat heeft hier verder niets mee te maken denk ik.
Dannr schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:30:
Ah, mijn telnet was een beetje best wel onduidelijk, sorry. Het is de bedoeling dat je regels 5, 7, 9, 11, 13, 14, 15, en 17 typt; als alles goed is zegt de server de rest (of iets van gelijke strekking) terug. Voor het beste resultaat gebruik je je eigen mailadres en een reele ontvanger voor regel 7 en 9.

Misschien is het een beetje een flauw gedoe, maar dan weet je tenminste zeker dat er niet iets raars in de configuratie van de mailserver zit.
Ah oke :) Ik heb 't gedaan, hieronder het resultaat. Lijkt mij gewoon goed.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
telnet mail.planet.nl 25
Trying 213.75.63.13...
Connected to mail.wxs.nl.
220 CPSMTPM-EML106.kpnxchange.com kpnxchange.com Tue, 10 Mar 2009 22:59:58 +0100 
HELO hoi
250 CPSMTPM-EML106.kpnxchange.com Hello [mijnip]
MAIL FROM: bliep@blaat.nl
250 2.1.0 bliep@blaat.nl....Sender OK
RCPT TO: efh@aweo.com
250 2.1.5 efh@aweo.com 
DATA
354 Start mail input; end with <CRLF>.<CRLF>
hoi
hoi
.
250 2.6.0 <CPSMTPM-EML106wFlyN0001af3e@CPSMTPM-EML106.kpnxchange.com> Queued mail for delivery
QUIT
221 2.0.0 CPSMTPM-EML106.kpnxchange.com Service closing transmission channel
Connection closed by foreign host.

• Dannr
Hmmm, ja, dat ziet er inderdaad uitstekend uit. Dus dan ligt het echt niet aan de mac, maar echt aan Mail. Wel raar als alle instellingen goed zijn.

Als je in ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist kijkt staat daar een kopje DeliveryAccounts en DeliveryAccountsBackup -- zijn die in orde? Anders kun je altijd nog proberen die plist weg te gooien/weg te verplaatsen en te kijken of hij het dan weer wel doet.

• sOid
  • Niet online
Dannr schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 09:48:
Hmmm, ja, dat ziet er inderdaad uitstekend uit. Dus dan ligt het echt niet aan de mac, maar echt aan Mail. Wel raar als alle instellingen goed zijn.

Als je in ~/Library/Preferences/com.apple.mail.plist kijkt staat daar een kopje DeliveryAccounts en DeliveryAccountsBackup -- zijn die in orde? Anders kun je altijd nog proberen die plist weg te gooien/weg te verplaatsen en te kijken of hij het dan weer wel doet.
Hmm, die .plist heb ik helemaal niet :/ Hij staat niet in de door jou genoemde map, maar als ik zoek is hij ook nergens te vinden. In TimeMachine (die terug gaat tot maart vorig jaar) ook niet.

• Dannr
Erm?! Dat is raar. Een mens vraagt zich af waar Mail dan z'n instellingen vandaan haalt :/

Je gebruikt gewoon Leopard? Of zit je nog op Tiger? Want dan kan het natuurlijk op een andere manier geregeld zijn.

• sOid
  • Niet online
Dannr schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:40:
Erm?! Dat is raar. Een mens vraagt zich af waar Mail dan z'n instellingen vandaan haalt :/

Je gebruikt gewoon Leopard? Of zit je nog op Tiger? Want dan kan het natuurlijk op een andere manier geregeld zijn.
Nee Leopard. 10.5.6 om precies te zijn. Er zit wel een plist in Library/Mail/AccountTypes/com.apple.builtin.mailaccounts/MailAccounts.plist maar daar is niks uit wijs te worden :/

[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 11-03-2009 11:51 ]

• Dannr
Weet je zeker dat je in ~/Library/Preferences kijkt (i.e. /Users/jij/Library/Preferences), en niet in /Library/Preferences ? (Just checking...)

[ Voor 8% gewijzigd door Dannr op 11-03-2009 11:58 ]

• sOid
  • Niet online
Dannr schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 11:57:
Weet je zeker dat je in ~/Library/Preferences kijkt (i.e. /Users/jij/Library/Preferences), en niet in /Library/Preferences ? (Just checking...)
Doh! Stom. Had me niet beseft dat er een verschil in zat, maar dat is natuurlijk heel logisch.

Na het converteren naar XML (anders was het onleesbaar) kan ik tot de conclusie komen dat het er goed in staat. Alleen de SMTP poort van Planet is een beetje vaag (587 ofzo), maar gisteren heb ik ook al handmatig poort 25 ingevoerd zonder resultaat...

Sloop ik de instellingen niet als ik de plist weggooi?

• Dannr
Als je de plist weggooit sloop je inderdaad je instellingen, dus daar zou ik wel een backup van maken ;)

Twee mogelijkheden:
1. Hetzelfde telnet verhaal als eerder, maar dan met poort 587. Als dat niet werkt: Mail afsluiten, in de plist die 587 veranderen naar 25, Mail opstarten.
2. De plist weggooien (na ergens een backup te hebben gemaakt, dus!), en in Mail alles opnieuw instellen, kijken of het dan wel werkt. (Dit is natuurlijk een beetje een vervelende manier, want ik weet niet precies wat je dan allemaal overhoop haalt. Als je op de server IMAP gebruikt kan er niet heel veel misgaan, maar toch)

• sOid
  • Niet online
Thanks, ik moet nu weg maar zal het over een paar uur proberen. Zal de resultaten in deze post editten ;)

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:04

E-Vix

Nu met sneeuw!

Geen idee hoe je mail probleem op te lossen is, maar je iPhone maakt ongeacht wat voor mailserver je ook invoert altijd gebruik van de mailserver van t-mobile (mits je uiteraard een t-mobile abonnement hebt). Ze vangen al het SMTP verkeer af en sturen dat naar hun eigen servers. Je kan namelijk sowieso niet de SMTP servers van Planet gebruiken als je via een andere provider op het internet zit.
Wellicht dat het probleem dus wel aan je SMTP server ligt. Je iPhone is hier geen goede check voor.

Als SMTP server www.microsoft.com ingevuld:
Received: from filter2-tmobile.zx.nl (filter3.zx.nl [194.187.76.140])

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• sOid
  • Niet online
E-Vix schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:43:
Geen idee hoe je mail probleem op te lossen is, maar je iPhone maakt ongeacht wat voor mailserver je ook invoert altijd gebruik van de mailserver van t-mobile (mits je uiteraard een t-mobile abonnement hebt). Ze vangen al het SMTP verkeer af en sturen dat naar hun eigen servers. Je kan namelijk sowieso niet de SMTP servers van Planet gebruiken als je via een andere provider op het internet zit.
Wellicht dat het probleem dus wel aan je SMTP server ligt. Je iPhone is hier geen goede check voor.

Als SMTP server www.microsoft.com ingevuld:
[...]
Ah dat wist ik niet :) Maar dan nog is het raar, want m'n vader (Windows computer met Outlook 2003) kan prima mailen via dezelfde SMTP server.

Ik ga nu het advies van Dannr nog even opvolgen :)

• sOid
  • Niet online
Nou, na veel pielen blijkt de oplossing simpel (en vreemd!) te zijn. Ik had bij de SMTP server van Planet aanstaan dat hij moest inloggen met mijn gebruikersnaam en wachtwoord. Toen ik op de PC van m'n vader keek stond daar dat er geen inloggegevens nodig waren, dus ik heb het in Mail.app ook uitgezet.

En warempel, het werkt weer. Blijft wel bizar dat hij het letterlijk een jaar heeft gedaan en toen ineens niet meer!

De SMTP-server van m'n eigen domein werkt somehow niet. Ook niet via dat Telnet ding. Maar dat is op zich niet zo erg als ik maar een werkende heb. Blijf het geheel wel vreemd vinden.

Bedankt voor de hulp Dannr!

• Dannr
Bizar! Maar in ieder geval fijn dat 't weer werkt :)
Pagina: 1