Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Offline HD image maken van verschillende systemen

Pagina: 1
Acties:

• kevinvs
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 28-11 12:01

kevinvs

Iedereen: BEDANKT!

Topicstarter
Ik ben al enige tijd opzoek naar een goede manier om backup’s in de vorm van een image te maken van een groot aantal verschillende systemen. Aangezien het niet altijd om eigen computers gaat en ik een backup zeer compleet wil hebben loop ik tegen een aantal dingen aan. Vandaar dit topic.

Eisen
• De backup moet offline gemaakt kunnen worden (vanaf BootCD, en liefst ook USB-stick)
• Er moet een groot aantal verschillende systemen worden ondersteund.
Waaronder in ieder geval IDE, SATA en USB-hardeschijven. (SAS/RAID hoeft van mij niet).
• Wegschrijven moet kunnen op USB-HD’s,
• Windows bestandsystemen 100% ondersteund (NTFS geen experiment status)

Wensen
• De image moet de vrije ruimte het liefst niet meenemen (ivm grootte/tijdsduur backup)
• Backups wegschrijven over het netwerk
• Bad-sectors kunnen overslaan

Nu kan ik er nog wel 20 eisen/wensen bij verzinnen, maar bovenstaande is het belangrijkste. De rest is mooi meegenomen.

In het verleden heb ik bovenstaande altijd kunnen door via “Super Barts PE 2004”, dit was een volgens mij iets uitgebreidere versie van normaal Bart/Win PE en kon gewoon opgestart worden, dan kon je nog kiezen of je netwerkondersteuning wou laden (meestal niet het geval) en vervolgens kon je via het “Nu2Menu” naar programma’s bladeren en daar kon je kiezen voor “Windows Explorer” maar ook o.a. Norton Ghost (volgens mij V8). Tevens kon je daar dingen door als Locksmit (Admin password veranderen). Nu zorgde de PE omgeving voor ondersteuning van de HD’s en ook mijn externe USB schijf werd altijd netjes herkend. Vervolgens deed ik een disk backup naar de USB-Disk en klaar. Wat is daar nu mis mee? Aangezien dit systeem al wat ouder is worden steets vaker (USB)HD’s niet herkend, vooral op het moment dat er SATA schijven zijn worden deze niet herkend en kan je er niks mee.

Vanwege het dus niet meer voldoen aan mijn 2e eis (verschillende systemen) ben ik dus opzoek naar wat anders. Daarbij ben ik langs een aantal opties gegaan, sommige uitgeprobeerd andere niet. Nu heb ik geprobeerd hieronder een lijstje te maken van wat ik geprobeerd heb, maar ben bang dat ik het ook niet goed genoeg getest heb en eigenlijk misschien wat te laks ben geweest met de gedachte dat het ‘toch niet ging werken’. Zo heb ik bv VistaPE getest, maar die herkende bij default mijn eigen laptop HD al niet . (Intel ICH8M SATA). Hield Hiren’s Boot CD ermee op op het moment dat ik zei dat hij Ghost met USB Support moest laden en kwam ik erachter dat de versie van Acronis alleen een bootCD meelevert voor het recoveren van de backup, niet voor het maken ervan. Mocht de conclusie zijn dat bovenstaande eigenlijk nooit gaat werken dan moet ik de HD’s er toch maar telkens uithalen en in de test-pc hangen, maar dat heeft niet mijn voorkeur.

Mijn vraag is dus; wie weet er een goede/handige manier om bovenstaande eisen te kunnen vervullen?

Opties wat ik voorbij heb zien komen maar nog niet heb uitgeprobeerd: dd (Unix) , PING (Partimage Is Not Ghost), G4U / G4L, Clonezilla, allerlei ander tools i.c.m. ubcd4win

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:31
Je geeft zelf acronis al aan, deze tool gebruik ik ook vaak en ondersteunt NTFS en sata schijfen. Backupen kan naar share of via FTP, maar ook naar (USB) disk. Kan je ook eenvoudig een bootable USBstick mee maken.

https://f1nerd.nl

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Het mooie van Acronis is ook dat als je te maken hebt met een machine die niet uit mag, dat hij een image kan maken terwijl de server gewoon draait.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Maar acronis heeft toch alleen de mogelijkheid om de backup te maken vanuit een Windows omgeving? Het gaat mij dus om het offline (al dan niet zonder werkende OS) toch een image te kunnen maken.
edit:
Of zit ik nu telkens naar de verkeerde versie te kijken? Ik kan het zo niet duidelijk vinden op hun site

[ Voor 23% gewijzigd door kevinvs op 10-03-2009 16:08 ]

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-11 21:05

DkF

Je kunt een BootCD maken met de "Bootable Rescue Media Builder" heet het geloof ik...
En met die BootCD kun je ook een image maken hoor, niet alleen terugzetten.

[ Voor 31% gewijzigd door DkF op 10-03-2009 16:06 ]

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
Je kunt een BootCD maken met de "Bootable Rescue Media Builder" heet het geloof ik...
Die moet je dus zelf maken vanuit Acronis? Maar heeft die enkele CD dan ook ondersteuning voor 95% van de systemen??

[ Voor 3% gewijzigd door kevinvs op 11-03-2009 10:11 ]

• ParaNoiMia
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 27-11 12:15
kevinvs schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 10:11:
[...]
Die moet je dus zelf maken vanuit Acronis? Maar heeft die enkele CD dan ook ondersteuning voor 95% van de systemen??
Ik heb vrijdagavond een image gemaakt van een HP Proliant server met een RAID controller, Acronis True Image Home herkende deze direct (waar bv Ghost 10 het af liet weten evenals mn Vista PE disk, die herkenden beide de controller niet)

Ook geinig, ik heb deze backup begin deze week gebruikt om de gemaakte image in een VMWare te laden en ook dat ging prima, dus het restoren is ook geen punt.

• kevinvs

kevinvs

Topicstarter
ParaNoiMia schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 21:07:
[...]Ik heb vrijdagavond een image gemaakt van een HP Proliant server met een RAID controller, Acronis True Image Home herkende deze direct
Waarbij je Acronis dus op een werkende Windows hebt geinstalleerd, bij mij gaat het juist om het offline (zonder draaiend OS) een image te maken..
Pagina: 1