Toon posts:

single core sneller dan i7?

Pagina: 1
Acties:
  • 582 views

Verwijderd

Topicstarter
Hoi
Ik vond niets specifiek met de zoekmachine dus vraag ik het hier maar.
ik vroeg me af of een intel pentium 4 extreme edition geclocked op 4.34ghz(van alienware) sneller is dan een i7 940 op 1taak.
Want als ik een heel zware taak uitvoer (kladblok 7gb file) iets vervangen ofzo waar hij een uurtje mee bezig is dan zie ik bij taakbeheer dat hij 13 procent gebruik en al mijn cores staan op het laagste buite die een met kladblok, die staat op 100 procent. Dus als je ruw rekent zie je dat je dan 400mhz op kladblok zet. Dus in principe zou een single core dan de volledige 4.34ghz gebruiken op dat taakje.

En welke programma's kunnen dan wel mijn i7 volledig benutten? ik bedoel varianten van programma's bv firefox i7 ofzo ;d die per tabje een andere core gebruikt ofzo (voorbeeld he)

tx

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01-04 07:40

Wbdsgnr

Discombobulated?

Een beetje kromme vergelijking. Als eerste kan de CoreI7 meer werk verzetten met minder kloktikken dan de pentium 4. Daarnaast is een bestand van 7gb openen in kladblok zwaar voor je hardeschijf, niet voor je processor. Als je echt gebruik wil maken van alle cores ga dan iets compileren of een video encoden (met de juiste software en instellingen).

Verwijderd

Topicstarter
mijn excuses ik heb het wel gevonden op het forum :d
srry

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21-05 11:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Een i7 is volgens mij ook een quadcore. Dat hij 'maar' 13% CPU verbruikt betekend niet zozeer dat hij je CPU niet kan benutten, maar dat hij je CPU niet wil benutten.
Een 7gb bestand in kladblok openen is meer een aangelegenheid van je geheugen en je harde schijf dan van je CPU. Want zeg nou zelf. Wat moet er berekend worden aan iets vervangen in 7gb aan data.
Als je sneller iets wilt bewerken in zo'n groot bestand, neem dan bijvoorbeeld Ultraedit of desnoods Notepad+. Die kunnen daar veel beter mee overweg.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Verwijderd

Topicstarter
Wbdsgnr schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:42:
Een beetje kromme vergelijking. Als eerste kan de CoreI7 meer werk verzetten met minder kloktikken dan de pentium 4. Daarnaast is een bestand van 7gb openen in kladblok zwaar voor je hardeschijf, niet voor je processor. Als je echt gebruik wil maken van alle cores ga dan iets compileren of een video encoden (met de juiste software en instellingen).
twas maar een voorbeeldje heeee :d
en mijn ssd vind dat niet erg hoor :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 12:44 ]

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 17:02

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Tja... is een koe sneller dan een auto? Wel als die auto stilstaat en de koe niet...

Er is lastig een vergelijk te maken. De cores van de i7 werken per stuk op 3,16 GHz, dus niet op 400 MHz per core hoor. Verder is de architectuur compleet anders, en dus ook hoe ze met data om gaan. Dat was ook de truc die AMD destijds met de Athlon XP toepaste: de 2400+ draaide bijv. maar op 1,7 GHz, maar was in benchmarks even snel als een P4 2,4 GHz, vandaar ook de naam. Hier zal dat ook zo zijn.

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 21-05 13:38
Zelfs een ssd zal hier nog enige tijd mee bezig zijn. Het zal idd sneller gaan dan een gewone maar dat is waar

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat je software moet hebben die overweg kan met meedere cores is lijkt me logisch. Als notepad singlethreaded is dan zul je idd maar iets van 13% cpu usage zien.

Hoe dit allemaal werkt staat prima uitgelegd in de SMP FAQ SMP FAQ, daarom gaat dit topic op slot.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.