Electronica liefhebbers: var. voeding voor peltier

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:48
Jaja, die 12V die standaard uit m'n voeding komt vinnik niet genoeg en daarom heb ik het vreemde idee opgevat om zelf een variabele voeding te bouwen die ongeveer van 0-30V kan en een max van 15A kan leveren. Mooie hiervan is, dat het als het goed is niet al te veel geld gaat kasten en als dat ik de voeding er netjes in m'n kast kan weg werken :).

Probleem is echter: waar kom ik aan een schema om z'n ding te maken?

Op http://www.circuitsonline.f2s.com/ staat wel een schema voor een dergelijke voeding, maar deze is gebouwd rond een 78 GU IC die ik nergens kan vinden :(. Dus wie weet of het mogelijk is om deze te vervangen door iets anders, of heeft ergens een ander schema liggen?

Zo ziet het scheme van Circuits Online er btw uit:

Afbeeldingslocatie: http://www.circuitsonline.f2s.com/circuits/voedingen/sch_07.gif

• bugs
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18-06-2024

bugs

www.bugs.nl

Je kan het ook wel met een lm317 af...

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

Verwijderd

denk er wel aan dat je een gigantische koelplaat nodig hebt

• Dennis Nijhuis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-03-2025
daar kun je toch weer mooi die peltier voor gebruiken?? :-) Maar wat dacht je van op je kast schroeven??

Bestuh!!

• Hielko
Op maandag 26 februari 2001 20:43 schreef bugs het volgende:
Je kan het ook wel met een lm317 af...
Heeft deze dan dezelfde specs? Want het lijkt me niet dat je de ene IC zo door een andere kan vervangen, of wel?

Verwijderd

grote koelplaat is gewoon duur.

het opgenomen vermogen van de transistoren is gelijk aan de in gangs spanning (gelijksp.) min de uitgangs sp. en dit vermenigvuldigen met de stroom op dat moment.

dus als je de hoogste stroom neemt en de uitgangs spannig laag hebt dan staat er een zeer groot vermogen over de trans. en dat moet de koelplaat verwerken , en dat geeft weer een hoop hitte bij de pc die de intake vent. waarschijnlijk weer aanzuigd

Verwijderd

ik vind het allemaal mooi en prachtig... maar
ik hoef maar tot de 16v te gaan en ik heb heb 32A nodig... :(

dus ik ga dalijk denk ik maar kloten met een ringkerntransformator en een paar flink dikke condensators.. (ja ook een gelijkrichter)

dit is toch een zogenaamde switching power supply of niet??

kan je die dingen niet op een of andere manier parralel schakelen ofzo?? of 2 van die dikke chips gebruiken..

Verwijderd

dit is een analoge voeding , dus geen geschakelde.

vandaar dathet rendament voor kontinu bedrijf een beetje slecht is.

maar als je maar 1 vaste spanning nodig hebt dan is het gemakkelijker om alleen maar een trafo met de juiste spanning en een gelijkrichter te gebruiken.

met ringkern is deze zeer kompakt en geen overbodige warmte.

ringkerntrafo 500VA kost ong. f150,00

• Hielko
Daaraan heb ik ook gedacht, maar het is simpelweg zo dat je van te voren nooit kan vertellen op hoeveel volt je peltier het beste werkt. Je moet namelijk de ideale combinatie vinden tussen de Delta T die ie kan maken en de hittie die ie produceert.

Daarom wil ik mijn voeding ook regelbaar bouwen. Maar kan ik dus een gewoon LM317 gebruiken :?.

Verwijderd

ja alleen is de stroombegrenzing dan 50% hoger.

de 78GU kan 1A leven en de 317 1,5A.

je kunt er trouwens meer 3055`s bij plaatsen zodat je meer stroom kunt trekken.

de schakeling heb ik zo`n 15 jaar geleden gebouwd en was goed te regelen , die 78GU was toen heel gebruikelijk.

• bugs

bugs

www.bugs.nl

De lm317 is niet pin-compatiebel, je zult het schema dus een beetje aan moeten passen..
Heb je evt gedacht aan een pulsbreedte modulatie? Ik denk dat dat wel gaat met een peltier element. Het lijkt me een resistieve belasting.
Hierdoor disipeer je niet de energie (geen groot koelblok) dat scheeld toch al een hoop. Waarom wil je je pertier kunnen regelen?

Celeron(cd0) 1000@1000,1.80V ASUS P2B-S Rev 1.03 BIOS 1014 beta 1a, 256@222,100Mhz/AMD k6-III+ 450@550,2.0V ASUS P5A-B rev 1.03 BIOS 1010, 256Mb@222,100Mhz

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

mja pwm lijkt me op zich best mogelijk maar je produceert daarmee wel een flinke stoorzender die vlak boven je cpu zit geplakt dus wel flink filteren !!!

IP Rocks

Verwijderd

Is een oude pc-voeding niet regelbaar te maken? Door de terugkoppeling via de spoeltjes of opto-coupler te veranderen?

Als iemand hier schema's of info over vindt op het internet: link ze hier naartoe.

Verwijderd

Bij Conrad staan geschakelde netvoedingen van 13,8 V / 50A

Verwijderd

Op maandag 26 februari 2001 23:14 schreef bugs het volgende:
De lm317 is niet pin-compatiebel, je zult het schema dus een beetje aan moeten passen..
Heb je evt gedacht aan een pulsbreedte modulatie? Ik denk dat dat wel gaat met een peltier element. Het lijkt me een resistieve belasting.
Hierdoor disipeer je niet de energie (geen groot koelblok) dat scheeld toch al een hoop. Waarom wil je je pertier kunnen regelen?
NEE !! NIET DOEN!! ..

ja oke effe aandacht getrokken :P

als je dat doet.. dan gebeurt er dit...
stand 1: geen stroom: het peltier element ontrekt geen warmte aan de warmtebron en zal dus warmer worden.
stand 2: te hoge stroom: het peltier element zal door interne warmteproductie(i2r) meer warmte produceren dan het warmte vervoert, wat resulteerd in een netto opwarming.

pulsebreedte modulatie ie een snelle afwisseling van stand 1 en 2 om een tussen weg te simuleren.. Dit alternatief is desastreus voor je peltier (ik heb het niet uit me duim gezogen, dit heb ik gewoon in een stuk over TEC's gelezen van een TEC-fabrikant)

je zou het misschien wel een paar dikke condensatoren na die pulsbreedte mod. kunnen gooien.. maar je moet niet vergeten dat een peltier max 15% rimpel mag hebben (liever minder natuurlijk) en dat de piekspanning NIET voorbij de MAXV mag gaan.. meestel 15,9 of 24,6 ofzo

maar als ik gewoon zon ringkern geval gelijkrichter en flink wat condensators erachter heb.. kan ik die dan niet regelbaar maken door er een flinke potmeter tussen te gooien??? dan gaat het voltage toch omlaag ofniet..

Verwijderd

andere vraag:

heeft er iemand een 600VA ringkerntrafo gezien?? 12v..

amplimo heeft die niet meer in 12v :(

Verwijderd

Op dinsdag 27 februari 2001 09:04 schreef Crackpot het volgende:
Bij Conrad staan geschakelde netvoedingen van 13,8 V / 50A
k#t-zoeksysteem bij conrad..

ik kan em echt niet vinden.. weet je toevallig nog hoe duur die was??

• bugs

bugs

www.bugs.nl

.. maar je moet niet vergeten dat een peltier max 15% rimpel mag hebben (liever minder natuurlijk) en dat de piekspanning NIET voorbij de MAXV mag gaan.. meestel 15,9 of 24,6 ofzo
Kijk zo leer je nog eens wat ;) IDD niet doen dus.

• Hielko
Een klein beetje boven Vmax mag wel bij de peltier. Dit zal hem echt niet slopen, het zorgt alleen voor meer warmte.
Waarom wil je je pertier kunnen regelen?
Heb ik geloof ik al ergens verteld, maar het idee is dat je moet uitproberen wat de ideale stand van een peltier is. Op Vmax zetten is natuurlijk mogelijk en dat zal ook de grootste Delta T veroorzaken tussen de proc en het koelwater, maar Vmax betekend ook dat de peltier flink veel hitte produceert. Daarom kan het koelwater flink veel warmer worden wat als gevolg heeft de absolute temp van de proc bij een hogere delta T toch hoger is. Niet echt de bedoeling lijkt me. Daarom wil ik de peltier kunnen regelen zodat ik de ideale stand kan vinden.
Hoe? kan ik gewoon de Vin aansluiten op wat Pin 2 is in het schema, de potmeter zooi op wat Pin 4 is in het schema en de Vout op wat pin 3 is in het schema?
je kunt er trouwens meer 3055`s bij plaatsen zodat je meer stroom kunt trekken.
En hoe kan ik bepalen hoeveel hoger het vermogen dan wordt? Lijkt me wel handig als ik die dingen niet op de gok wil bijplaatsen.

Hoe zo'n groot koelblok btw eigenlijk nodig? Het is toch zo dat het voltage verschil tussen die de voeding levert en het voltage wat er in gaat (30V) keer de stroom die wordt afgenomen bepaalt hoeveel watt de transistoren en voltage regelaar IC af staan (beetje kromme zon volgens mij....). Hij moet het ongeveer kunnen trekken tot de 15V denk ik, wat daaronder zit heb ik toch niet nodig omdat de peltier toch altijd flink moet werken.

Verwijderd

hielko heb een mailtje gestuurd met gegevens LM317 en 2N3055

• Hielko
Ik heb het gezien. Bedankt daarvoor :).

• Hielko
Ik zag trouwens dat ze in de datasheet bij de voorbeeldjes de LM317 beschermen met een diode tegen een inductiestroom die kan ontstaan bij het inschakelen. Ik neem aan dat, dat niet nodig is als je al 5 transistoren gebruikt, of wel?

Verwijderd

nee die is niet nodig , die zet je erin als je de zaak extreem gaat beveiligen.

normaal gaat er niets fout.

• Hielko
Oke, ik denk dat ik deze voeding nu wel kan bouwen :). Maar ik wel graag nog een leuk extra'tje in wat ik zag op vego.nl

Ipv de ene potmeter om het voltage van 0 naar 30 te kunnen regelen een 3tal potmeters. Met de eerste stel je het minimum voltage in, met de twee de max en met de derde kan je tussen die twee waarden varieren. Lijkt me wel handig. :). Het principie:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/13/07/07_07_01.gif

Links is de normale potentiometer getekend, waarmee men de spanning kan instellen. Rechts het alternatief, dat uit drie potentiometers bestaat. Dat kunnen gewone, ordinaire, goedkope koolpotentiometers zijn, de enige voorwaarde is dat de waarde van R3 minstens tien keer groter is dan deze van R1 en R2.
Stel dat men de uitgang van de voeding wil instellen op 12,00 V. Men zet de loper van R3 in de linker stand en verdraait de loper van R1 tot de voeding een uitgangsspanning van 11,9 V opwekt. Dan zet men de loper van R3 in de rechter stand en verdraait R2, tot de uitgangsspanning van de voeding gelijk is aan 12,1 V. Het regelbereik van de potentiometer R3 loopt nu van 11,9 V tot 12,1 V en het is vrij gemakkelijk om de spanning heel precies op 12,00 V af te regelen!
Daarnaast staat er ook nog het volgende op de site:
Afbeeldingslocatie: http://www.vego.nl/13/07/07_07_02.gif
In bovenstaande figuur is dit geniale principe uitgewerkt voor een praktische voedingsschakeling. Het volledige systeem kan de plaats van de instelpotentiometer van een gestabiliseerde voeding innemen.
Ik snap ten eerste niet wat al die weerstandjes doen bij het uitgewerkte schema en waarom er bij de waarde van R3 47k staat. Dat lijkt me niet echt 10x zoveel als de waarde van R1 of R2. Iemand hier die weet hoe ik dit in kan bouwen in de voeding waarvan het schema in de eerste post van dit topic staat?

Verwijderd

voor de LM317 heb je geen spanningsdeler nodig.

je kunt gewoon 2 potmeters in serie zetten.
1e potmeter is voor grof instellen en de 2e is voor fijnregeling.

ze staan in serie zo van : 1 uiteinde potm. aan massa de loper daarvan naar een uiteinde van de 2e potmeter en de loper naar poot 1(adj) van LM317.

de fijnregeling kan je procentueel kiezen.

bv. p1 5K en p2 0,5K
met p2 kun je dan ongeveer 2,5V regelen
is p2 0,25K dan kun je 1,25V regelen

de juiste waardes moet je even uitproberen

Verwijderd

ok nog effe vragie! : kneusje (not)

hoeveel AMP kunnen die LM317 en 2N3055 aan??

zat te denken om in te stellen tussen 12->16V..

van 25A -> 32A (!)

mag ik ze niet parralel schakelen.. ?

Verwijderd

LM317 kan 1,5A hebben en 20Watt , en de 2N3055 15A bij 117Watt.

de LM317 kun je ook parralel zetten maar dan komt er een schakeling bij die de aansturing moet regelen.

de 2N3055 kun je zo veel parralel schakelen als je maar wil , tot dat de regel IC het niet meer afkan.

Verwijderd

et stijgt me effe boven me oren..
ga morgen wel even langs een electro-zaakje

maar als ik het goed begrijp zijn die chippies alleen maar voltage afregel-IC's??

die het voltage gewoon omlaag gooien..??
maar gaat het Amperage dan ook mee??
(kweet het.. tis niet mijn vakgebied)

maar ik heb zowiezo een dikke ringkern en gelijkrichter nodig.. nou die koop ik dan maar alvast.. :)

Verwijderd

als de spanning omlaag gaat dan gaat de stroom natuurlijk ook omlaag.

als je er niet uitkomt en je woond echt in eindhoven dan kan ik je er wel mee helpen

• Hielko
Als ik in dit schema ook nog een ledje in wil bouwen, kan ik dat dan gewoon voor de LM317 zetten samen met een weerstandje? Dan is de stroom nog niet echt vlak, of maakt dat niet uit voor een ledje?

• Hielko
en nog een vraagje:

Zijn er nog condensatoren in het schema die een speciale behandeling nodig hebben? bijvoorbeeld zo dicht mogelijk bij de LM317 voor C5 en/of C6?

Verwijderd

ledje kan voor de LM317.
en er kunnen gewone elko`s worden gebruikt.
C5 en C6 kun je het beste vlak bij het regel IC plaatsen (voorkomt oscileren)

• Hielko
Oke, thanks

Dan weet ik denk ik alles wat ik wil weten :).

• Hielko
Ik weet toch nog niet alles wat ik wil weten...

1. Wat doen C1 en C2 voor de transformator, wat voor nut hebben die condensatoren daar?

2. Waarom wordne er verschillende symbolen voor condensatoren gebruikt. Dat zijn zeker twee verschillende typen condensatoren, of niet? En zo ja, welke?

• Aphax
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19-04 14:57
Beetje offtopic, maar hoe ingodsnaam weten jullie zoveel van electronica af? Gewoon spelenderweijs geleerd? of doen jullie een opleiding electronica?

Verwijderd

C1 en C2 zijn voor ontstoring (net als die in een boormachine zitten)
deze kunnen weg gelaten worden.

condensatoren net als C5 C6 en C8 zijn folie condensatoren werken vaak ook op wisselspanning (niet altijd)

en net als C7 heet gewoon elko , en is normaal alleen voor gelijkspanning (bipolaire uitgezonderd)

• Hielko
Beetje offtopic, maar hoe ingodsnaam weten jullie zoveel van electronica af? Gewoon spelenderweijs geleerd? of doen jullie een opleiding electronica?
Volgens mij is het meer kneusje die electronica kennis heeft. Die van mij valt jammer genoeg wel mee...
ze staan in serie zo van : 1 uiteinde potm. aan massa de loper daarvan naar een uiteinde van de 2e potmeter en de loper naar poot 1(adj) van LM317.
Ik weet niet zo zeker of ik dit wel helemaal volg. Potmeter 1 heeft drieaansluitingen. De eerste gaat op de aarde, de tweede op de plus en de derde, de loper, gaat naar de tweede potmeter naar een uiteinde van potmeter 2. De loper van potmeter 2 gaat dan naar de lm317 adjust pin. Dat staat er als ik het goed begrepen hebt. Maar waar blijft de derde pin van Potmeter 2 dan? is het niet nodig om deze aan te sluiten?

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:29

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Op dinsdag 27 februari 2001 09:25 schreef freakyfrank het volgende:
andere vraag:

heeft er iemand een 600VA ringkerntrafo gezien?? 12v..

amplimo heeft die niet meer in 12v :(
Kijk eens in de wereld die hallogeen heet. 12 volt wisselspanning met grote amperages :)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Verwijderd

van elke potmeter worden maar 2 aansluitingen gebruikt.

als de knop naar je toe wijst gebruik je de rechtse 2.

Afbeeldingslocatie: http://members.chello.nl/~j.kwarten/potmeters.JPG

• Hielko
Ik snap het :).

Ff iets klein over het ledje wat er natuurlijk in moet komen om te kunnen zien of ie aan staat: Als ik een ledje met de volgende specs gebruik:
Doorlaatspanning 2,7 tot 3,2 V · IF 20 mA · Golflengte 470 nm · 7-14 mcd.
Moet het voltage die er over heen komt te staan dus flink naar beneden. Ik ga een ringkern gebruiken die volgens de specs 30V af geeft en dan schakel ik de primaire en secundaire uitgang parralel zodat het nog steeds 30V is maar dan wel met een dubbele hoeveelheid aan ampere. Omdat een ringkern meestal een iets hoger voltage afgeefd dan volgens de specs doe ik het voltage * 1,03. Daarna haal ik er 1,4 volt vanaf die verloren gaat over de bruggelijkrichter. Dan is er dus nog 29,5 Vlot over die over het ledje gaat staan als ik deze parralel schakel na de 26000u condensator. Om deze reden moet er een weerstandje in serie met het ledje gezet worden.

Volgens de specs gebruikt het ledje 20mA = 0,02A bij 3V. Dat is dus een weerstand van (3/0,02) = 150 Ohm. Om het voltage dus bijna een tienvoud naar beneden te brengen moet ik dus een weerstandje van ongeveer 1400 Ohm gebruiken.

Klopt deze redenering een beetje, of slaat dit nergens op?

Verwijderd

ten eerste is de gelijkspanning over de condensator U wissel X de wortel van 2

en dat is in jou geval 30V X 1,4 = 42V

een beetje ongunstig voor de spannings val over de transistoren

bij een uitgang van 16V , staat er 26V over de transistoren
dit maal 30A geeft een vermogen van 780W

beter is een trafo van 18V tot 20V als je op de uitgang niet hoger gaat dan 16V

de weerstand reken je uit als volgt (spanning over C - de spanning over led)/ stroom led

• Hielko
Au...

Ik ben wel van plan om de uitgang boven de 16V te krijgen (max V over peltier is ongeveer 25 :)). Ik denk dat ik dan het beste een 12V transformator kan nemen waarvan ik de primaire en secundaire spoel in serie schakel om 24 x 1,4 = 33,6 V te krijgen. Daar gaat dan 1,4V af voor de bruggelijkrichter = 32,2 V wat over het ledje komt te staan. Daar moet ik dus ongeveer een weerstand van 1600 Ohm mee in serie schakelen, correct?

Ja correct, ik zie net een formule staan in de laatste post (even overheen gelezen) en die zegd dat het 1500 Ohm is.

Er zal ook wel een spanningsval optreden over het regel IC met alle transistoren dus dan krijg ik een regelbare voeding van ongeveer 0 naar ongeveer 30 :).

Verwijderd

je leert het al nu ik nog om een plaatje te kunnen plaatsen

Verwijderd

eindelijk het is gelukt

• Hielko
Het is mij ook gelukt om een goed en werkend schema te krijgen, maar als ik die post van zonet van Dabit lees was het zonde van mijn tijd...
Pagina: 1