Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Zit met een probleem waar ik niet helemaal uit kom. Ik heb een oude harde schijf van een Acer laptop (WD schijf) waar het moederbord van overleden is (einde laptop dus). Daarnaast heeft mijn vriendin een oude HP laptop Pavilion ze5600, waarvan de harde schijf overleden is. Nu wil ik de harde schijf overzetten naar de laptop van mijn vriendin. Probleem is, wat wel te verwachten was, dat windows niet wil starten. Bios ziet harde schijf wel, maar wil niet doorstarten. In veilige modus wil ie het ook niet doen.

Een ander probleempje is dat mijn vriendin geen idee heeft waar haar originele oem windows cd ligt (wat is dat vroeg ze, zucht). Nu heb ik zelf wel een windows cd liggen van Dell dus misschien is daar iets mee mogelijk. Heb de harde schijf door bios laten controleren, geen fouten gevonden dus de harde schijf is goed (gek is wel dat ik het lampje van de harde schijf niet zie knipperen en hem ook niet hoor, maar bios ziet hem en controle was ook prima).

Vraag is nu hoe ik dit het beste kan aanpakken. De gegevens op de oude schijf zijn niet belangrijk dus rigoreuze aanpakken zijn ook welkom. Denk er zelf aan om de schijf en wissen (via bios) en dan proberen de Dell windows cd te gebruiken. Nu schijnt dit weer problemen te kunnen geven omdat de oem cd alleen op bepaalde biossen zal draaien (is dit te omzeilen, bijv. door en een dell bios op te flashen, en is dat dan wel mogelijk als ik niet eens windows in kom?)

Of is er een manier om windows alsnog doorgestart te krijgen?

Dank alsvast voor tips

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 06:25
Welke versie van windows betreft het? Indien het Windows XP of eerder is en de hardware verschillend is, is de kans klein dat je ermee kunt gaan booten.

Op nieuwe hardware is een nieuwe installatie sowieso altijd gewenst.

Ik raad je aan om met een live cd te booten, data die je wilt behouden van de schijf naar een netwerk locatie oid te kopieren, en vervolgens de schijf formateren en nieuwe installatie uit te voeren :)

De Dell OEM licentie zal waarschijnlijk niet werken icm met een HP laptop (of iig niet legaal zijn)

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:55

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Krijg je ook enige foutmeldingen te zien bij het opstarten? Je ziet dus wel de geavanceerde opties als je F8 gebruikt. Kan je eens loggen waar het mis gaat? Je kan proberen op te starten met die Dell CD, maar dat heeft volgens mij weinig nut aangezien jouw machine een Dell machine moet zijn (afaik).

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 20:51
Zit er bij die HP wel een geldige xp licentie onderop geplakt? Zo ja dan kun je het beste windows xp met een oem cd opnieuw installeren en hiervandaan de drivers voor de HP downloaden. http://h10025.www1.hp.com...nl&lang=nl&product=385142

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-09 20:40
Of het lukt zonder herinstallatie ligt een beetje aan waarom die niet doorstart, als dat om de sata controller is, dan kun je eens in het bios kijken of de hard disk op AHCI ingesteld staat en daar switchen naar compatible/legacy ofzo.

Als het door een chipset-probleem komt, dan zou ik zo niet weten hoe je de hal van een geinstalleerde windows versie kunt vervangen.

[ Voor 17% gewijzigd door sewer op 10-03-2009 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga proberen om wat extra gegevens hier neer te zetten maar ik moet dit alles vanaf mijn iPhone doen omdat vrouwlief mijn XPS laptop in beslag heeft genomen omdat ze vandaag thuis werk (vandaar misschien ook wat meer tikfouten, pokke kleine toetsjes). Betreft idd windows xp.

Zal sowieso later de originele windows erop zetten want anders is het idd volgens mij niet legaal. Maar ja die cd ligt "ergens" bij haar moeder (vrouwen...) en dat is 100 km rijden. Weinig zin in als ik het niet voor elkaar krijg. De acer en de hp leken op elkaar in zoverre dat ze ongeveer even oud waren. Uiteraard zijn de drivers compleet anders en de hardware verschilt ook wel behoorlijk. Mijn laptop had een intel processor deze is amd. Mijne had wel een grafische kaart, deze niet. Etc etc. Maar goed de harde schijf moet toch te gebruiken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Foutje, hp laptop is celeron, mijne was pentium 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Dit is je kans om unbuntu uit te proberen....

anders bestel recover cd?
http://h10025.www1.hp.com...t=18703&docname=c00707856

(met wat zoeken kun je wel euro site vinden)

PS, ook je moeder kan per post sturen. kost minder dan 100 x2 km rijden he?

[ Voor 14% gewijzigd door leuk_he op 10-03-2009 11:53 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• trinite_t
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09 14:06
Waarom zo moeilijk. Er staat als het goed is een productkey van windows xp (home/pro?) onder die laptop. Download een installatie CD van xp home of pro (net waarvan de code is) van het web via een van de (niet helemaal legale) kanalen, brand deze, boot hiervan en installeer deze op je laptop. Vul als product key de code in die onder op je laptop staat, et voila, je hebt gewoon een legale windows versie er op staan.

The easiest way to solve a problem is just to solve it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-09 20:50
Dit heeft met Windows te maken, niet met de laptop...

Daarnaast kun je beter een nieuwe installatie doen van Windows om problemen te voorkomen. Pak gewoon een normale Windows CD van de juiste versie van de licentie. OEM maakt niets uit. Installeer gewoon en gebruik de code op de laptop. Vervolgens moet je waarschijnlijk per telefoon activeren. Drivers van de HP site halen et voila.

Waar je het weghaalt van de OEM en de BIOS weet ik niet. Dat is dan de automatische activatie gok ik. Leuk en aardig, maar met een telefoontje naar de Windows Activatie service is het ook zo geklaard. Daarnaast: Niet geschoten is altijd mis.

*Titelfix
*Move naar WC (of is de afkorting nog wel WOS?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
GENETX schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:00:
Waar je het weghaalt van de OEM en de BIOS weet ik niet. Dat is dan de automatische activatie gok ik.
Psssst: SLP activatie? Kan maar zo.
Dell deed dat in het verleden wel vaker bijvoorbeeld, en aangezien TS met een Dell CD loopt te spelen...
*Move naar WC (of is de afkorting nog wel WOS?)
Ja hoor.

Gooien we ook nog even een titelfix er tegenaan, al is het wel een topic waar je met een beetje eigen inzet qua zoeken ook wel een oplossing voor had gevonden.

[ Voor 9% gewijzigd door alt-92 op 10-03-2009 12:17 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Idd op de laptop zit gewoon een sticker dus wellicht dat het gaat lukken. Is nu nog aan het formatteren dus ik laat jullie even weten hoe het gaat. Dat van die oem cd en bios had ik elders gelezen. Op het moment dat windows zou gaan installeren zou de bios de oem cd controleren, misschien een broodje aap verhaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Had inderdaad al wel wat zaken gevonden maar meestal is het onderwerp dan hoe de gegevens te redden zijn. Eigenlijk is het relatief eenvoudig en betreft het gewoon een nieuwe installatie over een oude schijf heen. Was wat onzeker geworden door de verhalen van bios wat de installatie zou tegenhouden. Laat nog even weten of dit gaat lukken.

Bedankt voor de nuttige reacties toch weer een en ander geleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

De enige manier om een bestaande WinXP installatie werkend te krijgen op een nieuw moederbord is een repair install met een SP-2 installatie-CD of hoger. Maar aangezien de inhoud van de schijf niet belangrijk is kun je dan net zo goed een clean install doen.

Let er wel op dat harde schijven in notebookjes soms met secutity features vanuit de BIOS tegen gebruik in andere PC's beveiligd zijn. Dat kan evt. verhinderen dattie braaf met het andere notebookje wil spelen. Als dat zo is moet je die HD eerst met een daartoe geëigende utility echt compleet wissen tenzij die beveiliging in de originele notebook er eerst afgehaald kan worden. Maar die is overleden begrijp ik. Als ik jou was zou ik sowieso even bij WD hun schijf-utilities downloaden en de schijf volledig testen en wissen. Ze staan ook op de Ultimate Boot CD meen ik.

knip

[ Voor 1% gewijzigd door alt-92 op 11-03-2009 16:25 ]

Pagina: 1