2 nieuwe shopreview punten

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Onderstaande schreef ik per mail aan een tweakers net crewmember, n.a.v. een (terechte) shopreview verwijdering , toch is er wel een niche in de reviews van overpromising shops die dan hopelijk wat eerlijker worden, ik betaal liever iets meer voor snelle levering, dan aan klanten lokkende 'niet leverende' shop waar ik dus ook zelden meer zal kopen, alleen als het niet anders kan EN ze de allergoedkoopste zijn, + dat ik geen haast heb voor de aanschaf. :

Hallo W,

De admin had gelijk, goed dat hij/zij de bijdrage verwijderde, het was een
shopreview van lik mijn vestje.

Dat neemt niet weg dat met mij steeds vaker mensen iets via een webshop
aanschaffen na vergelijken op veelal prijs, en dat als je dan klant bent,
een op voorraad zijnde product bestelt blijkt hun realtime on-site voorraad
getal... etc. ineens niet correct en is het product _niet_ op voorraad / aanwezig.

Een andere lokker is: 'vandaag voor zo laat besteld, morgen in huis'... en
dan heb je het 3 dagen tot meer dan een week ! later.
En als je mazzel hebt pakken de buren het bijv. -2- dagen later aan.

Ik pleit er dus bij deze voor dat de shopreview een nieuwe content er bij
krijgt, en wel 2 ergernissen:
Was het gewenste product zoals vermeldt ook_werkelijk_ op voorraad?
Zo ja, leverde men in dag(en) zoals vermeldt staat? Zo nee, hoeveel dagen, in
bijv. percentage, verder ?

mvg, all4all / notsonewbie

----- Original Message -----
From: "W"
Sent: Tuesday, March 10, 2009 7:41 AM
Subject: Tweakers.net - Verwijdering shopreview

> Hallo notsonewbie,
>
> Een van de Frontpage Admins zag onderstaande review van jou staan in de
> Shopreview van MuizenShop.nl ( http://tweakers.net/shopreview/5459 ) en
> heeft deze review verwijderd. De reden hiervoor is dat de beoordeling in
> de verwijderde reviewonvoldoende onderbouwd was. Het is de bedoeling dat
> je een samenvattend verhaal plaatst over je bestelling, en niet alleen wat
> korte steekwoorden opnoemt.
>
> De reviews in de Shopreview zijn bedoeld om een zo objectief en volledig
> mogelijk beeld te geven van de shops. Dat is dan ook de reden dat een
> review voldoende en correct onderbouwd moet zijn. Ook je medetweakers
> stellen goed onderbouwde reviews op prijs, omdat het met zulke reviews
> beter mogelijk is om een goed beeld te krijgen van hoe een bepaalde
> webshop is. Hoe je een goede review kan schrijven, kun je in de FAQ
> (reviews: Tweakers.net FAQ) terugvinden.
>
> Met vriendelijke groet,
>
> Namens Tweakers.net,
> W
> ==========
> Je reactie:
> ==========
>
> Algemeen:
> Ja hoor we hebben er weer 1 !!
> Wel op voorraad, op de site met aantal er bij, dus besteld.
> Blijkt het toch maar niet op voorraad...
> Jammer dat dat geen uitzondering is, veel webshops lijken geinfecteerd
> hiermee.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 14:59
Was het gewenste product zoals vermeldt ook_werkelijk_ op voorraad?
Dit kan in de algemene beoordeling
Beoordeel de algemene kenmerken van de leverancier. Denk met name aan: is de website overzichtelijk? Bevat deze correcte informatie? Heeft de leverancier voldoende technische kennis? Kun je makkelijk shoppen? Krijg je een bevestiging van je bestelling? Op welke manieren kan je betalen? Krijg je statusupdates via de e-mail? Is de leverancier goed bereikbaar via e-mail of telefoon en reageert hij snel? Hoe liggen de prijzen? Kan de leverancier zo nodig een vervangend product leveren?
Voorraadindicatie is ook een onderdeel van correcte informatie imo.
Zo ja, leverde men in dag(en) zoals vermeldt staat? Zo nee, hoeveel dagen, in
bijv. percentage, verder ?
In principe lijkt me dit gewoon onder het kopje verzending te vallen toch?
Beoordeel hoe de leverancier de verzendingen afhandelt. Is de bestelling volgens afspraak op tijd in huis of duurt het veel langer dan toegezegd? Is de bestelling goed en stevig verpakt? Is het correcte adres gebruikt? Wordt er gebruikgemaakt van Track&Trace of een vergelijkbaar trackingsysteem? Is het correcte product geleverd? Het gaat bij dit punt dus niet om het afhalen van producten.

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:57:
[...]
Dit kan in de algemene beoordeling
[...]
Voorraadindicatie is ook een onderdeel van correcte informatie imo.
[...]
In principe lijkt me dit gewoon onder het kopje verzending te vallen toch?
[...]
Allemaal niet onjuist, echter het zou mooi zijn voor de shopper die wel haast heeft, om te weten wat de belofte-kwaliteit is, met een eigen (liefst donkergroene :-) ) index-balkje te zien.
Of men dat nu uit de tekst extraheren moet of gewoon optioneel in kan vullen als review item met zeg maar punten waardering, dan lijkt het laatse me het succesvolst.

Alle reviews lezen om te zien welke webshop vaak voorraad geeft die er niet blijkt te zijn, of die vaak later leveren dan opgegeven dag(en) is gewoon iets dat mist, maar wel veel toe zou voegen.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13:40
Er zal een afweging gemaakt moeten worden:

- bied je geen / weinig verschillende beoordelingsmogelijkheden aan loop je het risico dat mensen zaken gaan invullen van "alles was prima". Het is wel lekker laagdrempelig en weinig werk om een review aan te maken.

- bied je tot in de puntjes mogelijkheden aan om een shop te beoordelen dan krijg je uiteindelijk wel een completer beeld over de winkel. Het nadeel is bij teveel opties dat mensen het teveel werk gaan vinden om een review te plaatsen en uitsluitend reviews achter gaan laten als er écht problemen zijn, wat ook weer een vertekend beeld oplevert.

Een aantal vinkjes met mogelijke problemen zou wel prettig zijn imho, je kunt dan bv. vinkjes zetten bij:
- de voorraadindicator wijkt wel erg af
- de verpakking was niet in orde
- een verkeerd produkt is geleverd
- de zending was incompleet
- een beschadigd produkt is geleverd

Je kunt dan bij de shop van deze punten ook weergeven (in percentages) hoe vaak bepaalde zaken voorkomen.

(het is maar een idee)

[ Voor 6% gewijzigd door coyote1980 op 10-03-2009 11:07 ]

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
coyote1980 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:06:
Een aantal vinkjes met mogelijke problemen zou wel prettig zijn imho, je kunt dan bv. vinkjes zetten bij:
- de voorraadindicator wijkt wel erg af
- de verpakking was niet in orde
- een verkeerd produkt is geleverd
- de zending was incompleet
- een beschadigd produkt is geleverd
(het is maar een idee)
En een good 1 it is !!
Dacht ik vooruitstrevend en (helaas steeds meer) actueel te zijn met mijn 2 vinkjes/waardering voor beloofde voorraad / levering items :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Feedback op de opzet van de Shop Review is altijd welkom, maar hoort natuurlijk niet hier in het Shopping Forum, maar gewoon in het Pricewatch Forum.

Ik verplaats hem dus even daar naartoe :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een shopper die haast heeft loopt altijd een extra risico - als je een winkel binnenstapt wil je ook gewoon goed advies over je product, en die tijd moet je zeker online ook uittrekken voor de keuze voor een winkel.

De indicatorbalken zijn alleen bruikbaar als een héél grof filter. Verder niet, want het zegt niets over wat je dan precies kan verwachten. Daarom hameren wij op voldoende onderbouwing; het verhaal is veel belangrijker dan de score. Iemand die een slechte score plaatst, stelt misschien eisen die veel hoger liggen dan wat jij zou doen, of het is productspecifiek wat niet van toepassing is op jouw keuze. Hetzelfde geldt andersom voor positieve reviews.

Een van de doornen in mijn oog die gewoon niet uit te bannen is, is het feit dat voor velen iets "zeer goed" of "zeer slecht" is. Iets er tussenin bestaat niet. En daarmee wordt het belang van de onderbouwing maar weer onderstreept. En, meer indexbalken gaan dit echt niet verbeteren.

Vinkvakjes over wat er niet goed was klinken in eerste instantie aardig, maar ontnemen de uitleg en interpretatie van het verhaal van de schrijver. Hier en daar zal het best voorkomen dat een lezer van een review denkt dat de schrijver onredelijk is in zijn oordeel - dat blijkt dan uit het verhaal, niet de scores. Daarom wil ik toch graag dat mensen een verhaal blijven plaatsen; en ik denk dat vinkvakjes de drang tot uitleg wegneemt.

De ShopReview is nu eenmaal geen hap-slik-wegproduct. Het helpt pas echt voor mensen die gedegen op zoek gaan naar wat positieve reviews en negatieve en daaruit hun conclusie trekken. Mensen die daar niet de moeite voor nemen lopen meer risico... (En dat zijn dan weer vaak de mensen die hier later komen melden dat wij winkel X hadden moeten verwijderen, omdat ze achteraf vonden dat uit de reviews wel bleek dat er al dingen misgingen - achteraf ja, als ze zoeken naar een stok om overal heen te slaan behalve bij zichzelf stil te staan dat ze hun eigen risico genomen hebben ;) )

Het soort lokkers wat je noemt, zal gewoon leiden tot een lagere score bij "algemeen" - winkels worden er vanzelf op afgerekend. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:07:
Een shopper die haast heeft loopt altijd een extra risico - als je een winkel binnenstapt wil je ook gewoon goed advies over je product, en die tijd moet je zeker online ook uittrekken voor de keuze voor een winkel.
Ja daar zeg je veel en niets. Immers achteraf blijkt pas of een shop echt de voorraad heeft, op tijd levert.
Een andere review van mij over databyte is bijv. lovend, jUIst mede omdat die niet zeggen van leverdata, ik vindt 2 a 3 dagen acceptabel en ik had de monitor na 2 dagen.
Ik bedoel maar, schift kaf en koren, maak de webwinkels die klanten lokken met voorraad die er niet is of levertijden die ze niet halen, bekend.
De indicatorbalken zijn alleen bruikbaar als een héél grof filter. Verder niet, want het zegt niets over wat je dan precies kan verwachten.
Nogal een universele uitspraak.. enniet helemaal gericht op de 2 toevoegingen: leverde de webshop op tijd, was de voorraad er ook echt? Want zo simpel is het.
Met de index zie je meteen welke veel-belovers zijn en welke niet.
De veel-belovers passen dan na afnemende verkopen wel positief aan, win win voor iedereen, waar nu de klant vaak 'verliest'.
Daarom hameren wij op voldoende onderbouwing; het verhaal is veel belangrijker dan de score. Iemand die een slechte score plaatst, stelt misschien eisen die veel hoger liggen dan wat jij zou doen, of het is productspecifiek wat niet van toepassing is op jouw keuze.
Ze zeiden voorraad te hebben en hebben het niet, onderbouwing: ze zeggen te hebben en hebben het niet, zoiets?
Of:
Ze leveren de volgende dag als je voor 16:00 uur bestelt, dat deden ze niet, onderbouwing:
Ze leveren de volgende dag als je voor 16:00 uur bestelt, dat deden ze niet

Het is vrij simpel wat ik voorstel, en toch veel zeggend, en waarschijnlijk winkel-bijsturende die nu klanten lokken op zaken die ze (sommige dus veels te vaak!) afschilderen als aanwezig en snel geleverd maar waar de praktijk anders is, onderbouwing:
Webshops die nu klanten lokken op zaken die ze (sommige dus veels te vaak!) afschilderen als aanwezig en snel geleverd maar waar de praktijk anders is...
En, meer in dexbalken gaan dit echt niet verbeteren.
Ik denk van wel. Je zet ze namelijk in de spotlight en dan gaan ze wellicht minder 'beloven' en beter op de voorraad letten, of bijv. ik rope maar wat 5% korting bij te laat leveren.
Vinkvakjes over wat er niet goed was klinken in eerste instantie aardig, maar ontnemen de uitleg en interpretatie van het verhaal van de schrijver. Hier en daar zal het best voorkomen dat een lezer van een review denkt dat de schrijver onredelijk is in zijn oordeel - dat blijkt dan uit het verhaal, niet de scores. Daarom wil ik toch graag dat mensen een verhaal blijven plaatsen; en ik denk dat vinkvakjes de drang tot uitleg wegneemt.
Er is weinig uit te leggen in de 2 toevoegende opties: niet op voorraad, te laat geleverd.
(Voor wie nu de post de mogelijke schuld geeft, met tracktrace e.d. heeft de winkel al een bewijs)
De ShopReview is nu eenmaal geen hap-slik-wegproduct.
Waar ik over spreek is dan ook een toevoeging over hoe betrouwbaar men is inzake voorraad en verzend- / levertijden.
Het helpt pas echt voor mensen die gedegen op zoek gaan naar wat positieve reviews en negatieve en daaruit hun conclusie trekken.
Pas achteraf heeft men de waarheid in pacht en hebben de niet zo waarheid sprekende shops dus een aan te passen 'probleem'
(En dat zijn dan weer vaak de mensen die hier later komen melden dat wij winkel X hadden moeten verwijderen, omdat ze achteraf vonden dat uit de reviews wel bleek dat er al dingen misgingen - achteraf ja, als ze zoeken naar een stok om overal heen te slaan behalve bij zichzelf stil te staan dat ze hun eigen risico genomen hebben ;) )
Niet waar m.i. Dat gaat voor een enkeling op, maar niet voor de meesten, dat is wel erg slecht denken over klanten. Pas achteraf weet je of een shop doet wat ie beloofde, en achteraf meten doet weten !!

Echter er zijn nu bijna geen webshops meer over die en redelijke prijzen hanteren en die sprookjes-vrij-zijn op hun site kwa leverdata en / of voorraad. (ik consumeer nogal namelijk en de waar is flink verspreid, je slaagt zelden op 1 plek voor alles als consument die rekent en liever 20 euro bespaart ondanks 2 maal verzendkosten)

Daar voorkomen beter is dan genezen kunnen we hen dus 'om de oren slaan' met een index cijfer / kleur / %tage voor in hoeverre ze werkelijk leveren wanneer zij stellen, of de voorraad er ook is e.d.

Zou men hier een poll over houden dan denk ik dat van de tweakers pricewatch gebruikers zo maar een grote 70 procent voor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil niet zeggen dat het idee direct slecht is op zich, wel vraag ik mij af of er voldoende toegevoegde waarde inzit om er developmenttijd in te stoppen. Als er dergelijke vinkvakjes komen, vermoed ik zomaar dat mensen nog wel tig zaken kunnen bedenken waar gevinkt kan worden (uiteindelijk toch weer uitkomend op het verdwijnen van een persoonlijk verhaal).

Een poll hoef je niet te houden; het is hier geen democratie, en de illusie wekken met een poll dat dat wel zo is is niet reëel - bovendien, als je tegen mensen aan 1 zijde zegt: "zullen we dit uitbreiden" dan stemt 100% voor ;) Zij zijn niet degenen die kostbare ontwikkeltijd te verdelen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
Een voorraad indicatie is eigenlijk nooit realtime.

En je wilt je boekhouding waar dus de producten wel realtime in staan niet realtime koppelen aan een web database.

Mocht een leverancier op 10/03/09 nog 5 producten op voorraad hebben; en 6 mensen zullen het product kopen dan zal altijd 1 persoon een negatief advies geven.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
Een voorraad-indicator is inderdaad nooit actueel, maar er zijn webshops die schemeren met "op voorraad" en "vandaag besteld, morgen in huis". Als het 'een keer' gebeurt dat een produkt niet op voorraad is zullen mensen dat ook maar 'een keer' aangeven in de review. Als het schering en inslag is weet je als potentieel klant a.d.h.v. de review dat je de belofte met een korreltje zout moet nemen.

De vinkjes uit mijn suggestie zijn ook niet bedoeld als vervanging van het persoonlijke verhaal, deze twee zouden elkaar aan moeten vullen. Dus in de zin van: "vink aan wat van toepassing is en verklaar je nader middels een beschrijving".

Het is inderdaad kostbare ontwikkeltijd, vandaar ook de opmerking "slechts een idee". Ben zelf al heel erg te spreken over de shopsurvey 'as is' en lees ook altijd de reviews door alvorens ergens te kopen. Soms zelfs gewoon voor de fun. Hoe 'evil' misschien ook, maar als ik weer een review zie staan over 'een bepaalde winkel' moet ik altijd even lezen... >:)

[ Voor 1% gewijzigd door coyote1980 op 10-03-2009 14:07 . Reden: Laat ik nou geen bedrijfsnaam noemen, wel zo netjes... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
coyote1980 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:57:
Het is inderdaad kostbare ontwikkeltijd.
Ben zelf al heel erg te spreken over de shopsurvey 'as is' en lees ook altijd de reviews door alvorens ergens te kopen.
Oh is dat het, het is dus niet zoals met MS frontpage zoals ik dat ken, een online formulier uitbreiden met 2 vinkjes bij iets wel of niet aan gegevens / tekst kennelijk.

Dan is mijn dank extra groot als dit er tOch komt, wijd er aub een forum / nieuws of zulks item aan en vraag wat mensen willen, missen in de shopreview.
Zeg vooraf dat jullier er maar 2, 3, of x toevoegen aan de review / rapport kant van de shopreviews daarna.

Dan stem ik vast voor:
was het echt op voorraad? (In mijn geval opvallend steeds vaker : X )
leverden ze op gestelde datum? (In mijn geval opvallend steeds vaker : X )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
To_Tall schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:44:
Een voorraad indicatie is eigenlijk nooit realtime.
Zeg nooit nooit, ik zag het vaker, 1 seconde googlen bijv.
http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/30

Dan dus gewoon geen voorraad aangeven dunkt me. Ik noem het echt 1 op 1 misleiding.
(Dat is het juridisch ook, want : gepubliceerd onder eigen beheer)

Doe dan als webshop minimaal zo iets binnen 12 a 24 uur: Product is tOch niet op voorraad, wilt u de bestelling cancelen? en dat van hun kant per telefoon of mail / fax.

Dit lijken mij verbeteringen voor alle betrokken partijen.

[ Voor 15% gewijzigd door notsonewbie op 10-03-2009 14:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coyote1980
notsonewbie schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:13:
[...]
Dan dus gewoon geen voorraad aangeven dunkt me. Ik noem het echt 1 op 1 misleiding.
Een voorraad-indicatie is puur indicatief, het wordt pas misleiding als het als voorraad-status wordt gepubliceerd.

Verder wil ik het volgende nog even kwijt: het idee is weliswaar een goed idee, maar draag het aan en laat het daarna rusten, het is aan de devvers te bepalen wat ermee gedaan wordt.

[ Voor 19% gewijzigd door coyote1980 op 10-03-2009 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 26-09 19:06
notsonewbie schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:13:
[...]

Zeg nooit nooit, ik zag het vaker, 1 seconde googlen bijv.
http://www.netwerkproduct...nfo_pages.php/pages_id/30

Doe dan als webshop minimaal zo iets binnen 12 a 24 uur: Product is tOch niet op voorraad, wilt u de bestelling cancelen?

Dit lijken mij verbeteringen voor alle betrokken partijen.
Wat er gebeurd :)

Een webshop wordt niet conteneu geupdated. Zeker bij de wat kleinere bedrijven is dit zeker niet het geval.

Jij vult een bestel form in. Dit form wordt opgeslagen in een DB.
1x in de x tijd worden de gegevens gedownload en in een boekhoud pakket met voorraad beheer gestopt.
Vervolgens worden die gegevens geacodeerd. en gecontroleerd op betaling.

pas na het acorderen kunnen de gegevens naar de server terug gestuurt worden, waarop de voorraad wordt bijgewerkt.
daarnaast als een winkel maar beperkte voorraad heeft en er zijn telkens meer verkopen dan voorraad dan kom je al snel in de negatief daglicht.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
coyote1980 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:16:
[...]

Een voorraad-indicatie is puur indicatief, het wordt pas misleiding als het als voorraad-status wordt gepubliceerd.

Verder wil ik het volgende nog even kwijt: het idee is weliswaar een goed idee, maar draag het aan en laat het daarna rusten, het is aan de devvers te bepalen wat ermee gedaan wordt.
Leuk dat komma neuken, maar helaas ben ik praktijksexpert.
De bustijden zijn ook indicatief, maar ik heb het over de vele shops, die A zeggen en B doen.
A is dan bijv.:

--------------------------------------------------------------------------------

Asus - VGA Radeon EAX1550/TD 256MB
Voorraad: 2

Direct leverbaar | Vandaag besteld, vandaag verstuurd!
--------------------------------------------------------------------------------

en B is dan: mailtje: nee is niet op voorraad, of wel, maar tOch heb je het dan 2 tot 7 dagen later pas in huis.
En DIE webshops zou ik graag zien, die dat niet af en toe hebben buiten eigen schuld, maar die dit gewoon zo doen, A zeggen en B doen.

In het voorbeeld kan je zelfs de voorraad controleren real tim onsite als er meer bezoekrs zijn!
En dat van vandaag besteld, daar moet echt een tijd bij, bijv. tot 21:50 uur, want na 22:00 uur zal behalve die bolle . kom echt geen webshop nog versturen vermoed ik.
Als die er wEl zijn, dan zie ik dat graag in de shopreview terug, zoals gezegd, ik heb best wat meer euro's over voor wel snelle levering, goed voor de economie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
A zeggen en B doen dat is wat steeds vaker voorvalt :(
Een webshop wordt niet conteneu geupdated. Zeker bij de wat kleinere bedrijven is dit zeker niet het geval.
Maar toch wel binnen 24 uur? Ik neem aan dat ze de kopende klanten hun orders niet eens in de 3 dagen bekijken... Hoe dan ook, ik stoot mij bij die webshops geen 2e maal aan hun beloofde kussen dat een steen blijkt. Anderzijds de aantallen webshops die dit doen groeien in mijn ervaring dus de spoeling word dun.
pas na het acorderen kunnen de gegevens naar de server terug gestuurt worden, waarop de voorraad wordt bijgewerkt. daarnaast als een winkel maar beperkte voorraad heeft en er zijn telkens meer verkopen dan voorraad dan kom je al snel in de negatief daglicht.
Nee hoor, als je niets zegt over levertijd of voorraad, kan men je ook niet vanuit de praktijk corrigeren.
Dat opzich is al reden voor de veel-belovers om wellicht wat minder te beloven en gewoon te doen wat ze wEl kunnen?

[ Voor 5% gewijzigd door notsonewbie op 10-03-2009 14:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik merk dit ook bij webshops. Onlangs hebben wij nog enkele monitors besteld, en als er een voorraad van 7 stuks op de site staat verwacht je die schermen toch wel binnen twee dagen in huis... als je dan na een week belt vinden ze het "heel vreemd"/"probleem bij de leverancier"/"nee dat klopt niet"/"we gaan er naar kijken".

Maar dit kun je toch gewoon bij 'verzending' aangeven bij je review?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
CodeCaster schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 14:40:
Ik merk dit ook bij webshops. Onlangs hebben wij nog enkele monitors besteld, en als er een voorraad van 7 stuks op de site staat verwacht je die schermen toch wel binnen twee dagen in huis... als je dan na een week belt vinden ze het "heel vreemd"/"probleem bij de leverancier"/"nee dat klopt niet"/"we gaan er naar kijken".
Maar dit kun je toch gewoon bij 'verzending' aangeven bij je review?
Allemaal niet onjuist, echter het zou mooi zijn voor de shopper die wel haast heeft, om te weten wat de belofte-kwaliteit van een webshop door de afgelopen maanden / jaren heen is, met een eigen (liefst donkergroene :-) ) index-balkje of anderszins te zien.
Of men dat nu bij elke webshop uit de reviewers tekst dient te extraheren of gewoon optioneel in kunt zien gelijk in een shop review item, met zeg maar punten waardering, dan lijkt het laatste mij het succesvolst.

Alle reviews lezen om te zien welke webshop vaak wel/niet echt de getoonde voorraad geeft, die er steeds vaker niet blijkt te zijn, of die vaak later leveren dan opgegeven dag(en) is niet te doen en gewoon iets dat mist, maar wel veel toe zou voegen aan de keuze voor bedrijf x of y.

Zoals jij het stelt is de pricewatch een beetje overkill, want dit werkt ook (plak in google) :

nvidia 9800gt 100...155 euro voorraad -core -i7 +shop OR webshop

klik:
http://www.google.nl/sear...webshop&meta=lr%3Dlang_nl

Als je een hierboven genoemde kaart zoekt die max. 155 euro kost EN 'op voorraad is'...

Maar de shopreview, dat kan de boel eerlijk, snel en bijsturende houden !! :-)

Namelijk: wat zeggen ze zoal over voorraad en levering en wat is de praktijk?

[ Voor 5% gewijzigd door notsonewbie op 10-03-2009 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even snel zitten kijken; het lijkt dat sinds wij ook de voorraad van de winkel proberen weer te geven in de PW, dat het aantal reviews wat ingaat op de voorraadstatus wat is gegroeid - maar nog steeds maar een klein deel is.

Als ik kijk naar de methode die vaak gehanteerd wordt, zie ik ook wel waarom deze dingen problemen opleveren:
- Webshop houdt geen voorraad zelf
- Webshop publiceert best bekende verwachte levertijd
- Leverancier is degene die voorraad en levertijd doorgeeft aan winkel
- Voorraad indicatie van leverancier wordt niet realtime / vaak bijgewerkt
- Klant bestelt
- Voorraad bij leverancier is inmiddels totaal veranderd, worst case: op
- Leverancier levert nieuwe verwachte leverdatum aan winkel
- Winkel communiceert aan klant
- De schijn ontstaat dat mensen gelokt worden met voorraad.

Als ik het echte probleem hieruit distilleer, is dat de voorraad indicatie en synchonisatie daarvan tussen leverancier en winkel, en daarna richting PW, niet lekker loopt. De beste oplossing: betere synch van voorraadindicatie tussen leverancier en winkel (T.net update op dit moment al 4x per dag).

Hierbij is misschien door de winkels al wat op te vangen door de verwachte levertijd voor producten waarvan <2 op voorraad zijn niet als voorraad weer te geven. MAAR - dat moet betekenen dat ALLE winkels dat doen. Zo niet, is degene die het wel als voorraad weergeeft koopman.

Al met al dus een aardig probleem om opgelost te krijgen. Veel complexer dan vinkvakjes, aangezien die eigenlijk weinig over de winkel zeggen maar over waar het ingekocht wordt. Ja zal - ook op dit moment - meerdere winkels met dezelfde voorraadindicatie vinden omdat ze dezelfde leverancier hebben.

Misschien dat mensen ideeën hoe dat soort dingen opgevangen kunnen worden? Winkel afrekenen op indicatie van leverancier zodat winkels druk zetten achter betere indicatie bij leverancier? Hmmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie

notsonewbie

...---...---...---

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:42:
Ik heb even snel zitten kijken; het lijkt dat sinds wij ook de voorraad van de winkel proberen weer te geven in de PW, dat het aantal reviews wat ingaat op de voorraadstatus wat is gegroeid - maar nog steeds maar een klein deel is.
Daar het niet alleen mij in toenemende mate overkomt maar ook anderen, laat zich extrapoleren tot: steeds meer webshops doen het.

- Webshop houdt geen voorraad zelf

Laat ze dAt dan melden, dan is men eerlijk naar de klant toe die wel haast heeft.

- Leverancier is degene die voorraad en levertijd doorgeeft aan winkel

Inmiddels is de verkoper 'geheel' aanspreekbaar voor de consument en kan 'niets' meer afschuiven naar derden.

- Voorraad bij leverancier is inmiddels totaal veranderd, worst case: op

Geef dat gelijk bij waarneming door en laat de klant gelijk, indien gewenst, de order cancelen.
Voorbeeld: de shop waar ik voor blok werd gezet reageerde niet eens op mijn verzoek tot canceling, gevolg, bij de deur moet ik pakket weigeren en het trajectje van koop op afstand cancelen ingaan. Enige voordeel: voor (in dit geval) TNT.

- Winkel communiceert aan klant
- De schijn ontstaat dat mensen gelokt worden met voorraad.

Inderdaad.
Hierbij is misschien door de winkels al wat op te vangen door de verwachte levertijd voor producten waarvan <2 op voorraad zijn niet als voorraad weer te geven. MAAR - dat moet betekenen dat ALLE winkels dat doen. Zo niet, is degene die het wel als voorraad weergeeft koopman.
Tot de praktijk hen openbaart als veel-belovers die niet (op tijd) leveren wat ze beloven, de 8 dagen van wet koop op afstand proberen te overbruggen met vage , geheel niet, of late antwoorden aan klant.
3e idee voor de webshops / review: kun je een order cancelen als iets ineens niet leverbaar blijkt!!

Al met al dus een aardig probleem om opgelost te krijgen. Veel complexer dan vinkvakjes, aangezien die eigenlijk weinig over de winkel zeggen maar over waar het ingekocht wordt. Ja zal - ook op dit moment - meerdere winkels met dezelfde voorraadindicatie vinden omdat ze dezelfde leverancier hebben.

Voor de klant niet relevant. Zelfs als je een nieuwe auto koopt, een bedrijfsbus, die in gewenste kleur dan dus nog uit land x moet komen kan je een clausule activeren die de koop snel ongedaan maakt / geld terug mocht het schip zinken bijv. of pas een maand later deze kant op komen.

Misschien dat mensen ideeën hoe dat soort dingen opgevangen kunnen worden? Winkel afrekenen op indicatie van leverancier zodat winkels druk zetten achter betere indicatie bij leverancier? Hmmm.

Het probleem gewoon niet aangaan en het de klant en jezelf besparen.
Oftewel melden dat je geen voorraad hebt en zelf afhankelijk bent van je leverancier.
En dus communiceren dat je kan cancelen als het er niet blijkt te zijn. praktijk:
Ik bestel, het is er niet, ik krijg telefoontje/mail dat ik de order direct kan cancelen, en bij bijv. ideal betaling, het geld direct teruggestort zal worden.

Stel je voor dat je op de markt komt en een groentenkraam medewerker roept luidkeels over de mooie goedkope aardbeien.
Je vraagt 2 bakjes, hij rekent af, gaat naar een bestelbus toe, komt terug en verzoekt je over een dag of 2 a 3 terug te komen want ze zijn op....

[ Voor 5% gewijzigd door notsonewbie op 11-03-2009 11:04 ]

Pagina: 1