• predacore
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 26-08-2025
waar het om gaat is dat ik het idee heb om een foto website te maken en nu voordat ik begin ga ik alvast op onderzoek naar het Nederlandse/europese auteursrecht. (wat me wel zo handig leek)

een rubriek waar ik aan dacht was om bijvoorbeeld de dagelijkse strips op 1 plek te verzamelen.
zoals van de gratis kranten en mogelijk de betaalde?
er staat in de kranten wel vermeld: 'alle rechten voorbehouden'

betekent dat ik hier dan gelijk niks meer mee kan doen? ook niet als ik een duidelijk bronvermelding geef?
of is er een soort omweg hiervoor?

een heel aantal vragen maar wat ik ook graag wil weten of mensen hiervoor nog goede tips hebben voor mij wat betreft het maken van een website en het goed afhandelen van auteursrecht.

want websites zoals flickr.com en images.google.com hebben wat dat betreft ook allemaal verwijzingen (nu snap ik wel dat flickr een ander principe is).

maar ik heb gelezen dat alle auteursrechten op foto's voor zowel commerciële als niet commerciële websites gelden, maar moet ik mij hier als (niet grote) niet-commerciële website überhaupt wel zorgen over maken?

alvast bedankt voor welke tip in welke richting dan ook.

The Buddha Boy - Nemo - Liquidgenius.

Verwijderd

volgens mij mag je ze vermelden op voorwaarde dat:

- de auteur je toestemming geeft dit te doen
- je een duidelijke bronvermelding doet

Auteursrechten gelden voor iedereen, kleine of grote website, al dan niet commercieel, maakt niet uit.
Als je onrechtmatig foto's of artikels publiceert zonder de toestemming van de auteur, en deze krijgt er weet van, zal je in het beste geval alles van je website moeten halen, in het slechtste geval kan het tot een boete of rechtzaak leiden.

• predacore
dus stel dat ik een soort site wil maken waar ik verschillende nieuwsbronnen* mix (nieuwsbronnen die fotos bevatten) wil gaan vertegenwoordigen in 1 website dan moet ik elke site om toestemming vragen om dat te mogen plaatsen? (wat ze waarschijnlijk niet zullen accepteren)

*bijvoorbeeld een nieuwsbericht (slechts de foto) van tweakers, en vervolgens een van nu.nl en die alle 2 weergeven op een andere site.
(wat dus als ik het goed heb auteursrechtelijk verboden is)

• predacore
http://nieuwsnl.info/

is een soort van voorbeeld. maar het mag dus niet zo zijn dat deze website de berichten zelf plaatst? maar alleen mag doorlinken?

Verwijderd

predacore schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:26:
waar het om gaat is dat ik het idee heb om een foto website te maken en nu voordat ik begin ga ik alvast op onderzoek naar het Nederlandse/europese auteursrecht. (wat me wel zo handig leek)
Verstandig....
een rubriek waar ik aan dacht was om bijvoorbeeld de dagelijkse strips op 1 plek te verzamelen.
zoals van de gratis kranten en mogelijk de betaalde?
er staat in de kranten wel vermeld: 'alle rechten voorbehouden'
Wat denk je zelf?
Nee, dat mag dus niet. Bron maakt niet uit, of dit nu een gratis krant is of een betaalde is hier volledig irrelevant. (Denk er ook aan dat gratis kranten leven van de advertentie inkomsten. Het feit dat jij toevallig niet betaald voor die krant, betekend niet dat er niemand voor heeft betaald.)
maar ik heb gelezen dat alle auteursrechten op foto's voor zowel commerciële als niet commerciële websites gelden, maar moet ik mij hier als (niet grote) niet-commerciële website überhaupt wel zorgen over maken?
Je geeft zelf al aan dat auteursrechten op foto's (maar ook op ander uitingen, zoals nieuwsartikelen, strips en zo verder) ook gelden voor niet commerciële websites. Wat denk je nu zelf? Maakt groot of klein uit? Nee natuurlijk niet !! Wat vandaag een kleine website is met drie lezers kan volgende week wel een website met 300 lezers zijn en over een maand 30.000.

Samengevat: Zorg dat je het goed regelt, of regel het niet goed en wacht tot de eerste advocaat bij je op de stoep staat, maar kom in dat laatste geval niet hier klagen.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:59

ThunderNet

Flits!

Dit is niet het juiste subforum voor deze vraag. Maar omdat de TS nog niet in SG kan, sluit ik dit topic. Waarschijnlijk heb je in de bovenstaande posts genoeg informatie kunnen opdoen om je zoektocht verder uit te breiden.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.