Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 28-08 05:19
Beste Tweakers,

Ik ben al enige tijd opzoek naar een NAS, maar door het grote aanbod en het ernorme verschil in prijs kom ik er niet meer uit. Aan de NAS stel ik het volgende:

Eisen:
- 1TB
- Ingebouwde Printserver

Budget: max. €250,-

Vervolgens ben ik op de volgende twee uitgekomen:

Iomega StorCenter ix2 Network Storage 1TB (€ 237,52)
Voordeel: 2 x 500GB (RAID 1)
Nadeel: Schijven zijn er niet tot niet makkelijk uit te halen (mocht een van deze twee defect raken).

Buffalo Linkstation Pro 1TB (€ 256,19)
Nadeel: Duurder :P

Tot dusver heb ik nog niemand kunnen vinden met ervaring met een van deze twee NAS schijven, ik hoop dat iemand van jullie mij hierbij kan helpen, of eventueel een goed alternatief heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Vergeet je niet dat met 2x 500 in RAID 1 je maar 500 overhoud. Als in je eisen lijstje 1TB staat, is het misschien ook handig om erbij te zetten of je RAID 1 wilt gaan doen of niet. (RAID 1 is btw GEEN backup, lees dit maar eens: http://www.alogic.co.za/?p=68). Als de schijven niet te wisselen zijn is het nut van RAID 1 zo goed als helemaal weg..

Prijsverschillen komen meestal door de gebruikte hardware (vooral cpu en mem). Dit is ook bijna altijd de beperkende factor voor de snelheid.
Als je bv verwacht dat je met Gb LAN 50+ MB/s gaat halen moet je je budget wat op gaan schroeven. Als je voorlopig nog met 100Mbit blijft werken dan zit je qua prijsklasse wel goed. Met dit soort apparaten zal je max 10-20 MB/s kunnen halen.

Misschien is de CH3SNAS ook wel een optie, die kan je met 1, 1 TB schijf ook voor die prijs aanschaffen, maar dan kan je er tzt nog een extra schijf bij zetten. Lees maar eens wat in dit topic: Conceptronic CH3SNAS / Dlink DNS-323 Deel 3

pricewatch: Conceptronic Grab'n'Go CH3SNAS
pricewatch: Western Digital Caviar Green WD10EADS, 1TB

[ Voor 7% gewijzigd door Prulleman op 10-03-2009 09:48 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
Bedankt voor je reactie, maar is Conceptronic geen B-merk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjoerten
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 09:51
3E3A37 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 13:14:
Bedankt voor je reactie, maar is Conceptronic geen B-merk?
Ik heb met de zelfde afweging als jij gezeten, uiteindelijk toch voor cd CH3SNAS gegaan, echt een briljant apparaat voor die prijs.
Weet niet of je der behoeft aan hebt, maar dingen als zelfstandig nieuwsgroepen downloaden, zelf torrents downen.

En het B-merk gehalte valt imho reuze mee hoor....

"Never underestimate the bandwidth of a station wagon full of tapes hurtling down the highway"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Nu online
Buffalo staat misschien wel hoger aangeschreven dan conceptronic, maar als je in de prijsklasse van 250 euro gaat kijken zul je toch afwegingen moeten maken. En B is het zeker niet

Verder wil ik absoluut niet beweren dat iedereen de CH3SNAS moet nemen, want het is wel een apparaat waar je wat moeite voor moet doen om er alles uit te krijgen wat er in zit (qua extra functies).
Als de mogelijkheden die in het CH3SNAS topic staan je aanspreken en je bent niet bang om wat linux kennis op te doen, is het zeker het overwegen waard.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3E3A37
Bedankt voor de reacties, ik denk dat ik voor jullie bovenstaande combinatie ga:

CH3SNAS €144,-
WD10EADS €85,-
Bij voor Launch voor €229,-

Goedkoper dan de pricewatch op Tweakers.

[ Voor 31% gewijzigd door 3E3A37 op 10-03-2009 17:39 ]

Pagina: 1