Eerste auto kopen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15-08 12:34
Ik heb al wel wat topics over dit onderwerp gevonden, maar de meeste zijn gedateerd.

Ik ben de afgelopen tijd druk opzoek geweest naar mijn eerste auto, en heb hem vandaag gevonden. Een Mitsubishi Colt uit '97 voor €2400 (126.000km, benzine, handgeschakelt). Vandaag een testritje gemaakt en de knoop doorgehakt, ik koop hem.
De auto is te koop bij een klein autobedrijf in de regio.

Ik ben nu alleen erg benieuwd naar de gang van zaken. Ik heb een machtiging van het RDW getekend en mijn rijbewijs achtergelaten, zodat de garage het kenteken op mijn naam kan overschrijven. Verder heb ik niets aanbetaald of getekend. Zaterdag kan ik de auto ophalen. Mij is gevraagd deze contant te betalen.

Is het gebruikelijk dat je cash afrekent bij een garage? Het is een kleinere garage van een oudere man. Ik heb er ook geen PIN-automaat zien staan. Maar toch vind ik het vreemd €2400 uit een pinautomaat te moeten halen en aan hem te overhandigen :?

Wat moet ik zaterdag verwachten naast mijn rijbewijs terug, het kentekenbewijs en de sleutel(s)?
Ik neem aan dat ik een soort van factuur of aankoopbewijs krijg? Misschien zelfs nog een koopcontract tekenen? Is het normaal dat ik die niet vandaag heb moeten tekenen?

En garantie? Het is een Bovag-garage maar Bovag-garantie is pas van toepassingen bij auto's vanaf €4500. Aan Bovag heb ik nu verder dus helemaal niets? Garantie heb ik uberhaupt niet tenzij anders overeengekomen?

Begin nu bijna te denken dat ik te enthousiast gehandeld heb, want heb überhaupt (nog) niet naar garantie gevraagd. Komt ook omdat ik verder niets hoefde te tekenen of betalen, het is allemaal nog best snel gegaan.

Ik denk niet dat ik voor deze prijs garantie moet verwachten. Is het verstandig dat eventueel bij te kopen? De auto leek in prima staat te verkeren, maar je weet natuurlijk nooit wat er gebeurd als je de poort uit rijdt.
Wat zijn uberhaupt je rechten als consument als je geen garantie koopt?
Van electronica weet ik dat je een degelijk product met een bepaalde levensduur mag verwachten. Hoe werkt dat met occasions bij een garagebedrijf?

[ Voor 23% gewijzigd door frickY op 09-03-2009 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Recht op garantie heb je niet denk ik. Je koopt een tweedehandse product van een flink aantal jaren oud. Maar goed mocht er iets zijn dan heb je ook wel kans dat zo'n kleine dorpsgarage zich coulant opstelt, de meeste kleine garages moeten het toch van de mond op mond reclame hebben.
Overiges is er pasgeleden ook iets van een rechtszaak geweest over iemand die bewust voor een auto zonder garantie had gekozen (was wel boven de 4500euro grens) en toch garantie claimde, dit heeft het autobedrijf gewonnen.
Wat wel gebruikelijk is bij aflevering is dat je een verse APK mee krijgt en/of een beurt (indien nodig), dit is overigens geen verplichting zover ik weet.

Wat betreft de koop, tsja ik denk dat dit puur op wederzijds vertrouwen is gegaan, hij verwacht dat je je afspraak nakomt en zaterdag met dat geld komt en andersom. Wel ga ik er vanuit dat je zaterdag gewoon een factuur krijgt. (en misschien een bloemetje :D)

Cash betalen lijkt me niet echt gebruikelijk meer, je kan ook gewoon pinnen. Overigens zijn er een hoop garages die verwachten dat jij het geld op hun rekening hebt gestort op het moment dat je de auto komt ophalen.

Iig succes met je aankoop!

[ Voor 10% gewijzigd door joca op 09-03-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

Erg onverstandig om je rijbewijs achter te laten. Dit mogen ze eigenlijk niet eens doen. Auto overschrijven kan ook best op een andere manier (door bijvoorbeeld gewoon de gegevens te vragen. zoveel zaken zijn niet van belang).

Hoe wil je nu aan de politie je rijbewijs tonen. "Ja die heb ik bij de garage meneer achtergelaten". 8)7

Ga je me werkelijk vertellen dat ze je rijbewijs de hele week in hun bezit houden? :?

[ Voor 29% gewijzigd door Gunner op 09-03-2009 22:10 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
Gunner schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:09:
Erg onverstandig om je rijbewijs achter te laten. Dit mogen ze eigenlijk niet eens doen. Auto overschrijven kan ook best op een andere manier (door bijvoorbeeld gewoon de gegevens te vragen. zoveel zaken zijn niet van belang).

Hoe wil je nu aan de politie je rijbewijs tonen. "Ja die heb ik bij de garage meneer achtergelaten". 8)7
Dat is niet waar, je bent als autobedrijf verplicht om een legitimatie (of zelfs rijbewijs, maar dat weet ik niet zeker) van de toekomstige eigenaar te hebben, een kopie is niet geldig.

Grote autobedrijven kunnen ter plaatse vaak een overschrijving regelen en daarvoor hoer je je id dus niet mee te geven. Kleinere bedrijven hebben dit vaak niet en moeten gewoon naar het postkantoor (wel hebben ze een extra pasje dat ze van een erkend autobedrijf zijn, waar dit precies voor is weet ik niet).

(edit: een week is idd wel lang, in de loop van de weke even langsbrengen en aan het einde van de dag oid weer ophalen was slimmer geweest).

[ Voor 7% gewijzigd door joca op 09-03-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
@Gunner
Ik heb een fotokopie van mijn eigen rijbewijs mee terug gekregen, als ook een kopie van kentekendeel III. Ik rijdt momenteel geen auto, en heb het rijbewijs dus ook niet nodig.
Ik denk dat als ik had voorgesteld de auto zelf over te schrijven op het postkantoor en het vrijwaringsbewijs terug te brengen dat ook wel goed was geweest.

Ik vond het op het eerste gezicht ook vreemd dat ik hem moest achterlaten maar hij gaf aan hem nodig te hebben bij de overschrijving. Ook zag ik nog een hele stapel autopapieren met rijbewijzen in hoesjes klaarliggen, waar mijn hoesje bovenop kwam te liggen.
Wel prettig dat men niet met een kopietje maar auto's op ieders naam kunnen zetten (katvanger praktijken anyone?). Dus vind het opzich logisch dat hij hem nodig heeft voor de overschrijving.

De garage bestaat reeds 15 jaar en kan er niets vreemds over vinden op het internet. Dingen als KvK inschrijving lijken ook allemaal te kloppen. Normaliter ben ik erg wantrouwend en misschien zelfs paranoïde, vandaag dat ik nu een beetje tegenstrijdige gevoelens heb.

/edit
Het is overigens mijn eigen voorstel geweest de auto pas zaterdag op te halen. Eerder schikte mij gewoon niet goed.

[ Voor 14% gewijzigd door frickY op 09-03-2009 22:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

joca schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:13:
[...]

Dat is niet waar, je bent als autobedrijf verplicht om een legitimatie (of zelfs rijbewijs, maar dat weet ik niet zeker) van de toekomstige eigenaar te hebben, een kopie is niet geldig.
Kom op hey. Wat moeten zij nu een week met het origineel? En geen kopie? Right. Sorry hoor maar dit is zo'n onzin.

Het eerste autobedrijf wat een week lang m'n rijbewijs in z'n bezit wil hebben kan zakendoen met mij wel vergeten. No way dat ze dat mogen. Jij mag ook niet met een kopie de weg op en aan Oom Agent laten zien. Geen idee waarom een autobedrijf niet met een kopietje hun ding kan doen.
frickY schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:16:
@Gunner
Ik heb een fotokopie van mijn eigen rijbewijs mee terug gekregen, als ook een kopie van kentekendeel III. Ik rijdt momenteel geen auto, en heb het rijbewijs dus ook niet nodig.
Maakt helemaal niet uit. In feite is het rijbewijs niet eens je eigen bezit, maar dat van de Staat. Echt heel dom om dit te doen. Sorry dat ik het zeg.
Ik vond het op het eerste gezicht ook vreemd dat ik hem moest achterlaten maar hij gaf aan hem nodig te hebben bij de overschrijving.
Dat is echt geleuter. Waarom zou een kopie niet volstaan?
Dus vind het opzich logisch dat hij hem nodig heeft voor de overschrijving.
Ja. Voor vijf minuten. gegevens noteren en klaar.

[ Voor 36% gewijzigd door Gunner op 09-03-2009 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 12:38
Ik denk dat je je niet te veel zorgen moet maken, en vanaf zaterdag lekker van je auto moet gaan genieten!

Oja, mbt tot overschrijven, zijn er 2 mogelijkheden:

1. Je doet het zelf op het postkantoor (dus eerst betalen, papieren mee, overschrijven, vrijwaring overhandigen en dan auto, sleutels en deel 1 mee)

2. Je gunt die man het vertrouwen, hij regelt het voor je. Je bent dan (als hij niet de mogelijkheden heeft tot direct overschrijven) even je bewijs kwijt. Een kopie volstaat niet op het postkantoor

Niks raars aan, kwestie van goed vertrouwen.

[ Voor 69% gewijzigd door hesselbeertje op 09-03-2009 22:22 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Graag zelfs :) Het is mijn eerste auto en heb totaal geen idee van wat gebruikelijk is. Alle kritiek, commentaar en tips zijn daarom van harte welkom, vandaar het topic :)
De site van het Postkantoor zegt
[quote]De eigenaar machtigt een natuurlijk persoon welke naar het Postkantoor komt, en die neemt de volgende papieren mee:
  1. Tenaamstellingbewijs deel 1B, overschrijvingsbewijs deel 2
    (vroegere deel 2 en overschrijvingsbewijs/ kopie deel 3)
  2. Kopie legitimatiebewijs eigenaar/houder (zie legitimatiebepalingen voor alle erkende legitimatiebewijzen)
  3. Origineel legitimatiebewijs gemachtigde (zie legitimatiebepalingen voor alle erkende legitimatiebewijzen)
  4. Machtigingsformulier RDW940
    (Het machtigingsformulier is te verkrijgen aan de balie van het Postkantoor en moet ondertekend worden door de eigenaar van het voertuig)
Lijkt dus te kloppen.
Punt 1 en 2 zijn zijn eigen documenten. Punt 3 is mijn rijbewijs. Punt 4 is het machtigingsformulier dat ik heb getekend.

Wellicht dat jij ervaring hebt met dealers welke zelf bij het RDW overschrijvingen kunnen invoeren en nieuwe kentekendocumenten printen? Dan hebben ze je rijbewijs inderdaad niet langer nodig dan de invoer.

Had ik natuurlijk alvorens het topic te openen kunnen opzoeken, maar mijn vragen zijn ook meer betreft de cash betaling en de garantiekwestie.

[ Voor 7% gewijzigd door frickY op 09-03-2009 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
Gunner schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:17:
[...]

[...]
Geloof me een kopietje volstaat niet, ik help/klus wel eens bij bij een klein autobedrijf en ben ook wel eens een auto voor hun op naam wezen zetten bij het postkantoor.
Overigens vind ik het ook logisch dat een kopietje niet volstaat, daar kan iedereen mee rommelen.

Dat een week (te) lang is ben ik met je eens, maar dat had ik ook al aangepast.

Van de RDW:
* Benodigde documenten voor overschrijving
Om een kentekenbewijs op uw naam te laten zetten heeft u nodig:
+
Een geldig legitimatiebewijs
+
Het Tenaamstellingsbewijs
+
Het Overschrijvingsbewijs

Legitimeren

Bij overschrijving van het kentekenbewijs op het postkantoor of voor keuren op een RDW keuringsstation, kunt u zich legitimeren met een origineel:

* geldig Nederlands rijbewijs
Een Nederlands rijbewijs is geldig als het niet langer dan tien jaar geleden is afgegeven
of
* geldig Nederlands paspoort + een recent afschrift van de gegevens uit de "basisadministratie persoonsgegevens" van uw gemeente (GBA).

Het afschrift uit de GBA mag niet ouder zijn dan 3 maanden!

[ Voor 43% gewijzigd door joca op 09-03-2009 22:27 . Reden: RDW ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

joca schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:23:
[...]

Geloof me een kopietje volstaat niet, ik help/klus wel eens bij bij een klein autobedrijf en ben ook wel eens een auto voor hun op naam wezen zetten bij het postkantoor.
Overigens vind ik het ook logisch dat een kopietje niet volstaat, daar kan iedereen mee rommelen.

Dat een week (te) lang is ben ik met je eens, maar dat had ik ook al aangepast.
Misschien dat ik het verkeerd begrijp hoor, maar als deze man hoogstpersoonlijk naar het postkantoor moet om de overschrijving te doen dan is het correct. Ik doe dan ook alleen zaken met merkdealers, die kunnen het gewoon ter plekke dus vandaar mijn verontwaardiging in eerste instantie.

Blijft staan dat het onverstandig is om een hele week je rijbewijs elders te hebben liggen, ondanks dat je deze misschien niet nodig hebt, maar aan te bevelen is het niet. En dan neem ik ook in ogenschouw dat je zelf ook weinig tijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ideaal is het niet nee, maar blijkbaar dus wel verklaarbaar. Sowieso heb ik hem pas 3 weken dus ben er nog niet zo aan gehecht O-)
Ik zal in ieder geval via de RDW site achteraf controleren of er daadwerkelijk maar 1 auto op mijn naam is gezet.

Cash-betaling wordt ook nog een heel gestuntel. Ik zie dat ik maximaal €1000 per dag kan pinnen (ING, voormalig Postbank). Wordt dus de komende 3 dagen omrijden langs de pinautomaat.
Opnemen bij een groot Postkantoor kan tot €12.000, maar dan moet je het 2 dagen van te voren reserveren, en natuurlijk staat nergens omschreven hoe 8)7

Hij vroeg me specifiek het bedrag contant mee te nemen. Heb daar ook geen PIN-apparatuur gezien. Wel een pc, maar wellicht zonder internet verbinding. Het is een man van tegen de 60 die het misschien niet zo heeft met al die technische snufjes :? Vraag me alleen af hoe hij dat dan doen met de auto's van over de €6k die hij ook had staan.

[ Voor 25% gewijzigd door frickY op 09-03-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Niet online

Gunner

Invincibles

frickY schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:31:
Cash-betaling wordt ook nog een heel gestuntel. Ik zie dat ik maximaal €1000 per dag kan pinnen (ING, voormalig Postbank). Wordt dus de komende 3 dagen omrijden langs de pinautomaat.
Opnemen bij het groot Postkantoor kan tot €12.000, maar dan moet je het 2 dagen van te voren reserveren 8)7
Of gewoon afspreken dat je dat bedrag daar kan pinnen en eventueel voor een dag bij je bank een hoger pin-limiet regelen. Ik denk dat de garagist ook liever een pin-betaling heeft dan al die cash in z'n zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:26

BrZ

Kan je niet gewoon afspreken om het geld over te maken? Zo heb ik dat ook bij de auto's die ik heb gekocht gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14:35
BrZ schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:11:
Kan je niet gewoon afspreken om het geld over te maken? Zo heb ik dat ook bij de auto's die ik heb gekocht gedaan.
Behalve als 'ie voor 2000 euro de boeken ingaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:25
Over dat afrekenen: je kan in je internet bankieren alvast de overschrijving klaar zetten en iemand anders vragen om dat geld op dat moment dat je de auto ophaalt, overmaakt.

Zo heb ik dat destijds gedaan, en het mooie van de ING is dat je tussen Girorekeningen ING betaalrekeningen direct kunt zien dat het uitgevoerd is.

Bij mij keek de eigenaar niet eens of het er was maar vertrouwde mij blijkbaar wel (dat ging om 6400 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luuk
  • Niet online
Een auto cash betalen tot een hoogte van laten we zeggen 10.000 E is volstrekt normaal bij kleinere dealers/garages. Echt niks vreemds aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harry
  • Laatst online: 13-12-2024
Gunner schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:32:
[...]

Of gewoon afspreken dat je dat bedrag daar kan pinnen en eventueel voor een dag bij je bank een hoger pin-limiet regelen. Ik denk dat de garagist ook liever een pin-betaling heeft dan al die cash in z'n zaak.
De garagist geeft al aan dat hij het cash wil hebben en de TS geeft daarbij ook aan geen pin-mogelijkheid gezien te hebben.

Bij de bank kan je i.d.d. aangeven dat je 1 dag een hoger pinlimiet wilt hebben. Dan kan je i.i.d. het extra bedrag pinnen boven op het standaard daglimiet.

Buiten dat is voor de kleinere garagist een bedrag waar we 't nu over hebben min of meer wisselgeld. Genoeg handelaren en kleine garagisten (gewone, nette, eerlijke jongens), die met meer opzak lopen.

Qua garantie, er zal waarschijnlijk voor dat bedrag geen sprake zijn van garantie. Wel is er vaak sprake van coulance als het gaat om kleine gebreken. Maar als je weinig of niets negatiefs over deze garage hebt kunnen vinden, zal 't z'n vaart wel niet lopen. Negatieve reacties vindt je vaak snel.

[ Voor 25% gewijzigd door Harry op 10-03-2009 14:04 ]

BMW 535D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4x2
  • Laatst online: 12:49

4x2

lộn xộn quá

rutgerw schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 10:02:
[...]
Behalve als 'ie voor 2000 euro de boeken ingaat :)
Dat is ook voor 99% zeker de reden dat ie het liever contant heeft.
En ik geef m geen ongelijk, je kunt zo een klant en jezelf wat matsen door een belastingvoordeeltje.

leeg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

frickY schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:12:
Wat moet ik zaterdag verwachten naast mijn rijbewijs terug, het kentekenbewijs en de sleutel(s)?
Ik neem aan dat ik een soort van factuur of aankoopbewijs krijg? Misschien zelfs nog een koopcontract tekenen? Is het normaal dat ik die niet vandaag heb moeten tekenen?
Ik heb toevallig vorige week vrijdag mijn eerste auto opgehaald. Waar ik op heb gelet is het volgende:
• Zitten de boekjes erbij? Instructieboekje, onderhoudsboekje, etc. Controleer ook of het originele boekjes zijn van de auto die je hebt gekocht. Soms doen ze er boekjes bij van een andere auto.
• Indien er NAP bijzit: krijg je een uitdraai van de NAP databank?
• Kentekenbewijs, check even of je alle delen krijgt + het overschrijvingsding
• Factuur, als je nog garantie hebt moet je zorgen dat er op de factuur staat hoeveel maanden dat zijn.
• Klinkt heel stom, maar let erop dat je 2 sleutels meekrijgt. Kijk of er verschil is tussen beide sleutels. Eén van mijn sleutels is een mastersleutel, met deze sleutel kan ik sleutels bij laten maken en die ligt dus ook in de kluis. De andere sleutel gebruik ik.
• Indien je lichtmetalen velgen met een slotmoer hebt, let erop dat je de slotbout meekrijgt.

Dat was mijn lijstje wel zo ongeveer. :)

[ Voor 18% gewijzigd door AtleX op 10-03-2009 16:18 ]

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb zelf nu men 4e auto, en ook allemaal contant betaald (1x particulier en nu 3e x bedrijf)
Is gewoon normaal bij kleinere bedrijven, en zo kan je ook geen geneuzel krijgen dat de bank zegt dat je daglimiet oid niet voldoende is :P

Vaak krijg je ook wle een factuurtje als je erom vraagt, maar ook lang niet altijd (vraag het zelf wel, is altijd handig bewijs te hebben als je straat uitrijd, en er mankeert ineens wat, kunnen ze niet terugkrabbelen bijv :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Dat is een handig lijstje Atlex, dank je wel

• Tijdens de proefrit zag ik in het dashboardkastje een map liggen met wat boekjes. Heb ze, stom genoeg, niet bekeken, maar vermoed dat dit de onderhoudsgeschiedenis betrof
• Er zit NAP bij. Heb al op internet gekeken maar dan moet je betalen voor inzage. De garage kan die gratis uitdraaien?
• Ik verwacht een deel IA (Voertuigbewijs), deel IB (Tenaamstellingsbewijs met mijn naam) en deel II (Overschrijvingsbewijs).
• Een factuur of koopcontract zal ik in ieder geval om vragen. Lijkt me prettig iets tastbaars te hebben om aan te tonen waar je geld ligt en je auto vandaan komt.
• Goed dat je het nog noemt. De sleutel die we voor de proefrit meekregen zag er heel simpel uit. Volgens de advertentie heeft de auto een startonderbreker. Hoort dit niet zichtbaar te zijn aan de sleutel?
• Helaas, normale velgen met plastic wieldoppen.

Ben vandaag maar langs de pinautomaat geweest voor de eerste €1000, morgen voor de 2de, en donderdag voor de laatste 400. Wordt wel een flinke stapel 50-jes, maar is ook wel eens leuk om vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dijkstra30
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 20:51
Zolang je de auto niet bij een louche handelaar die je totaal niet kent of die al een slechte naam heeft komt het vast allemaal goed. Voor het overschrijven heeft die man inderdaad even je rijbewijs nodig, anders had je het zelf moeten doen. Verder zou ik er wel voor de volgende keer even aan denken om van tevoren over zaken als garantie te praten. In mijn ogen is service en garantie 1 van de belangrijkste dingen als je een oudere gebruikte auto koopt en zelf niet handig bent. Als die man er nu vanuit gaat dat hij hem zonder garantie heeft verkocht en jij gaat er vanuit dat je wel recht op garantie hebt krijg je al weer onenigheid.
Als laatste is cash betalen niets bijzonders bij kleinere garages en kleinere bedragen. Je kan de bank ook even bellen dat je zoveel geld wilt opnemen en dan leggen ze het in 1 keer even klaar, scheelt je 2 loopjes naar de bank. Voor de rest veel plezier van je eerste auto, de eerste blijft je meestal het langste bij ;)

i920 D0, UD3R, OCZ1600vlgk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
frickY schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:26:
Dat is een handig lijstje Atlex, dank je wel

• Tijdens de proefrit zag ik in het dashboardkastje een map liggen met wat boekjes. Heb ze, stom genoeg, niet bekeken, maar vermoed dat dit de onderhoudsgeschiedenis betrof
• Er zit NAP bij. Heb al op internet gekeken maar dan moet je betalen voor inzage. De garage kan die gratis uitdraaien?
• Ik verwacht een deel IA (Voertuigbewijs), deel IB (Tenaamstellingsbewijs met mijn naam) en deel II (Overschrijvingsbewijs).
• Een factuur of koopcontract zal ik in ieder geval om vragen. Lijkt me prettig iets tastbaars te hebben om aan te tonen waar je geld ligt en je auto vandaan komt.

Als de garage een Bovag garage is dan krijg je er een NAP uitdraai bij. Kijk in ieder geval even naar de onderhoudshistorie voor oa. distributieriem ed. Volgens mij krijg je wel een Bovag koopcontract (zelfs verplicht volgens mij?).

Succes met de koop alvast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:26
frickY schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:26:
Vroeger waren die dingen anders genummerd. Als het nog de originele papieren uit 1997 zijn zou ik rekenen op:

• Deel 1: Voertuiggegevens, oude benaming
• Deel 1B: Tenaamstelling, nieuwe benaming
• Deel 3: Overschrijvingsbewijs, oude benaming
• Goed dat je het nog noemt. De sleutel die we voor de proefrit meekregen zag er heel simpel uit. Volgens de advertentie heeft de auto een startonderbreker. Hoort dit niet zichtbaar te zijn aan de sleutel?
Daar zie je normaalgesproken niets van hoor. ;)
ThatsHollywood schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:48:
[...]
Kijk in ieder geval even naar de onderhoudshistorie voor oa. distributieriem ed.
Beetje laat hè? Na het sluiten van een koopovereenkomst. :)

[ Voor 36% gewijzigd door Xander op 10-03-2009 21:07 ]

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Ik dacht voor de gein even online de Nationale Autopas gegevens te raadplegen op www.autopas.nl
Kun je kiezen voor een normale of uitgebreide NAP check, dus voor die €5 maar de uitgebreide gekozen.

Het enige dat je terug krijgt is;
Kilometerstand goed
Antwoord is gebaseerd op gegevens uit NAP dadabank. De Stichting Nationale Auto Pas is niet aansprakelijk voor ingevoerde onjuiste of onjuist ingevoerde gegevens van deelnemende autobedrijven en overige organisaties.

Het voertuig met kenteken [kenteken] staat op 10-03-2009 niet als vermist geregistreerd
Vraag ik me toch af wat ze je bij een normale check allemaal wel niet vertellen 8)7

Als invoer moest je kenteken en kilometerstand geven. Aan die site heb je dus ook niet veel :O
Maar als ik de site goed interpreteer bevat het NAP ook alleen maar datums en tellerstanden, en niets van onderhoudshistorie. Hoe kan de onderhoudshistorie voor oa. distributieriem dan uitgedraaid worden?

De Bovag site is tot nu toe ook volkomen nutteloos. Er wordt duidelijk aangegeven dat je bij een aanschaf vanaf €4500 6 maanden Bovag garantie hebt, tenzij je nadrukkelijk van af ziet in het koopcontract. Verder wordt er af en toe gesproken over een garantietermijn van 3 maanden, maar het hoe of wat wordt niet toegelicht. Ook kan ik nog niets vinden over het Bovag-koopcontract, terwijl de ANWB-site hier wél op attendeert.
ANWB - Auto - Gebruikte auto kopen - Koop van een autobedrijf
[..]
Bij een BOVAG garage gelden voorwaarden van de BOVAG, en wordt een BOVAG koopcontract gebruikt.
[..]

[ Voor 34% gewijzigd door frickY op 10-03-2009 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
frickY schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:12:
Vraag ik me toch af wat ze je bij een normale check allemaal wel niet vertellen 8)7
Hetzelfde, maar dan zonder de informatie of het voertuig als vermist bekend staat.
Als invoer moest je kenteken en kilometerstand geven. Aan die site heb je dus ook niet veel :O
Het doet precies waar het hele NAP-idee voor staat: Het geeft aan of de kilometerstand logisch te verklaren is. Mocht de teller zijn teruggedraaid zou je het op deze manier merken.
Maar als ik de site goed interpreteer bevat het NAP ook alleen maar datums en tellerstanden, en niets van onderhoudshistorie. Hoe kan de onderhoudshistorie voor oa. distributieriem dan uitgedraaid worden?
Dat kan alleen door iemand die daadwerkelijk bekend is met de onderhoudsgeschiedenis. ;) Heeft niets meer met NAP te maken. Er is ook helemaal geen landelijke database voor, er zullen hooguit wat merkdealers zijn die onderling info uitwisselen.
Er wordt duidelijk aangegeven dat je bij een aanschaf vanaf €4500 6 maanden Bovag garantie hebt, tenzij je nadrukkelijk van af ziet in het koopcontract. Verder wordt er af en toe gesproken over een garantietermijn van 3 maanden, maar het hoe of wat wordt niet toegelicht.
Voor auto's onder de €4500 zijn er simpelweg geen bovag richtlijnen. Je kunt natuurlijk wel in overleg met de garage een garantietermijn overeenkomen, of dat nou 1, 3, 6 of 12 maanden zijn. Het is trouwens wel gebruikelijk om dat te doen vóórdat je een kopoveeenkomst aangaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Mooi, want ik heb nog niets getekend ;) Nu hebben we natuurlijk al een mondelinge overeenkomst, maar ik zal het voor het betalen nog wel even vragen. Geef hij me geen garantie koop ik hem alsnog, want ik verwacht eigenlijk niet anders. Maar ik verwacht ook een oplossing als ik binnen een half jaar mijn motorblok op de snelweg verlies. Ik ga er eigenlijk van uit dat dat logisch is voor dat geld, maar is dat ook echt zo :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
Tsja dit hangt er vanaf hoe coulant de garagehouder is. Heel zwart wit is geen garantie, geen garantie.
Al heb je misschien wel een zaak als je aan kan tonen dat de garagehouder van dit ernstige gebrek op de hoogte is geweest en het je niet heeft verteld.
Overigens is mijn eigen ervaring dat een (goede) garagehouder wel coulant zal zijn en een tussenoplossing verzint (alleen materiaal betalen oid), kleine garages moeten het van mond op mond reclame hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
frickY schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 21:26:
Mooi, want ik heb nog niets getekend ;) Nu hebben we natuurlijk al een mondelinge overeenkomst, maar ik zal het voor het betalen nog wel even vragen. Geef hij me geen garantie koop ik hem alsnog, want ik verwacht eigenlijk niet anders. Maar ik verwacht ook een oplossing als ik binnen een half jaar mijn motorblok op de snelweg verlies. Ik ga er eigenlijk van uit dat dat logisch is voor dat geld, maar is dat ook echt zo :?
Volgens mij kun je bij een groter postkantoor in de buurt trouwens gewoon de overige 1400,- euro pinnen hoor.. Ik dacht dat je tot een bepaald bedrag niet hoeft te reserveren, dus dat is misschien makkelijk om even te checken, mocht er geen in de buurt zijn dan is dat natuurlijk niet nuttig, maar als er wel één in de buurt is is dat wel praktisch.
Voordat je pas wordt geblokkeerd door de ING omdat er grote bedragen worden afgeschreven. (Dat hoor je wel vanwege de skimverhalen..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je kan voor zover ik weet ieder bedrag opnemen bij de bank, welliswaar in het loket zelf dus niet uit de muur. Mocht je het via internetbankieren gaan overmaken. Houd er dan rekening mee dat het 1 werkdag duurt voor een betaling is uitgevoerd als jouw huisbank en de bank van de garage niet de zelfde zijn. Spoed betalingen in het weekend worden pas op maandag uitgevoerd.

/me krijgt deze vragen elke zaterdag

"Ik sta bij autodealer en heb een spoed betaling die nog niet is uitgevoerd"

Kortom, maak vrijdags het geld met spoed over (voor 16:00) en de garage houder heeft het geld via Inet bankieren, maak je het geld zaterdag met spoed over, dan heeft de garage houder dit maandag pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Houd ons even op de hoogte hoe het vandaag ging ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
Bij deze ThatsHollywood.

De auto staat voor de deur. Ik ben 3 opeen volgende dagen langs de pinautomaat geweest om de €2400 bij elkaar te pinnen in verband met het daglimiet.
Vandaag de auto opgehaald. Kreeg de sleutels en kentekenpapieren overmachtigt, en moest daarvoor in ruil mijn envelop met 48 €50-jes inleveren.
Heb gevraagd of er nog iets van een koopcontract bij kwam kijken, maar daar was geen sprake van. Ik heb de sleutels en papieren, hij het geld, en daarmee was het rond. Waarschijnlijk omdat ik sowieso geen garantie heb, en dus ook weinig aan een bon heb. Omdat ik met een ontstoken keel loop en praten was lastig is, heb ik het gesprek sowieso kort gehouden. Sowieso vind ik niets terug over een gebruikelijk koopcontract op de Bovag site. De ANWB refereert hier wel naar.
Kreeg verder nog netjes een uitdraai van NAP en het laatste APK keuringsrapport mee.
De verzekering had ik eerder deze week al via internet afgesloten

De rest van de dag rondjes gereden om de auto vast te leren kennen, tot nu toe ben ik er enorm blij mee :) Iedereen bedankt voor de tips en aanbevelingen.

Voor de volledigheid mijn eigen vragen beantwoord:
frickY schreef op maandag 09 maart 2009 @ 21:12:
Is het gebruikelijk dat je cash afrekent bij een garage? Het is een kleinere garage van een oudere man. Ik heb er ook geen PIN-automaat zien staan. Maar toch vind ik het vreemd €2400 uit een pinautomaat te moeten halen en aan hem te overhandigen :?
Uit reacties in het topic blijkt dat dit zeker normaal is bij kleinere garages voor degelijke bedragen. Je kunt verspreid over dagen het geld bij elkaar pinnen bij pinautomaten, maar weet dan wel dat je een flink stapel 50-jes hebt. Handiger is het even langs een filiaal van je bank te gaan en het dan ineens op te nemen.
De mondelinge afspraak was voldoende. Omdat er geen sprake is van garantie.
Ik heb alle 3 de kentekendelen en 2 sleutels in ontvangst mogen nemen. Verder had hij nog een oud onderhouspasje van Mitsubishi, het laatste APK keuringsrapport, een uitdraai van NAP, de handleiding en nog enkele bonnetjes voor me.
En garantie? Het is een Bovag-garage maar Bovag-garantie is pas van toepassingen bij auto's vanaf €4500. Aan Bovag heb ik nu verder dus helemaal niets? Garantie heb ik uberhaupt niet tenzij anders overeengekomen?
Indien niet overeengekomen, heb je inderdaad geen garantie. Ik ga uit van coulance van de garage mocht er op korte termijn iets niet in orde blijken.

[ Voor 48% gewijzigd door frickY op 14-03-2009 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij een bedrijf gekocht en geeneens een koopovereenkomst? Dat zou ik dus nooit doen. Al kladt ie maar wat op een servetje. Ik wens je veel fijne kilometers toe maar damn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joca
Mooi dat je je autootje hebt en alles goed is gekomen!
Jammer dat je geen factuur oid hebt gehad, ik had hier toch op gestaan als ik jou was.

Maar iig veel rijplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 02-08 14:10
Profociat met je rijbewijs en je eerste auto. Welkom bij de club van uitgemelkten en filerijders... :)

Geen factuur vind ik ook wel vreemd. Dat je je rijbewijs afgeeft vind ik niet zo vreemd. Onze lokale garage vertrouw ik compleet en zij hun klanten ook. Dit is weliswaar op het platteland in een durpie maar in Rotterdam-Zuid hadden we ook een dergelijke garage. Maar voor de volgende keer zul je dit waarschijnlijk niet meer doen al is het alleen maar omdat je dan een auto heb en je dus je rijbewijs wilt gebruiken in die week. :) Maar afgeven voor een dag ofzo kan best.

Veel rijplezier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42

DropjesLover

Dit dus ->

G-PHREAK schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 12:57:
Een auto cash betalen tot een hoogte van laten we zeggen 10.000 E is volstrekt normaal bij kleinere dealers/garages. Echt niks vreemds aan.
met hem ^^
2 auto's ook gewoon cash betaald (was wel 1000 en 1600 euro).
rijbewijs afgeven voor dermate lange tijd vind ik wel erg raar, een kopie van jouw rijbewijs of ff de gegevens noteren was ruim voldoende. rijbewijs = identificatiemiddel, dat is niet eens van jou (volgens de wet, net zoals statiegeldflessen zegmaar).

garantie op een 2e hands auto, ja die heb je.
je mag namelijk aannemen dat op het moment dat je de auto koopt deze in redelijke staat is, met name met nieuwe APK er op (is gebruikelijk). mocht er iets kapot gaan binnen een half jaar, wat je niet logischerwijs kon verwachten (dus geen verslijtartikelen als banden, remblokjes, schokdempers, koppeling, lampjes) dan kan je er van uit gaan dat dit gebrek ook aanwezig was ten tijde van aankoop en jij dus, als er wat kapot gaat, eigenlijk een product hebt gekocht dat niet aan de (logische) verwachting voeldoet, dus dat je min of meer opgelicht bent.

aii, ik lees net dat je geen bonnetje oid gekregen hebt. altijd een bonnetje bij dergelijke aankopen (ook ivm bovenstaande). koop asap ongedaan maken als ik jou was...

ik heb eens een rechtzaakje over aangespannen ivm excessen qua kosten, zwaarder verrotte wielkast dan gedacht (aangemerkt als doorgerotte dorpel door verkoper), rotte dorpel, aandrijfas gaar. schokdempers = verslijtartikel = helaas. uitkomst was dat ik de auto terug heb gedaan aan de verkoper, met reparaties voor 400 onder de prijs waarvoor ik hem gekocht had... na 1200 aan reparaties (lekke schokdempers er weer onder gezet hoor :+ ).

[ Voor 12% gewijzigd door DropjesLover op 16-03-2009 13:26 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb mijn auto (3500) ook gedeeltelijk cash betaald (wat ik kon pinnen), de rest volgens mij daar gepind.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
DropjesLover schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:23:
rijbewijs afgeven voor dermate lange tijd vind ik wel erg raar, een kopie van jouw rijbewijs of ff de gegevens noteren was ruim voldoende.
Nee, dat is het niet! Zo'n garagehouder moet bij het postkantoor verschijnen met een origineel rijbewijs.

Je bent denk ik in de war met garagebedrijven die zelf de kentekenregistratie kunnen doorvoeren. Dat kunnen ze lang niet allemaal. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online
Marzman schreef op maandag 16 maart 2009 @ 13:37:
Ik heb mijn auto (3500) ook gedeeltelijk cash betaald (wat ik kon pinnen), de rest volgens mij daar gepind.
Idd zo vreemd is dat niet ook gewoon mijn huidige auto 5,5k contact betaald en daarna pronken met je nieuwe aanwinst in de buurt :P

Bos Stern Service Onafhankelijke Mercedes-Benz dienstverlening; diagnose, codering, retrofit, sleutelservice. ECU en tuning alle merken welkom. Projecten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• activeX1
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 00:15
Ik heb mijn auto van 19.250 ook cash betaald ;-) Rugzakje vol ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:42

DropjesLover

Dit dus ->

Xander schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:02:
[...]

Nee, dat is het niet! Zo'n garagehouder moet bij het postkantoor verschijnen met een origineel rijbewijs.

Je bent denk ik in de war met garagebedrijven die zelf de kentekenregistratie kunnen doorvoeren. Dat kunnen ze lang niet allemaal. ;)
dan zou ik sowieso gewoon ff samen gaan, kan je namelijk ook gelijk je aankoop bedrag pinnen. heb toen ook gewoon 1600 daar gepind, volgens mij is je max pin limiet bij een bank/postkantoor fors hoger (k meende iets van 5k).
simsi000 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 14:10:
Ik heb mijn auto van 19.250 ook cash betaald ;-) Rugzakje vol ;-)
je auto uit 1925 :o
oh nulletje niet gezien :P
zou k dus never nooit doen, zoveel cash ergens betalen...

[ Voor 19% gewijzigd door DropjesLover op 17-03-2009 15:07 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Pagina: 1