Sowieso zul je voor jezelf duidelijk moeten krijgen wat je wil weten. Er zijn zoveel verschillende richtingen waar je mee op kunt met 'meer over hardware'. Verder ben ik het met SA007 eens dat een boek snel verouderd is.
- Ik zie drie categorieën die interessant zijn:
- De basis, hoe werkt een processor (ongeacht type), hoe werkt RAM, etc.
- Hoe werkt recente hardware
- Welke procedures zijn er en hoe werken ze aangaande herstel, zelfbouw en onderhoud.
Punt 1 kun je prima boeken voor vinden, maar als je Engels in orde is kun je het ook van Wikipedia halen.
Punt 2 ga je onmogelijk uit boeken kunnen halen, de tijd tussen schrijven en uitgeven is daarvoor te lang. Zelfs in het optimale geval gaat een boek meer dan een half jaar (en vaak meerdere jaren) te laat zijn. Hier is het internet je enige echte bron.
Punt 3 ga je inderdaad boeken over kunnen vinden (dit veld veranderd minder snel). Maar de meeste van die boeken gaan over zaken waar je met een normale desktop van vrienden en kennissen niet zo veel aan hebt.
Mijn advies zou zijn om een uit te zoeken hoe processoren, ram, harde schijven, pci, crt, lcd, etc werken door de basis artikelen op Wikipedia erbij te pakken en te lezen. Ook zou ik de verschillende PMG-FAQ's doorlezen als ik jou was. Als je die basis gelezen hebt pak je vervolgens implementaties van die algemeenheden zoals SDRAM, SATA, TN, etc.
Maar zoals gezegd, als je Engels niet zo vlot gaat dan ga je moeite hebben met de Engelse Wikipedia artikelen en die zijn qua hardware, vooral recente, zoveel enorm veel beter en volledige dan de Nederlandse varianten dat je inderdaad zult moeten zoeken naar een boek.
Voor mijn opleiding heb ik het onderstaande boek moeten lezen. Het is Nederlandstalig, enigzins verouderd en waarschijnlijk niet het beste boek. Maar de basis wordt er goed en correct in uitgelegd. Gezien het ook het enige hardware-boek is dat ik gelezen heb ben ik niet in de positie om het te vergelijken met andere boeken.
Computersystemen en embedded systemen
L.J.M. van Moergestel
Academic Service
ISBN 978-90-395-2528-9
Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S