Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardware boeken

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Af en toe herstel ik de pc van een vriend of familie-lid. Maar nu zou ik graag wat dieper in de wereld van hardware gaan. Ik heb op internet al wat zitten zoeken achter een boek waarmee ik dit zou kunnen leren.

Ik kwam uit op installatie-hardware-3-druk (http://www.bol.com/nl/p/2...01004002077821/index.html). Heeft iemand dit boek ook al in zijn bezit en was het nuttig? Of heet iemand een echte aanrader?

Alvast bedankt.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-11 19:48

SA007

Moderator Tweaking
Probleem met computers is dat het allemaal zo snel veranderd dat als je een boek maakt, voordat het gedrukt is en in de winkel ligt het alweer verouderd is.

Veel van de basisprincipes blijven natuurlijk hetzelfde, maar verder veranderd het best snel allemaal.
Ik weet zo voor je geen boek waar die principes instaan, maar zou er gewoon een lenen bij de bibliotheek, basis is meestal hetzelfde.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:21

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Welkom op GoT :)

Als je zegt "op internet" al wat te hebben zitten zoeken kunnen wij weinig zeggen als je niet meldt exact waar op internet, met welke zoektermen en wat je toen exact vond (je hebt vast meer dan exact één link naar www.bol.com gevonden).

Geef dus aan wat je zelf allemaal gedaan hebt.

Daarnaast heeft SA007 zeker een punt dat boeken over hardware vaak verouderd zijn voor ze van de pers rollen. Exact wat wil je leren van zo'n boek? Als je wat duidelijker bent kunnen wij gerichter tips geven, ofwel qua boeken, danwel qua websites die aan te raden zijn :)

Oslik blyat! Oslik!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
Sowieso zul je voor jezelf duidelijk moeten krijgen wat je wil weten. Er zijn zoveel verschillende richtingen waar je mee op kunt met 'meer over hardware'. Verder ben ik het met SA007 eens dat een boek snel verouderd is.
  1. Ik zie drie categorieën die interessant zijn:
  2. De basis, hoe werkt een processor (ongeacht type), hoe werkt RAM, etc.
  3. Hoe werkt recente hardware
  4. Welke procedures zijn er en hoe werken ze aangaande herstel, zelfbouw en onderhoud.
Punt 1 kun je prima boeken voor vinden, maar als je Engels in orde is kun je het ook van Wikipedia halen.

Punt 2 ga je onmogelijk uit boeken kunnen halen, de tijd tussen schrijven en uitgeven is daarvoor te lang. Zelfs in het optimale geval gaat een boek meer dan een half jaar (en vaak meerdere jaren) te laat zijn. Hier is het internet je enige echte bron.

Punt 3 ga je inderdaad boeken over kunnen vinden (dit veld veranderd minder snel). Maar de meeste van die boeken gaan over zaken waar je met een normale desktop van vrienden en kennissen niet zo veel aan hebt.

Mijn advies zou zijn om een uit te zoeken hoe processoren, ram, harde schijven, pci, crt, lcd, etc werken door de basis artikelen op Wikipedia erbij te pakken en te lezen. Ook zou ik de verschillende PMG-FAQ's doorlezen als ik jou was. Als je die basis gelezen hebt pak je vervolgens implementaties van die algemeenheden zoals SDRAM, SATA, TN, etc.

Maar zoals gezegd, als je Engels niet zo vlot gaat dan ga je moeite hebben met de Engelse Wikipedia artikelen en die zijn qua hardware, vooral recente, zoveel enorm veel beter en volledige dan de Nederlandse varianten dat je inderdaad zult moeten zoeken naar een boek.

Voor mijn opleiding heb ik het onderstaande boek moeten lezen. Het is Nederlandstalig, enigzins verouderd en waarschijnlijk niet het beste boek. Maar de basis wordt er goed en correct in uitgelegd. Gezien het ook het enige hardware-boek is dat ik gelezen heb ben ik niet in de positie om het te vergelijken met andere boeken.

Computersystemen en embedded systemen
L.J.M. van Moergestel
Academic Service
ISBN 978-90-395-2528-9

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 30-11 17:41
k heb nog een hele zooi oudere boeken over van school destijds :D (spreken we wel van ruim 6 jaar terug) boeken verkeren nog in nieuwstaat, heb amper gebruikt :P

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Ik kan me bij bovenstaande reacties aansluiten. Vroeger heb ik wel veel plezier gehad van een eerdere versie van Upgrading and Repairing PCs, maar dat is nu al volledig verouderd. Soms blader ik er weleens doorheen uit nostalgie.

[ Voor 22% gewijzigd door Henk007 op 09-03-2009 22:15 ]

Pagina: 1