Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 04-09 16:57

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Ik heb sinds kort een nieuw systeem,
een relatief goedkope internet-pc'tje, maar ik vind het spijtig dat het niet werkt, nu wil ik graag weten waar het aan ligt.

GA-E7AUM-DS2H (nieuwste BIOS)
E7400
2GB GEIL DDR2-800 CL5
2x HD's
2x DVD-RW
Scythe Ninja 2 koeling
400W voeding (Antec Earthwaths)
Linksys 802.11n PCI
Randapparaten (cardreader, logitech cam, toetsenbord en muis)
Windows Vista 32-bit met SP1

Nu het verhaal...

Sinds dat ik mijn pc in elkaar gestoken heb, begon het verhaal al.
Ik installeerde Vista, alle updates, alle drivers... So far so good.
Dan op het moment dat ik hem een tijdje later opstart (een dag erna), 802.11n adaptor werkt niet!
Nuja, ik dan maar drivers herinstalleren... (aangezien hij door Windows als error zag).... daarna werkte het weer, maar voor een korte tijd...
Later dan maar weer werkend gekregen voor 3 dagen (installatiedagen voor software), maar toen begon het nog erger!
Ik kreeg een BSOD met:
A clock interrupt was not received on a secondaty processor within the allocated time interval
Met STOP-code:
0x00000101(0x00000060,0x00000000x0x805D1120,0x00000001)

Maar ik niet overmoedig worden, gewoon gereset, een tijdje later, weeral hetzelfde probleem!
Dan word je een beetje geirriteerd....
Ik heb dan tests gedaan:
- Prime voor 12 uur, zonder BSOD's!
- Memtest (van opstartdisk) voor 8 uur
- HD-check
Merk op: er zijn dus geen problemen onder load, maar als je gewoon zit te internetten krijg je het!

Terwijl de temps onder load:
- CPU: 35°C
- GPU(=chipset): 52°C
- System: 27°C
Dus een koelingprobleem is het niet. Wat ik wel raar vind is dat de koeler die op de chipset zit heel los zit, maar zolang de temperaturen normaal blijven, stoort het me niet!

Er is niks overclocked of iets in die buurt. Heb zelfs timings van ram losser gezet en FSB verlaagd, voltages vastgezet, niks helpt.
Een dag erna kreeg ik bericht van Microsoft: er is een probleem met een van de drivers als oorzaak van BSOD... (typische Microsoft uitleg...)
Dus ik daarna alle drivers geupdate, maar opeens werkte mijn draadloos al HELEMAAL niet meer!

Toen werd ik het beu en heb ik maar Windows volledig herinstalleerd, alles ging goed voor de eerste 3 uur, dan begon ik weer drivers te installeren en opeens: POEF! BSOD...
Drivers die geinstalleerd waren:
VGA, Chipset, HD(van Gigabyte), TV-kaart, cardreader.
BSOD tijdens installatie Quickcam, maar denk niet dat het daaraan ligt.
Dus weet iemand raad mee?

Ik vermoed:
- Probleem met mobo
- Probleem met CPU (minder waarschijnlijk!)
- Problemen met drivers van Gigabyte! (HOOP ik op!)
- Problemen met compabiliteit van mobo en OS (het is pas uitgebracht)

Waarom ik het hier vraag:
Op google is het meestal te vinden dat het door AMD-processors is OF door emulatie-software, ik heb geen van beide!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen en beginnen met testen, zou ik zeggen. Kale computer, live CD, etc, zo kun je zelf uitzoeken welke component de schuldige is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 17:54:
Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doorlopen en beginnen met testen, zou ik zeggen. Kale computer, live CD, etc, zo kun je zelf uitzoeken welke component de schuldige is :)
Had het al gedaan :)
Al met enkel de componenten: Mobo, CPU, RAM, 1HD en 1DVD-RW... zonder USB, bijna alles in BIOS uitgeschakeld....

Met Live-CD heb ik het ook uitgetest, maar mijn wireless werkt niet met Linux, dus veel kan ik niet veel doen!

Het probleem doet zich enkel voor in Windows... (Aangezien de Memtest wel geleefd heeft)...

Maar wat wel kan: Windows kan misschien een speciale instructie-set gebruiken en hierdoor dat de CPU of Mobo verward geraakt...

Het grote probleem is dat ik niet kan testen in een andere pc, aangezien de andere pc met DDR3 werkt (voor RAM) en de rest zit ingebouwd in de Mobo (waarschijnlijk het component dat lastig doet?)

[ Voor 11% gewijzigd door Dima_2005 op 09-03-2009 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dima_2005 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:01:
Had het al gedaan :)
Al met enkel de componenten: Mobo, CPU, RAM, 1HD en 1DVD-RW... zonder USB, bijna alles in BIOS uitgeschakeld....
Ah, zag ik niet in OP :)
Met Live-CD heb ik het ook uitgetest, maar mijn wireless werkt niet met Linux, dus veel kan ik niet veel doen!
Je kunt een BartPE Windows live CD maken, inclusief drivers voor de WLAN. Kijk eens of dat werkt?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15-07 15:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa469194.aspx

:(

Als ik de melding google zie ik hem meestal in combinatie met vista 64 (niet bij jou dus) en bij overklokte cpu's. Kun je systeem ook donwclocken? om te kijken of het wellicht toch een temperatuur pobleem is.Aangezien 1 van je 2 cores dus gaat hangen is het wellicht dus een plaatselijk warmte probleem op je CPU?

Je kunt in je bios uiteraard 1 van je cores uitschakelen en/of in windows de pc als uniprocessor zetten, (device manager), maar dat kost je wat performance he... dan weet je wellicht of het een driver of hardware probleem is.

[ Voor 27% gewijzigd door leuk_he op 09-03-2009 18:22 ]

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
leuk_he schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:20:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/aa469194.aspx

:(

Als ik de melding google zie ik hem meestal in combinatie met vista 64 (niet bij jou dus) en bij overklokte cpu's. Kun je systeem ook donwclocken? om te kijken of het wellicht toch een temperatuur pobleem is.Aangezien 1 van je 2 cores dus gaat hangen is het wellicht dus een plaatselijk warmte probleem op je CPU?

Je kunt in je bios uiteraard 1 van je cores uitschakelen en/of in windows de pc als uniprocessor zetten, (device manager), maar dat kost je wat performance he... dan weet je wellicht of het een driver of hardware probleem is.
Heb het al gedownclocked, en je moet niet vergeten dat beide cores op 33°C zitten bij load...
En je moet niet vergeten: waarom zou ik opeens performance moeten opofferen????
Het enige wat ik echt wil weten waar het probleem zit...
Zit het hem in de CPU, ga ik een nieuwe halen, zit het hem in de Mobo, haal ik een nieuwe, zit het hem in de software/drivers...
Moet ik het zien op te lossen!

En dan ook nog:
Bart PE is een idee, maar dat zal me wat meer tijd vergen, ik zal het overmorgen dan nog eens proberen (morgen uitstapje naar Microsoft |:( O-) , zal ik het daar vragen? :+ )

EDIT:
Nu net updates laten installeren, zat gewoon vast tijdens het "configureren van updates"... god weet het, werd gewoon niet herkend...

Wat ik woensdag ga doen:
- Een nieuwe HD nemen en daarop installeren (eentje dat nu in mijn gewone pc steekt, ik gebruik hem als back-up disk, werkt 100% zeker...
- CPU's verwisselen tussen 2 PC's (Q9550 en E7400 dus), wat wel is! De Scythe Ninja2 heeft een enorm vreselijke push-pin systeem, dus dat gaat me 2 uur duren voor dat geklaard is... (en weer een stuk of 10 sneden in mijn hand!
- Eens alles opnieuw installeren zonder drivers, gewoon zo laten lopen, want wat ik wel zie: het loopt mis vanaf de VGA-drivers (het begint daar een beetje te flippen, duurt 30 min. om te installeren, en dan op het einde zegt het dat ik de installatie opnieuw moet starten, dat er geen wijzigingen zijn in het systeem, pc herstarten en VGA werkt wel... op juiste resolutie, alle software erop en eraan...

Wat ik ook vermoed:
Voor de installatie van de drivers staat er in de device manager: Coprocessor, WAT IS DIT? En misschien veroorzaak dat net een probleem?

[ Voor 29% gewijzigd door Dima_2005 op 09-03-2009 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rollo
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10-09 14:11
Schakel bij de Devicemanager die Coprocessor is uit and you will see what er gebeurt. Heb je de BSOD's trouwens ook zonder het pci netwerkkaartje erin?

[ Voor 5% gewijzigd door Rollo op 09-03-2009 23:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YannickH
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-03 16:27
Ik heb dit probleem ook gehad, kwam uiteindelijk door temperatuur-pieken vanwege een vrij los zittende koeler. Ik kreeg telkens de meest vreemde bsod codes waardoor ik het probleem steeds in de verkeerde hoek zocht.. Mijn cpu temp was verder altijd normaal (als ik keek met coretemp), maar blijkbaar kreeg hij het af en toe te warm, prime draaide uren achter elkaar zonder problemen, maar een rondje tweakers forum checken en hij ging op zn plaat :P
Ik weet dus niet of het ook zo zit met chipsets, maar het is het proberen waard :)

Anders zou ik het dus ook niet weten.
Succes verder iig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005

Dima_2005

T.net-verslaafde

Topicstarter
Zo...

Even een update hierop...

Het is opgelost!
Heb alles geprobeerd, niks werkte, nieuwe CPU, andere RAM, alles eruit,...

Maar toen had ik het geniale idee: Windows XP installeren! En guess what? Het werkte, werkt nu al 8 uur aan een stuk zonder probleem te werken.
Ik denk dat het aan de chipset of aan de VGA driver voor Vista lag, maar mij maakt het niet uit, XP is ook goed en ik blijf erbij!

Dus mensen: Denk niet altijd aan hardware, het kan gewoon aan een stomme driver liggen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoelZ
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 08-05 06:22
YannickH schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:59:
Ik heb dit probleem ook gehad, kwam uiteindelijk door temperatuur-pieken vanwege een vrij los zittende koeler.
Hey YannickH hoe heb jij dit probleem geconstateerd? Ik zit nml in zo'n zelfde situatie en ook onbegrijpelijke BSOD's. Heb inmiddels wel al 3x mijn proc opnieuw schoongemaakt, pasta en cooler erop. Maar blijf ze wel krijgen die BSOD's. Wellicht dat ik een ander probleem heb, maar zou graag willen weten hoe je hier achter bent gekomen. Waar check je dat?
Ik heb een Scythe Mugen Infinity SCINF-1000 en vond die altijd al een beetje eng als je je PC rechtop hebt staan :P

[ Voor 4% gewijzigd door RoelZ op 28-03-2009 11:54 ]

- Creating more joy for people who interact with our digital world

Pagina: 1