Ik heb sinds kort een nieuw systeem,
een relatief goedkope internet-pc'tje, maar ik vind het spijtig dat het niet werkt, nu wil ik graag weten waar het aan ligt.
GA-E7AUM-DS2H (nieuwste BIOS)
E7400
2GB GEIL DDR2-800 CL5
2x HD's
2x DVD-RW
Scythe Ninja 2 koeling
400W voeding (Antec Earthwaths)
Linksys 802.11n PCI
Randapparaten (cardreader, logitech cam, toetsenbord en muis)
Windows Vista 32-bit met SP1
Nu het verhaal...
Sinds dat ik mijn pc in elkaar gestoken heb, begon het verhaal al.
Ik installeerde Vista, alle updates, alle drivers... So far so good.
Dan op het moment dat ik hem een tijdje later opstart (een dag erna), 802.11n adaptor werkt niet!
Nuja, ik dan maar drivers herinstalleren... (aangezien hij door Windows als error zag).... daarna werkte het weer, maar voor een korte tijd...
Later dan maar weer werkend gekregen voor 3 dagen (installatiedagen voor software), maar toen begon het nog erger!
Ik kreeg een BSOD met:
A clock interrupt was not received on a secondaty processor within the allocated time interval
Met STOP-code:
0x00000101(0x00000060,0x00000000x0x805D1120,0x00000001)
Maar ik niet overmoedig worden, gewoon gereset, een tijdje later, weeral hetzelfde probleem!
Dan word je een beetje geirriteerd....
Ik heb dan tests gedaan:
- Prime voor 12 uur, zonder BSOD's!
- Memtest (van opstartdisk) voor 8 uur
- HD-check
Merk op: er zijn dus geen problemen onder load, maar als je gewoon zit te internetten krijg je het!
Terwijl de temps onder load:
- CPU: 35°C
- GPU(=chipset): 52°C
- System: 27°C
Dus een koelingprobleem is het niet. Wat ik wel raar vind is dat de koeler die op de chipset zit heel los zit, maar zolang de temperaturen normaal blijven, stoort het me niet!
Er is niks overclocked of iets in die buurt. Heb zelfs timings van ram losser gezet en FSB verlaagd, voltages vastgezet, niks helpt.
Een dag erna kreeg ik bericht van Microsoft: er is een probleem met een van de drivers als oorzaak van BSOD... (typische Microsoft uitleg...)
Dus ik daarna alle drivers geupdate, maar opeens werkte mijn draadloos al HELEMAAL niet meer!
Toen werd ik het beu en heb ik maar Windows volledig herinstalleerd, alles ging goed voor de eerste 3 uur, dan begon ik weer drivers te installeren en opeens: POEF! BSOD...
Drivers die geinstalleerd waren:
VGA, Chipset, HD(van Gigabyte), TV-kaart, cardreader.
BSOD tijdens installatie Quickcam, maar denk niet dat het daaraan ligt.
Dus weet iemand raad mee?
Ik vermoed:
- Probleem met mobo
- Probleem met CPU (minder waarschijnlijk!)
- Problemen met drivers van Gigabyte! (HOOP ik op!)
- Problemen met compabiliteit van mobo en OS (het is pas uitgebracht)
Waarom ik het hier vraag:
Op google is het meestal te vinden dat het door AMD-processors is OF door emulatie-software, ik heb geen van beide!
een relatief goedkope internet-pc'tje, maar ik vind het spijtig dat het niet werkt, nu wil ik graag weten waar het aan ligt.
GA-E7AUM-DS2H (nieuwste BIOS)
E7400
2GB GEIL DDR2-800 CL5
2x HD's
2x DVD-RW
Scythe Ninja 2 koeling
400W voeding (Antec Earthwaths)
Linksys 802.11n PCI
Randapparaten (cardreader, logitech cam, toetsenbord en muis)
Windows Vista 32-bit met SP1
Nu het verhaal...
Sinds dat ik mijn pc in elkaar gestoken heb, begon het verhaal al.
Ik installeerde Vista, alle updates, alle drivers... So far so good.
Dan op het moment dat ik hem een tijdje later opstart (een dag erna), 802.11n adaptor werkt niet!
Nuja, ik dan maar drivers herinstalleren... (aangezien hij door Windows als error zag).... daarna werkte het weer, maar voor een korte tijd...
Later dan maar weer werkend gekregen voor 3 dagen (installatiedagen voor software), maar toen begon het nog erger!
Ik kreeg een BSOD met:
A clock interrupt was not received on a secondaty processor within the allocated time interval
Met STOP-code:
0x00000101(0x00000060,0x00000000x0x805D1120,0x00000001)
Maar ik niet overmoedig worden, gewoon gereset, een tijdje later, weeral hetzelfde probleem!
Dan word je een beetje geirriteerd....
Ik heb dan tests gedaan:
- Prime voor 12 uur, zonder BSOD's!
- Memtest (van opstartdisk) voor 8 uur
- HD-check
Merk op: er zijn dus geen problemen onder load, maar als je gewoon zit te internetten krijg je het!
Terwijl de temps onder load:
- CPU: 35°C
- GPU(=chipset): 52°C
- System: 27°C
Dus een koelingprobleem is het niet. Wat ik wel raar vind is dat de koeler die op de chipset zit heel los zit, maar zolang de temperaturen normaal blijven, stoort het me niet!
Er is niks overclocked of iets in die buurt. Heb zelfs timings van ram losser gezet en FSB verlaagd, voltages vastgezet, niks helpt.
Een dag erna kreeg ik bericht van Microsoft: er is een probleem met een van de drivers als oorzaak van BSOD... (typische Microsoft uitleg...)
Dus ik daarna alle drivers geupdate, maar opeens werkte mijn draadloos al HELEMAAL niet meer!
Toen werd ik het beu en heb ik maar Windows volledig herinstalleerd, alles ging goed voor de eerste 3 uur, dan begon ik weer drivers te installeren en opeens: POEF! BSOD...
Drivers die geinstalleerd waren:
VGA, Chipset, HD(van Gigabyte), TV-kaart, cardreader.
BSOD tijdens installatie Quickcam, maar denk niet dat het daaraan ligt.
Dus weet iemand raad mee?
Ik vermoed:
- Probleem met mobo
- Probleem met CPU (minder waarschijnlijk!)
- Problemen met drivers van Gigabyte! (HOOP ik op!)
- Problemen met compabiliteit van mobo en OS (het is pas uitgebracht)
Waarom ik het hier vraag:
Op google is het meestal te vinden dat het door AMD-processors is OF door emulatie-software, ik heb geen van beide!
Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)