Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VISTA] Install op foute partitie;geen simpele oplossing?

Pagina: 1
Acties:

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Bij het installeren van Vista (64 bits versie) heb ik even niet goed opgelet, en nu zit ik met het volgende probleem.

Tijdens de install op een 1 TB schijf heb ik een 50GB partitie gemaakt voor Windows, en de rest (950GB) voor "data". Door niet opletten kwam windows echter uit op die 950 Gb partitie. Dit was de '2e' partitie op de disk.

In ascii art dus zo:

X------------X------------------------------------------------------X
50 GB ......... 950GB
X------------X------------------------------------------------------X
(leeg) .......... Windows

In de disk manager heb ik aardig wat kunnen rechtzetten. De Windows partitie is gekrompen tot de gewenste 50GB, en het vrijgekomen stuk heb ik een nieuwe partitie in gemaakt. Alleen... de eerste 50Gb krijg ik niet "terug gewonnen". Het ziet er nu dus zo uit:

X------------X-------------X--------------------------------------------X
50 GB ..... 50 GB .......... 900GB
X------------X-------------X--------------------------------------------X
(leeg) ..... Windows ........ data

Wat ik zou willen, is gewoon de Windows partitie naar voren verschuiven. Maar dit lukt me op geen enkele manier; alle nuttige opties ("Shrink", "move", etc), in de disk management tool zijn 'greyed out". Ik gok omdat allerlei essentiele, low-level boot files, aan het begin van die 2e partitie staan?

Is er een manier om dit nog op te lossen? Of wordt het gewoon opnieuw installeren?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:06
Probeer het eens met de Gnome Partition Editor live cd ;)

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

WIndows vanuit windows verplaatsen gaat niet werken denk ik. Dus kun je een externe tool proberen.

Een tool op een live cd zoals ^^^ geeft meer kans. Flinke kans dat je naderhand wel weer moet repareren omdat je zoals je zelf al vaststeld, allerlei systeem bestanden verplaatst moeten worden.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Haaglander
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
leuk_he schreef op maandag 09 maart 2009 @ 17:46:
WIndows vanuit windows verplaatsen gaat niet werken denk ik. Dus kun je een externe tool proberen.

Een tool op een live cd zoals ^^^ geeft meer kans. Flinke kans dat je naderhand wel weer moet repareren omdat je zoals je zelf al vaststeld, allerlei systeem bestanden verplaatst moeten worden.
En dan te denken aan de pakweg 400.000 registersleutels die je handmatig moet herstellen. :)

Ik zou altijd gaan voor een herinstallatie. Het kost je anderhalf uur tijd maar de andere optie nog meer.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Haaglander schreef op maandag 09 maart 2009 @ 18:13:
[...]
En dan te denken aan de pakweg 400.000 registersleutels die je handmatig moet herstellen. :)
Ik dacht er eerder aan de eerste partitie 1 MB te maken en dan de boel naar voren schuiven, en dan de boot repareren..

Herinstall is toch de makkelijkste optie ja, evt kun je zelfs de data partietie laten bestaan als je een extern partitie programma (live cd) gebruikt.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• BartS12
Hmm, dan denk ik dat het gewoon een C-schijf van 50 GB wordt, een data schijf van 900 GB, *en* nog een een E-schijf van (ook) 50 GB. Dan hoef ik namelijk eigenlijk niks meer te doen.

Dat die dan in een ongebruikelijke volgorde op de disk staan, maakt weinig uit. Toch?

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 16:06
BartS12 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:54:
Hmm, dan denk ik dat het gewoon een C-schijf van 50 GB wordt, een data schijf van 900 GB, *en* nog een een E-schijf van (ook) 50 GB. Dan hoef ik namelijk eigenlijk niks meer te doen.

Dat die dan in een ongebruikelijke volgorde op de disk staan, maakt weinig uit. Toch?
Heb je mijn suggestie al geprobeerd? Dan was je probleem nu namelijk al opgelost ;)

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18:08

Wish

ingwell

BartS12 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 22:54:

Dat maakt niet uit, en in Windows kun je gaan spelen met je drive letters

No drama

• BartS12
Heb je mijn suggestie al geprobeerd? Dan was je probleem nu namelijk al opgelost
Dank voor de suggestie, maar voorlopig ben ik maar tevreden met deze oplossing. Niks doen en accepteren wat er ligt is eigenlijk niet eens zo slecht; en vergeleken met een live-CD downloaden, CD branden, en uitvogelen hoe het werkt, is het nog sneller ook ;)
Pagina: 1