Fan op 7V en.... toerental-uitlezing :):)

Pagina: 1
Acties:

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Ik heb het voor elkaar! Iedereen dacht dus dat je niet je toerental kunt uitlezen als je de Fan op 7V draait. Het kan dus lekker wel :P.

Het is heel simpel, aan het stekkertje zitten 3 draadjes, een rode een zwarte en een andere kleur. De draad met de andere kleur is dus bij elke fan verschillend en is voor het uitlezen van je toerental! Als je nu een beetje verstand hebt van elektronica, dan weet je dat een meting nooit met behulp van één draadje kan uitvoeren!

Door nu de zwarte draad en de draad met de andere kleur (meet-draad) aan het stekkertje te laten zitten, blijft je toerental-uitlezing gehandhaaft:). Het rode draadje moet je dan aan de 5V maken!

Veel suc6!

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13:00
Dat heeft m'n enermax voeding ook. Die heetf een aansluiting voor op een fan header met 2 draadjes om zo een rpm meting mogelijk te maken en het voltage door de fan wordt gecontroleerd door een temp. weerstand ergens op de voeding.

Verwijderd

draaid deze dan niet op 5V in plaats van op 7V?

• freaky20
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 25-01-2024

freaky20

Lazy tweaker

Topicstarter
Effe een inkopper......... Dit kan niet, je nickname verklaart alles >:)

Oude computerspullen bewaren is cool, alleen waarom?!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-05 13:55
freaky20 : Onzin; Je kunt met één draad best meten; Als je maar een vaste referentiespanning hebt ! :)

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Verwijderd

een draad kan wel als je maar een vaste ref. spanning hebt

edit:

damn je was me voor

Verwijderd

Bij 7volt gaat het er om dat de zwarte draad 5volt word, en niet de rode draad. |:( 12(rood) - 5(zwart) = 7volt. Maar nu heb je 5(rood) - 0(zwart) = 5volt. :)

Dus op deze manier heb je dus toerental uilezing bij 5volt. |:( en niet bij 7volt. |:(
Pagina: 1