Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[XP] Problemen vensters, onvoldoende geheugen

Pagina: 1
Acties:

• Storm90
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09-09 15:23
Goedenmiddag,

Ik bezit de volgende laptop:

Toshiba A300-13I MODEL NO. PSAJ4E

Specificaties:

Display: 15,4", WXGA Resolutie 1280x800
Processor: Mobile Intel Core 2 Duo T8100 Dual-Core (2.10GHz)
Bussnelheid: 800MHz
L2 cache: 3MB
Chipset: Intel 965PM
Geheugen: 4GB (2x2GB) PC5300 DDR2 SODIMM (Max. 4GB)
Videokaart: ATi Mobility Radeon HD3470 128MB VRAM (tot 896MB Hyper Memory)
Harddisk: 250GB SATA 5400rpm
Optische drive: 8x DVD-/+/RAM Dual-Layer
Modem: 56k
LAN: 100Mbit
WLAN: 802.11 a/b/g
1x Expresscard, VGA-Out, Microfoon-in
5-in-1 Cardreader
4x USB2.0
TV-out: S-VHS
1.3 Megapixel Webcam
6-Cells Batterij
Microsoft Windows XP 32 bits (standaard Microsoft Windows Vista Home Premium)
Afmetingen: 362x267x34.5-38.5mm
Gewicht: 2.72kg

Ik heb er dus Windows XP 32bits op geinstalleerd (sneller dan Vista) en heb hier wat problemen mee, hij wil nadat ik (laten we zeggen) 20 vensters (inclusief tabbladen van browsers!!!) open heb staan, geen vensters meer openen, hij geeft dan een melding dat ik niet genoeg geheugen heb OF hij geeft gewoon zo'n error geluidje en doet verder niets.

Aangezien hij in het begin 1 geheugenstrip van 2gb bevatte en ik toch van plan was hem uit te breiden naar 4gb, heb ik 2 nieuwe strips gekocht van 2 gb (blijkt ook beter te zijn als je 2 strips hebt die hetzelfde zijn: zelfde merk, snelheid etc.), misschien dat dit ook het probleem zou oplossen, maar helaas!

Ik heb al geprobeert vista business 64bits te installeren (aangezien ik 4 GB ram in mijn laptop heb zitten), dit lostte het probleem volgens mij op want ik heb er geen last meer van gehad. Maar 64 bits gaf andere problemen: zoals dat deze bepaalde drivers niet kon vinden (o.a. Mass Storage Device) en deze ook niet vindbaar waren op het internet, dat hij niet automatisch overschakelde van hoofdtelefoon naar speakers en nog vele andere fouten.

Nu had ik maar eens XP 64bits proberen te installeren, eerst gaf hij tijdens installatie aan dat hij de C: partitie niet kon formatteren en dat de schijf waarschijnlijk beschadigd was. Na de partitie te hebben verwijdert en een nieuwe partitie te hebben aangemaakt formateerde hij wel goed. Na installatie probeerde ik de harde schijf te controleren met diverse programma's in Hiren's bootCD, maar geen van alle die de harde schijf kon vinden. Op een of andere manier was XP na installatie erg traag, deed het langzamer dan XP 32bits, ook kon ik maar niet de goede geluidsdrivers vinden en op Toshiba kon ik geen keuze maken tussen 32 en 64 bits drivers, allemaal hetzelfde. Toch wou hij in XP 64bits bijna geen enkele driver installeren van toshiba, gaf een melding met dat mijn systeem niet geschikt was voor de drivers.

Nu heb ik toch maar weer 32 bits geinstalleerd en het draait weer als een zonnetje, af en toe beetje traag maar mij hoor je niet echt klagen, wel geeft hij weer dezelfde fout als eerst: RAM vol na diverse vensters te hebben geopend, na herstarten doet hij het weer normaal. Het gekke van die vensters is dat het steeds minder wordt: Eerst heb ik zeg maar 20 vensters open staan en geeft hij (zodra ik een ander venster wil openen) een melding dat ik niet voldoende geheugen heb OF dus gewoon een deuntje en doet verder niets, na paar vensters te hebben gesloten doet hij het weer normaal. MAAR! Het aantal vensters dat ik kan openen wordt steeds minder, op een gegeven moment zegt hij al bij 2 vensters dat ik onvoldoende geheugen heb! Vreemd na een kale installatie!

Ik weet dat hij standaard was uitgerust met Vista Home premium 32bits, maar aangezien ik 4GB in mijn laptop heb zitten, wil ik deze ook graag volledig benutten. Ook aangezien XP gewoon sneller is, heb ik besloten hiernaar over te stappen... Ik weet het echt niet meer, ik heb al flink rond gezocht op het internet, maar kan het niet vinden. Hopelijk is hier iemand die het weet, denkt te weten, of ooit hetzelfde heeft gehad en de oplossing heeft.

Ik kan Vista 32bits terug zetten en als hij het dan nog niet doet terug sturen, maar ik zit nu in Barcelona en moet er nog 16 weken mee werken voordat ik terug ga naar Nederland. Ook mocht het dan opgelost zijn, dan kan ik nog niet mijn 4GB gebruiken in een 64bits systeem, bovendien heb ik gelezen dat mijn processor 64bits besturingssystemen aan kan, dus dat is al geen probleem...

Ik kan wel door gaan met zoeken, 100 andere drivers installeren, maar dat is verloren tijd als dadelijk iemand met een simpele oplossing komt die ik over het hoofd heb gezien, vandaar dat ik het hier vraag. Hopelijk heeft iemand een (mogelijke) oplossing. Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,

Erik v/d Ven

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik denk toch dat er iets mis is met je geheugenmodules. Heb je al eens een keer memtest gedraaid, of andere reepjes geprobeerd (kosten tegenwoordig niet zo heel veel)?

Zie je meldingen in je Application en System Eventlogs die je aan dit probleem kunt relateren?

[ Voor 18% gewijzigd door Turdie op 09-03-2009 18:12 ]

• Storm90
Ik heb hierboven al vermeld dat ik al eens nieuwe strips erin heb gezet en dat toen het probleem niet was opgelost, in de Application en System Eventlogs is niets raars op te merken.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-11 11:37

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Probeer memtest86+: http://www.memtest.org/ (de link van voorgaande poster is van een commerciele versie)
Eerst even wat hardwarefouten uitsluiten.

Je verhaal vind ik trouwens wat langdradig en wollig. Het is niet makkelijk om snel terug te lezen of je iets al had gedaan of niet.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• Storm90
Probeer memtest86+: http://www.memtest.org/ (de link van voorgaande poster is van een commerciele versie)
Eerst even wat hardwarefouten uitsluiten.
Oke zal ik dan toch eens proberen :)
Je verhaal vind ik trouwens wat langdradig en wollig. Het is niet makkelijk om snel terug te lezen of je iets al had gedaan of niet.
Ja sorry, ik kreeg vaak te horen van dat ik te weinig info gaf, dat mensen begonnen te vragen "waarom deed je dat", "wat heb je precies gedaan" etc. etc. Dus dacht, type er nu maar flink op los om veel vragen te voorkomen. Denk dat ik nu het probleem krijg dat mensen het verhaal maar half kunnen volgen en dezelfde vragen gaan stellen die ik al heb beantwoord., maar goed.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Storm90 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 11:15:
[...]

Ja sorry, ik kreeg vaak te horen van dat ik te weinig info gaf, dat mensen begonnen te vragen "waarom deed je dat", "wat heb je precies gedaan" etc. etc. Dus dacht, type er nu maar flink op los om veel vragen te voorkomen. Denk dat ik nu het probleem krijg dat mensen het verhaal maar half kunnen volgen en dezelfde vragen gaan stellen die ik al heb beantwoord., maar goed.
Ik ken het probleem. :)
Je maakte er echter een heel verhaal van. Misschien een idee om achteraf een soort samenvatting te maken, al dan niet puntsgewijs.

Ik wens je echter veel succes! Eerst maar even hardwarefouten uitsluiten. Een vriend van me had steeds allerlei vage fouten, en bleek uiteindelijk het geheugen te zijn. Wie weet?

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Storm90
Oke dankjewel:) Ik ga het vanavond draaien en hoop dat ik het daarmee kan vinden:)
In ieder geval bedankt voor jullie reacties:)

• Storm90
Oke,
Ik heb vanacht dus memtest gedraaid en zo te zien is er niets mis met mijn geheugen:

Afbeeldingslocatie: http://www.betterlook.net/images/IMG_0363-klein.JPG

Verwijderd

Dit doet mij aan desktop heap problemen denken:
http://blogs.msdn.com/ton...top-heap-limitations.aspx

• Storm90
Daar lijkt het wel op, het probleem bij mij is alleen dat het aantal schermen dat ik kan openen steeds minder wordt, zoals ik al heb vermeld. Op een gegeven moment kan ik niet meer dan 2 schermen openen, maar ik zal er toch eens naar kijken... Zijn er nog mensen met goede programma's, waarmee ik mijn harddisk kan testen? Ik heb al eens op Hiren's bootCD gekeken, maar geen van die programma's kan mijn harddisk scannen of lezen.

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Probeer de Ultimate BootCD: http://www.ultimatebootcd.com/
Daar hebben ze aardig wat diagnostic tools.
(Daar zit trouwens memtest86+ ook in, handig om dit CD in je test-arsenaal te hebben voor later)

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Storm90
Oke, het werkt dus niet. Ik heb ultimate bootcd op een usb gezet en gestart. Maar net als Hiren's bootcd (die ik overigens op cd had) kunnen de diagnostic tools OF mijn HD niet vinden of geven een error met starten zoals "invalid opcode at .0007 0001 0256 0C02 0000 0000 0000). Mijn laptop bevat een toshiba harddisk en ik heb hem proberen te scannen in AHCI mode en in Compatible mode maar in beide gevallen dezelfde problemen. Iemand die een goede scan tool weet voor deze toshiba schijf? Het liefst eentje die op ultimate bootcd zit. Alvast bedankt!!!

• Storm90
niemand??

• Trinsec

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Het spijt me, ik zou't niet weten helaas. Je zou die heap problemen nog kunnen uitproberen door het nummer groter te maken en te zien of dat op zijn minst nog iets helpt. Ik vind dat ook maar een raar geval, nooit eerder gezien.

Je zou ook alle diagnostic tools kunnen proberen op de CD en kijken of er eentje is dat je harde schijf kan pakken. Ik neem aan dat je ze nog niet allemaal heb geprobeerd? Ik heb geen ervaring met Toshiba, dus..

Wat ik me alleen nog afvraag is: Kan je misschien een ander schijfje proberen/lenen/testen om te zien of het -daar- dan wel mee goed gaat?

[ Voor 45% gewijzigd door Trinsec op 12-03-2009 11:29 ]

when the Evil Ones came!
Trinsec's Journal

• Storm90
Ja het probleem is niet alleen die schermen, maar ook dat windows (een paar dagen geleden) plotseling mijn harddisk niet kon formatteren, vanwege problemen met mijn harddisk gaf hij aan. Betreft de Mass Storage device, ik heb wat research gedaan en het blijkt mijn SATA controller te zijn, waarschijnlijk ook een probleem waarom alles niet zo super snel gaat: Blijkt dat zonder een SATA controller een harddisk minder "opdrachten" van de CPU kan ontvangen en minder handelingen tegelijkertijd kan uitvoeren, hij wordt er dus een stuk slomer van. Maar dat hij niet kan formatteren? Ik wil hem toch even checken, heb elke diagnostic tool geprobeerd, maar hij geeft OF een invalid opcode OF kan gewoon mijn harddisk niet vinden. Ik heb het probleem ook al geplaatst op het forum van UBCD, hopelijk weten zij iets. Het heeft vast iets met mijn SATA te maken, had het probleem ook al met Hiren's bootcd, maar het maakt niet uit op welke stand ik mijn SATA controller in de bios zet, overal hetzelfde probleem.
Pagina: 1