Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dohpaz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09-2024
Hallo,

Bij ons thuis is een laptop gecrashed. Het gaat om een Compaq presario waar vantevoren Windows Vista Home Premium op geïnstalleerd is (serial sticker zit is onderop de laptop geplakt). We hebben er geen cd's bij gekregen, herstelprogramma's waren op de laptop apart geinstalleerd.

Opeens na een vastloper en een restart blijkt Vista niet meer op te starten, de Windows recovery werkt ook niet en na nog meer rebooten krijg ik alleen nog maar err2err3 te zien voorbij de bios.
Partition recovery tools met fixboot (idd, een rode X voor de actieve OS partitie) hielp ook niet.
De data op de laptop heb ik kunnen redden.

Ik zie geen andere mogelijkheid om te formatteren en Vista opnieuw te installeren. Ik heb inmiddels van iemand een Vista dvd (OEM) gekregen.

2 vragen:

1. Kan ik deze gebruiken om Vista te installeren en te registreren met de Vista serial achterop de laptop?

2. Ik weet eerlijk gezegd niet meer of we NL of EN hebben en ik weet ook nog niet of de dvd die ik nu heb NL of EN is (ik vermoed EN). Maakt dit uit?

Ik heb al eerder in dit forum gezocht en zo weet ik dat OEM nodig is en dat een dvd alle versies heeft. Alleen bovenstaande vragen kon ik niet vinden. Ik hoop dat iemand mij verder kan helpen.

Groet,
Peter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:35

-ET-

Phone Home

Met Vista is het zo dat alle versies dezelfde DVD gebruiken. Aan de hand van je serial wordt bepaald welke versie je krijgt.

Let hierop wel dat de DVD taal afhankelijk is. Dus als je een engelse DVD gebruikt krijg je een engelse windows. Gebruik je een nederlandse DVD dan krijg je een nederlandse windows.

qua taal maakt het niet uit. Ik had op mijn laptop een pre-installed NLD Vista Home Premium geinstalleerd. Zelf een Engelse Vista dvd gebruikt. Serial van onderop de laptop gebruikt. Installatie ging prima. Activatie ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Qips
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 06:58

Mr.Qips

Meneer Kips dus

Dohpaz schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:57:
... herstelprogramma's waren op de laptop apart geinstalleerd.
Waarom gebruik je die niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
Je kunt deze DVD prima gebruiken.. maar zoals aangegeven is de systeemtaal dan engels. Als het goed is moet je bij HP/Compaq als je je laptop net gekocht hebt, zelf herstel cd/dvd's maken met de software die zij met je laptop meeleveren. Deze zul je via de software dan ook op eigen cd/dvd's moeten branden. Kun je niet kijken of je een setje herstel media kunt aanvragen bij HP/Compaq? :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dohpaz
Mr.Qips schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:05:
[...]

Waarom gebruik je die niet?
Zoals ik al zei : Windows recovery werkte ook niet

Windows recovery = de vantevoren geistalleerde herstelprogramma's (samen met herstelprogramma van HP/Compaq, werkte ook niet)

[ Voor 0% gewijzigd door Dohpaz op 09-03-2009 14:15 . Reden: spelvoud ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 11-09 16:45

E-Vix

Nu met sneeuw!

Kijk even in je handleiding, of zoek even op internet. Als er geen DVD's bijgeleverd zijn, dan staat er waarschijnlijk een verborgen partitie op je harde schijf met daarop een recovery van je Windows Vista inclusief alle originele software en de juiste drivers. Hoe je er precies bijkomt verschilt nogal per fabrikant, maar meestal is het een van de F toetsen en soms in combinatie met CTRL, SHIFT of ALT.

Mocht je geen verborgen partitie hebben met een recovery er op, neem dan even contact op met Compaq. Zij kunnen je dan de bijbehorende recovery DVD leveren.

Het installeren van een kale Vista versie raad ik je af. Je bent dan een dag bezig om alle juiste drivers voor je laptop bij elkaar te sprokkelen.

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bas-r
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:09
E-Vix schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:15:
Het installeren van een kale Vista versie raad ik je af. Je bent dan een dag bezig om alle juiste drivers voor je laptop bij elkaar te sprokkelen.
Dat lijkt me onzin: HP heeft een zeer overzichtelijke site waarbij per type laptop braaf alle drivers ter download aangeboden. Dus een kwestie van minuten om die drivers bij elkaar te sprokkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

bas r schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:18:
[...]

Dat lijkt me onzin: HP heeft een zeer overzichtelijke site waarbij per type laptop braaf alle drivers ter download aangeboden. Dus een kwestie van minuten om die drivers bij elkaar te sprokkelen.
Zijn dat alle drivers, of alleen de drivers waarvan er een update is sinds het uitkomen van die laptop?

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dohpaz
E-Vix schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:15:
Kijk even in je handleiding, of zoek even op internet. Als er geen DVD's bijgeleverd zijn, dan staat er waarschijnlijk een verborgen partitie op je harde schijf met daarop een recovery van je Windows Vista inclusief alle originele software en de juiste drivers. Hoe je er precies bijkomt verschilt nogal per fabrikant, maar meestal is het een van de F toetsen en soms in combinatie met CTRL, SHIFT of ALT.
Zoals ik al zei zijn er inderdaad recovery programma's (Vista en Compaq) geinstalleerd, inderdaad op een aparte partitie. Op een of andere manier bleken deze ook aangetast en kon ik mijn systeem niet meer herstellen hiermee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-Vix

E-Vix

Nu met sneeuw!

Dohpaz schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:31:
[...]

Zoals ik al zei zijn er inderdaad recovery programma's (Vista en Compaq) geinstalleerd, inderdaad op een aparte partitie. Op een of andere manier bleken deze ook aangetast en kon ik mijn systeem niet meer herstellen hiermee.
Bel de Helpdesk even zou ik zeggen. Als je mazzel hebt ben je alleen verzend + administratiekosten kwijt voor een nieuwe recovery DVD. Dan ben je in één keer klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

E-Vix schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:24:
[...]

Zijn dat alle drivers, of alleen de drivers waarvan er een update is sinds het uitkomen van die laptop?
Dat zijn ALLE drivers. Keurig gegroepeerd.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dohpaz
Ik leg het blijkbaar niet helemaal goed uit. De recovery tools werken niet. Niet van de partitie op de HD en ook niet van een cd (Vista recovery disc had ik al ergens van het net kunnen downloaden).

Dat pad is gesloten.

Nieuwe installatie lijkt mij het enige alternatief. Maar gelukkig hoor ik ook van jullie dat het gaat lukken met mijn dvd Vista OEM.
Pagina: 1