Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-07 20:02
Afgelopen weekend mocht ik mijn Acer X3200 ophalen bij Dynabyte :9~

Hoge verwachtingen van.. kleine form factor, Quad Core, 4Gb, HDMI-out, 7.1 audio, etc.

Specs

Nou heb ik nog maar het halve weekend zitten proberen om audio werkend te krijgen. Ik heb de talloze HDMI topics doorgekeken van iedereen die ook problemen heeft om audio over HDMI outputs te krijgen. Ik heb de Acer garantiezegel ook maar gebroken om in de kast te kunnen. Maar het is nog steeds niet gelukt :-( Ik snap niet waarom het zoveel moeite kost eigenlijk voor zo'n mooie HTPC unit als deze! Ik bedoel, HDMI kinderziektes, okay, maar dit is een gloednieuwe HTPC die je juist koopt zodat je met 1 stekker aangesloten bent met max. kwaliteit.

Audio & video hardware:
- Onboard Realtek ALC888S: analoog 5.1 out, SPDIF out
- Onboard Geforce 8200: o.a. HDMI out
- Geforce 9500 GS: o.a. HDMI out, SPDIF in
- volgens mij is het mobo een soort geminimaliseerde Asus MCP78/72, waar overigens jammer genoeg geen SPDIF out op zit voor zover ik kan zien

Externe apparatuur:
- Sony HT-SS2300 5.1 receiver: o.a. 3 HDMI in, SPDIF in
- LG scherm 37LG6000: o.a. HDMI in

Waar loopt het vast?
- HDMI Audio Output apparaat geeft, wat ik ook doe, steeds aan: "niet aangesloten"
Er staan in Configuratiescherm > Geluid wel 3 apparaten, waarvan nu alleen HDMI Audio Output niet geselecteerd kan worden

Geprobeerd:
- eerst alle drivers door Acer aanbevolen geinstalleerd
- BIOS flash naar laatste versie, systeem wilde eerst helemaal niet meer opstarten :( BIOS gereset via jumper, Geforce 9500 eruit, boot nu wel goed
- upgrade van realtek drivers: speaker output kan nu wel geselecteerd worden als geluidsapparaat
- aansluiten op de 5.1 receiver met HDMI stekker: krijgt geen audio door
- direct op LCD: krijgt geen audio door
- HDMI stekker gewisseld: geen verschil
- BIOS audio instellingen aanpassen (HD onboard aan/uit): geen resultaat
- me rot gezocht naar een interne SPDIF output op mobo om Geforce 9500 mee te connecten, is er niet
- gecheckt of onboard Geforce 8200 wel HDMI audio out ondersteunt, als het goed is moet dit wel werken?

Heeft iemand ervaring met vergelijkbare hardware? Het lijkt mij toch wel mogelijk om het hoge kwaliteits audio signaal via HDMI werkend te krijgen?

[edit: sorry, topic titel moet zijn [HTPC] Acer X3200: HDMI Audio out?]

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Even voor de duidelijkheid; dat ding wordt geleverd met een (onboard) Geforce 8200, maar jij hebt het (ook) over een GF9500. Die heb je er los bij gekocht?

First things first. Als je die 2 videokaarten en je onboard geluidskaart actief hebt, heb je het in feite over potentieel 3 getrouwheidskaarten; de onboard Realtek, de/een audio chip van de onboard nVidia 8200 en de/een audio chip van de onboard nVidia 9500. Dan werkt verwarring in de hand!

Dus welke geluidschip wil je gebruiken? Zet dan die andere eerst eens even (echt) uit (BIOS of binnen OS).

Welke nVidia 9500 is het? Sommige nVidia kaaten hebben inmiddels zelf (ook) een HDMI audio chip, andere maken weer gebruik van idd een S/PDIF uitgang van een andere geluidskaart/chip die dan doorgelust moet worden.
Je mag verwachten van Acer dat de onboard (8200) gewoon werkt met de std. aanwezige HDMI uitgang. Dus mijn eerste (test) pogingen zouden met die 8200 video kaart zijn (dan dus de onboard Realtek en de 9500) uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
De 9500 was al vanuit de fabriek meegeleverd en geïnstalleerd (alle slots ook meteen vol), het is een GS. Die heeft wel een SPDIF ingang, maar het mobo heeft geen interne SPDIF uit, gek genoeg... Wel een front audio aansluiting die ik misschien kan rerouten maar dat zal wel analoog zijn dus daar heb ik ook niks aan verwacht ik.

In de BIOS heb ik al e.e.a. uitgezet, daardoor vielen meteen alle geluidsapparaten weg uit Vista, maar volgens mij heb ik nog niet alle combinaties gehad qua instellingen dus dat gaan we nog effe proberen. Ik zal ook eens wat drivers disablen, kijken wat er gebeurt.

“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:20
Vergeet die hele 9500 even. Haal hem er bijvoorbeeld even uit, of gebruik hem gewoon even niet. (je hebt hem sowieso niet nodig voor deze setup...)
Via de onboard HDMI zou je met de Realtek HDMI out optie gewoon beeld én geluid tegelijk moeten kunnen krijgen. (Als dit werkt kun je de 9500 nog altijd uitproberen)
Waar loopt het vast?
- HDMI Audio Output apparaat geeft, wat ik ook doe, steeds aan: "niet aangesloten"
Als je de 9500 gebruikt voor beeld, zal de onboard HDMI (op de GF 8200) uiteraard uitgeschakeld staan, deze gaat niet aan om alleen een audiosignaal door te geven van een derde partij..
Dus:
1) Gebruik de onboard HDMI voor beeld en probeer hierna de Realtek driver pas HDMI audio uit te laten sturen.

2) Zorg ervoor dat je Digitale Audio op passthrough instelt in de Realtek driver, zodat Dolby Digital en DTS meteen wordt doorgestuurd en niet werkt op de analoge kanalen.

3) Zorg voor het starten van een DVD dat niet alleen de Realtek driver, maar ook de software (bv PowerDVD) op de (juiste) digitale uitgang wordt ingesteld (SPDIF of HDMI Out ipv bv 6 channel speakers)! Voor elke player zul je deze uitvoerinstellingen moeten nalopen.

4) Probeer hierna een DVD met DD 5.1 geluidsspoor af te spelen, aangezien deze bron met de juiste instellingen geen andere optie heeft dan digitaal te worden uitgestuurd via het juiste kanaal.

5) Start hierna altijd maar 1 player tegelijk. Zolang een player open staat, houdt deze de digitale uitgang vast, waardoor deze wordt geblokkeerd voor andere players. Deze andere players zullen bij gebrek aan de juiste digitale uitgang de speakersettings weer terugzetten op een normale stereo-setup.

Edit:
SPDIF vanaf het moederbord op de 9500 videokaart aansluiten geeft nog altijd de beperking dat er geen HD Audio kan worden doorgestuurd, wegens beperkingen aan SPDIF. Meerdere fora geven (volgens mij) wel aan dat, wanneer HDMI audio out mogelijk is op een Geforce, de audiodriver hiervoor handmatig geïnstalleerd moet worden. Dat zou eventueel het gebruik van de 9500 mogelijk kunnen maken.

[ Voor 20% gewijzigd door FrenzyFreak op 09-03-2009 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whitey-d schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:03:
- me rot gezocht naar een interne SPDIF output op mobo om Geforce 9500 mee te connecten, is er niet
SPDIF out op het MoBo is een vereiste om audio via de Geforce 9500 HDMI te laten lopen (spreek uit ervaring)
- gecheckt of onboard Geforce 8200 wel HDMI audio out ondersteunt, als het goed is moet dit wel werken?
Ik betwijfel of dit wordt ondersteunt, ik kan het in ieder geval niet opmaken uit de gegevens die vertsrekt worden op de site van Acer. Indien dit toch het geval is, stappen die Frenzy voorstelt doorlopen dan moet het goed komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:20
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 23:15:
[...]

SPDIF out op het MoBo is een vereiste om audio via de Geforce 9500 HDMI te laten lopen (spreek uit ervaring)

[...]

Ik betwijfel of dit wordt ondersteunt, ik kan het in ieder geval niet opmaken uit de gegevens die vertsrekt worden op de site van Acer. Indien dit toch het geval is, stappen die Frenzy voorstelt doorlopen dan moet het goed komen.
Dat is jammer van de 9500 dan :/

De Realtek driver maakt die HDMI Audio out mogelijk naar de onboard HDMI. De connectie tussen de Realtek chip en de onboard videokaart zal ook de reden zijn dat er geen andere SPDIF op het moederbord zit... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of indien mogelijk een audio-PCI kaartje met onboard SPDIF out plaatsen, maar dat kan niet de bedoeling zijn. ;(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Okay ik heb dus 2 audio opties in de BIOS:
- Onboard HD Audio: als ik deze uit zet dan heb ik helemaal geen geluidsapparaten in Vista, moet ik dus aan laten staan, ik ga ervan uit dat de Realtek onboard audio dus nodig is
Afbeeldingslocatie: http://www.frontseatserver.com/Configuratiescherm-Geluid-Onboard-HD-Audio-Disabled.jpg

- Onboard HDMI Audio: als ik deze uit zet heeft het geen effect, HDMI Audio werkt niet ongeacht of deze aan of uit staat

Configuratiescherm > Geluid ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.frontseatserver.com/Configuratiescherm-Geluid-Normaal.jpg

Je ziet dus ook dat ie bij HDMI Audio zegt "niet aangesloten" :|

Heb de Realtek drivers er even afgehaald, zodat er standaard Microsoft drivers gebruikt worden voor de onboard sound. Maakt geen verschil voor de HDMI audio probs.

Heb daarna mijn 5.1 receiver aangesloten d.m.v. SPDIF. Krijg wel 5.1 sound door dus dat staat goed. Maar nu heb ik dus een losse stekker naar de TV en naar de receiver om zowel geluid als beeld door te krijgen :'(

Op Anandtech heb ik een artikel gevonden over de 8200 en daar staat in vermeld dat die surround sound kan doorsturen, alleen geen TrueHD.

Overigens ondervind ik ook problemen met dat HDCP rights management protocol, zodat ik geen blu-ray disks kan afspelen. Maar dat is mogelijk weer een ander verhaal, ik weet niet of dat met HDMI audio te maken heeft.

Ik gebruik de HTPC toch niet voor gamen o.i.d. dus de 9500 heb ik toch eigenlijk niet nodig. Extra insteekkaartje kan er niet meer bij. Maar wel raar dat ze er standaard een kaartje in plaatsen die gewoon geen HDMI audio out doet.

[ Voor 11% gewijzigd door whitey-d op 10-03-2009 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het zijn dat je HDMI audio in de drivers van de 8200 ook dient te activeren?
En heb je eventueel al eens een andere HDMI kabel geprobeerd?

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 10-03-2009 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Ja kabels had ik al een paar keer verwisseld.

Heb nog maar eens de drivers gecheckt, ook een aparte NVidia HDMI Audio driver gevonden en geinstalleerd (maart 2008). Verder bleek dat er toch nog oude drivers in stonden voor de 8200, is inmiddels ook up to date (feb 2009). Maar geen resultaat... :'(

Ik heb voor nu de sound maar doorgelinkt via SPDIF naar mijn 5.1 set en de HDMI direct op mijn LCD... maar ik zie via google talloze topics waarbij HDMI uiteindelijk toch werkt met de chipset.

Misschien moet ik maar eens mijn drivers cleanen en herinstalleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met google even gezocht, X3200 zonder 9500 werd HDMI audio direkt door mensen aan de praat gekregen.
Denk toch dat er iets in de bios dient te worden uitgeschakeld/ingeschakeld, ik kan zo alleen niet zeggen wat! :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Ik weet het ook even niet meer, ik zou alleen nog kunnen proberen om alle NVidia gerelateerde drivers eraf te gooien en de standaard drivertjes erop. Maar SPDIF werkt prima.

Als ik mijn config om ga gooien of ik heb tijd over dan post ik mijn bevindingen hier...

[ Voor 5% gewijzigd door whitey-d op 16-03-2009 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07-09 21:19
Ook ik heb problemen met de HDMI audio out in de X3200. Het heeft wel soms gewerkt (veel opnieuw opstarten). Nu echter helemaal niet meer. Hoewel als ik het testgeluid afspeel voor de HDMI dan hoor ik nog net het laatste deel van het geluid via de tv. Ik heb wel de standaard 8200 intern en geen aanvullende grafische kaart.
Lijkt mij dan ook een driver probleem, maar nieuwe drivers zijn door mij niet te vinden.

Object reference not set to an instance of an object

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik neem aan dat je al op de site van Acer hebt gekeken?
Voor alle zekerheid toch maar even:

http://support.acer-euro....desktop/aspire_x3200.html

Bios update is misschien ook nog een optie? :?

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Ja die heb ik ook gecheckt, BIOS is geflasht naar laatste versie. Hij wilde daarna niet meer booten. Pas nadat ik een CMOS reset had gedaan had ie weer zin om op te starten :? Ik kan sindsdien ook SLI aanzetten. Verder geen noemenswaardige nieuwtjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik heb een avondje zitten vloeken en tieren, omdat HDMI audio op m'n X3200 niet meer werkte (in principe was ik geen eens van plan om gebruik te maken van de audio uit van deze PC, maar het werd gewoon een principekwestie om dit op te lossen...).

Na goed zoeken kwam ik uit bij een topic op avsforums waar de oplossing werd beschreven voor een soortgelijk probleem met de Acer X1200 (volgens mij is de X3200 onder wereldwijd onder diverse typenummers op de markt gezet. De X1200 is een soortgelijk apparaat).

In feite was het een kwestie van het downloaden van een nieuwe BIOS + het installeren van een nieuwe audio driver. Zodra ik weer in de buurt ben van m'n X3200 zal ik nog de exacte BIOS naam en Audio driver filenaam hier posten.

Overigens is het schandalig dat Acer niet gewoon duidelijk maakt hoe dit probleem opgelost kan worden, want er zijn vele anderen met dit probleem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hehe, >:)

Acer zijn eigenlijk gewoon maar dozenschuivers, net als BCC, Mediamarkt, etc.
Maar je hebt gelijk, ze horen dit probleem te erkennen en op te lossen.

Volgens mij kun je in Sli wel de 9500 ook nog gebruiken, je zult alleen de onboard als primaire videokaart in moeten stellen. Maar dat heeft pas zin als de hdmi audio werkt! :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
Yes _/-\o_

Hou ons op de hoogte!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Oké wel positief dat er lotgenoten zijn.. kunnen we elkaar een beetje uit de shit helpen :+

@brugwachter, dat had ik dus ook.. ik dacht een out-of-box solution te kopen, stekkertje aansluiten en gaan... Nee dus! Zelfs niet na eindeloos drivers installen, rebooten, kabels switchen.

Ik heb dus de laatste BIOS van de Acer site draaien (R01A3)
NVidia HDMI Audio driver 1.0.0.23
Geforce drivers 7.15.11.8208

Kan iemand verifiëren wat normaliter de status van HDMI Audio in het geluidspanel is? Staat ie altijd op "aangesloten" ook al heb je er geen stekker in zitten? Bij mij staat ie dus altijd op "niet aangesloten" zoals je in het screenshot kunt zien.

N.B. ik vind de meegeleverde mega-antenne voor wireless wel heel vet trouwens 8)

[ Voor 5% gewijzigd door whitey-d op 18-03-2009 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whitey-d schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 17:53:
Ik heb dus de laatste BIOS van de Acer site draaien (R01A3)
NVidia HDMI Audio driver 1.0.0.23
Geforce drivers 7.15.11.8208
Draait je systeem op Vista of XP?
Ik heb de volgende drivers op de site van NVidia gevonden.

Dit zijn de laatste Vista 32bit HDMI audio drivers:
http://www.nvidia.co.uk/o...e_vista_10.3.0.23_uk.html

Hier eventueel de laatste XP 32bit HDMI audio drivers:
http://www.nvidia.co.uk/o...o_winxp_10.3.0.23_uk.html

Hopelijk kom je daar verder mee. :)

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 20:31 . Reden: Gevonden op de site van Acer - Vista Home Premium ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oktopus
De Vista link gaat naar Geforce drivers (grafisch)
Volgens mij moet het deze zijn : http://www.nvidia.co.uk/object/nforce_vista_10.3.0.23_uk.html

(wat een doolhof is Nvidia voor audio drivers...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals eerder vermeld is het me wel gelukt om HDMI audio weer in te schakelen op de X3200.

Om de boel weer aan de praat te krijgen heb ik een bestand met deze filenaam gedownload : fernandos_vista_32bit_special_whql_performance_pack_v5.0 en de hdaudio driver (v1.00.0.37) WHQL hiervan geinstalleerd.

Ik weet niet of het noodzakelijk is, maar ik heb daarbij ook gebruik gemaakt van de laatste BIOS voor de X1200 (zie http://www.slashgear.com/...1200-hdmi-hotfix-2814845/)

Bovenstaande stappen heb ik ondernomen op basis van topic(s) op andere internetfora. Helaas kan ik deze topics echt nergens meer terugvinden... (te lang zitten Googlen die avond...) Klinkt allemaal vaag, maar bij mij werkt het nu in ieder geval.

LET WEL OP : ik gebruik een X1200 BIOS. Deze is dus niet direct bestemd voor de X3200, maar ik heb verder nog geen problemen ondervonden. Wellicht is deze BIOS niet eens nodig en volstaat het installeren van de HD Audio driver!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Oké bizar dat je kunt draaien op de x1200 bios. Ik durf het niet aan gezien dat mijn vorige flash ook niet vlekkeloos ging.

Ik heb een link gevonden voor die fernandos drivers:
klik!

De 10.3.0.23 audio driver bleek al geinstalleerd te zijn. Hij geeft alleen bij de driver zelf aan 10.0.0.23 maar ik ga ervan uit dat dat dezelfde versie is.

Zodra ik tijd heb ga ik ze test driven...

[ Voor 25% gewijzigd door whitey-d op 19-03-2009 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alley
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-04-2023

alley

ahuh

Na installatie van die fernandos drivers is het probleem bij mij verholpen! Thnx

I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it. (Pablo Picasso)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Oké de frusti-meter is bij mij verder omhoog gelopen :/

- Heb in de bios de onboard video als default gezet en de onboard op mijn receiver aangesloten
- Oude NVidia drivers gedeïnstalleerd
- Fernando's drivers geinstalleerd
- nForce 15.24 geinstalleerd
- ...nFore 15.26
- Nog maar eens de chipset drivers van de Acer site
- De HD audio drivers (voor de realtek & hdmi audio) in apparaatbeheer afwisselend uitgeschakeld
- De HD audio drivers in apparaatbeheer verwijderd
- Hybrid SLI uitgezet

Het enige wat ik voor elkaar heb gekregen is dat een oude 2006 driver van Microsoft laat zien dat de HDMI aansluiting is aangesloten. En de groene geluidsmeter ernaast is actief als ik wat afspeel. Maar ik hoor niks, mijn receiver vangt geen audio signaal op, en bij het testen van 5.1 sound geeft ie aan dat het niet afgespeeld kan worden.

@brugwachter, heb je ook iets van een link naar een forum met ervaringen oid om de x3200 met de x1200 bios te flashen? En welke x3200 variant heb je?

edit: ik zie net dat er een update is van de fernando drivers met een v1.00.0.41 HD audio driver erin. Gaan we dat eens proberen }:|

[ Voor 6% gewijzigd door whitey-d op 22-03-2009 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
w000t... het werkt!!

Ik heb mijn BIOS terug moeten flashen naar de originele (dus niet de R01A3, maar de meegeleverde versie) en de Geforce 9500 eruit gehaald. Daarna werkte het nog niet: maar toen ik de HD Audio driver van NVidia ging deinstalleren, kwam ie ineens zelf met het HDMI Audio apparaat aanzetten. Hij zette hem zelfs al aan voor me 8)

Dolby surround testen via HDMI gaat nu goed!

Nu maar eens een TrueHD filmpje opzetten :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Om nog even terug te komen op de BIOS taferelen: ik heb net geprobeerd de A04 BIOS te flashen, ging op zich goed, maar de HDMI audio gaat bij elke BIOS update stuk. Zet ik hem weer terug naar de originele BIOS dan werkt het weer. Maar dit betekent dat ik geen flash meer kan doen. Ik heb gehoord dat in combinatie met het moederbord het voor kan komen dat de HDCP key wordt opgeslagen in het flash gedeelte, waardoor ie gewiped wordt zodra je een andere BIOS flasht. Kan dit de oorzaak zijn? Zo ja.. valt dit te omzeilen...

Ik merk trouwens dat het na een reboot vaak fout gaat met de HDMI Audio. Of geen surround meer of gewoon uitgeschakeld. Dat zal wel een handshake issue zijn met de receiver oid. Dan zet ik hem maar effe helemaal uit en aan en dan komt er een moment dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heel topics gezien, echter geen oplossing gezien voor mijn aspire x3200.
Dan maar zelf aan de gang, met als resutaat werkend geluid via HDMI....
De oplossing was schokkend simpel;
Ga naar Control Panel > Geluiden > Rechtermuisklik op Nvidia HDMI output > Eigenschappen > Tabblad Geavanceerd > zet de samplefrequentie 48000kHz (16 of 24 bit)

Groetjes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Windows 7 heb ik overigens nog geen problemen ondervonden met Audio over HDMI op m'n X3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Het vreemde is dat bij mij dus regelmatig de HDMI audio gewoon uitgeschakeld staat en pas bij 1 or meerdere reboots c.q. receiver resets pas weer ingeschakeld kan worden in Vista.

Maar sowieso blijft het probleem dat ik geen BIOS kan updaten, want dan werkt HDMI audio gewoon helemaal niet meer.. Heb inmiddels al een support formpje gesubmit naar Acer maar niks van gehoord. Echt heel brak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpin
  • Laatst online: 21-12-2022
Ik heb hier liggen een x3200 bios versie R01-B3 van 1-4-2009

Misschien werkt dat wel

En misschien helpen deze drivers
http://msi.com/index.php?...maincat_no=1&prod_no=1460

[ Voor 40% gewijzigd door carpin op 05-08-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Waar heb je die bios vandaan? Ik kan alleen op alle Acer sites R01B0 vinden namelijk?

Drivers inmiddels geinstalleerd, hopen dat het iets stabieler wordt. Moet nu eens in de 3 keer een paar keer achter elkaar rebooten zodat mijn HDMI goed werkt |:(
Maar met mijn XBOX360 heb ik ook audiokuren, surround doet het steeds niet tenzij ik mijn receiver reset... Dus er zal ook wel iets aan de hand zijn met mijn Sony receiver :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpin
Het is een backup uit x3200 die kortgeleden is gekocht.
Ik stuur hem wel naar je email adress funky nogwat
Flashen met winflash

[ Voor 40% gewijzigd door carpin op 09-08-2009 20:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Thanks, het flashen is gelukt..

Nieuwste drivers geinstalleerd van nvidia en realtek, ik heb nu alleen geen DTS/Dolby. Zegt ie "is door een andere toepassing in gebruik" terwijl ik net opgestart ben. Ik ga nog eens drivers switchen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• carpin
Ik zou eigenlijk opnieuw een windows erop zetten, schoon beginnen, en het liefst met een dvd van microsoft met de key van de x3200.

Ik heb gisteren 64bit windows 7 erop gezet, ik had een klein probleempje met een co-proccesor driver.
maar het draait als een zonnetje hiero.
ik was nieuwgierig.

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Zodra Windows 7 uit is stap ik daar op over denk ik. Los DVD'tje van Vista heb ik niet.

HDMI driver weer teruggezet naar oude versie maar nu de helft van de tijd ineens wel/geen Dolby :-? Volgens mij ligt het of aan de Geforce 8200 of mijn receiver die instabiel loopt te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iemand nog een linkje naar de originele BIOS? Wil na een testje met een Ubuntu installatie weer terug naar Windows 7, maar krijg daarin HDMI audio niet meer aan de praat (zucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Je hebt je eigen originele BIOS niet meer?

Ik heb maar een nieuw mATX mobo besteld van Gigabyte want ik word helemaal gek van alle issues die ik heb... Het geval start de ene keer op zonder HDMI audio, dan weer met een steigerende CPU usage, en anders laadt ie Windows helemaal niet. Ik heb gewoon mazzel als alles het doet :? Ik wil gewoon een stabiel systeem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whitey-d schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 10:21:
Je hebt je eigen originele BIOS niet meer?

Ik heb maar een nieuw mATX mobo besteld van Gigabyte want ik word helemaal gek van alle issues die ik heb...
Na te veel gepruts met deze PC ben ik ergens de BIOS kwijt geraakt.

Mag ik vragen welk mobo je hebt besteld? Ik ben eigenlijk wel klaar met het gepruts en wil nu een werkende HTPC waarmee ik over HDMI 1080p kan afspelen (liefst i.c.m. Ubuntu / XBMC).

Een nieuw mobo is echter wel heel erg rigoreus.

Ik zit zelf te denken om er een low profile HD4550 videokaart in te zetten, maar weet niet zeker of ik daarmee het doel wel bereik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Ik kan geen mailadres van je vinden, anders kon ik wel een BIOS aan je opsturen.

Ik heb nu een goedkope GA-MA78GM-S2H besteld, beetje vergelijkbaar met wat er in de X3200 zit volgens mij (give & take wat functionaliteit hier en daar). De support is in elk geval wel beter.

HDMI audio krijg je alleen door je onboard videokaart. Een nieuwe bijpluggen heeft dan niet zoveel meerwaarde behalve snellere verwerking van videobeelden. Of je moet gebruik willen maken van de aparte SPDIF uitgang voor je audio, maar dan gaat de audio dus niet via HDMI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

whitey-d schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:03:
Ik kan geen mailadres van je vinden, anders kon ik wel een BIOS aan je opsturen.
Ik heb je gemaild op je gmail adres.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Okay ik heb nu mijn config draaien op een Gigabyte mobo. Het gaat echt veel sneller allemaal. Ik vermoed dat er iets mis was met mijn mobo van de Acer. Heb nu ook maar een Antec behuizing gekocht e.d. Had geen zin meer om het allemaal uit te zoeken... Sorry guys, maar mijn X3200 is van nu af aan out of order...

[ Voor 10% gewijzigd door whitey-d op 26-08-2009 23:13 ]

Verwijderd

Met dank aan Whitey-d die me een andere BIOS heeft gemaild heb ik nu weer HDMI audio.

Echter heb ik nog niet gevoel dat het allemaal optimaal functioneert. Ik wil er een HTPC van maken en heb al allerlei mogelijke softwarecombinaties geprobeerd (Mediaportal i.c.m. Coreavc, Ubuntu met XBMC), maar krijg het maar niet voor elkaar om HD content vloeiend af te spelen. Zit nu te denken om afscheid te nemen van deze PC en over te stappen op een Asrock 330.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Persoonlijk denk ik dat de X3200 beter is voor een low profile insteek. Dus ook niet te veel van verwachten, met wat tweaken van codecs lukt het om 1080p redelijk af te spelen.

Misschien een harde conclusie maar Acer blijkt in dit geval meer een "dozenschuiver" dan een degelijke partij om spullen bij te kopen. Ik heb geen reactie gehad op mijn mail aan hun support en de hardware was gewoon niet op orde, en de BIOS updates van de Acer-site maakten problemen eerder erger dan beter. Heel jammer want het lijkt een te gek ding voor een redelijk budget! :'(

Uiteindelijk heb ik een stuk meer moeten investeren om een goed systeem te hebben. Nu gekozen voor een grotere Antec-behuizing en een GA-MA78GM-S2H mobo. Vensters komen nu meteen tevoorschijn als ik ergens op klik! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoewel we nu behoorlijk off-topic gaan wil ik toch even laten weten dat de combinatie Windows 7 / Mediaportal / MPC-HC codec er toch voor gezorgd heeft dat ik veel van mijn full-hd bestanden nu vlekkeloos kan afspelen. Hoef ik dat apparaat toch nog niet de deur uit te doen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whitey-d
Okay top!

Een voordeel van de X3200 is wel dat ie out of the box wel 5.1 surround sound over HDMI ondersteunt. Bij andere budgetsystemen is dat wel eens anders.

Pagina: 1