Afgelopen weekend mocht ik mijn Acer X3200 ophalen bij Dynabyte 
Hoge verwachtingen van.. kleine form factor, Quad Core, 4Gb, HDMI-out, 7.1 audio, etc.
Specs
Nou heb ik nog maar het halve weekend zitten proberen om audio werkend te krijgen. Ik heb de talloze HDMI topics doorgekeken van iedereen die ook problemen heeft om audio over HDMI outputs te krijgen. Ik heb de Acer garantiezegel ook maar gebroken om in de kast te kunnen. Maar het is nog steeds niet gelukt
Ik snap niet waarom het zoveel moeite kost eigenlijk voor zo'n mooie HTPC unit als deze! Ik bedoel, HDMI kinderziektes, okay, maar dit is een gloednieuwe HTPC die je juist koopt zodat je met 1 stekker aangesloten bent met max. kwaliteit.
Audio & video hardware:
- Onboard Realtek ALC888S: analoog 5.1 out, SPDIF out
- Onboard Geforce 8200: o.a. HDMI out
- Geforce 9500 GS: o.a. HDMI out, SPDIF in
- volgens mij is het mobo een soort geminimaliseerde Asus MCP78/72, waar overigens jammer genoeg geen SPDIF out op zit voor zover ik kan zien
Externe apparatuur:
- Sony HT-SS2300 5.1 receiver: o.a. 3 HDMI in, SPDIF in
- LG scherm 37LG6000: o.a. HDMI in
Waar loopt het vast?
- HDMI Audio Output apparaat geeft, wat ik ook doe, steeds aan: "niet aangesloten"
Er staan in Configuratiescherm > Geluid wel 3 apparaten, waarvan nu alleen HDMI Audio Output niet geselecteerd kan worden
Geprobeerd:
- eerst alle drivers door Acer aanbevolen geinstalleerd
- BIOS flash naar laatste versie, systeem wilde eerst helemaal niet meer opstarten
BIOS gereset via jumper, Geforce 9500 eruit, boot nu wel goed
- upgrade van realtek drivers: speaker output kan nu wel geselecteerd worden als geluidsapparaat
- aansluiten op de 5.1 receiver met HDMI stekker: krijgt geen audio door
- direct op LCD: krijgt geen audio door
- HDMI stekker gewisseld: geen verschil
- BIOS audio instellingen aanpassen (HD onboard aan/uit): geen resultaat
- me rot gezocht naar een interne SPDIF output op mobo om Geforce 9500 mee te connecten, is er niet
- gecheckt of onboard Geforce 8200 wel HDMI audio out ondersteunt, als het goed is moet dit wel werken?
Heeft iemand ervaring met vergelijkbare hardware? Het lijkt mij toch wel mogelijk om het hoge kwaliteits audio signaal via HDMI werkend te krijgen?
[edit: sorry, topic titel moet zijn [HTPC] Acer X3200: HDMI Audio out?]
Hoge verwachtingen van.. kleine form factor, Quad Core, 4Gb, HDMI-out, 7.1 audio, etc.
Specs
Nou heb ik nog maar het halve weekend zitten proberen om audio werkend te krijgen. Ik heb de talloze HDMI topics doorgekeken van iedereen die ook problemen heeft om audio over HDMI outputs te krijgen. Ik heb de Acer garantiezegel ook maar gebroken om in de kast te kunnen. Maar het is nog steeds niet gelukt
Audio & video hardware:
- Onboard Realtek ALC888S: analoog 5.1 out, SPDIF out
- Onboard Geforce 8200: o.a. HDMI out
- Geforce 9500 GS: o.a. HDMI out, SPDIF in
- volgens mij is het mobo een soort geminimaliseerde Asus MCP78/72, waar overigens jammer genoeg geen SPDIF out op zit voor zover ik kan zien
Externe apparatuur:
- Sony HT-SS2300 5.1 receiver: o.a. 3 HDMI in, SPDIF in
- LG scherm 37LG6000: o.a. HDMI in
Waar loopt het vast?
- HDMI Audio Output apparaat geeft, wat ik ook doe, steeds aan: "niet aangesloten"
Er staan in Configuratiescherm > Geluid wel 3 apparaten, waarvan nu alleen HDMI Audio Output niet geselecteerd kan worden
Geprobeerd:
- eerst alle drivers door Acer aanbevolen geinstalleerd
- BIOS flash naar laatste versie, systeem wilde eerst helemaal niet meer opstarten
- upgrade van realtek drivers: speaker output kan nu wel geselecteerd worden als geluidsapparaat
- aansluiten op de 5.1 receiver met HDMI stekker: krijgt geen audio door
- direct op LCD: krijgt geen audio door
- HDMI stekker gewisseld: geen verschil
- BIOS audio instellingen aanpassen (HD onboard aan/uit): geen resultaat
- me rot gezocht naar een interne SPDIF output op mobo om Geforce 9500 mee te connecten, is er niet
- gecheckt of onboard Geforce 8200 wel HDMI audio out ondersteunt, als het goed is moet dit wel werken?
Heeft iemand ervaring met vergelijkbare hardware? Het lijkt mij toch wel mogelijk om het hoge kwaliteits audio signaal via HDMI werkend te krijgen?
[edit: sorry, topic titel moet zijn [HTPC] Acer X3200: HDMI Audio out?]
“Advertising says to people, 'Here's what we've got. Here's what it will do for you. Here's how to get it.'”