Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Is het bovenstaande mogelijk?

Oftewel Kan ik mijn 320GB's in een raid0 zetten met mijn 1TB ( = 960GB?) of zelfs een 640GB raid0 met daarbovenop mijn 1TB ( = 1280GB)?

ik kon hier helaas geen eenduidig antwoord op vinden

is het snelheidsverschil tussen de schijven nog een probleem?

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-03-2009 09:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Swat|IA
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-07-2012

Swat|IA

FreeBSD Kicks Ass :)

Dit kan, maar als je de 3 disken in raid0 wilt denk dat aan het volgende:
"De kleinste disk capaciteit in de array bepaald de omvang van dit RAID systeem"
Dus je zal uiteindelijk 3x320gb = ~900GB space krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Swat|IA op 09-03-2009 10:02 ]

Never sleep with anyone crazier than yourself | Now running ws @ Debian Lenny

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:09
Ja, dat kan. Je kan echter slechts 320GB van je Samsung schijf gebruiken.

Mocht je een geavanceerde controller hebben is het wellicht nog mogelijk dat je deze capaciteit als losse disk kan gebruiken, maar in de meeste gevallen gaat dit niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ik kan dus niet een Raid0 in een Raid0 Nesten?

dus ((2x320GB=640GB Raid0)+1x1000GB)=1280GB Raid0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
In theorie wel, dan heb je zowel een array op je controller als in Windows (software raid). Zorg dan echter wel voor een goede backup (meer dan anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
geeft dat dan nog wat snelheidswinst? of is het gewoon sneller om gewoon 2 schijven in raid te zetten?

(moet binnenkort opnieuw installen dus ik vind dat redelijk interessant om te weten :P )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

RAID FAQ

veel lees plezier :)

If you choose to criticise you choose your enemies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
ja die heb ik uiteraard gelezen, maar mijn vraag is of de geneste raid0 nog een significante snelheidsverbetering laat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
Dat hangt er maar vanaf hoe dat je het gaat oplossen en wat de specs van de rest van het systeem zijn. Welke RAID-controller hebben we het hier over? Wat voor data komt erop te staan? Hoeveel gebruikers? Veel schrijfacties of juist veel lezen? Sequentieel of random? Combineer de resultaten en kenmerken van de twee typen RAID(hardware assisted RAID-0 en software RAID-0 waarschijnlijk), en do the math. :)

Ik zou je deze oplossing iig afraden. Zet je OS en data bijv. op de RAID-0 en gebruik je Samsung als backup.

[ Voor 12% gewijzigd door Fauna op 11-03-2009 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
OS komt gewoon op een losse SSD te staan, de raidcontroller die gebruikt gaat worden is de onboard van de Gigabyte EP35-DS3, De processor wordt een Intel Core 2 Duo Q9550 met 8GB mem en de computer zal slechts door mij alleen worden gebruikt. Er zal zowel videobewerking op worden gedaan alsook games mee worden gespeeld. De raid0 word de dataschijf oftewel de games en software worden daar op geinstalleerd en de video's op worden bewerkt. Voor evt. storage heb ik nog een mooie 250GB Maxtor

OS is Windows 7 x64 (nu nog build 7000 maar ik ga over zodra hij echt beschikbaar wordt)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 09:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 18:23

The Third Man

The Third Jellyfish

Dat is een software-raidcontroller, die kan hooguit Matrix Storage Raid van Intel aan waarmee je een gedeelte van de schijf voor bijvoorbeeld losse storage en een gedeelte voor Raid 0 kan gebruiken (eigenlijk de definitie van software raid). Maar performance winst is zeer te betwijfelen laat staan dat hij jou opzet kan toepassen. Dan dien je toch echt een hardware-raidcontroller aan te schaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Overbodige link, want daar staat zijn antwoord niet in.

Als dit bijv. voor een file server zou zijn kan je ZFS gebruiken, worden de schijven "automatisch" gestriped.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-03-2009 10:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheese_man
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-02 16:38

Cheese_man

Waarom kiezen?

Het is al lang maart geweest, maar aangezien dit er nog niet stond :).

De enige "RAID" manier voor jou vraag is JBOD (Just en Bundle of Disks). Dan kan je verschillende groottes aan elkaar plakken.

RAID 0 en JBOD zijn trouwens wel levensgevaarlijk...wanneer 1 disk kapoet gaat, ben je alles in 1 keer kwijt. Verschil in snelheid weegt dus vaak niet op tegen de grotere kans op verlies van data.

reserveringshouder Tesla Model 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Third Man
  • Laatst online: 18:23

The Third Man

The Third Jellyfish

Bij JBOD niet, slechts alles wat (gedeeltelijk) op de kapotte schijf stond is weg/beschadigd.
Pagina: 1