Computer als USB-Stick

Pagina: 1
Acties:

• BSeB
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09-2025
Ik probeer meer informatie te vinden of het mogelijk is om een computer een usb stick te laten "emuleren".

Laten we zeggen ik heb een database, gekoppeld aan en fileserver. Op de fileserver staan .zip of .rar bestanden. Deze haal ik op met data uit de database. Dan wil ik graag dat ik deze kan flashen op een device.

De host pakt deze uit en zet deze in een tijdelijke map. Deze tijdelijke map moet zich dan voor doen als een usb device, zodat ik deze met een usb kabel op de peripal kan aansluiten en deze dus denkt dat de computer een grote USB stick is met in de genoemde map de bestanden die hij nodig heeft.

Geen idee of het mogelijk is, maar zou niet weten waar ik op moet zoeken. Heb het hier op GoT geprobeerd en op Google.

Computer as usb stick etc, maar alles verwijst naar het gebruik van een usb stick!
Kan iemand me een zetje geven, dan weet ik of het mogelijk is om deze functionaliteit in mijn app onder te brengen!

Verwijderd

Volstaat 'n virtual image niet ?

• BSeB
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:03:
Volstaat 'n virtual image niet ?
Virtual image is toch lokaal, zoals een iso gemount met deamon tools?
De peripal heeft geen besturingssysteem en dus ook geen mogelijkheid om softwarematig iets te mounten. De reden dat ik van een usb stick af wil is dat die dingen in een productieomgeving nogal is kwijt raken! Ik zal het zo zeggen. Ze worden "Geleend" op basis van langdurige uitleen!

En een usb kabel kost niks en kan zo vervangen worden indien kapot. Tevens heb ik geen gevaar met software die ineens niet meer goed is door corrupt geheugen. Dit doordat het op de server draaid, ik het kan checken op md5 hash en daarnaast ook nog een backup van de server heb van verschillende data.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Voor zover ik weet bestaat dit niet, een PC is altijd usb-host, terwijl jij een device nodig hebt.

Misschien kun je een usb switch met een usb stick ergens inbouwen (pc kast?) om jouw probleem op te lossen? Dan kun je met een druk op de knop omschakelen, ipv omsteken van de stick.

Verwijderd

Voor wat je wilt kan je beter naar PXE / LAN boot kijken.. zie wiki's ed.

• BSeB
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 11:15:
Voor wat je wilt kan je beter naar PXE / LAN boot kijken.. zie wiki's ed.
Ik denk niet dat PXE die lading dekt, aangezien het printers zijn die bijvoorbeeld een nieuwe firmware krijgen. Door deze op een bepaalde manier te starten gaan ze lezen van een "server" dat zou een PXE server kunnen zijn. Echter moet de printer dan wel PXE ondersteunen. Via de USB dus.

Om niet een te specifiek systeem te bouwen wilde ik dus USB client spelen!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:32
Misschien is een NAS met USB een mogelijkheid? Die wordt niet zo eenvoudig meegenomen.

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Toevallig laatst wat relevants tegen gekomen bij een stukje ARM ontwikkeling:

Windows CE en windows Mobile ondersteunen USB Host&Client mode, dus die zouden het kunnen.
Linux heeft die ondersteuning niet en is altijd Host (Tenzij het recent is gewijzigd)
Windows XP/Vista hebben die functionaliteit ook niet zover ik weet.
(Bovenstaande is onder voorbehoud uit mijn hoofd)

Het is overigens ook vrij ingrijpend voor je PC, want dat betekent dat alle USB hardware stopt met werken en dat je ook moet opletten op spanningsverschillen tussen de Client en Host, want beide zijn ze gevoed.
Je zou kunnen overwegen om het op bijvoorbeeld je telefoon te plaatsen, dan heb je zelf al die zooi bij, zeker met een paar GB op een memory kaartje kom je dan een eind.

Als je printer niet kan updaten via het netwerk zou ik nog even een stapel USB stickjes bestellen, die dingen kosten een paar euro per stuk oid. en ik weet niet wat jij per uur kost, maar dan kun je er misschien beter 10 bestellen dan hier een dag mee gaan prutsen

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
TIP:
Hang iets achterlijk groots aan je USB sticks, bijvoorbeeld een houten balkje, computermuis, CD of ander lomp object wat op een ICT afdeling rondzwerft. Op die manier spot je al van een paar meter afstand waar je stickje is.

Moet je alleen nog even je collega's opvoeden dat ze je spullen niet slopen, anders vinden ze het waarschijnlijk "onzin" en halen ze het de eerste keer dat ze hem lenen ervan af "want het is zo onhandig" en ben je hem de 2de keer alsnog kwijt.
Als ICT-er loop je eigenlijk achter op de normale werkplaatsen, waar het not-done is om aan iemands gereedschap te zitten. Terwijl op de ICT afdeling in mijn ervaring altijd de schroevendraaiers kwijt zijn. USB sticks leen ik nooit uit, tenzij ik er zoveel heb dat het niet uitmaakt, en dan zijn er nog een of twee heilig.

[ Voor 7% gewijzigd door TheGhostInc op 09-03-2009 11:53 ]

• Trefwoord
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-02 19:37

Trefwoord

blader, blader...

Wat voor een apparaat gebruik je als host?
Ik neem aan dat dat geen doorsnee pc is, anders zou je niet gebonden zijn aan usb emulatie lijkt me. Voor een pc kun je ook een utp netwerkverbinding maken of een usb-usb kabel gebruiken.

[ Voor 1% gewijzigd door Trefwoord op 09-03-2009 11:55 . Reden: Post over het hoofd gezien ]

...gevonden!

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

BSeB schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:14:
[...]

De reden dat ik van een usb stick af wil is dat die dingen in een productieomgeving nogal is kwijt raken! Ik zal het zo zeggen. Ze worden "Geleend" op basis van langdurige uitleen!

En een usb kabel kost niks en kan zo vervangen worden indien kapot.
Hiervoor zijn netwerken en netwerk shares uitgevonden. 8)7

Moch je om wat voor vage reden toch via een andere vebinding willen gaan kijk dan eens naar firewire, daar heb je dat host & client probleem niet.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:26
Wat je zoekt is de USB On-the-go feature. Sinds Linux 2.6.9 zit daar support voor in de kernel:
USB "Gadget" API; and OTG

As Linux gets embedded more widely inside USB peripherals (not just USB hosts), the USB "function" or "target" drivers have been getting more attention. The original Linux-USB programming interface had only a host side model: one master talking to many targets (like a web client talking to many servers). It didn't support the drivers running inside USB devices.

A peripheral side Linux-USB gadget API is now standard with 2.4 and 2.6 kernels. That framework currently supports at least a dozen different types of USB peripheral controller hardware under Linux. While it resembles the original host-side programming interfaces (at least in terms of submitting asynchronous requests, and in terms of shared core data structures), it must treat USB busses very differently from a host side API. That's because implementing the target function only involves responding to a single USB Host (like a web server only responding to one client at a time). Also, target side drivers can never initiate control requests, they can only respond to them.

Once Linux supported both "host" and "gadget" USB APIs (at all device speeds), it clearly had almost every programming interface needed to implement OTG compliant devices. Courtesy of Texas Instruments, Linux 2.6.9 kernels include an implementtion of OTG on Linux; that first implementation supports TI's OMAP processors, used in wireless devices.
bron
Het wordt dus voor een handjevol controllers ondersteund, maar de informatie is redelijk verouderd en biedt geen how-to om dat voor elkaar te krijgen, maar wellicht kan je hier weer wat verder mee.

edit: meer info

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01:17
Mijzelf schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:52:
Voor zover ik weet bestaat dit niet, een PC is altijd usb-host, terwijl jij een device nodig hebt.
Dat dus, OTG controllers zijn veelal printers/mediaspelers. Denk niet dat er een desktopchipset is met OTG capabale controller.
Pagina: 1