[Vista] defragmenteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-12-2023
hoi,

Ik ging vandaag bij computer defragmenteren en zag toen staan dat hij ingesteld stond om dit elke woensdag te doen. Nu heb ik een paar vragen,
1. Is dit slim om aan te laten staan of kost dit erg veel geheugen, en is het niet elke week nodig?
2. Ik nam aan dat als hij het elke week zelf doet het niet erg lang zou duren, maar toen ik hem vanochtend aan zette koste het toch zo'n 3 uur. Doet hij dan misschien die wekelijkse defragmentatie niet helemaal doet?
3. Bij xp had je nog een redelijk goed overzicht van wat er gebeurde, is dit helemaal weg bij vista?
4. In een ander topic las ik over speed disk, is dit een goed programma met het zelfde resultaat? In dat topic word gezegt dat het binnen een klaar minuten namelijk al klaar is.

misschien beetje raar topic zo maar weet niet precies hoe ik al deze dingen anders moest vragen haha.

alvast bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

1: aan laten staan, misschien draait je pc een keer snachts of als je aan het werk bent dan kan hij je defragklusje klaren. Ik heb hem altijd do.avond aanstaan en begint om 01.00 dus vergeet dan niet je agenda op vr. te zetten ;)
2. Duurt meerdere uren, afhankelijk van de data op je schijven. Eerste keer het langst, daarna meer standaard tijd ook weer afhankelijk van datagebruik in die week.
3. Ja, ik zou ook niet weten hoe je dat blokjesvenster te zien krijgt. Wil je dat gebruik dan PerfectDisk of een ander programma.
4. Zie 3, ik gebruik gewoon Vista Defrag...op xp gebruikte ik altijd PerfectDisk maar die kon mijn externe schijf niet defragmenteren en Vista ziet deze wel dus vandaar.

[ Voor 12% gewijzigd door NeoMe op 08-03-2009 23:12 ]

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 4629

Je kunt het ook handmatig doen. Er zijn tools die het een stuk beter of selectiever doen dan die in Windows zelf zijn ingebakken.

Ik vind Ultimate Defrag wel een fijne. Dan kun je bv. ook kiezen om enkel de gefragmenteerde files te doen en de rest gewoon te laten staan.

Sowieso als je fragmentatie wilt voorkomen moet je met partities werken. Eentje voor je OS en programma's en eentje voor je data. Op zijn minst. Dan hoef je namelijk die met de data zelden te doen en die met je OS er op is veel sneller klaar omdat dat een veel kleinere dataset is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RainerSGF
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 00:52
'Smart Defrag' is ook nog een tip als defragmenteer-programma, en dat zelfs met de optie 'optimaliseren' naast het defragmenteren zelf. Het verschil bij 'optimaliseren' is dat de data die je het meest gebruikt optimaler wordt geplaatst en nadien sneller toegankelijk zou zijn.

Systeem - I'm learning, I learn it from a book :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat kan Ultimate Defrag ook. In een velerlei van smaken en voorkeuren. Alleen duurt dat natuurlijk wel wat langer want dan ben je een volledige defrag + file placement optimalisatie aan het doen.

Ik gebruik eigenlijk UD en JKDefag. Die laatste om dingen aan te stampen meestal. Free space defrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitshape
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online

bitshape

japanse vechtvis

Ik gebruik JKDefragGUI met JKDefrag 64bit. Werkt prima en geeft ook een zichtbaar overzicht in een apart venster.

bit 2.0: i7-8700K - Z370 Apex - 32GB 3200c14 - Strix GTX1080 - Prime 850W - LSI 9207-8i - 22TB HDD - 5.5TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
bedankt voor alle reacties!

Ik heb de proef versie van PerfectDisk gedownload en ziet er opzich best goed uit, behalve dat er nog redelijk wat zwarte blokjes tussen staan die blijkbaar niet mooi weg gewerkt kunnen worden (in de legende staat bij zwart - excluded). kan ik hier op één of andere manier nog iets aan doen? of is dit niet zo'n probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Sommige files zijn gelocked terwijl je OS draait. Doe een boot time defrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Dat zijn waarschijnlijk bestanden die niet mogen worden verplaatst. Waarom weet ik niet, maar ik gebruikte toen de S.M.A.R.T. functie. Was geloof ik het beste ( recommended ) Die zet jou opstartbestanden vooraan de schijf, en minder vaak gebruikte bestanden wat naar achteren. Dit komt dan weer ten goede aan het opstarten en het snel opvragen van Windowsbestanden.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lsnoeren
Anoniem: 4629 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:07:
Sommige files zijn gelocked terwijl je OS draait. Doe een boot time defrag.
oke moet ik dan ook defrag only aan klikken? of is smart prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe

NeoMe

#Addict

Doe maar smart, dat is volgens mij de aanbevolen instelling.

Pagina: 1