Toon posts:

Oude computer voor media

Pagina: 1
Acties:
  • 602 views

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan een oude computer die ik heb (geen prehistorische maar ook niet 'je van het') in te richten als een download computer en/of server voor bestanden. Het gaat hierbij vooral om films/muziek/afbeeldingen.

Het gaat er uiteindelijk om dat ik de bestanden makkelijk via bekabeld en draadloos netwerk op mijn laptop kan afspelen. Nu vroeg ik mij af wat het beste is. De oude computer kan in principe 24/7 draaien dat is het probleem dus niet.

Is het goed genoeg om xp erop te knallen (laptop draait op vista). En gewoon via openbare mappen de bestanden te delen? Ik kwam namelijk ook FreeNAS tegen daarnet. Alleen het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit precies doet. Ik zie wel dat je van de computer ook een ftp server kan maken (overal ter wereld dingen van je computer bezichtigen zou een leuke bijkomstigheid zijn).

Wat is slim? Experimenteren met FreeNAS (iemand een goede beknopte uitleg wat dit nu precies is en wat er de toegevoegde waarde van is?) of gewoon huis-tuin en keuken windows met openbare mappen laten werken?

Verwijderd

En wat doet dit in Professional Networking & Servers?

Modbreak:Je hebt gelijk, maar dat kan je beter in een topic report zetten. Zie ook: Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics

[ Voor 57% gewijzigd door Equator op 09-03-2009 10:29 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:55:
Wat is slim? Experimenteren met FreeNAS (iemand een goede beknopte uitleg wat dit nu precies is en wat er de toegevoegde waarde van is?) of gewoon huis-tuin en keuken windows met openbare mappen laten werken?
Wikipedia: FreeNAS, en ook de FreeNAS website zelf geeft toch echt veel informatie. Verder maakt het OS niet veel uit, zolang het de software draait en je het beveiligd. Hoe dat moet, tja, het web staat vol met informatie. Zorg in ieder geval voor firewall, virusscanner en waar nodig open poorten :) .

[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 09-03-2009 00:55 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:55:
Ik ben van plan een oude computer die ik heb (geen prehistorische maar ook niet 'je van het') in te richten als een download computer en/of server voor bestanden. Het gaat hierbij vooral om films/muziek/afbeeldingen.

Het gaat er uiteindelijk om dat ik de bestanden makkelijk via bekabeld en draadloos netwerk op mijn laptop kan afspelen. Nu vroeg ik mij af wat het beste is. De oude computer kan in principe 24/7 draaien dat is het probleem dus niet.

Is het goed genoeg om xp erop te knallen (laptop draait op vista). En gewoon via openbare mappen de bestanden te delen? Ik kwam namelijk ook FreeNAS tegen daarnet. Alleen het is me nog niet helemaal duidelijk wat dit precies doet. Ik zie wel dat je van de computer ook een ftp server kan maken (overal ter wereld dingen van je computer bezichtigen zou een leuke bijkomstigheid zijn).

Als je zelf al niet kan vinden wat FreeNAS is, zou ik er al niet eens mee gaan experimenteren, maar dat ter zijde.

Ik heb hier een oud beestje staan (p4 3GHZ HT 512MB RAM) met XP Pro die 24/7 aan staat. Ding is m'n Server / Mediabak / Downloadbak. Muziek en films gaan via dat ding.

Het huis-tuin-en-keuken XP voldoet prima..
Verwijderd schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:39:
En wat doet dit in Professional Networking & Servers?
Genomineerd worden voor een move?

Ey!! Macarena \o/

Verwijderd

Al naar gelang hoeveel je maalt om stroomgebruik zou je ook kunnen kijken naar een kant-en-klare oplossing. Zoals een Sinology 108j met een schijf er in. Behoorlijk flexibel en bedoeld als server en downloadsletje. Maar dan zuinig, klein en stil.

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Of een QNap TS-109
Afbeeldingslocatie: http://www.qnapsystems.nl/images/stories/Producten/TS-109_160.png

Zijn ook grotere varianten van te krijgen (2, 4 enz schijven.)

Abort, Retry, Quake ???

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een thuis server valt niet onder Professioneel :)

Daarnaast zijn er al enkele voorbeelden gegeven. Veel plezier ermee..
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.