Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hoe absoluut niet bootende XP Pro te herstellen?

Pagina: 1
Acties:

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Leuk hè, computers. :S

Ik heb een systeem met XP Pro SP2 dat niet wil booten. Veilige modus naks, laatste instellingen die werkten noppes, repair install vindt de installatie van die Windows niet (dus dan kan ik hem alleen maar overschrijven met een nieuwe lege Windows) terwijl de Recovery Console hem wel vindt. Ik moet/kan me er bij aanmelden. Wie weet hoe dat nou weer kan? Wat ziet die Recovery Console dat de Repair Install niet ziet? En kan ik een Repair Install forceren?

Nou heb ik op een andere partitie op die schijf een tweede installatie van XPPro SP2 staan. Er staan ook de nodige restore points op de partitie van de corrupte versie. Nou kan ik evt. langs die weg proberen de bestanden uit zo'n herstelpunt te gebruiken in de corrupte XP maar dat moet toch handiger kunnen.

Windows 98 had zoiets praktisch als Scanreg /restore waarmee je vanuit een command prompt oude System.dat en User.dat kon terugzetten. Ik weet daar geen equivalent in XP voor. Het verbaast me ook dat hulpmiddeltjes als Ultimate Boot CD e.d. geen utilities lijken te hebben die je kunt gebruiken om herstelpunten terug te zetten als je Windows XP absoluut niet meer kunt booten. Ik zou ook evt. een equivalent van SFC /scannow willen doen vanuit een of andere bootable utility maar ook daar moet je op zijn minst in Veilige Modus voor kunnen starten.

Het zou toch niet zo moeikijk moeten zijn om een of andere bootable utility te maken die dergelijke dingen kan verrichten op een beetje gebruikersvriendelijke manier. Als Windows XP een echt volwaardig product was geweest had Microsoft het er bij moeten leveren, of in elk geval ondertussen iets dergelijks gemaakt moeten hebben. Hebben ze dat ondertussen gedaan waar ik niet van weet? Hebben anderen iets dergelijks in elkaar geflanst?

Wie weet zoiets te vinden? Lijkt me dat ik zeker niet de enige ben die hier wat aan zou hebben.

Want laten we toch wel wezen. Als Microsoft niets beters te bieden heeft dan zaken als deze omslachtige procedure: How to recover from a corrupted registry that prevents Windows XP from starting dan is dat toch eigenlijk schandalig.

Wat ik evt. nog kan doen is booten van een Win98 flop met CD drivers en een 'Upgrade' installatie van CD uitproberen over de corrupte versie heen met Winnt32.exe. Nog nooit gedaan maar zou moeten kunnen. Iemand hier ervaring mee?

En wie weet de antwoorden op de andere vragen hierboven?

8)

CJS

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:24
Vorige week wilde ik met Symantec Ghost 14 een backup maken, dit ging niet.
Ik kon alleen een system restore draaien, probeer het eens.

• crack_en_hack
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-09 23:20
Als ik het zo hoor lijkt het mij beter gewoon een nieuwe instal te doen in plaats van te lopen klooien met allerlei manieren.
Zo als het was wordt het toch niet meer, neem dat maar van mij aan ;) .

Als er nog bestanden op staan raad ik je aan de HDD eruit te halen en even in een ander systeem te hangen.

Suc6 :)

Ik ben vrijgezel omdat mijn schoonouders geen kinderen konden krijgen!, Ook heb ik zovaak ergens schijt aan dat ik stront tekort kom!

• tjtristan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-06 00:17
Met ERD Commander kan je herstelpunten terugzetten zonder in windows te gaan.

http://specs.tweak.to/15535

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Het is een recente en niet belangrijke installatie. Ik ben alleen nieuwsgierig naar de oorzaak van de problemen omdat die mogelijk gerelateerd is aan andere problemen. Daarom wil ik die installatie nog wat verder onderzoeken. Ik zie het ook een beetje als een oefening voor als het wel belangrijk is. Om kennis en ervaring te vergroten. Vandaar al die vragen.

Ik zal even naar die ERD-Commander kijken. Bedankt. Moet daar nog iets van hebben slingeren. Kan het zo gauw niet vinden. Heet nu 'Microsoft Diagnostics and Recovery Toolset' begrijp ik.

8)

CJS

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Frisse knapen daar bij Microsoft. Op de pagina van de link hierboven wordt dus vrolijk geroepen:
Overview
30 day evaluation of the Microsoft Diagnostics and Recovery Toolset. This product provides powerful, intuitive tools that help administrators recover PCs that have become unusable, and easily identify root causes of system issues.
Dat download je dan en je brand een CD zoals beschreven en als je daar dan van boot krijg je een venstertje met in de titelbalk 'ERD Commander' waarin je fijntjes wordt medegedeeld:

"The usage period for this boot image has expired."

Met een OK knopje dat je systeem weer opnieuw laat booten.

Handig om zoiets op je site te laten staan. :Z

Toen dacht ik.... laten we even kijken hoe slim ze daar nou precies zijn dus bij die reboot zette ik de klok even rigoureus op 2005 en dat blijkt voldoende te zijn om deze 'beveiliging' te omzeilen.

Leuk tooltje hoor. Alleen probeert het ook weer iets te slim te zijn en meent het beter te weten dan ik. Het ziet beide Windows installaties. De gecorrumpeerde en de goeie die beide van dezelfde CD zijn geïnstalleerd en beweert van de gecorrumpeerde dat het een "unsupported OS" is. Hij scheldt het uit voor 'Microsoft Windows NT Workstation' en het OK knopje waarmee je dan eindelijk nuttige dingen zou kunnen gaan doen is grijs als ik die wil kiezen. Met de goeie installatie wil ie wel werken. Alleen heb ik daar niets aan... want die is goed.

Iemand enig idee uit welk(e) bestand(en) hij die informatie haalt en waar ie naar kijkt?

Of een ander tooltje?
knip

[ Voor 0% gewijzigd door alt-92 op 11-03-2009 16:26 ]

• Ye Greate'96
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11-08-2021
Ipv al deze moeite had je allang een verse Windows installatie gehad.

Brrrm, herstelpunten :X

Gebruik desnoods BartPE om eventuele data er nog af te halen en daarna een clean install

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Yup. Maar da's het punt niet. Dat zei ik 2 dagen geleden. Het is een 'vingeroefening'. Ik wil mijn kennis/ervaring wat vergroten voor als het wel echt telt. Veel minder stressvol om hier op te oefenen dan op een installatie die er wel toe doet.

Noem het maar 'academische interesse'.

8)

• ajouin
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-11 16:20
CaptJackSparrow schreef op zondag 08 maart 2009 @ 22:25
Windows 98 had zoiets praktisch als Scanreg /restore waarmee je vanuit een command prompt oude System.dat en User.dat kon terugzetten. Ik weet daar geen equivalent in XP voor.
gister heb ik op gelijkaardige manier toch nog een XP kunnen herstellen met enkel de commandprompt voorhanden:

cd c:\windows\system32\restore
rstrui.exe (systeemherstel)

[ Voor 52% gewijzigd door ajouin op 11-03-2009 23:26 ]

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Alleen moet je daarvoor dacht ik op zijn minst in veilige modus met command prompt kunnen komen. En dat lukt niet.

8)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan geef ik je bij deze een tip: maak een image van die broken install, zodat je maar hartelust ermee kan spelen :)

Kun je wel de contents van de installatie lezen? Dan kun je ook proberen om de default registry hives te herstellen met de hand. Er is een MSKB artikel voor hoe je dat kan doen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Er is op zich geen dringende noodzaak voor dat herstellen want zoals gezegd staat er al een parallelle installatie op. Daarmee kan ik die corrupte versie ook bekijken. Er staat ook maar heel weinig geïnstalleerd en wat er staat is niet belangrijk. Ik ben wel geïnteresseerd in de reden van het crashen. Dit is op het ogenblik puur een testsysteem.

Zoals ik in de topicstart al zei vind ik die handmatige herstelprocedure nou juist zo oeverloos onhandig.

Ik ben ook eigenlijk meer geïnteresseerd in de antwoorden op de vragen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren en hoe met die specifieke zaken om te gaan dan oplossingen om deze installatie weer werkend te krijgen. Ik wil begrijpen waarom die dingen gebeuren om gewapend met die kennis beter eventuele toekomstige problemen op wel belangrijke installaties te kunnen oplossen. En om natuurlijk ook evt. hier te gebruiken. Ik zal ze nog even op een rijtje zetten.

Vragen als:
- Waarom 'ziet' de Recovery Console de corrupte installatie wel en de Repair Install niet?
- Kan ik evt. toch een Repair Install forceren die de corrupte installatie niet wist en niet overschrijft met een nieuwe lege install?
- Waarom ziet ERD Commander de corrupte installatie van XP Pro als Windows NT Workstation en weigert er mee te werken?
- Als ERD Commander niet met deze corrupte installatie overweg kan is er dan nog een andere manier/utility om herstelpunten terug te zetten dan die vreselijk onhandige handmatige procedure waarnaar ik al linkte zonder de beschikking over een veilige modus command prompt?
- Is er een manier om (het equivalent van) SFC /scannow te doen ook al kom je niet meer in een veilige modus command prompt?
- Heeft iemand praktische ervaring met de effecten van een evt. 'Update' installatie over de corrupte versie heen als je boot van een Win98 flop met CD drivers en Winnt32.exe op de installatie CD runt? Levert dat in principe een zelfde resultaat op als een Repair Install als die wel zou werken?
- Hoe kan ik evt. met de paralelle installatie de logfiles van de corrupte installatie lezen? ERD Commander kan dat maar helpt hier dus niet.

Dat soort interessante vragen dus.

8)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

CaptJackSparrow schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:32:

Ik ben ook eigenlijk meer geïnteresseerd in de antwoorden op de vragen waarom dingen gebeuren zoals ze gebeuren en hoe met die specifieke zaken om te gaan dan oplossingen om deze installatie weer werkend te krijgen.
Tja, waarom knalt de ene automobilist wel in de vangrail en remt de ander wel op tijd af?
Zoveel opties, zoveel oplossingen.
Ik wil begrijpen waarom die dingen gebeuren om gewapend met die kennis beter eventuele toekomstige problemen op wel belangrijke installaties te kunnen oplossen.
Hou je wel rekening met the Law of reminishing returns?

Als je 6 uur moet kloten om een systeem weer overeind te trekken terwijl je met een goede backup & een reinstall from scratch 2 uur kwijt bent dan haal je daar persoonlijk wellicht voldoening uit, je klant zal er minder blij mee zijn als ie merkt dat je vier uur voor jan met de korte achternaam hebt lopen verspelen omdat je dat nou eenmaal leuk vind.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Pagina: 1