Hoeveel bandbreedte eigenlijk nodig voor HD (vooral 720p)

Pagina: 1
Acties:

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:24
Ik heb google al een beetje afgestruind, en kwam een aantal resultaten tegen maar dat ging dan over de codecs en een paar dingen waar ik nog nooit van gehoord had bij HDTV.

Naar aanleiding van een kabel die al een tijd door het huis liep en die wel een beetje storend was voor poetsvolk wat hier over de vloer komt heb ik die kabel tussen mijn server (ja, ik weet het, server...) en de "core-switch" in de bureau vervangen door een powerlan-setje. Op dit moment heb ik door de powerlan-blokjes rechtstreeks op de stopcontacten aan te sluiten een 0,5Mbyte kunnen winnen, maar daar stopt het.

op dit moment is het netwerk trouwens zo:

ADSL-Modem met Wifi in de kelder -> 3COM 100MBit 24p Switch -> Powerline -> Linksys WRT54GL -> Server

Waarbij ik nu geconnecteerd ben via wifi via de Linksys, dus de powerline is in deze test niet meegenomen.

Eigenlijk staat er beneden alleen nog een pc die op de core-switch hangt, maar die dient voor surfverkeer, en daar kijken we geen films op. Boven daarentegen wel en daar benut ik dan ook graag mijn volle Wifi G en toekomstig N...

Op dit moment haal ik met een laptopje (wat vreemd genoeg trouwens een signal strength heeft van "Very good", maar toch maar tot rond de 24Mbps max klokt) een downloadsnelheid van 1,5MByte/sec van de FTP af die op die server draait. Bijkomende testresultaten komen nog.

Maar hoeveel heb je nu eigenlijk nodig om degelijk HD te streamen als ik bv een filmpje op mijn laptop wil kijken en ik laat het komen via VLC vanuit de server?

[ Voor 19% gewijzigd door HyperBart op 08-03-2009 21:47 ]

• nAffie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06-03 22:05

nAffie

...

Even veel als de bitrate van het te kijken bestand, dat kan dus varieren, meestal tussen de 5 en 10 mbit...

meh.

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22:51
Is dat niet mede afhankelijk van de gebruikte geluidsbron oid? Ik dacht max 24Mbit/s btw maar dat zal vast wel ergens te vinden zijn. ;)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Er is sowieso geen één standaard.

Overigens... wat is er mis met:
- een filmpje kiezen
- hem opzoeken online
- laten laden
- een flinke neut koffie halen
- gaan kijken

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Dat ligt aan je videobestand:
- Gebruikte resolutie (720P / 1080P)
- Gebruikte video compressie codec (Zoals H.264 of MPEG4: DiVX / XViD)
- Gebruikte audio compressie codec (Zoals AAC / MP3)
- Aantal audio kanalen.
- Bitrate van audio en video
- Gebruikte framerate ( In de EU wordt meestal 25 frames per seconde gebruikt. )

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
HyperBart schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:40:
Op dit moment haal ik met een laptopje (wat vreemd genoeg trouwens een signal strength heeft van "Very good", maar toch maar tot rond de 24Mbps max klokt)
Dat is een keurige waarde/snelheid voor wifi G hoor.

Abort, Retry, Quake ???

• HyperBart
aZuL2001 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:32:
[...]

Dat is een keurige waarde/snelheid voor wifi G hoor.
das de snelheid die hij aangeeft bij windows xp, mijn ervaring is dan dat het internet en netwerk in praktijk dan sloom is...

Maar tijdens het testen, wat er ook werd weergegeven, of het nu 24Mbps of 56Mbps op een EEEpc van mijn nonkel, het gaat hier blijkbaar met FTP maximum tegen de 2mbyte/sec.

Eigenlijk gaat iedereen dus naar Gigabit moeten gaan als we later met van die echte dikke HD-files gaan komen waarbij het geluid en beeld echt op het "maximum" staan...

• aZuL2001
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-01 11:11
Of gewoon een kabeltje trekt.

Wifi is leuk voor "erbij" maar geef mij maar een kabel.
Zonder kabel is te gevoelig voor storingen. En het blijft een shared medium.

Abort, Retry, Quake ???

• HyperBart
Ja, ik weet het, maar je gaat in je bed geen UTP leggen he...

En voor mijn broertje is wifi ook voldoende. Als ik ga gamen dan doe ik het wel over UTP, maar het is niet altijd even makkelijk om een kabeltje te trekken door je huis, dus daarom opteer je vaak eens voor wat tussenoplossingen zoals Powerlan-setjes...

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

8 a 10Mbit/s is voor 1080i niet ongebruikelijk, 24Mbit/s (wat voor 802.11g zeer goed te noemen is overigens) is dus ruim zat.

Wil je draadloos sneller werken, dan zul je minimaal 802.11n moeten nemen, en dan liefst apparatuur wat tegelijkertijd op 2.4GHz en 5GHz kan verzenden. Dan is >50Mbit/s overal in huis en tegen de 100Mbit/s onder ideale omstandigheden misschien wel haalbaar - mits je huis niet teveel dempt.

Maar veel goedkoper en makkelijker is om gewoon die UTP aan een plint vast te spijkeren. Dan ligt het niet in de weg voor de schoonmaaksters en heb je geen issues met bereik of snelheid.

Bewaar WiFi voor waar het voor bedoeld is, idd die laptop op schoot of in bed, niet voor vaste PCs.

Oslik blyat! Oslik!

• HyperBart
Ey, mij hoor je niets zeggen over wifi voor vaste pc's...

Mij ging het vooral om die powerlan adaptertjes, of dat die vooral genoeg bandwidth kunnen garanderen voor HD materiaal...

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-03 00:23

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica