Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
I
Mening gevraagd over het volgende:

Ik wacht op een aantal bridge camera's die deze maand op de markt komen. Dat zijn de P90 van Nikon (24x zoom), SP-590 van Olympus (26x zoom), de Z980 van Kodak (24x zoom met RAW). Als die blijken tegen te vallen overweeg ik uit te wijken naar de Canon Powershot SZ10. De eerste drie hebben 12 MP, de Canon doet het nog met 10 MP. Die laatste heeft zich echter wel bewezen in veel reviews en lijkt een veilige keuze.

Wat opvalt als je de specificaties van de nieuwkomers naast elkaar legt, is dat de Nikon een kantelbaar LCD-scherm van 3 inch heeft. Handig als je boven je hoofd of vanuit de heup wilt 'schieten'. Ik wacht nog even af omdat voorganger P80 her en der maar matig werd getest op beeldkwaliteit. En dat is toch wel het belangrijkste criterium. Groot nadeel is ook dat adviesprijs van de N90 een stuk hoger ligt dan de andere genoemde toestellen. Advies 469 euro. Maar: Beste internetprijs tot nu toe: 389 euro.

De SP-590 van Olympus lijkt de meest uitgebreide mogelijkheden te krijgen. Ook hier is het nog afwachten wat de beeldkwaliteit zal zijn en of de snelheid voldoende is. De voorganger (P80) scoorde daar niet erg goed op. Voorlopig is de sp-590 de zoomkampioen met 26x. Adviesprijs:349 euro, maar nu al gezien voor 329 euro.

De Z980 van Kodak zou ook deze maand moeten komen, maar Kodak NL zegt nog niet te weten wanneer precies. Ook over de prijs bestaat nog geen zekerheid. Begin januari werd gezegd dat het toestel ongeveer 400 dollar(!) gaat kosten. Op een Duitse site gezien voor 389,90 euro, maar dat zal nog wel een beetje zakken.
Qua specs is de Z980 best indrukwekkend, inclusief het aangekondige RAW-formaat en HD-video.

Iemand al een mening over deze camera's?
(Liever geen opmerkingen dat een spiegelreflex beter is en zo. Zo'n camera wil ik om diverse redenen juist niet.)

Bedankt alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-09 13:35
Weet je wat je wil van een camera? En wat het mag kosten?

Wat ik graag in een camera zie is de mogelijkheid om RAW te schieten, een behoorlijke lens en een goede meter.

[ Voor 50% gewijzigd door Wijnands op 08-03-2009 21:46 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Je bent een nieuwe speler vergeten, de Pentax X70:

Afbeeldingslocatie: http://www.cameratown.com/assets/news/large/pentaxx70.jpg

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de aanvulling Erasmo. De Pentax is inderdaad vergelijkbaar met de door mij genoemde camera's. Die gaan we ook bij keuze betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Hebben de camera's met deze lompe zoomniveau's wel beeldstabilisatie (OIS)? Anders krijg je gegarandeerd bewogen foto's.

Voor mijn pa's verjaardag was ik ook naar een camera in dit segment aan het kijken, voor hobbymatig fotograferen. Ik ben zelf wel een fan van Fuji, die zie ik er niet tussen staan?

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Stoney3K schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:41:
Hebben de camera's met deze lompe zoomniveau's wel beeldstabilisatie (OIS)? Anders krijg je gegarandeerd bewogen foto's.
Da's bij een spiegelreflex ook niet zo, wat is er anders aan een bridge dat dat hier wel zo zou zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Beeldstabilisatie in de lens kan je dan wel voor kiezen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Hooglander1 schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:08:
Beeldstabilisatie in de lens kan je dan wel voor kiezen.
Oh, het is heel handig, absoluut maar zonder krijg je niet automatisch bewogen platen en met is ook geen garantie voor scherpe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wijnands schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:07:
[...]

Da's bij een spiegelreflex ook niet zo, wat is er anders aan een bridge dat dat hier wel zo zou zijn?
Bij CaNikon niet, wel bij de rest van de merken.
Stoney3K schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:41:

Voor mijn pa's verjaardag was ik ook naar een camera in dit segment aan het kijken, voor hobbymatig fotograferen. Ik ben zelf wel een fan van Fuji, die zie ik er niet tussen staan?
Over het algemeen wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-09 17:00

Stoney3K

Flatsehats!

Wijnands schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:12:
[...]

Oh, het is heel handig, absoluut maar zonder krijg je niet automatisch bewogen platen en met is ook geen garantie voor scherpe.
Nou, op 24x zoom moet je behoorlijk veel moeite doen om je camera trillingsvrij te houden, sinds de minste beweging (al is het maar een miniscuul 'hikje' in de statiefkop) al onscherp kan betekenen. OIS is dan echt een voordeel. Als je het uit kan zetten is natuurlijk ook mooi meegenomen :)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De in mijn eerste posting genoemde camera's hebben allemaal beeldstabilisatie. Naast de optische stabilisatie voegen sommige toestellen nog andere foefjes toe, zoals 'best shot' technologie. Als je de knop half indrukt worden er - voordat je echt afdrukt - al een aantal opname opgeslagen, zodat je naderhand de scherpste kunt kiezen.
Maar bij extreme teleshot zou ik nog altijd een steuntje zoeken als die in de buurt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Op de website van PMA '09 (fotografiebeurs) http://www.pma-show.com kun je van de hier genoemde camera's beschrijvingen vinden. Na zo'n beurs is het meestal een kwestie van dagen voordat de eerste (p)reviews op het net verschijnen van nieuwe camera's. Hiervoor kun je onder meer letsgodigital.nl in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:26

Dido

heforshe

Stoney3K schreef op maandag 09 maart 2009 @ 13:41:
Nou, op 24x zoom moet je behoorlijk veel moeite doen om je camera trillingsvrij te houden,
offtopic:
Je bedoelt het goed, maar je verwart (zoals velen) het begrip "zoom" met het begrip "tele". Als ik een zoomlens heb die van 8 tot 80 mm gaat, dan heb ik 10x zoom, maar niet meer dan een klein beetje telebereik.
Nou zal een 24x zoomlens naar alle waarschijnlijkheid minimaal aan de 200mm komen, en waarschijnlijk een stuk verder, en dan is IS handig. Maar als het onmogelijk was om op 200mm zonder IS scherpe foto's te maken mag je je afvragen hoe men tot een paar jaar geleden ooit scherpe foto's maakte op 300, 400 of zelfs 800mm. Niet met een compact uit de hand, nee.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dido schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:37:
[...]

offtopic:
Je bedoelt het goed, maar je verwart (zoals velen) het begrip "zoom" met het begrip "tele". Als ik een zoomlens heb die van 8 tot 80 mm gaat, dan heb ik 10x zoom, maar niet meer dan een klein beetje telebereik.
Nou zal een 24x zoomlens naar alle waarschijnlijkheid minimaal aan de 200mm komen, en waarschijnlijk een stuk verder, en dan is IS handig. Maar als het onmogelijk was om op 200mm zonder IS scherpe foto's te maken mag je je afvragen hoe men tot een paar jaar geleden ooit scherpe foto's maakte op 300, 400 of zelfs 800mm. Niet met een compact uit de hand, nee.
Tuurlijk maar een 600mm lens houdt wel iets anders vast als een compact:

Afbeeldingslocatie: http://i.pbase.com/o4/04/415004/1/64870188.SQlI1jQN.gunonthepier.jpg

Dat kun je niet vanuit de hand doen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
Heb je ook wel weer een punt. Een 600mm van een paar kg houdt een stuk fijner vast dan een compactje waar dat ingepropt zit en waar je ook nog 's mee op armlengte moet schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Updateje:
Bol.com heeft de Z980 van Kodak op de site staan voor 329,95 euro. Dat gaat de goede kant op.
Wat mij betreft ziet deze camera er meest gelikt uit van alle nieuwkomers.
Dat komt ook door de extra afneembare handgreep, waardoor je gemakkelijk foto's in de portretstand kunt maken.

Iemand al ergens praktijktesten gesignaleerd van de camera's uit dit topic?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Voor de liefhebbers is hier een link naar een video waarin de Kodak Z980 wordt gepresenteerd.
Hoewel de presentator Spaans spreekt krijg je wel een aardige indruk van de camera.

http://www.quesabesde.com...are-z980-videos,4126.html

Onderaan deze pagina kun je ook nog doorklikken naar een soortgelijk filmpje over de Pentax X70 (leverbaar in april).

Voor zo ver ik het Spaans begrijp is de presentator bij de Kodak Z980 vooral te spreken over de mogelijkheid om RAW-bestanden weg te schrijven. Dit maakt deze camera ook voor mij de meest interessante van de nieuwkomersr. Alleen nog even afwachten hoe de beeldkwaliteit in het algemeen uitvalt.

Introductiedatum van de Kodak blijft vooralsnog duister. Meer als 'maart' krijg ik er niet uit bij kodak.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb inmiddels de SP-590 van Olympus aangeschaft.
Mijn eerste review is inmiddels te vinden op Tweakers.net.
http://tweakers.net/pricewatch/231459/olympus-sp-590-uz-zwart.html#tab:reviews

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 18-03-2009 10:44 ]

Pagina: 1