Toon posts:

Profielwerkstuk Ondernemingsplan Enquete

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb geen idee waar ik het mag posten, maar ik weet gewoon dat er veel aardige mensen zijn die mij misschien wel willen helpen. Samen met een klasgenoot van mij zijn we bezig met een profielwerkstuk 'Ondernemingsplan', en we hebben besloten om een GameCentre op te richten (voor de nep, voor de slimme onder ons) En daar allerlei zaken voor te regelen. Financiën, marketing, vestiging en alles wat daar bij hoort. Zo moeten we ook een marktonderzoek houden om te kijken of er wel vraag naar is. Nou is onze begeleider niet een van de meest snuggere mensen op GameCentre gebied en hij weet totaal niet hoe dat allemaal gaat in Nederland. Ik dacht, laat ik het eens op een computer/game-forum plaatsen, waar ik een aantal positieve reacties krijg (I hope). Aangezien we vooral op jongeren/studenten, die leeftijdsklasse gericht zijn, dacht ik hier wel op de juiste plaats te zijn. Dit neemt niet weg dat de ietwat oudere mensen natuurlijk ook gamen, en dus ook, met veel dank zelfs, onze enquete in mogen vullen.

Hier de link van onze enquete:
http://www.thesistools.co...=72626&ln=ned&page=1&uid=

Alles wat je hoeft te doen is je email adres in te vullen en daarna de enquete, de zooi die je daarna hoort in te vullen kun je simpelweg verzinnen. Alvast bedankt voor de medewerking en enige reacties zijn altijd welkom _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door een moderator op 08-03-2009 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:21

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hoi Zushi, welkom op GoT :)

Lees voortaan voordat je in een subforum post het beleid daar nog even door. Zo staat er in dat van spielerij dat je voor een enquête eerst toestemming dient te vragen aan de moderators.
Lees jij Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics dan even door? ;)

En nu met toestemming.

[ Voor 32% gewijzigd door TheZeroorez op 08-03-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
En wat is nou precies zo'n GameCentre?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dipsausje schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:10:
En wat is nou precies zo'n GameCentre?
Nou, kort omschreven is het een soort internetcafé, waar je tegen betaling met vrienden of gewoon in je eentje online&lan kunt gamen. In deze gamecentre's kun je bijvoorbeeld clanmeetings houden en dan met zijn allen tegelijk gamen. Vaak zeggen mensen dan, ja, houd dan een LAN-party. Maar dat is nou net het leuke van de game centre's: Zowat alle consoles zijn aanwezig(PS3, Xbox360, WII, PC's enz) en er zijn veel leuke acties mbt clanmeetings en bedrijfsuitjes. Horeca is inbegrepen, alles is verzorgt. Ons GameCentre is gericht op PC's, aangezien we ook toernooien willen organiseren. Je kunt het dus zien als een soort LAN-winkel waar je terecht kunt om te gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind het niet zo'n hele sterke enquette moet ik zeggen. Het is vooral veel invul werk en daar haken mensen denk ik op af. Het is dan ook niet handig om statistisch de gegevens te vergelijken met diagrammen, tabellen etc. Ik zou bijvoorbeeld bij de vraag "hoe lang gamet u per dag" een aantal keuzes plaatsen i.p.v. een leeg vakje. Daarnaast ben ik benieuwd wat je aan deze informatie hebt. Het zijn allemaal van die vraagjes waarvan ik denk, tja leuk om te weten, maar voor een marktonderzoek niet echt relevant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op zondag 08 maart 2009 @ 20:25:
Alles wat je hoeft te doen is je email adres in te vullen en daarna de enquete
Je realiseert je dat vragen om een email adres nu niet echt verstandig is? Ik zou zo een enquete gelijk weer sluiten, want je begint je op het gebied van privacy te begeven. Verder vind men spam niet zo leuk, dus als je een enquete kunt maken zonder te vragen om een emailadres, dan ben je al wat verder :)

(en ja, ik weet dat ik a@b.com kan invullen. Maar het is het principe)

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 09-03-2009 00:47 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12-10 00:31
Ook een belangrijke vraag: zit u bij een clan, zo ja, welke.. (...?...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:47:
[...]

Je realiseert je dat vragen om een email adres nu niet echt verstandig is? Ik zou zo een enquete gelijk weer sluiten, want je begint je op het gebied van privacy te begeven. Verder vind men spam niet zo leuk, dus als je een enquete kunt maken zonder te vragen om een emailadres, dan ben je al wat verder :)

(en ja, ik weet dat ik a@b.com kan invullen. Maar het is het principe)
Het gaat om een e-mail adres of een unieke naam, bla invullen werkt ook gewoon.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tsurany schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:52:
Het gaat om een e-mail adres of een unieke naam, bla invullen werkt ook gewoon.
Toch is het iets waar de TS aan moet denken als hij mensen vraagt te komen. Je maakt een site niet geliefder door te zeggen dat ze een emailadres moeten geven ;) . Verder eens.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

gambieter schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:54:
[...]

Toch is het iets waar de TS aan moet denken als hij mensen vraagt te komen. Je maakt een site niet geliefder door te zeggen dat ze een emailadres moeten geven ;) . Verder eens.
Ze zeggen niet dat je een adres moet geven, ze vragen om een unieke identificatie manier, eens goed lezen dus. Je hoeft dus absoluut geen email adres in te geven.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Tsurany schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:57:
Ze zeggen niet dat je een adres moet geven, ze vragen om een unieke identificatie manier, eens goed lezen dus. Je hoeft dus absoluut geen email adres in te geven.
Zie de quote waarop ik reageerde, de TS gaf aan dat je een emailadres moet geven. Dat jaagt mensen weg. Dus ook goed lezen wat ik zeg. Zullen we er verder over op houden? :)

[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 09-03-2009 01:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

razorhead schreef op maandag 09 maart 2009 @ 00:47:
Ook een belangrijke vraag: zit u bij een clan, zo ja, welke.. (...?...)
Hoezo? Dat maakt voor een gamecafé toch niks uit? :) Kan me niet voorstellen dat dergelijke vragen ook daadwerkelijk iets toevoegen aan een behoefte voor een gamecafé.

Als je wil weten of er behoefte naar is (waar het hier over gaat), ben je meer gericht op wat de wensen dan zijn, en wat men er dan ongeveer voor wil gaan betalen (per uur, of voor een abonnement e.d.). Daar voegt een gegeven of je lid bent van een clan niets aan toe. Je hoeft dus in feite niets te weten over de gamer zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijs_O
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-09 00:45
Razorhead was denk ik sarcastisch. :+
Ik vond de enquete niet bijster indrukwekkend, maar om opbouwend te blijven even mijn aandeel:

Je hebt een concept voor een bepaalde faciliteit. De sector waar je je in bevindt is dienstverlening. Dan zijn twee vragen belangrijk:
1. Welke dienst verleen ik?
2. Aan wie verleen ik deze dienst?

Uit de enquete en uit je topicstart kan ik niet concluderen dat je deze twee vragen voor jezelf al heel goed hebt beantwoord. Je hebt het over een gamecentre. Dat is nogal een vage benaming, maar het zegt weinig over welke dienst je wilt verlenen. Wil je:
- Games verkopen
- Games verhuren
- LAN-Parties organiseren
- Competities organiseren
- Mensen tegen betaling op computers laten spelen
- Mensen tegen betaling op spelcomputers laten spelen.
Etc

Het is nog niet echt duidelijk wat je wil. Je moet je goed realiseren dat je niet makkelijk alles kan doen. Elke dienst brengt enorm veel dingen met zich mee waar je rekening moet houden, zoals de aanschafkosten, vaste kosten, het rendement wat je verwacht te halen, de hoeveelheid klandizie die je verwacht te krijgen etc. Als per dag tien mensen bij jullie zouden komen, betekent het immers niet dat het die mensen niet uit maakt of ze komen gamen of spellen komen kopen. Het kan best zijn dat men wel wil komen gamen maar totaal geen interesse heeft in spellen kopen.

Kortom: je moet je dienstverlening goed vaststellen. Je kan niet alles doen. Of althans, het kan wel maar dan maak je het onnodig complex voor jezelf.

Dan de doelgroep. Ook hiervan merk ik niet goed op wat jullie voor ogen hebben. Mik je op ouderen? Jongeren? Als je op de jonge gamer mikt, leeftijd 14-19 jaar, dan moet je 'cool' zijn en vooral gratis. Gratis kan natuurlijk niet helemaal, maar lok ze met competities met mooie prijzen, en goedkope toegang tot de nieuwste games. Maar in de enquête heeft men het ook over 'bedrijfsuitjes'. Dit betekent dat je mikt op oudere mensen die vooral vermaakt willen worden. Ze zullen minder van games af weten dus je moet ze iets kant-en-klaars voorschotelen. Ook wil deze doelgroep geen 'coole' dingen, maar is meer gesteld op service, meer luxe en doorgaans ook wat meer klasse dan de jongere van 16 die vakkenvult bij de AH om zijn Gamecentre-sessies te vergoeden.

Ook hier geldt weer: Het is immens complex als je jouw Gamecentre geschikt wil maken voor allerlei soorten doelgroepen. Je zou dan moeten denken aan aparte ruimtes, etc. En ook dan geldt weer dat je schattingen moet maken met betrekking tot de hoeveelheden mensen die je verwacht te trekken en hoe dat zich verhoudt met eventuele winst.

Zo, mijn commentaar is wel wat lang geworden. :P In ieder geval: ik hoop dat je er iets mee kan. Ik weet niet precies hoe complex of diepgaand de opdracht moet zijn. Misschien houd ik wel rekening met dingen waar jullie je niet druk over hoeven te maken bijvoorbeeld. Maar ik denk dat je de twee vragen waarmee ik begon eerst goed moet beantwoorden. Denk niet te groot, maar focus je op een specifiek iets (bijvoorbeeld: een Gamecentre voor de enthousiast gamende jongere die graag de nieuwste games eerst uitprobeert voor aanschaf, en graag in competitief verband tegen anderen wil spelen) en werk dat in alle detail uit.

Succes! :)

Systeempje: [MSI P45 Neo2 - Intel C2Q6600@3.2Ghz - OCZ 4GB PC8000 Platinum - Spinpoint F1 750GB - MSI ATi HD4850 - Cooler Master Real Power M620Watt - Antec Solo Piano Black]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hola hola mensen bedankt voor de snelle reacties, om het maar even te melden :)
M'n klasgenoot had gezorgt voor de enquete omdat we verder geen gratis online enquete sites konden vinden die enigzins meewerkten. We hebben geprobeerd om iets in elkaar te flansen, en dat is zoals je ziet gedeeltelijk gelukt. We zitten in Havo 5, zelf kom ik van het VWO, en hier op havo zijn de inspanningen nou niet echt te zeggen hoog, ook niet die van leraren. We gaan woensdag in de mediatheek eens goed nadenken over wat stevige vragen zoals jullie ons hebben aanbevolen. Hier zullen we hopelijk een duidelijker beeld mee krijgen.

En over die emailadressen was inderdaad mijn fout, je hoeft alleen maar iets unieks in te vullen (lkjasdf is al genoeg), het gaat erom dat er verschillende mensen de enquete invullen. Ook maakt het de begeleider niet veel uit wie de enquete invullen, en ook niet hoe de enquete eruitziet. Nu ben ik wel van plan een goed punt te halen en met jullie raad komen we weer een stuk verder. We moeten de enquete-uitslag volgende week bij de rest van ons project voegen, dus er is nog wel wat tijd om het een en ander te veranderen.
Uit de enquete en uit je topicstart kan ik niet concluderen dat je deze twee vragen voor jezelf al heel goed hebt beantwoord. Je hebt het over een gamecentre. Dat is nogal een vage benaming, maar het zegt weinig over welke dienst je wilt verlenen. Wil je:
- Games verkopen
- Games verhuren
- LAN-Parties organiseren
- Competities organiseren
- Mensen tegen betaling op computers laten spelen
- Mensen tegen betaling op spelcomputers laten spelen.
Etc
Om hier even iets over te zeggen, je hebt het allemaal goed opgesomt, en dat is precies waar wij ons op willen richten, namelijk organiseren van LAN-parties, het organiseren van competities en ook de onderste twee. De gameverkoop halen we er waarschijnlijk uit, aangezien de slimme gamekoper games online besteld voor 30-50% minder euries. Verder was de begeleider zeer enthausiast over al onze bevindingen, we hebben geen kritiek gekregen op onze complexiteit. Hij bekritiseerde zelfs andere groepjes van oppervlakkig handelen, dus daar zitten we wel goed.
De doelgroep was moeilijk vast te stellen, aangezien al bestaande gamecentre's niet veel los wilde laten over hun ondernemingsplan (aandeelhouders regeltjes). We zijn wel van plan om vooral op jongeren te focussen, zoals in de post hierboven staat vermeld. Dat was ons idee wel een beetje. De bedrijfsuitjes laten we er ook in aangezien dit enthausiast werd bevonden door onze begeleider, en bestaande gamecentre's maken ook gebruik van deze dienstverlening, die zich goed uitpakt.

Ik hoop binnenkort(woensdag of donderdag) een nieuwe enquete online te mogen zetten waarin we het een en ander hebben veranderd. Bedankt voor de replies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
GJtje schreef op maandag 09 maart 2009 @ 01:04:
[...]
Hoezo? Dat maakt voor een gamecafé toch niks uit? :) Kan me niet voorstellen dat dergelijke vragen ook daadwerkelijk iets toevoegen aan een behoefte voor een gamecafé.

Als je wil weten of er behoefte naar is (waar het hier over gaat), ben je meer gericht op wat de wensen dan zijn, en wat men er dan ongeveer voor wil gaan betalen (per uur, of voor een abonnement e.d.). Daar voegt een gegeven of je lid bent van een clan niets aan toe. Je hoeft dus in feite niets te weten over de gamer zelf.
Door de vragen of er mensen in bepaalde clans intresse hebben in gamecentre's, voor bijvoorbeeld meetings, komen we wat te weten over de persoon. We hebben al wat onderzoek gedaan en ook wat bestaande, bekende clans gevraagt of er intresse is naar zoon gamecentre, waarop we veelal positieve reacties hebben gekregen. Als mensen nou hun clan invullen in de enquete(en eventueel de game erbij) kunnen wij de clansite achterhalen en misschien contact opnemen(mocht het voor de echt zijn) om eventuele informatie over tarieven enz. te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bekijk deze tips even. Het is geen fantastisch stuk, maar zal ongetwijfeld een aantal zaken noemen die erg handig voor je kunnen zijn.

Respons krijgen op een internet onderzoek is moeilijk, het is voor je doelgroep veel te makkelijk om weg te klikken. Je zou er ook over kunnen denken om een kwalitatief onderzoek te doen in plaats van een kwantitatief, dan ben je met veel minder respons al klaar. Het internet is een bijna onuitputtelijke bron van informatie over dit soort zaken, met een half uurtje zoekwerk kom je al heel ver.

Succes in ieder geval!
Pagina: 1