Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 294353

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ten einde raad heb ik me zojuist geregistreerd bij tweakers.net, in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik heb al allerlei topics rond CMYK-kleuren gezien, maar vond maar niet wat op mijn situatie van toepassing is.

Het volgende is het geval:
Voor mijn huwelijk in mei hebben mijn vriend en ik een poster (wordt geprint als A3-flyer) en VIP-kaartje (A6-entreekaartje) geknutseld. We hebben foto's bewerkt met Gimp, omdat ik niet beschik over EN geen kaas heb gegeten van programma's als Photoshop en Illustrator en dat soort programma's.
Alleen: we moeten het geheel als pdf aanleveren (da's niet zo'n punt) maar dus in die CMYK-kleuren. Hoe doe ik dat? Moet ik elk plaatje op een aparte manier gaan opslaan? De precieze specs kun je vinden op http://www.flyeralarm.com/nl/view_faq.php (zie 'kleurschema').
Een stukje lager op die site staat: "Alle kleurkanalen (behalve CMYK) moeten worden gewist. Alle niveaus moeten op een niveau worden verminderd." Iemand een idee wat dit betekent?? Enne... hoe ik dat kan doen?

Alvast heel erg bedankt!

Mocht er iets niet helemaal duidelijk zijn aan mijn verhaal: mail me gerust!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iska
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-05 16:51

Iska

In case of fire, use stairs!

Ik denk dat Real PDF printer gebruiken het makkelijkste is. Na het installeren ff uitprinten klikken en dan Real PDF selecteren.

Eerste beste google linkje naar Real PDF: http://www.sharewareconnection.com/real-pdf-printer.htm

succes ;)

-- All science is either physics or stamp collecting

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Anoniem: 294353 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:51:
Voor mijn huwelijk in mei hebben mijn vriend en ik een poster (wordt geprint als A3-flyer) en VIP-kaartje (A6-entreekaartje) geknutseld. We hebben foto's bewerkt met Gimp, omdat ik niet beschik over EN geen kaas heb gegeten van programma's als Photoshop en Illustrator en dat soort programma's.
Wat is feitelijk het verschil tussen Gimp en Photoshop/Illustrator :? In grote lijnen is het toch 1 pot nat?
It is often used as a replacement for Adobe Photoshop, the most widely used bitmap editor in the printing and graphics industries; however, it is not designed to be a Photoshop clone.
Alleen: we moeten het geheel als pdf aanleveren (da's niet zo'n punt) maar dus in die CMYK-kleuren. Hoe doe ik dat? Moet ik elk plaatje op een aparte manier gaan opslaan?
Gewoon bij het exporteren van de PDF aangeven dat je CMYK wilt gebruiken? Ik ken de exacte exportopties van Gimp niet maar dat kan toch geen rocket science zijn? Eventueel zet je het document zélf in CMYK kleurenmode. Maar heb je überhaupt al iets geprobeerd? Of gewoon eens gewoon gezocht? Dat is namelijk toch wel een vereiste dat we hier op GoT hanteren; je dient een minimale inspanning zelf te plegen (zoals je ook kunt lezen in de registratievoorwaarden waar je zojuist mee akkoord bent gegaan) en dat zie ik erg moeilijk terug in je topic.
Alle kleurkanalen (behalve CMYK) moeten worden gewist.
Gewoon document omzetten of exporteren naar CMYK
Alle niveaus moeten op een niveau worden verminderd.
1 layer (layers platmeppen / layers flattenen / oid)
Wat zegt de helpfunctie van Gimp? ;)
"Mail me" is ongewenst :Y) Als iedereen je nu 'het antwoord' zou gaan mailen of meer vragen zou gaan stellen dan kap je zo'n beetje het hele nut van een forum onderuit, niet? ;) Als je de communicatie op 't forum houdt leren/profiteren anderen er ook nog van :)

[ Voor 15% gewijzigd door RobIII op 08-03-2009 21:17 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Helaas is in deze GIMP geen goede keuze omdat 't geen CMYK ondersteunt (da's iets voor GIMP 2.0, waar aan gewerkt wordt).

Ken je niemand met Indesign (of de Creative Suite in het algemeen)? Daarmee kan dit spul namelijk perfect.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:05:
Helaas is in deze GIMP geen goede keuze omdat 't geen CMYK ondersteunt (da's iets voor GIMP 2.0, waar aan gewerkt wordt).
Volgens mij (en hun site :P ) zitten we "al" op 2.6 en wordt, volgens wikipedia, CMYK sinds 2.0 uit 2004 al ondersteund :?
March 23, 2004: Many new tool options, GIMP now using GTK+ 2.x graphical toolkit, not GTK+ 1.x. Tabs and Docks system introduced. Script-fu scripting support improved greatly. Allows already-created text to be edited. CMYK color support.
Nu ben ik geen Gimp kenner, maar het lijkt me anno 2009 wel iets wat je in je pakketje wil hebben wil je een beetje serieus genomen worden :P

[edit] Ah...ik zie nu de rest ook...
"CMYK" colors are immediately translated into RGB when used; GIMP does not have any built-in support for CMYK mixtures that cannot be represented in RGB, such as rich blacks, though they can be simulated to a limited extent with third-party add-ons.
:X
Misschien, maar ik heb geen fut dat nu uit te puzzelen, heb je hier iets aan?

[ Voor 56% gewijzigd door RobIII op 08-03-2009 21:16 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

CyBeR schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:05:
Alleen zit ze nu in Word te werken in plaats van GIMP als ik het goed begrijp. De foto's zijn alleen ooit in GIMP bewerkt.

Lastig probleem, de meeste PDF-printers die ik ken slaan het gewoon op als PDF, zonder dat je iets kunt kiezen qua kleurruimte. En Word op CMYK instellen lijkt me ook niet mogelijk. Heb ook even gekeken naar de PDF-exporter van Openoffice (daar zit hij standaard in, geen losse PDF-printer nodig), en daarbij kun je ook niks instellen qua kleurruimte.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobIII schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:11:
[...]

Volgens mij (en hun site :P ) zitten we "al" op 2.6 en wordt, volgens wikipedia, CMYK sinds 2.0 uit 2004 al ondersteund :? Nu ben ik geen Gimp kenner, maar het lijkt me anno 2009 wel iets wat je in je pakketje wil hebben wil je een beetje serieus genomen worden :P
Eh, ja. Ik volg de oude nummering :+ Maar ik bedoel dus de gimp gebacked door GEGL en die is er nog niet ;) Probleem is dat échte CMYK-ondersteuning in de core van GIMP niet te doen is zonder 't zodanig overhoop te halen dat je 't geheel gewoon opnieuw aan het schrijven bent. En dat zijn ze dus aan het doen, en dat heet GEGL.

Lees trouwens even drie woorden verder in Wikipedia: '"CMYK" colors are immediately translated into RGB when used; GIMP does not have any built-in support for CMYK mixtures that cannot be represented in RGB'.

--

Dit soort dingen moet je niet in Word ontwerpen. Word is een tekstverwerker, geen ontwerpprogramma.

[ Voor 5% gewijzigd door CyBeR op 08-03-2009 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
CyBeR schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:17:
(Lees trouwens even drie woorden verder in Wikipedia: '"CMYK" colors are immediately translated into RGB when used; GIMP does not have any built-in support for CMYK mixtures that cannot be represented in RGB'.
Zie mijn edit; ik was er inmiddels ook achter ;)
CyBeR schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:17:
Dit soort dingen moet je niet in Word ontwerpen. Word is een tekstverwerker, geen ontwerpprogramma.
:Y Waarheid als een koe.

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ideetje: in Word gewoon printen als een willekeurige PDF. Deze dan inladen in GIMP (of iets anders natuurlijk) en dan omzetten naar CMYK en weer opslaan als goede PDF.

edit: oh, CMYK kan toch niet in GIMP? Wat is het nou heren? :P

Volgens de site van Flyeralarm zetten ze documenten gewoon zelf om als ze het niet goed binnenkrijgen. Ze garanderen alleen niet dat de kleuren 100% kloppen. Een optie als je er niet uitkomt?

[ Voor 45% gewijzigd door Gizz op 08-03-2009 21:22 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Gizz schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:21:
edit: oh, CMYK kan toch niet in GIMP? Wat is het nou heren? :P
Vraag ze dat maar bij GIMP :P Ik volg 't niet meer, maar voor zover ik 't begrijp kan 't dus nog NIET. Tja, dan is de keuze voor GIMP voor het ontwerpen van drukwerk natuurlijk bij voorbaat al de verkeerde keuze geweest maar daar heeft TS nu natuurlijk niets meer aan (behalve een wijze les geleerd ;) )
Gizz schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:21:

Volgens de site van Flyeralarm zetten ze documenten gewoon zelf om als ze het niet goed binnenkrijgen. Ze garanderen alleen niet dat de kleuren 100% kloppen. Een optie als je er niet uitkomt?
Zou ik sowieso als laatste, uiterste optie gebruiken. Je kunt beter goed aanleveren zodat je altijd naar hunnie kunt wijzen als 't niet goed is als dat je het aan hun over laat en dan maar bidden dat 't goed gaat. Er moet best iets zijn om een PDF naar CMYK om te zetten zijn (Illustrator kan 't al...) en anders wel om die GIMP bestanden te exporteren als CMYK ofzo. Maar da's gewoon een kwestie van even googlen, wat tools/plugins/whatever uitproberen. Zitten ze inmiddels in Word verwerkt en zijn de originele bestanden niet meer beschikbaar ofzo dan heb ik nog maar 1 advies: begin alsjeblieft opnieuw ;)

[ Voor 49% gewijzigd door RobIII op 08-03-2009 21:26 ]

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whiskey103
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-05-2023
Ik denk dat je het allemaal nie zo zwart/wit moet zien hoor.

Ik heb alle plentie flyers en visitekaartjes laten drukken.

Is nooit een probleem geweest.
In diverse soorten aangeleverd.

Vroeger misschien,in de ouwe drukkunst,
Tegenwoordig wordt een visitekaartje dan wel flyer vaak niet gedrukt,maar gewoon op grote vellen geprint.
En meerdere per vel,,wordt daarna door snijmachine in stukjes gesneden..

Teminste daar waar ik mijn spulletjes laat drukken.

De term druk/zetfouten is hopeloos verouderd.
Er wordt in de visitekaartjes/geboortekaartjes allang niets meer gezet.
Dit omdat dat voor dergelijke kleine oplages gewoon veel goedkoper kan dan met een drukwerksetting.

Ik zou het gewoon eens proberen met een een jpeg dan wel pdf.

Er is een plugin voor office die saveaspdf.exe heet.

Effe valideren en je kunt het zo downen.

succes

ROM: Android Revolution HD www.androidrevolution.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RobIII schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:23:
[...]

Vraag ze dat maar bij GIMP :P Ik volg 't niet meer, maar voor zover ik 't begrijp kan 't dus nog NIET.
Het kan inderdaad niet zomaar. Als je precies weet wat je doet kun je 't emuleren, maar voor echte CMYK support moet je wachten op GEGL.

TS: stuur 't gewoon als normale RGB pdf. De kans dat dat hopeloos mis gaat is, als je geen vreemde dingen met kleuren doet, vrij klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-06 23:29

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Je zou kunnen proberen om iemand met InDesign te vinden opdat die de door jou gemaakte PDF (die je uit Word haalt) opnieuw in een bestand plaatst en dat weer naar PDF omzet. Er is dan keus om de kleuren om te zetten naar CMYK. Of dat goed gaat is de vraag. Misschien laat InDesign geimporteerde PDF's wel lekker met rust en blijven de kleuren RGB.

Even wat Googlen doet me vinden dat Microsoft hun programma Publisher aanraadt om te dealen met CMYK-afbeeldingen. Oké, het is geen InDesign of QuarkXPress, maar voor zover ik kan lezen kan Publisher omgaan met CMYK én exporteren naar PDF... Heb je Publisher in je Officepakket zitten? Dan even probere.

Probeer anders iemand te vinden in je buurt die van een grafische opleiding komt, vraag eens wat rond. Studenten willen vaak wel wat bij klussen (let op: daar mag je op dit forum geen verzoek toe doen, werving is verboden). Een briefje op een grafische academie ophangen (en betalen in kratten bier!) kan wonderen doen. Het gaat hier wel om je trouwdag, en dat doe je als het goed is maar één keer in je leven. Nou weet ik dat er zoveel 'uitgaven' voor die dag zijn die onder deze noemer tóch meer geld gaan kosten dan je er eigenlijk voor beraamd had, maar zoals ik al zei zijn er best wel goedkope wegen.

Verder zit ik de laatste dagen veel op Worth1000 en daar adverteren ze met online programma's. Ik weet niet hoe snel ze zijn en of ze doen wat jij wil, maar je zou het eens kunnen proberen. Deze lijkt me geschikt:
http://aviary.com/tools/raven
Je kunt er zo te zien plaatjes in importeren en tekst in zetten. Als je je gemaakte documentjes uitprint en ze dan daarin na gaat bouwen, kom je denk ik wel tot een goed gelijkende kopie...

Mocht je je document aan iemand anders geven of direct als Word-bestand naar je drukker sturen: let dan op je lettertypen. Lettertypen worden 9 van de 10 keer netjes in een PDF meegenomen, maar als je een nog 'bewerkbaar' bestand aan iemand levert, kun je de lettertypen er beter bij doen.

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 123349

Misschien een hele domme opmerking/vraag maar wat is het verschil tussen het zelf omzetten naar CMYK of het laten doen door de drukker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 26306

Anoniem: 123349 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:56:
Misschien een hele domme opmerking/vraag maar wat is het verschil tussen het zelf omzetten naar CMYK of het laten doen door de drukker?
De factuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:19

BCC

De kleurechtheid komt dan natuurlijk in frage, maar ik denk niet dat dat in dit geval heel erg gaat zijn :).

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat je het resultaat zelf kunt controleren en eventueel bij kunt sturen. De disclaimer op de site is meer tegen zeurende klanten dan dat het bedrijf het niet zou kunnen.

Sommige kleuren (vooral blauw) zijn lastig te maken in CMYK. Als een klant dan een RGB-file stuurt met daarin allemaal lastige blauwtinten die het bedrijf omzet naar CMYK, dan zal het eindresultaat waarschijnlijk anders worden dan de klant verwacht. Maar in dit geval geeft het bedrijf geen garantie op de omzetting, dus de klant kan/mag niet zeuren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt, stukje duidelijker. Rest mij alleen nog de vraag hoe wil je zelf controleren of de kleuren wel goed zijn? Wat ik er van weet is dat de kleuren compleet anders worden afgedrukt als dat je op je beeldscherm ziet en ik neem aan dat je met een inkjet printertje ook niet bepaald een goed beeld krijgt?

Wat meer ontopic.
Kan je geen trail downloaden van Photoshop? Hier kan je in ieder geval de plaatjes gemakkelijk omzetten naar CMYK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Wat ik er van weet is dat de kleuren compleet anders worden afgedrukt als dat je op je beeldscherm ziet
Dat valt wel mee, vooral als je scherm goed gekalibreerd is. Op je scherm zie je echt wel of het blauw paars wordt bij een CMYK omzetting.

Die trial is wel een idee ja :)

[ Voor 6% gewijzigd door Gizz op 08-03-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Anoniem: 123349 schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:56:
Niks, als je toch feitelijk niet weet wat je doet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ken het principe van CMYK. Heb alleen in het verleden al eens een logo verzorgt (hobbiebasis) maar hier kwam hij er op de proefdruk behoorlijk anders uit als op mijn printer/scherm.

Raad je alsnog aan om Photoshop trail erbij te pakken!

1 knop voor de CMYK kleuren evenals het opslaan als pdf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Jupjup, lieverd, for once and for all: het is trial :*

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeemp
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-01-2015

Tjeemp

BEER N TEA

hij ziet waarschijnlijk een trail achter hem inmiddels...

als we daar over klagen kunnen we gelijk beginnen over verzorgt (wat in zijn zin verzorgd moet zijn)
mijnheer probeert hier niet de les te lezen, maar even een corrigerende tik uit te delen. ;)

on topic: gebruik sowieso geen word documenten voor drukwerk. genoeg alternatieven.

www.timovanderzanden.nl | Beer 'n' Tea

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-06 21:15
Dark Blue schreef op zondag 08 maart 2009 @ 23:54:
Jupjup, lieverd, for once and for all: het is trial :*
Wat is er mis met een trial? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

offtopic:
Niets, maar er zijn mensen die het niet kunnen spellen en trail schrijven ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 178962

Killzone schreef op maandag 09 maart 2009 @ 02:16:
[...]

Wat is er mis met een trial? :?
Niets, maar jupjup heeft het over trail ipv trial. Subtiel verschil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kunnen we weer ontopic? ;) Dank u :Y)

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sam.vimes
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-10-2024
Via http://www.google.nl/search?q=gimp+rgb+to+cmyk stuitte ik op Separate+ : "CMYK Separation and Softproofing plug-in for the GIMP 2.2/2.4". Wellicht het proberen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Dat zou inderdaad voor the Gimp wel kunnen werken, maar de plaatjes gaan - als ik het goed begrepen heb - daarna weer naar Word. En wanneer je vanuit Word een PDF maakt worden de kleuren weer gewoon RGB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Goeie grutten, wat een boel reacties! Dat had ik eerlijk gezegd niet verwacht - maar ben er wel blij mee :)

Vriendlief en ik zijn absoluut geen techneuten. Mensen die er vanuit gingen dat wij allerlei spul (bewerkte foto's en teksten e.d.) in Word zetten, hadden (hebben) 't bij het rechte eind. Ik begrijp dat Word geen 'opmaak' programma is maar omdat er bij Flyeralarm ook iets over pdf-files bij de FAQ stond, dacht ik alles in Word te zetten en 'mooi' te maken en daarna om te laten zetten naar pdf.

Helaas ging dat niet helemaal goed. Gimp uitvogelen was best een gedoe (het moet ook in een beperkte tijd, want: werk EN deadline uitnodigingen/leveringstijd drukkerij). Vandaar dat ik niet te lang wou prutsen met een bewerkingsprogramma, maar een beetje voor de mij bekende(re) weg heb gekozen (aka Word). Omdat de bewerkte foto's een transparante achtergrond hebben (heb ik gemaakt in Gimp) hebben we wat problemen met het omzetten van Word naar pdf. Er komt dan nl. een brokkelige witte 'lijn' om de afbeelding. Het staat hier vast niet heel duidelijk, maar misschien is er iemand die eenzelfde ervaring heeft gehad?

Hoe dan ook, ik heb vanochtend/begin van de middag contact met de drukkerij. Ik kan ze de documenten in .pdfsturen en vriendlief heeft een screenshot gemaakt per uitnodigingskant (dus 1 van de poster, 1 van de VIP-kaart voorkant en eentje van de VIP-kaart achterkant) omdat de Word-aanlevering vast voor problemen zorgt.

Ik kan me voorstellen dat er nu bij verschillende leden van dit forum tenen beginnen te krommen, maar als je een technische leek bent, moet je maar roeien met wat je hebt. Illustrator en vergelijkbare programma's duurt misschien te lang. 'k Heb inmiddels - via het trouwforum waar ik lid ben (erg he) - wel iemand gevonden die evt. zou kunnen helpen met het programma InDesign. Maar ik wacht eerst even de reactie van de drukkerij af.

Ik vind het wel jammer dat je in dit forum geen (kleine) afbeeldingen kunt uploaden. Dat had mijn verhaal/verhalen vast een stuk duidelijker gemaakt. Ik zou ze evt. wel in een gallery kunnen posten, wanneer de 'kwaliteit' (van lekenniveau) geen probleem is...

Ik wil jullie allemaal enorm bedanken voor de reacties!!
Al zijn er een aantal bij die me echt boven de pet gaan (vooral de heel technische discussies/reacties)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik geef jullie helemaal gelijk. De drukker kan jullie een boel zorgen afnemen en heeft het waarschijnlijk zo voor elkaar.. Het is zijn werk en jullie zijn vast niet de eerste die met een Word documentje aan komen zetten.. Succes ermee

p.s. Ja mn spelling is belabbert en kan er helaas weinig aan doen.. denk ook eens iemand te helpen! :N :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 03-06 16:27

M2M

medicijnman

offtopic:
je kunt foto's uploaden via bijvoorbeeld xs.to of plaatjesupload.nl en ze dan hier in het forum plakken ;)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ M2M: okee, ga ik proberen!

Overleg met drukker ging redelijk: de contactpersoon gaf aan dat we toch beter zelf een A3-formaat kunnen aanleveren met minimaal 300dpi (pdf). Dus nog effe zelf klooien, wie weet toch maar aan de slag met Illustrator... ;-)

-weblinks weggehaald-

IEKS, hij vernaggelt wel de tekst helemaal...! :( :'( |:( }:| :N :S :( (ja ik heb de smileys ook ontdekt)

[ Voor 50% gewijzigd door Anoniem: 294353 op 10-03-2009 18:02 . Reden: e-mailadressen op internet is niet slim :( ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-11-2024

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Je bent goed bezig, let wel op dat foto's wel lekker strak worden op 300dpi maar dat dat voor tekst (strakke letters) eigenlijk te weinig is. Zal minder opvallen als je witte (diap) letters gebruikt.

Dat rode verloopje achter de hoofden dat gaat je niet lukken in CMYK en als je dat standaard opzet wordt het vaak heel grijzig. Mediamarkt-rood, cq retail-rood is het dichtst bij en dat is 100 Magenta en 100 Geel.

Ik zeg dat puur omdat als je dat RGB rood standaard omzet het vaak echt te naar wordt. Verder zal ik me er niet mee bemoeien :)

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hi OzBoz, dank je voor je reactie. Je hebt het over diap-letters. Maar dat zegt me niets, eerlijk gezegd. Maar weer google-en?? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Hmm... ik vond net wat op http://www.macmojo.nl/nl/...g-mooier-drukwerk.html... eens kijken wat ik verder kan vinden op die site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 294353 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 19:07:
Hi OzBoz, dank je voor je reactie. Je hebt het over diap-letters. Maar dat zegt me niets, eerlijk gezegd. Maar weer google-en?? :)
Diap komt af van dia-positief, dat is zeg maar ipv zwart (of andere kleur) juist dat je kleur weg laat. En jij hebt witte teksten. Linkjes weggehaald zag ik, en ik liep niet eens te mailen ;)

Wat betreft je link, dat is een mooie uitleg. In photoshop oid is zoiets niet echt te doen trouwens, werk je in illustrator dan kan het wel weer prima. Uiteindelijk is het gewoon handig om het juiste pakket voor de juiste doeleinden te gebruiken. Maar gezien al je werk wat je er al in hebt gestopt misschien meer iets voor de volgende keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Nja... er zitten al heel wat uren zweet en tranen in, ja (bloed gelukkig niet! ;)), maarre... je zou me dus Illustrator aanraden, om de boel te verfraaien? Heb gezien dat ze hier bij de bieb best wat boeken hebben. Dus nog een programma en dan zou ik theoretisch gezien (weer) aan de slag kunnen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 294353 schreef op dinsdag 10 maart 2009 @ 20:23:
Nja... er zitten al heel wat uren zweet en tranen in, ja (bloed gelukkig niet! ;)), maarre... je zou me dus Illustrator aanraden, om de boel te verfraaien? Heb gezien dat ze hier bij de bieb best wat boeken hebben. Dus nog een programma en dan zou ik theoretisch gezien (weer) aan de slag kunnen... :)
Nou voor de ideale situatie heb je Photoshop, Illustrator en Indesign nodig. Waarbij Illustrator wat mij betreft de minste prioriteit zou hebben (maar ligt een beetje aan wat je maakt).

In Photoshop bewerk je al je foto's, zet je ze om naar CMYK en zorg je dat ze op 100% van het formaat 300 dpi zijn. In Illustrator maak je eventueel wat illustraties (maar zoals gezegd, dat moet je maar net nodig hebben) en vervolgens komt alles bij elkaar in Indesign. In Indesign maak je pagina's aan van het juiste formaat, zet je de foto's en illustraties op de juiste plek en het belangrijkste, daar copy paste je ook de teksten vanuit bijvoorbeeld word in.

Het grote voordeel wat betreft tekst is dat het in Indesign vector blijft. En dat is handig want dan heb je niets te maken met dpi's en andere ongein.

Eventueel zou je dat samenvoegen ook in illustrator kunnen doen maar dat is er niet voor gemaakt en je kan er niet met meerdere pagina's werken mocht dat nodig zijn. Dus ik zou als ik jou was dan eerder een boek Indesign leren. En serieus, valt reuze mee.

Dit was het in een enorme nutshell, maar voor een goeie basis is het handig als je de juiste programma's voor het juiste doel gebruikt. En als het gaat om het opmaken van een boekje, folder, kaartje etc dan zijn Photoshop en Indesign noodzakelijk. Natuurlijk zijn er alternatieven, maar de hele wereld gebruikt deze ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanx! Ik zal zien wat ik ermee kan... spoedcursusje kan geen kwaad, maar zal es bij een boek beginnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Ik vind het nogal omslachtig om meteen maar drie programma's uit de kast te trekken. Als je incidenteel eens een uitnodiging moet maken, dan kan dat best wel met alleen Photoshop. Lekker boeiend dat in Indesign alles in vector is, als je in Photoshop meteen alles op 300DPI maakt hoeft er toch niks geschaald te worden, het is meteen goed.

Gewoon een nieuw document maken met de juiste afmetingen, 300 DPI en CMYK. Dan alles toevoegen wat je wilt en saven als PDFje.

Om nou iemand die weinig ervaring heeft 2 of 3 programma's in de maag te splitsen om twee kaartjes te ontwerpen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik wilde net zeggen ,waar lees je dat... maar ik zie nu OzBoz' reply.
Ja, drie programma's uit de kast trekken vind ik ook wat overdreven. Natuurlijk hóórt het wel op die manier maar voor iemand die er nooit mee werkt is het niet alleen een flinke mep geld (tenzij het voor je neus van de vrachtwagen valt) maar er zit ook een hele steile leercurve aan. Je wil ook niet totaan je trouwerij dag en nacht aan de pc zitten (hé ging ik met jou trouwen, lang niet gezien!).

Aangezien het lijkt alsof assie77 uit Enschede komt, zou ze kunnen proberen om even in het Saxion naar de afdeling Wolvecamp te gaan, tweede verdieping, en daar naast de trap het hok met 'LINK' erop op te zoeken. Ik heb een zeer sterk vermoeden dat daar elke dag wel studenten zitten die wel een sixpackje bier willen verdienen en die de kaartjes in een half uur opgemaakt hebben. Plaatjes meenemen, samen een beschikbare pc opzoeken en naderhand alles als PDF weer op een usb-stick zetten of even naar jezelf mailen.

Ben trouwens benieuwd wat de drukker er van zegt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Gizz schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 12:29:
Gewoon een nieuw document maken met de juiste afmetingen, 300 DPI en CMYK. Dan alles toevoegen wat je wilt en saven als PDFje.
Als jij 300dpi goed genoeg vind voor tekst dan kan je ook even langs de opticien (1200dpi komt meer in de buurt). Of je moet bij het maken van je PDF kiezen dat je tekst in vector kan houden. Nadeel is dat je dan in ieder geval een vrij recente photoshop moet hebben en sommige drukkers gaan dan emmeren. Want software is rukker bij een drukker.

Al maak je een screenshot van je Word document en gooit dat naar een drukker, mij boeit het niet. Als je wilt weten hoe je zou moeten werken zijn er maar een paar goede manieren. Dus als je het leuk vind om in de toekomst meer uitnodigingen te maken is het handig om te weten wat de ideale situatie is. Wanneer assie77 het dan heeft over boeken halen bij de bieb om meer te leren over dit soort werk dan is het ook handig om te weten welke programma's normaal gebruikt worden in een professionele omgeving.

Ik zeg ook nergens dat ze 'even' 3 programma's moet gaan leren en ik splits haar al helemaal niets in de maag. Ik heb het over een ideale situatie. Ik had ook kunnen roepen dat Publisher of CorelDraw handig zijn, maar loop wat langer mee en voor een ideale situatie zijn niet zoveel alternatieven. Eigenlijk geen.

edit:
Nog een kleine toevoeging, maar de handelingen om een kaartje te maken met Pshop en Indesign heb je ook in een (intensief) middagje geleerd. Dan ken je Indesign niet en Photoshop niet maar gebruik je wel het goede gereedschap.

[ Voor 7% gewijzigd door OzBoz op 11-03-2009 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
@ OzBoz: laat je niet teveel door de anderen op de kast jagen. Ik heb al ontzettend veel tijd en moeite in het hele ontwerpgedoe geinvesteerd, maar ik wil het wel graag goed hebben - en ben dus blij met elke tip, zeker ook die van jou :-)

@ DarkBlue: da's wel een hele goeie tip, die over Saxion. Ik woon idd in Enschede. Vandaag lukt 't me niet meer, maar morgen zal ik even langsgaan - of anders maandag, dan heb ik zelf ook bespreking op de vierde verdieping van Wolvecamp, bij mijn werkgever (=/= Saxion).

Via trouwforum.bladiebla heb ik gereageerd op een berichtje van iemand die wel raad weet met InDesign. Helaas van die persoon nog niets gehoord, wel van een 'opmaakster' uit Den Haag, die op dit moment probeert iets te maken van het geheel... Probleem is ook nog dat de afbeeldingen van veel te lage dpi zijn (95 ipv iets richting 300, dikke mik dus :-S Aangezien de originele foto's origineel zijn gemaakt met onze digicamera, vind ik 't nu wel bedroevend dat die maar 180 dpi zijn).

Lieve mensen op dit stukkie forum: wees niet zo streng tegen elkaar. tuurlijk, grafische pakketten kosten mucho money EN ik wil graag iets heel moois voor onze bruiloft, maar elke tip is welkom, wat mij betreft!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Even off-topic:

@ Dark Blue "(hé ging ik met jou trouwen, lang niet gezien!)"
Bedoel je mij? Volgens mij niet... geef es een hint waarvan je mij denkt te kennen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OzBoz

OzBoz

Anoniem: 294353 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 13:38:
@ OzBoz: laat je niet teveel door de anderen op de kast jagen. Ik heb al ontzettend veel tijd en moeite in het hele ontwerpgedoe geinvesteerd, maar ik wil het wel graag goed hebben - en ben dus blij met elke tip, zeker ook die van jou :-)
:) Op de kast valt wel mee, ben hier moderator geweest en werk 15 jaar in de grafische hoek dus wel wat gewend. Ik vind alleen halve oplossingen geen oplossingen als om iets gaat wat je wil leren goed te doen. In mijn optiek zonde van de energie. Beetje als iemand Coreldraw laten leren en dan later horen dat dat wel grappig is, maar dat het eigenlijk een beetje een amateur-pakket is wil je er verder gaat met ontwerpen. Het is net hoe ver iemand zelf wil gaan ergens mee.

Overigens zijn er van de Adobe pakketten ook hele goede video tutorials te vinden. Ook van de basis. Persoonlijk leer ik iets zo liever dan vanuit een boek omdat je gewoon oefeningetje kan openen en naast de video uitleg gewoon zelf aan de slag kan gaan. Zoekwoorden: Lynda.com en 'Total Training'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Thanx... ik heb inmiddels wat hulp gehad vanuit Den Haag en heb een kennis opgeduikeld in A'dam, die meer kaas heeft gegeten van dit soort ontwerpdingen. Hij begon al meteen over de CMYK-kleuren ;-) Ben nog niet langs Saxion geweest, helaas, dat wordt maandag op z'n vroegst. Is alleen nog nodig voor de poster, want de VIP-kaart is mooi genoeg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

rapture

Zelfs daar netwerken?

De 3 programma's workflow is de normale weg. Photoshop om foto's te voor te bereiden, Illustrator voor vectoriële tekeningen en layout'en in InDesign. Met InDesign stel je alles dat een printer moet weten in zodat de drukker de pdf in zijn printer moet laten en de printer weet zelfs of een uitnodigingskaartje langs 1 kant of langs beide kanten geprint moet worden.

pdf is dus niet zomaar een vaag tekstdocumentje zoals de handleiding van een stuk hardware. Alles dat een printer/drukker moet weten, zou erin moeten staan. Je kan de layout stap door de drukker laten doen en dat kost uiteraard geld. Of een student voor een bak bier laten doen.

Omzetting naar CMYK is pas zinnig als je aan kleurbeheer doet, op z'n minst een gecalibreerd scherm. En het is jouw verantwoordelijkheid om toe te zien dat de kleuren juist zijn. De drukker smijt de pdf in de printer en het wordt geprint zoals het is. Van fotografie-afdeling weten we dat schermen van alle prijzen/kwaliteiten meest willekeurige kleuren geven. Softwarematig calibreren bestaat niet, want je gaat toch de meest willekeurige kleur als wit of zwart aanduiden. Dan blijft hardwarematig calibreren over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
W.Bakker schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:28:
Vroeger misschien,in de ouwe drukkunst,
Tegenwoordig wordt een visitekaartje dan wel flyer vaak niet gedrukt,maar gewoon op grote vellen geprint.
En meerdere per vel,,wordt daarna door snijmachine in stukjes gesneden..
uhm... hoe werd dat vroegah gedaan dan? per a4tje los? bleed/slug? niet aanwezig? :p
W.Bakker schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:28:
De term druk/zetfouten is hopeloos verouderd.
Er wordt in de visitekaartjes/geboortekaartjes allang niets meer gezet.
Dit omdat dat voor dergelijke kleine oplages gewoon veel goedkoper kan dan met een drukwerksetting.
visitekaartjes voor mensen met 'geld' worden meestal nog wel gezet in een later stadium voor een relief (embossing...) want een offset pers vind dat niet zo'n strak idee (en je digitale ook niet ^_^)

voor 't probleem van de TS... makkelijkst is een profiel in Adobe Distiller (acrobat pro...) hebben die 't converteerd naar CMYK kleuren. Ghostscript zal 't ongetwijfeld ook wel kunnen.
GIMP is leuk voor bewerken voor spul op je computer en miss voor je televisie maar totdat er 'normale' cmyk support inzit (en geen fake support) schiet 't niet op. RGB->CMYK conversie roepen de meeste mensen: bah wat zijn die kleuren flets. Logisch, heel andere manier van kleur opbouw :) Maar da's voor de meeste mensen al te technisch en geeft niets als je gewoon klant bent die iets gedaan wilt hebben.

Je kan ook gewoon even Scribus downloaden http://www.scribus.net/ want deze support wel CMYK en kan exporteren naar PDF... have fun :)

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 69437

teh_twisted schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:34:
Je kan ook gewoon even Scribus downloaden http://www.scribus.net/ want deze support wel CMYK en kan exporteren naar PDF... have fun :)
Hmm, kan Scribus ook Gimp's RGB-uitvoer omzetten naar CMYK? In dat geval heb je een heel goedkope opensource toolchain: Gimp, Inkscape en Scribus.

Maar inderdaad, de echte oplossing komt pas als Gimp volledige CMYK-support heeft. Maar dat zou niet lang meer moeten duren op zich.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teh_twisted
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 19-08-2024
Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:41:
[...]

Hmm, kan Scribus ook Gimp's RGB-uitvoer omzetten naar CMYK? In dat geval heb je een heel goedkope opensource toolchain: Gimp, Inkscape en Scribus.

Maar inderdaad, de echte oplossing komt pas als Gimp volledige CMYK-support heeft. Maar dat zou niet lang meer moeten duren op zich.
ik ga er vanuit dat als scribus 't voor je export naar pdf en zelf de cmyk scheidingen maakt dat dat ook 't geval is... zal 't is ff hier proberen :)

yup, als je als export pdf de X3 optie kiest maakt ie er cmyk van als je bij de verdere opties zegt export for print :) maar... ik heb wel acrobat pro dus miss dat ie daarom sowiso werkt... maar ga er vanuit dat ghostscript 't ook gewoon kan :D

en ja 't idee van Scribus was dat je uiteindelijk een 'vervanger' hebt voor InDesign/Quark/etc (probleem blijft 't zelfde... als je efficient kan werken met InDesign vind je dit prut,zelfde verhaal als met GIMP etc.)

[ Voor 29% gewijzigd door teh_twisted op 14-03-2009 00:22 ]

Tyan S7025, 1x Xeon E5520, 32GB DDR3-1333 ECC/REG, GTX275 896MB, 2x Samsung SM 2243SN, Logitech Perf MX. Laptop: MBP 10,1/6,2. Cams: Canon EOS600D+Tamron AF18-200, Sony W350. Gadgets: iPad 64GB 3G, iPhone 5 64GB, PS1-3. Auto: W211 E220CDI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megalodon_67
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ten einde raad heb ik me zojuist geregistreerd bij tweakers.net, in de hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik heb al allerlei topics rond CMYK-kleuren gezien, maar vond maar niet wat op mijn situatie van toepassing is.

........

Als je MS Publisher gebruikt kun je de boel wel als CMYK opslaan, met Word op een Windows machine kan dat niet (en met Word for Mac weer wel, raar maar waar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Ik zie niet in waarom je je PDF in CMYK zou moeten aanleveren.

Als de PDF bij de DTP door de workflow wordt gegooid wordt deze automatisch omgezet naar de voor hun geldende CMYK norm.
Want anders zou je ook moeten weten welk kleurprofiel je moet pakken. B.v. coated of uncoated, fogra of iso norm.

Dus als dit naar een echte drukker gaat dan gewoon als pdf opslaan in rgb en de drukker het laten omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Willem
  • Laatst online: 22-01-2021
Niet altijd. Sommige drukkers hebben daar geen zin in, geen tijd voor of garanderen simpelweg niet dat het dan van de drukpersen komt in de kleuren zoals jij het hebt vormgegeven. Jouw stelling gaat dus zeker niet altijd op :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149800

Bij een normale drukkerij wel hoor. Misschien de huis tuin en keuken drukker met een degel of HCA en GTO'tje niet maar De omzetting gebeurd normaal altijd in de workflow van de drukker.

Als je wilt weten wat je eindproduct wordt en je hebt er verstand van dan kan je er zelf al een profiel aanhangen van welke papiergroep of norm qua iso of fogra. En dan is het in de meeste drukkerijen ook vaak nog zo dat de profielen van de klant worden genegeerd en de norm van de drukker er aan wordt gehangen.

Geen zin of tijd is onzin, de beelden moeten altijd omgerekend worden naar rasterpuntjes in de kleuren CMYZ.
En dit gebeurd altijd in de drukkerij i.v.m. plaat compensatie curve. (om de puntsverbreding van de pers te compenseren)

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 149800 op 09-04-2009 14:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freddy_Fish
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:43

Freddy_Fish

de Verdwenen Zeewierzaadjes

@Freaky_Revolt

Dit werkt alleen als je open bestanden krijgt waarin je ziet dat een prof is bezig geweest en alles netjes opgemaakt is en de rgb profielen zijn behouden in de foto's. Als je daar dan een pdf van maakt, of zo een pdf krijgt aangeleverd is de hele boel uiteindelijk toch weer omgezet naar cmyk.

Als ik een pdf vanuit word krijg is het toch een ander verhaal. Zoiezo begint het bij de controle al te zeuren over rgb en meestal over low res gezien de meeste pdf printers er 72dpi van maken. Om dan maar niet over zelf omzetten te beginnen waarbij al je zwarte tekst in "rich black" staat. Dit soort bestanden zet ik toch echt niet zonder overleg met de klant om naar cmyk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dark Blue

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Anoniem: 294353 schreef op donderdag 12 maart 2009 @ 15:19:
Even off-topic:

@ Dark Blue "(hé ging ik met jou trouwen, lang niet gezien!)"
Bedoel je mij? Volgens mij niet... geef es een hint waarvan je mij denkt te kennen..
Beter laat dan nooit; dat was meer een loos grapje in het wilde weg...
...voor het geval je zo verwoed aan het ontwerpen zou gaan dat je man je tot op de dag van de bruiloft niet meer te zien zou krijgen... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mdrijver
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Anoniem: 69437 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 23:41:
[...]
Omdat ik ook bij Flyeralarm wil afdrukken heb ik de CMYK plug-in voor Gimp geinstalleerd.
Werkt goed.
Installatie van de plug-in is wat omslachtig maar toch makkelijk door de goede beschrijving.
Pagina: 1