Hallo, ik heb net een liveset van trance energy gedownload, het muziekbestand werkte naar behoren, maar er zat ook een pdf'je bij, 'tracklist' dus ik dacht even openen. Mijn virusscanner(kaspersky) gaf een melding dat het een trojan was, en dat het bestand ~.exe in quarantaine was gezet, en nog wat andere meldingen. Kaspersky doet dit wel vaker bij nieuwe dingen (games bijvoorbeeld), en ik wou even de tracklist zien, dus haalde de quarantaine weg, en klikte opnieuw op het bestand. er gebeurde niks, dus ging even kijken in taak beheer, waarin stond dat acrobat 234 mb ram zat te vreten, en ik wou op internet zoeken naar ~.exe, maar dat kon niet omdat ik geen adminrechten had, terwijl ik die 2 minuten geleden wel had
. Ik heb de 2 acrobat processen (er waren er 2, eentje met INFO erachter), gestopt, en hoe is het mogelijk, internet werkt weer! toen wist ik zeker dat het echt om een trojan ging. Verder zag ik een ander proces waarvan ik de naam kwijt ben maar nooit eerder tegen ben gekomen en de naam typisch was voor een spyware/reclame programma, dus die heb ik er ook uitgedonderd. Ik heb de processen niet meer opnieuw gezien en kaspersky is nu een scan op maximaal niveau aan het uitvoeren, maar niks gevonden. Wel staat het 34kb grote ~.exe in system32, toevallig dezelfde grote als 'tracklist.pdf'
is dit een standaard bestand, of kan ik dit veilig weggooien?
en wat moet ik doen om na tegaan of alles schoon is als kaspersky niks vindt?
is dit een standaard bestand, of kan ik dit veilig weggooien?
en wat moet ik doen om na tegaan of alles schoon is als kaspersky niks vindt?