Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• van.der.schulting
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
In mijn contract wordt niets vermeld over 8% vakantiegeld. Wel wordt het volgende vermeld:

Art. 4.1
Het bruto maandsalaris waarin begrepen zijn alle eventuele bij of krachtens de wet verschuldigde
toeslagen bedraagt <salaris> op basis van een werkweek van 40 uur.

Voor zover ik weet is vakantiegeld een bijslag en geen toeslag, dus heeft artikel 4.1 geen betrekking op mijn vakantiegeld van 8%.
Overigens val ik niet onder een CAO.

Enkele vragen:
1. Is het rechtsgeldig wat hier staat?
2. Klopt mijn veronderstelling dat vakantiegeld een bijslag is en geen toeslag?
3. Moet het contract iets vermelden over vakantiegeld? Zo niet, is de werkgever dan verplicht mij nog 8% vakantiegeld te geven?

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:58
Het kan uiteraard an mij liggen, maar wat is überhaupt het verschil tussen een 'toeslag' of 'bijslag'? Ik kan op Google niet zinvols vinden mbt. 'bijslag' en ook de term zegt me eigenlijk niets. [/deels-offtopic]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
Daarnaast heeft u recht op een vakantiebijslag van acht procent van uw bruto jaarsalaris. Deze bijslag wordt ook wel vakantietoeslag genoemd.
bron: www.postbus51.nl
Toeslag en bijslag zijn twee termen die volgens mij door elkaar gebruikt worden. Ik vermoed dus dat het vakantiegeld onder de in artikel 4.1 bedoelde toeslag valt.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• curry684
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-09 00:37

curry684

left part of the evil twins

van.der.schulting schreef op zondag 08 maart 2009 @ 17:20:
Enkele vragen:
1. Is het rechtsgeldig wat hier staat?
Enkel indien er als gevolg van dit artikel geen andere wetgeving overtreden wordt. Zo dient er na aftrek van alle toeslagen zoals de wettelijk verplichte 8% vakantiegeld nog minimaal het wettelijk verplichte minimumloon over te blijven.
2. Klopt mijn veronderstelling dat vakantiegeld een bijslag is en geen toeslag?
Als jij het verschil tussen de 2 woorden kunt uitleggen wellicht.... naar mijn weten zijn ze synoniem :)
3. Moet het contract iets vermelden over vakantiegeld? Zo niet, is de werkgever dan verplicht mij nog 8% vakantiegeld te geven?
Contracten hoeven niets te vermelden wat reeds in de wet helder staat - meestal wordt het wel gedaan. En in dit geval dus ook krachtens artikel 4.1.

Professionele website nodig?

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Je hoeft vakantiegeld niet apart een keer in het jaar te krijgen. Het kan verrekend worden met je maandelijkse loonbetaling,

• StevenK
  • Laatst online: 16:10
PolarBear schreef op maandag 09 maart 2009 @ 06:30:
Je hoeft vakantiegeld niet apart een keer in het jaar te krijgen. Het kan verrekend worden met je maandelijkse loonbetaling,
Maar wanneer het vakantiegeld niet in het contract c.q. op de loonstrook vermeld staat, heb je recht op 8% over het loon en mag de werkgever niet het standpunt betrekken dat het vakantiegeld bij het loon inbegrepen is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• momania
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:58

momania

iPhone 30! Bam!

Waarom vragen mensen dit soort zaken altijd hier en niet gewoon aan de werkgever zelf? Zijn werkgevers tegenwoording boze nare mannen die men niet aan durft te spreken ofzo :?

Neem je whisky mee, is het te weinig... *zucht*

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

StevenK schreef op maandag 09 maart 2009 @ 08:06:
[...]

Maar wanneer het vakantiegeld niet in het contract c.q. op de loonstrook vermeld staat, heb je recht op 8% over het loon
Klopt
en mag de werkgever niet het standpunt betrekken dat het vakantiegeld bij het loon inbegrepen is.
Waarom niet? Of de werkgever nou zegt "je krijgt 1000 en nog 8% vakantietoeslag (= 1080)" of "je krijgt 1080, waar vakantietoeslag al bij zit" maakt natuurlijk geen donder uit.
momania schreef op maandag 09 maart 2009 @ 08:09:
Waarom vragen mensen dit soort zaken altijd hier en niet gewoon aan de werkgever zelf? Zijn werkgevers tegenwoording boze nare mannen die men niet aan durft te spreken ofzo :?
Hoewel ik het met je eens ben is het natuurlijk wel handig als je van tevoren al weet wat je rechten zijn :)

[ Voor 27% gewijzigd door .oisyn op 09-03-2009 12:22 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

.oisyn schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:21:
[...]

Klopt

[...]

Waarom niet? Of de werkgever nou zegt "je krijgt 1000 en nog 8% vakantietoeslag (= 1080)" of "je krijgt 1080, waar vakantietoeslag al bij zit" maakt natuurlijk geen donder uit.
Het punt van StevenK is dat dit dus tijdens het het tekenen al bekend moet zijn (ergo, in het contract). Zodat de werknemer niet na afloop opeens te horen krijgt dat er geen toeslagen meer van toepassing zijn.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• StevenK
  • Laatst online: 16:10
.oisyn schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:21:
Klopt. Maar de werkgever mag niet zeggen: 'Je krijgt 1080'. En dan later: 'Ja, maar, je vakantiegeld is die 80, want bruto krijg je 1000'. Het vakantiegeld moet gespecificeerd zijn.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 23:43

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Wolfboy schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:26:
[...]
Het punt van StevenK is dat dit dus tijdens het het tekenen al bekend moet zijn (ergo, in het contract).
Dat snap ik, maar dat is het ook:
waarin begrepen zijn alle eventuele bij of krachtens de wet verschuldigde toeslagen
StevenK schreef op maandag 09 maart 2009 @ 12:29:
[...]

Klopt. Maar de werkgever mag niet zeggen: 'Je krijgt 1080'.
Dat zegt ie dus ook niet. Hij zegt: "Je krijgt 1080, dit is inclusief alle verplichte toeslagen". Of moet het woord vakantiegeld expliciet genoemd worden?

.edit: curry684 wees me er zojuist op dat de je post niet over de specifieke situatie van de TS gaat. Maw, we zeggen dus hetzelfde?

[ Voor 43% gewijzigd door .oisyn op 09-03-2009 12:44 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Pagina: 1