Camping Internet -> delen niet mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 11:39
Mijn ouders hebben een huisje op een camping. Sinds kort kunnen de vaste plaatsen hierbij een Internet verbinding krijgen over het interne COAX netwerk. Hiervoor hebben ze een modem gekregen, die wanneer je je PC erop aansluit (via UTP) je een intern NAT IP geeft. Als je naar een website wil surfen vraagt hij de eerste keer op een portal om login/wachtwoord. Hierna is de verbinding gewoon open, skype, voip, ssh, alles werkt prima.

Nu zou ik die connectie graag willen delen om ook een SIP/VOIP telefoon aan te kunnen sluiten. Ik dacht het volgende scenario te kunnen realiseren:

- Modem aansluiten op router
- Router krijgt intern camping IP
- Router geeft aangesloten apparaten intern IP in andere range
- Het eerste apparaat dat gaat surfen activeert de verbinding via portal
- klaar, alles zou moeten werken...

Nou, niet dus ;). Tot en met de een na laatste stap gaat alles goed. Als ik de verbinding heb geactiveerd werkt het internet op die desktop. Andere apparaten op het eigen netwerk krijgen wel een IP van de router, maar Internet werkt er niet op...

Dit snap ik niet, aangezien ik dacht dat het voor het campingnetwerk onzichtbaar was wie vanuit de router gebruik maakt de verbinding. Iemand een idee hoe dit kan en hoe ik dit kan verhelpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:03

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Doe eens stap voor stap troubleshooting, dit zou iets ingewikkelds kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld zo simpel als het niet aanstaan van DNS forwarding in de router.

Probeer vanaf een andere PC dan degene wat werkt te pingen naar de router, dan naar de default gateway van het camping netwerk, dan naar een willekeurig internet IP en tenslotte naar een URL.

Oslik blyat! Oslik!

• Martijn
dion_b schreef op zondag 08 maart 2009 @ 12:56:
Doe eens stap voor stap troubleshooting, dit zou iets ingewikkelds kunnen zijn, maar voor hetzelfde geld zo simpel als het niet aanstaan van DNS forwarding in de router.

Probeer vanaf een andere PC dan degene wat werkt te pingen naar de router, dan naar de default gateway van het camping netwerk, dan naar een willekeurig internet IP en tenslotte naar een URL.
DNS forward werkt, hij krijgt dat IP gewoon door. Maar pingen lukt al niet, alleen de PC waarbij ik in de portal ben ingelogd werkt. Pingen van de andere PC lukt wel, echter buiten het interne netwerk van mijn eigen router niet meer... :S

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
Zou dat portalinloggen niet bv het macadres en/of hostname van die PC pakken?

- Hang pc op modem, log in op portal.
- Herstart PC, en kijk of ie nog steeds direct op internet kan (zonder portal)
- Zo ja, configureer router: Clone mac van je PC, en (voor zekerheid) ook hostname.
- Sluit router aan

In theorie zou je dan wel op alle pc's moeten kunnen internetten.

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 06-03 15:31
Er is uiteraard bewust gekozen om internet delen (met de buren bijvoorbeeld) niet toe te staan, wij passen dit ook toe op ons park.
Ik ga hier dus niet uit de doeken doen hoe dit gedaan wordt.
Het is wel te omzeilen, maar dat vergt wel diepgaande kennis en als tip 'out of the box' denken.

Edit : je zou eventueel aan de beheerder/eigenaar je probleem en bedoelingen kunnen voorleggen.

[ Voor 19% gewijzigd door MEN-O op 08-03-2009 14:42 ]

• Martijn
DJSmiley schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:36:
Zou dat portalinloggen niet bv het macadres en/of hostname van die PC pakken?

- Hang pc op modem, log in op portal.
- Herstart PC, en kijk of ie nog steeds direct op internet kan (zonder portal)
- Zo ja, configureer router: Clone mac van je PC, en (voor zekerheid) ook hostname.
- Sluit router aan

In theorie zou je dan wel op alle pc's moeten kunnen internetten.
Zoals je het schetst heb ik het gedaan, maar dat werkt dus niet. Volgens mij kan hij vanaf buiten op een NAT netwerk ook niet zien welke pc's gebruik maken van de connectie...

Ik zou toch wel graag willen weten hoe dit omzeilt kan worden, iemand anders die het wel wil delen? ;)

• Martijn
sorry, dubbelpost

[ Voor 96% gewijzigd door Martijn op 08-03-2009 15:49 ]

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Je zou eens kunnen proberen internet connection sharing in te schakelen op de pc waarop het wel werkt en die dan in plaats van je router als gateway gebruiken voor de andere apparaten?

• Martijn
JasperE schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:55:
Je zou eens kunnen proberen internet connection sharing in te schakelen op de pc waarop het wel werkt en die dan in plaats van je router als gateway gebruiken voor de andere apparaten?
Wellicht dat dat kan werken, alleen dan moet dat apparaat altijd aan staan wil de telefoon het kunnen doen ;). Daarbij, volgens mij kan je wifi niet EN voor de ontvangende EN voor de verzendende kant gebruiken...

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

En je weet zeker dat het portal niet een of andere ActiveX truc uithaalt waardoor Windows z'n pakketjes anders verstuurt? (bv. alles naar een SOCKS proxy/VPN o.i.d.)

This can no longer be ignored.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

MEN-O schreef op zondag 08 maart 2009 @ 14:40:
Er is uiteraard bewust gekozen om internet delen (met de buren bijvoorbeeld) niet toe te staan, wij passen dit ook toe op ons park.
Even licht offtopic, maar dat is zoooo jaren '90 gedacht.

Ooit was één enkele computer in een (vakantie)huis erg bijzonder en als iemand z'n verbinding zou delen zou dat nagenoeg altijd betekenen dat het voor de buren zou zijn.

Ondertussen leven we in een tijd van netbooks, NASjes en zelfs aardig wat consumentenelectronica (Nabaztag, internetradio's etc) dat networked is. Zelf zou ik muv een klein laptopje niets meenemen op vakantie, maar het soort lui dat in een stacaravan gaat zitten voor meerdere weken per jaar zou daar wel eens anders mee om kunnen springen.

Dit is zoals gezegd mijn "ding" niet, maar als ik bijv een hotel boek let ik wel degelijk op internet en vind dan overdreven beperkte en apart bemeterde internet erger dan geen internet - en kan het zeker leiden tot keuze voor een ander hotel. Niet dat een paar EUR op >EUR 100/n zo duur is, maar het is totaal onnodig en ongastvrij, het digitale equivalent van muntjes te moeten gebruiken in een ensuite badkamer...

Ipv zo restrictief op te stellen kun je je juist profileren als *de* camping voor de digitaal bewuste NL-er, en het gewoon in de (licht verhoogde :z ) prijs inbegrepen laten zijn. Dan heb je geen gedoe met van de buren aftappen omdat niemand ervoor bij hoeft te betalen, en als je hiermee yuppen kunt binnenhalen haal je evt extra kosten zo terug uit hogere omzet :)
Ik ga hier dus niet uit de doeken doen hoe dit gedaan wordt.
Het is wel te omzeilen, maar dat vergt wel diepgaande kennis en als tip 'out of the box' denken.

Edit : je zou eventueel aan de beheerder/eigenaar je probleem en bedoelingen kunnen voorleggen.
Idd. Ook even duidelijk uitleggen dat de tijden veranderen enzo...

Oslik blyat! Oslik!

• JasperE
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 27-01 23:07
Erik Jan schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:13:
En je weet zeker dat het portal niet een of andere ActiveX truc uithaalt waardoor Windows z'n pakketjes anders verstuurt? (bv. alles naar een SOCKS proxy/VPN o.i.d.)
Zoiets was ook mijn vermoeden, vandaar de ICS suggestie.

• Martijn
Erik Jan schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:13:
Ik zie in windows niks gebeuren, er wordt voor zover ik kan zien geen activeX achtig VPN programma gestart.

Wat betreft praten met de beheerder van de camping, de man heeft het compleet uitbesteed aan een eenmans pc mannetje die als beleid 1 pc per aansluiting heeft, bij hem kom ik niet echt verder...

• MEN-O
@Dion B In de realiteit bieden wij gratis internet aan voor mensen met een caravan achter de auto, mensen met tenten etc, alleen voor 'stacaravan/huisjes-volk' hebben wij de regeling dat men voor € 35.- per seizoen (draadloos) internet hebben.

Toch schijnen er mensen te zijn die dit te duur vinden, en hun verbinding gingen delen, aangezien wij dit zo kinderachtig vonden, hebben we dit voorkomen.

Qua kosten (investering/afschrijving) ligt internet aanbieden via de CAI installatie vele malen hoger, maar waarschijnlijk gepaard met ook een hogere snelheid.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Toch schijnen er mensen te zijn die dit te duur vinden, en hun verbinding gingen delen, aangezien wij dit zo kinderachtig vonden, hebben we dit voorkomen.
Waarom dan niet gewoon die EUR 35 verwerken in de prijs per seizoen ipv los te houden en dan dit soort gezeik te hebben... Ik neem aan dat EUR 35 vergeleken met de seizoensprijs verwaarloosbaar is.

Verder maakt het als je het zo doet niet uit hoe hoog de kosten zijn, die bereken je gewoon door. Overigens zou ik niet rekenen op hogere snelheid via CAI - laatste keer dat ik dat zag zaten ze gewoon oude @Home/UPC overstock Com21 modems te gebruiken die met moeite een paar Mbit/s kunnen leveren. 802.11g WiFi kan daar makkelijk (en goedkoper) overheen :o

Oslik blyat! Oslik!

• MEN-O
Uiteindelijk zal het idd wel naar die situatie heengaan, wij waren/zijn koplopers op dit gebied, en hebben dus al jaren een WiFi netwerk, zoals het er nu naar uitziet heeft binnenkort iedereen een 'dongle' oid en kan dus overal draadloos internetten. (Kijk naar de WiFi MAX test in amsterdam bijv.).
maar input van buitenaf is natuurlijk altijd welkom !

Beetje dom imho om nu nog aan een CAI installatie te beginnen.

Ook weet ik niet het fijne van de blokkering opzich, aangezien mijn broer het netwerk beheerd, kan wel zeggen dat het 1 persoon het is gelukt om het te omzeilen dmv een VPN-tunnel... :X

[ Voor 18% gewijzigd door MEN-O op 08-03-2009 21:28 ]

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-03 11:47

chromeeh

the Gnome

MEN-O schreef op zondag 08 maart 2009 @ 21:20:
Ook weet ik niet het fijne van de blokkering opzich, aangezien mijn broer het netwerk beheerd, kan wel zeggen dat het 1 persoon het is gelukt om het te omzeilen dmv een VPN-tunnel... :X
Ik kan wel een situatie bedenken waarbij met een linux / unix doos dat heel goed mogelijk is....

Maar voor de TS:
Werkt het volgende niet: pc met 2 fysieke netwerk kaarten.
NIC1 --> Modem
NIC2 --> LAN

Portal login kun je middels een script doen is niet zo spannend.
Vervolgens middels connection sharing (pref niet ICS) de connectie op laten bouwen.
Eventueel de MAC / IP's laten klonen naar buiten toe :)

Wellicht is een simpele out-of-the-box linux oplossing hier voldoende voor :)

[ Voor 46% gewijzigd door chromeeh op 09-03-2009 11:25 . Reden: oops quote te snel ]

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

Pagina: 1