Laptop start niet op, alleen fans draaien.

Pagina: 1
Acties:

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Topicstarter
Ik heb een oude Fujitsu Siemens Amilo laptop liggen. Deze heeft maanden in de kast gelegen. Enkele weken geleden weer onder het stof vandaan gehaald en hij werkte nog (niet uitvoerig getest). Het stof er uit gehaald en de boel weer in elkaar geschroefd. Ook toen deed hij het nog prima. Echter na een tijdje aanstaan (zonder de laptop echt te belasten) liep hij vast. Allemaal verticale strepen over het beeld met enkele kleurtjes er door. De laptop uit gedaan (door knop 5 sec ingedrukt te houden) en toen startte hij niet meer op. Alle fans begonnen te draaien en enkele lichtjes gingen branden, veder niets. Een dag later nog eens geprobeerd en toen ging hij weer gewoon aan zonder problemen. Gewoon afgesloten maar een dag later werkte hij echter weer niet. Gefrustreerd de laptop weer in de kast gedaan. Gisteren heb ik hem er weer uit gehaald en hij deed het weer. totdat dezelfde strepen weer op het beeld kwamen. En wederom wou hij darna niet meer opstarten. Ik heb de koeler er toen afgehaald en met nieuwe koelpasta geinstalleerd waarna hij het weer deed. Maar even later hield hij er alweer mee op. Open gemaakt en het bleek dat de enige SO-DIMM er scheef in zat. Na dit gefixt te hebben werkte het echter nog steeds niet.

Ik ben nu echt ten einde raad, wat kan het probleem nog zijn? Ik verdenk de HDD, maar dan zou hij toch wel door de BIOS en Fujitsu Siemens logo moeten komen? De processor zit er voor zover ik kan zien goed in. Ik ben bang dat het geheugen stuk is, maar ik heb geen ander geheugen waarmee ik kan testen.Anders is waarschijnlijk de IGP is stuk ben ik bang, dat zou echt het einde zijn. :'( Koeling lijkt mij niet het probleem, toen de pc wel gewoon werkte ging de fan zelfs pas na een tijdje draaien.

Dit heb ik geprobeert:
-Zonder accu (welke toch niets meer doet), geen effect.
-aluminiumfolie tussen koeler en processor in plaats van oude "sticker", geen effect.
-extern beeldscherm aangesloten, maar geen beeld.

Specs (uit mijn hoofd):
-celeron cpu
-265mb RAM
-20Gb HDD
-Een SIS chipset, welke met een thermal pad gekoeld word door de cpu koeler. Misschien is deze oververhit geraakt? Er loopt namelij keen kabeltje vlak langs, en het kan zijn dat deze tussen het thermal pad en de koeler gekomen is bij het installeren van de koeler.

• SYQ
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

SYQ

brakke onboard videokaart??

geheugen kun je heel makkelijk testen door hem eruit te halen, dan moet ie wel beeld/melding geven lijkt me? (geen ervaring met oude laptops)
sluit hem ook eens op een externe monitor aan

[ Voor 14% gewijzigd door SYQ op 08-03-2009 10:56 ]

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:10
Neem Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door. Wellicht staan daar nog handige tips in.

Maar rare strepen doen me idd denken aan een kapotte IGP en daarmee wellicht ook gelijk een kapotte chipset en dus einde verhaal helaas...

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Is er een manier om te bevestigen dat de IGP en dus ook de chipset stuk is? Ik heb wat moeite met het testen omdat het een laptop is en hij helemaal niet meer opstart dus. ENkel draaiende fans. Maar geen piepjes oid. :(

[ Voor 48% gewijzigd door jdm8 op 09-03-2009 10:44 ]

• GENETX
Nee, dat is inderdaad ingewikkeld... Zeker als hij helemaal niets meer doet. Ik had ook een defecte videokaart waardoor ik rare strepen had, maar de rest was toen nog in tact en kon ik dat snel genoeg achterhalen toen Windows (met vern**kt beeld) aangaf dat de driver niet kon worden ingeladen wegens defecte hardware of iets in die trand. Bij jou zal dat dan weer niet gaan..

Zou je echter even kunnen vermelden welk type notebook je hebt (exact typenummer) en de bijbehorende specificaties (kun je wel via google achterhalen). Dan kunnen we iig bepalen of de igp IN je chipset zit, of dat je nog een ouder type hebt waar de chip los op het moederbord vastgesoldeerd zit.

[ Voor 28% gewijzigd door GENETX op 09-03-2009 10:48 ]

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Er staat op dat het een Fujitsu siemens AMILO EL series is. Reg. No: N243s9. Het Reg. No zal het typenummer wel zijn dan? De andere codes op de stickers zijn namelijk veel langer.

Als ik hiermee google kom ik alleen maar sites tegen met replacement schermen en accus. :(

edit: Waarschijnlijk de 6800 als ik zo de sites wat bekijk. Na eten zal ik wel verder kijken of ik daar wat mee kan vinden :Y)

[ Voor 39% gewijzigd door jdm8 op 09-03-2009 18:23 ]

• GENETX
Sorry, maar nu ga je echt gissen... Reg No. zal eerder voor Register Number staan, een soort serialcode of iets dergelijks... Wilde zelf eerst niet geloven dat Amilo EL de hele code zou zijn, maar wellicht toch wel na een simpele google opdracht:

http://www.topproduct.nl/.../41001/specificaties.html

Kan die kloppen?

• jdm8

jdm8

Topicstarter
Dat zal hem wel zijn ja. Uiterlijk gelijk in ieder geval.

Ik kwam aan 6800 onderandere dankzij deze advertentie: V&A aangeboden: Fujitsu Siemens Amilo EL 6800 Scherm Helaas is die "donor" in de kliko verdwenen ;)

Volgens: http://www.dooyoo.co.uk/l...ns-amilo-el-6800/details/ zit er een SiS Real256 AGP 4x in.

[ Voor 23% gewijzigd door jdm8 op 09-03-2009 18:41 ]

Verwijderd

hee, heb je al een oplossing? ik heb namelijk ongeveer hetzelfde probleem:(
Pagina: 1