[Fedora 10] 5 vragen over Fedora

Pagina: 1
Acties:

• UPPERKEES
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Beste Tweakers,

Na een tijd geworsteld te hebben met Debian Lenny wil ik het nu proberen met Fedora 10. De eerste paar uren zijn goed bevallen, maar helaas ook hier weer problemen :( Dus hier ben ik weer met een aantal vragen :9

Een aantal fouten waar ik tegen aanloop:

1) Yum is ontzettend traag, nou heb ik gelezen dat je dat kan wijzigen in yum.repro.d . Maar ik kan tot nog toe geen snellere source vinden. Weet iemand een snelle NL of andere snelle source? En ook zou ik graag willen weten hoe je dat aanpast, ik heb alleen maar ervaringen met sources.list van Ubuntu/Debian. En dan kom ik ook gelijk aan met de volgende vraag;

2) Ik wil Flash, een nVidia driver, Compiz en de benodigde codecs voor mp3 en video bestanden downloaden. Nou kom ik vaak uit op één repository genaamd 'rpmFUSION', maar is deze offline gehaald sinds kort of gewoon even plat? Ik probeer al een aantal uur deze repository toe te voegen maar er is keer op keer een connection timeout.

3) Wanneer deze repro's allemaal werken, is dan het principe hetzelfde als bij Ubuntu/Debian? Want ik zie bij veel how-to's dat er losse bestanden gedownload worden en geinstalleerd. Ik vond het altijd wel prettig dat mijn software up2date gehouden werd via het internet.

4) Iets vreemds is er aan de hand met mijn audio, de enige geluiden die ik kan krijgen uit mijn Fedora installatie is via de systemsounds. Dit komt omdat ik nog geen mp3's of video's kan afspelen en Flash werkt ook nog niet. Maar deze geluiden eppen steeds dieper weg, ik moet dus mijn geluidsknop steeds verder open draaien om er geluid uit te krijgen. Wanneer ik bij de Sound Preferences op 'Test' klik krijg ik wel gewoon een heldere test toon op normaal geluidsniveau. Dus ik sta voor een raadsel :-o

5) Ik kan geen addons installeren in Firefox 3.0. Hij blijft steken op 'Connecting'. De mensen die ik vond met ditzelfde probleem draaide een oudere versie van Fedora en Firefox. Mijn hele systeem is up2date... Dus waar zou ik naar moeten zoeken?

Verder heb ik geen problemen met Fedora 10, het lijkt me een pracht OS, alleen zitten deze problemen mij dwars... Even nog een snelle vraag tussendoor; wat als Ubuntu/Debian je niet liggen en Fedora ook niet, wat voor alternatief bestaat er dan nog? Ikzelf gebruik mijn PC/Laptop voor Java programmeren, websites ontwerpen, surf, IM, mail, muziek, films, tekstverwerken en dat is het ongeveer wel. Games draai ik (af en toe) op een aparte Windows XP partitie. Maar daar wil ik niet al te diep op in gaan, als iemand een distro weet, roep het met een korte uitleg waarom. Dan kijk ik even of ik goed zit bij Fedora ;)

Ik hoor graag van jullie :)

• UPPERKEES
  • Niet online
Na 10 minuten te hebben gewacht op de Firefox addon connectie kwam er uiteindelijk de melding dat ik adblock-plus kon accepteren als plugin... Het zal even duren maar straks heb ik hem...

Zou dit in verband staan met de trage Yum?

• UPPERKEES
  • Niet online
Flash heb ik ondertussen aan de praat gekregen doormiddel van dit te volgen... Er staan ook meer antwoorden op mijn vragen op deze site, maar hier worden weer dezelfde repositories gebruikt zoals die rpmfusion :(

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
Je maakt er wel een beetje een bonte boel van hier zeg..
Eerst hulp vragen om je debian installatie voorelkaar te krijgen en dan vervolgens besluit je om Fedora even te installeren waarbij wij je hier weer uit de 'shit' mogen trekken.

Je mag zelf best wat meer inzet tonen voor je ons hier weer komt lastigvallen met al je vragen, volgens mij is het meeste wat je vraagt niet zo ingewikkeld. Bovendien bewijst het feit dat je al 2x terug bent gekomen op je eerste post wel dat je zelf wel wat langer had mogen proberen om iets werkend te krijgen.

Om dan toch maar even op wat vragen in te gaan:

1) Volgens mij zal het yum systeem in Fedora nooit zo lekker 'snappy' werken als het dpkg systeem van debian, dit is ook altijd een ergernis van mij geweest. (toch hoop ik dat iemand hier het tegendeel kan bewijzen)

3) Het repository principe is hetzelfde, dus al je software die je binnenhaalt uit de repository's zal automatisch up2date blijven

4 Valt zo moeilijk wat over te zeggen. Misschien kun je eens kijken of je pulse audio kunt vervangen voor alsa. Pulse audio is in mijn ogen nog lang niet zo stabiel als alsa. Ik had in Fedora met pulse audio constante freezes dankzij pulse audio. Het was toen al een bekende bug en het Fedora-team reageerde wat lauw met "het is een probleem van een alsa module die aangeroepen wordt" ofzo. Vervolgens stond er in de bug report dus mooi "In afwachting van een patch van het alsa team", wat weken zo niet maanden zo bleef staan, terwijl ik in debian met mijn alsa drivers geen enkel probleem had.

* MDtje is ook in afwachting van een nieuwere debian kernel in testing vanwege wlan drivers, maar blijft wachten op debian omdat hij geen distro kan vinden die hem net zo goed/beter bevalt.

Bovendien moet het volgens mij niet zo lang meer duren voordat 2.6.28 in testing komt, dus wil er ook niet al te veel tijd in steken om zelf wat werkend te krijgen.

[ Voor 21% gewijzigd door MDtje op 08-03-2009 01:04 ]

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• UPPERKEES
  • Niet online
MDtje schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:51:
Je maakt er wel een beetje een bonte boel van hier zeg..
Eerst hulp vragen om je debian installatie voorelkaar te krijgen en dan vervolgens besluit je om Fedora even te installeren waarbij wij je hier weer uit de 'shit' mogen trekken.

Je mag zelf best wat meer inzet tonen voor je ons hier weer komt lastigvallen met al je vragen, volgens mij is het meeste wat je vraagt niet zo ingewikkeld. Bovendien bewijst het feit dat je al 2x terug bent gekomen op je eerste post wel dat je zelf wel wat langer had mogen proberen om iets werkend te krijgen.
Ja het spijt me maar bij sommige problemen kom er echt niet uit. Maar in principe heb ik alleen het Flash probleem opgelost, ik weet nog steeds niet waarom Firefox die lag heeft in de addons :(

Verder als de rpmfusion repository weer werkt dan is er niets aan de hand, maar wanneer ik dit uitvoer:
code:
1
rpm -Uvh http://ftp-stud.fht-esslingen.de/pub/Mirrors/rpm.livna.org/livna-release-10.rpm  http://download1.rpmfusion.org/free/fedora/rpmfusion-free-release-stable.noarch.rpm  http://download1.rpmfusion.org/nonfree/fedora/rpmfusion-nonfree-release-stable.noarch.rpm

Dan stopt hij na verloop van tijd er gewoon mee met die connection time out error. Als dus iemand hiervoor een omweg, vervanging, verklaring of oplossing voor weet hoor ik dat graag ;) Dan zijn toch wel de belangrijkste problemen opgelost. Ikzelf heb in de tussentijd niks nuttigs kunnen vinden.

Verwijderd

@ Mafkeesdejong

Als je deze site doorgenomen hebt heb je waarschijnlijk geen vragen meer: http://www.fedoraguide.info

• MDtje
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-01 21:49
Heb je hier al eens gekeken? (http://rpmfusion.org/Configuration)

Verder over je connection time-outs in het algemeen.. als je in de terminal:
code:
1
ping www.google.nl

uitvoert, geeft hij dan wel snel een resultaat terug?

Zo niet, misschien staat dan ipv6 nog wel enabled en dit kan zo nu en dan problemen veroorzaken is mijn ervaring. ( google helpt je verder ;))

We do not quit playing because we grow old, we grow old because we quit playing.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

@Mafkeesdejong: check je mail

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• UPPERKEES
  • Niet online
@ Pim, Begrepen ;)

@ de rest; het lag inderdaad aan IPv6... Yum doet het nu zoals het hoort en alle how-to's werken nu mee...

Bedank! _/-\o_

• wzzrd
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-01 19:39

wzzrd

The guy with the Red Hat

MDtje schreef op zondag 08 maart 2009 @ 00:51:
1) Volgens mij zal het yum systeem in Fedora nooit zo lekker 'snappy' werken als het dpkg systeem van debian, dit is ook altijd een ergernis van mij geweest. (toch hoop ik dat iemand hier het tegendeel kan bewijzen)
Dat zei ik ook altijd, maar er is veel veranderd met yum. Het enige dat aptitude - en niet dpkg - nog voor heeft op yum is de zoekfunctionaliteit. Voor de rest zijn ze redelijk on par. Daar staat tegenover dat het maken van rpm's veel cleaner is (ik zit niet te wachten op een flamewar, dit is mijn mening) dan het maken van debjes.

Maar bewijzen is natuurlijk lastig...
4 Valt zo moeilijk wat over te zeggen. Misschien kun je eens kijken of je pulse audio kunt vervangen voor alsa. Pulse audio is in mijn ogen nog lang niet zo stabiel als alsa. Ik had in Fedora met pulse audio constante freezes dankzij pulse audio. Het was toen al een bekende bug en het Fedora-team reageerde wat lauw met "het is een probleem van een alsa module die aangeroepen wordt" ofzo. Vervolgens stond er in de bug report dus mooi "In afwachting van een patch van het alsa team", wat weken zo niet maanden zo bleef staan, terwijl ik in debian met mijn alsa drivers geen enkel probleem had.
Pulseaudio is ook iets heel anders dan Alsa ;-) Alsa is een driver framework, pulseaudio is een soundserver. Fundamenteel verschil.

Pulseaudio draait bovenop alsa. Wat je kunt doen is pulseaudio er tussenuit halen, maar ik weet niet of dat veel doet aan het "wegzakken" van het geluid.

Uiteindelijk is Fedora de speeltuin van RHEL. Dat pulseaudio nog niet helemaal perfect is, maakt het niet minder logisch om het in Fedora aan het grote publiek te voeren om daar de resterende bugs te vinden.

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 27-01 22:14

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat je geen mp3's af kan spelen komt omdat je niet de juiste gstreamer (gstreamer-plugins-(bad/ugly) hebt geinstalleerd, die zijn in de repo's van rpmFusion te vinden.

www.maartendeboer.net

Pagina: 1