Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Op zich duidelijk, drempelbedrag voor aftrek is verlaagd, daardoor interessant om aanvullende zorgpremie als aftrekpost op te voeren. Die voor me zelf en die voor mijn vrouw samen, geen vragen als zodanig.
Maar wat me nog niet duidelijk is, dat is de vraag of hier ook de aanvullende premie van mijn reeds volwassen maar nog studerende kinderen mogen worden bijgeteld.

Ze zijn dus wel volwassen, maar nog geen 27 jaar, ze ontvangen allebei studiefinanciering, maar door mijn inkomen bij lange na niet het maximum. Als ouders draaien we dus nog op voor een stevige bijdrage en we worden ook geacht dit te doen.
Ze ontvangen zorgtoeslag en in hun studiefinanciering is sinds de invoering van het nieuwe zorgverzekeringsstelsel een bedrag gecalculeerd voor zorgpremie. Alleen die is gebaseerd op de basispremie en niet op eventueel aanvullende pakketten.
Dit alles even om mijn gedachtengang hierover weer te geven en het leidt me dus tot de vraag die ik noemde in de aanhef van dit bericht.

Iemand al ervaring hiermee, dan wel antwoord hierop?

Edit: Door onhandigheidje niet geplaatst onder belastigaangifte 2008 waar het thuishoort, maar als nieuw topic.

[ Voor 5% gewijzigd door Techneut op 07-03-2009 22:16 ]

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Voor zover ik weet geldt de aftrek voor jezelf en de leden van het gezin. De aanvullende verzekering van gezinsleden is dus ook aftrekbaar (aangenomen dat ze het niet zelf aftrekken van hun belastingaangifte). Zorgtoeslag hoeft volgens mij sinds dit jaar niet meer verrekend te worden, gezien de basispremie ook niet meer afgetrokken kan worden.

• Techneut
  • Niet online
Voor alle zekerheid MikeN, gezinsleden zeg je. Maar zoals ik al noemde, de beide niet meer thuiswonende dochters ontvangen wel studiefinanciering en zouden daardoor dus als zelfstandig kunnen worden aangemerkt. Alleen wij betalen voorlopig nog hun zorgpremie.

• MikeN
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16-11 20:30
Ah, ze zijn uitwonend... Dat verandert volgens mij de zaken. Ik denk niet dat je het dan mag aftrekken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.

Verwijderd

krijgen je kinderen daadwerkelijk studiefinanciering of alleen een lening?
in het tweede geval kan je namelijk ook onder levensonderhoud gooien, en dan worden de bedragen zelfs nog een stuk prettiger.

• Techneut
  • Niet online
Ze krijgen daadwerkelijk studiefinanciering, geen lening.

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 14:17

Jaspertje

Max & Milo.. lief

MikeN schreef op zondag 08 maart 2009 @ 15:10:
Ah, ze zijn uitwonend... Dat verandert volgens mij de zaken. Ik denk niet dat je het dan mag aftrekken, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen.
Inderdaad, het gaat om thuiswonende gezinsleden (onder de 27), daarvan mag je alle kosten opvoeren (uitteraard wel maar 1x bij iemands aangifte)

Zijn er nog andere personen die tot uw huishouden behoren en hebben ook zij kosten gemaakt? Dan mag u deze meetellen als het om de volgende personen gaat:

* uzelf, uw fiscale partner en uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar
* ernstig gehandicapte personen van 27 jaar of ouder met wie u in gezinsverband woont Iemand is ernstig gehandicapt als hij aanspraak kan maken op opname in een AWBZ-instelling (Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten)
* ouders, broers of zussen die bij u in huis wonen en afhankelijk zijn van uw zorg Iemand is afhankelijk van uw zorg als hij normaal gesproken beroepsmatige hulp nodig heeft of verzorging in een verzorgingshuis of verpleeghuis.

bron: hier

• Techneut
  • Niet online
Nee Jaspertje, ik vertelde juist dat het niet thuiswonende kinderen zijn.
Dus die belastingsregel van het mogen opvoeren als aftrekpost geldt als ik jou begrijp alleen voor thuiswonende kinderen?

Edit:
Die help-pagina van de belastingdienst had ik zelf ook al gezien, maar die was voor mij niet helemaal eenduidig.

[ Voor 25% gewijzigd door Techneut op 08-03-2009 19:53 ]

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Techneut schreef op zondag 08 maart 2009 @ 19:04:
Nee Jaspertje, ik vertelde juist dat het niet thuiswonende kinderen zijn.
Dus die belastingsregel van het mogen opvoeren als aftrekpost geldt als ik jou begrijp alleen voor thuiswonende kinderen?

Edit:
Die help-pagina van de belastingdienst had ik zelf ook al gezien, maar die was voor mij niet helemaal eenduidig.
Excuus voor de onduidelijkheid, mijn reactie was op hetgeen ik quote (maar nu ik het teruglees is het idd niet helemaal duidelijk) iig het mag dus niet :) dat was de strekking ook van mijn verhaal

Het mag alleen als je kinderen thuiswoonde in 2008

• Techneut
  • Niet online
Het blijkt toch iets genuanceerder te liggen. Omdat de antwoorden hier toch wat uiteenlopen, heb ik de lange wachttijd bij de Belastingtelefoon toch maar getrotseerd en het daar gevraagd. Overigens iedereen bedankt voor het meedenken. Wellicht hebben meer mensen hier wat aan het antwoord:
Het blijkt zo te zijn dat kinderen jonger dan 27 jaar, ongeacht of ze uit- of thuiswonend zijn, en ook ongeacht of ze studiefinaciering krijgen of niet, onder die regeling vallen.
Er zit maar één criterium aan vast, dat is het kardinale punt, het geldt alleen als ze zelf geen afgifte doen. Heel logisch eigenlijk dat laatste, want dan mogen ze zelf genieten van die aftrekpost.

• Jaspertje

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Techneut schreef op maandag 09 maart 2009 @ 10:13:
Het blijkt toch iets genuanceerder te liggen. Omdat de antwoorden hier toch wat uiteenlopen, heb ik de lange wachttijd bij de Belastingtelefoon toch maar getrotseerd en het daar gevraagd. Overigens iedereen bedankt voor het meedenken. Wellicht hebben meer mensen hier wat aan het antwoord:
Het blijkt zo te zijn dat kinderen jonger dan 27 jaar, ongeacht of ze uit- of thuiswonend zijn, en ook ongeacht of ze studiefinaciering krijgen of niet, onder die regeling vallen.
Er zit maar één criterium aan vast, dat is het kardinale punt, het geldt alleen als ze zelf geen afgifte doen. Heel logisch eigenlijk dat laatste, want dan mogen ze zelf genieten van die aftrekpost.
Maar als ze zelf aangifte doen en expliciet geen gebruik maken van die aftrekpost? want vaak is het voordeliger om het bij de ouders neer te zetten. En de tekst op de site klopt dan niet, want niet thuiswonende kinderen horen imo niet bij het huishouden maar bij het gezin. MGoed, als de belastingdienst het zegt kan je je voordeel ermee doen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jaspertje op 09-03-2009 10:39 ]

• Techneut
  • Niet online
De site vermeldt voorzover ik het zie alleen gezinsverband bij ernstig gehandicapte kinderen.
Verder staat er alleen "uzelf, uw fiscale partner en uw kinderen die jonger zijn dan 27 jaar". In mijn ogen dus niet tegenstrijdig en zonder verdere restricties.
Echter wel iets verderop: "Let op! Worden de kosten vergoed? U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt".

Logisch, want hiervan zou sprake zijn als ze zelf aangifte doen en gebruik maken van de regeling.
Echter die laatste zin "U kunt alleen dat deel aftrekken dat niet vergoed wordt". Bracht me even aan het twijfelen, omdat studiefinanciering misschien ook onder dat vergoed worden zou kunnen vallen. vandaar het plaatsen van de vraag,

[ Voor 20% gewijzigd door Techneut op 09-03-2009 11:04 ]

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Bij mijn weten zit er in het bedrag van Stufi (net als bij de bijstand) een bedrag opgenomen voor de basis-premie - niet voor de aanvullende. In dat opzicht ontvang je dus geen vergoeding voor de aanvullendepremie.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Techneut
  • Niet online
Precies, dat is de juiste verklaring.
Pagina: 1