• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Wij zijn momenteel bezig met een migratie van Kerio naar Exchange 2007.
Alle mailboxen zijn aangemaakt in Exchange, primair komt de mail nog binnen op Kerio.

Wanneer een account niet gevonden kan worden op Kerio schiet deze de mails door naar Exchange waar ze vervolgens wel afgeleverd kunnen worden. Dit stuk gaat goed. Echter, de gebruikers die op Exchange zitten kunnen niet meer mailen naar gebruikers op Kerio.

Logisch eigenlijk, want Exchange kijkt alleen binnen zijn eigen omgeving of deze mailbox bestaat. Zo niet -> The recipient's e-mail address was not found in the recipient's e-mail system.

Nu was mijn idee een Custom send connector te maken die address space @domain.com forward naar kerio. Helaas gaat dit niet helemaal goed. En blijft de mail terug komen... Zie ik iets over het hoofd?

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01-2025
Wat ik in het verleden heb gedaan met dergelijke acties is een tijdelijk migratie domein aangemaakt.

Je maakt bijvoorbeeld een Authorative domein genaamd ´Migratie´ of hoe jij ´t wilt noemen en laat de mail van Kerio doorsturen naar dit adres van de gebruiker. De gebruiker krijgt dan een smtp adres als gebruiker1@migratie en gebruiker1@domein.nl

Wanneer de migratie helemaal afgerond is maak je Exchange authorative voor ´t domein op Kerio en kun je het migratie domein weer weghalen. Dit is even globaal hoe dit kan, je zult ´t uiteraard op je eigen omgeving aan moeten passen.

Edit: Even nogmaals je post doorgelezen. Laat je de mail wel afleveren op Exchange en via Internal Relay doorsturen? Dit zou in mijn optiek 1 van de eerste stappen zijn die je moet ondernemen. Indien je dit gebruikt kunnen gebruikers ook blijven mailen naar Kerio.

[ Voor 17% gewijzigd door chratnox op 07-03-2009 17:30 ]

• BP_LOZ
chratnox schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:28:
Wat ik in het verleden heb gedaan met dergelijke acties is een tijdelijk migratie domein aangemaakt.

Je maakt bijvoorbeeld een Authorative domein genaamd ´Migratie´ of hoe jij ´t wilt noemen en laat de mail van Kerio doorsturen naar dit adres van de gebruiker. De gebruiker krijgt dan een smtp adres als gebruiker1@migratie en gebruiker1@domein.nl

Wanneer de migratie helemaal afgerond is maak je Exchange authorative voor ´t domein op Kerio en kun je het migratie domein weer weghalen. Dit is even globaal hoe dit kan, je zult ´t uiteraard op je eigen omgeving aan moeten passen.

Edit: Even nogmaals je post doorgelezen. Laat je de mail wel afleveren op Exchange en via Internal Relay doorsturen? Dit zou in mijn optiek 1 van de eerste stappen zijn die je moet ondernemen. Indien je dit gebruikt kunnen gebruikers ook blijven mailen naar Kerio.
Dat is een optie, maar dat heeft weer een extra handeling. Dan erbij. Als ik 12000 mailboxen zou hebben is het dan nog een optie? Er moet ergens in te stellen zijn dat wanneer een email adres niet geresolved kan worden op de Exchange, dat dit doorgestuurd wordt naar de Kerio mailserver. Kerio ondersteund het tenminste wel.

• BP_LOZ
Het is me gelukt. Kerio is nu de mailserver die de mail binnenhaalt, kan de gebruiker niet gevonden worden dan stuurt hij de mail door naar Exchange.
Exchange doet precies hetzelfde. Kijkt of hij de gebruiker zelf kent, anders stuurt hij hem naar de Kerio mailserver. Het enige wat ik vergeten was in Exchange in te stellen is het Accepted domain ook op intern relay te zetten i.p.v. Authorative domain.

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:10

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Niet zo'n heel handige opzet. Wat denk je dat er nu gebeurd als er een mail verstuurd wordt naar een niet-bestaand adres? ;)

Je hebt nu een behoorlijke kans op mailloops... De kerio mailserver ontvangt mail voor een adres wat hij niet kent en stuurt dit naar de Exchange server. Deze kent het adres ook niet en stuurt het bericht weer doodleuk naar de Kerio mailserver, die het adres niet kent en deze stuurt het weer naar de Exchange server....

Bovendien voldoe je waarschijnlijk niet meer aan de RFC's. Aangezien geen van beide mailservers authoritive meer zijn voor het domein worden er geen NDR's gegeneerd.
BP_LOZ schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:40:
[...]

Dat is een optie, maar dat heeft weer een extra handeling. Dan erbij. Als ik 12000 mailboxen zou hebben is het dan nog een optie?
De oplossing van Chratnox is de enige juiste om dit soort migraties te doen. Als het om zulke aantallen gaat moet je eens kijken naar MIIS (Microsoft Identity Integration Services). Deze "tooling" kan adv de 12.000 mailboxen in Kerio automatisch de tijdelijke contacts in de GAL aanmaken die nodig zijn (en vice versa).

[ Voor 48% gewijzigd door Question Mark op 08-03-2009 10:10 ]

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B