Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

EGR klep en Bovag

Pagina: 1
Acties:

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
9 maanden geleden hebben wij een Opel Astra 2.0 DTI (4jr oud) gekocht. Bij een Bovag garage dus geen problemen met garantie's e.d., maar na 4 maanden gaf de motor een storing, mooi wij die kant op en laten nakijken. Diacnose: een vervuilde EGR klep. Prima, garantie dus ze maaktte het. De klep was een klein beetje schoongemaakt en de storing was weg. Toen net binnen de garantie (6 md) gaf de motor weer een storing. Dus wij weer terug, weer de EGR klep. Die hebben ze er toen uitgehaald, helemaal schoongemaakt en weer terug gezet. Nu (9 mnd later) is er weer een motor storing en weer de EGR klep. Ik balen natuurlijk, want een nieuw kost 400 euro. Dus ik op de bovag site gekeken en daar staat dat je op reparatie's 3 maanden garantie hebt. Ik blij, want ik zit nog net binnen die 3 maanden, dus het wordt nu tijd voor een nieuwe. Ik vannochtend die kant op, maar krijg ik te horen dat het schoonmaken (danwel vervangen) van een EGR klep eigelijk helemaal niet onder de garantie valt en dat ze dus eigelijk altijd coulant zijn geweest.

Ik wil de Bovag zelf ook nog spreken, maar ik was benieuwd of ik mijn poot een beetje stijf moet houden en moet 'eisen' dat de reparatie onder de garantie valt en dus geen kosten voor mij meebrengt. Hou zouden jullie handelen?

Nb. Tot op heden zijn alle gespreken positief geweest en is alles nog goed, ze hadden het erover dat ze zouden kijken hoe het met de prijs zou gaan (dat krijg ik dus nog te horen, zal wel iets gedeeld worden (ik de materialen, zij het uurloon oid) maar eigelijk vind ik het dan nog binnn de garantie valt en dat dit deel van de reparaties helemaal voor hun rekening komt (de gloeibougies moeten ook vervangen worden, die zijn voor mijn rekening)

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:36
Toevallig een tijdje geleden ook storing gehad ivm de EGR klep, dit bij een VW polo maar dat lijkt me niet relevant, de garage heeft hem (helemaal) schoongemaakt, maar met de mededeling dat als de storing weer optrad, de klep vervangen moest worden.

Het lijkt er dus een beetje op in jouw geval dat ze bewust de klep 2 keer hebben schoongemaakt terwijl ze wel wisten dattie uiteindelijk vervangen moest worden.
(Heb me laten vertellen dat er sensoren inzitten die vervuilen, en op een gegeven moment niet meer schoon te krijgen zijn oid).

• Timmert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Timmert

Dipstick

Afgezien van het hele BOVAG/garantieverhaal zou ik je dealer gewoon opdracht geven die klep af te sluiten dmv een blinde pakking. Dat kan prima en je hebt nog minder roetuitstoot en meer vermogen ook. Klusje van hooguit een half uur :)

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:15
pas wel op, de nieuwe dieselmotoren moeten voldoen aan emissienormen en daardoor zit er een sensor die de gassen met in de EGR-buizen. Dus als je problemen krijgt, in de blinde pakking ff een paar kleine gaatjes prikken zodat er nog voldoende doorheen stroomt voor de sensor!

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:28
de EGR klep valt volledig weg te halen en met een chipkuur is t dan in de software ook weg te krijgen. Niet de meest handige oplossing, maar het kan wel. Die EGR klep vervuild denk k door aardige roetaanslag. Ondanks dat t een diesel is, rijd je wel eens met wat meer toeren? Kan me voorstellen dat bij een wat hoger toerental de verbranding wat beter word en daardoor ook wat minder roet blijft plakken omdat t beter verbrand. Snap je wat ik bedoel?
Die EGR klep hadden ze trouwens bij de 2e keer al gewoon geheel moeten vervangen vind ik. Als zon dign eenmaal begint met kuren geven, zal ie dat ook blijven doen.

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:16

Yucko

One clown to rule them all !

Yup, en je wilt niet dat je auto een noodprogramma gaat draaien bij de volgende storing. Vooral niet als je op dat moment net een inhaalmanouvre aan het doen bent :X

[ Voor 19% gewijzigd door Yucko op 07-03-2009 14:42 ]

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13:28
Dat bedoel ik maar ;) EGR klep ertussen uit, chipkuurtje (FK Technic, JD Engineering zal t vast ook wel willen doen ondanks dat ze voornamelijk VAG motoren doen) en gaan met die banaan :P

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:38

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Topicstarter
Ik rij inderdaad redelijk zuinig (2000/25000 toeren schakelen), zal m eens iets vaker doortrekken naar 4000/5000 toeren, Ben helemaal niet technisch dus zelf zal ik er niets aan doen, maar goed voordat ik langs een tuner ga wil ik wel dat het gefixed is en liever niet door zelf te betalen, maar goed, ik zal het nog eens overleggen met ze...
Pagina: 1