Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Mijn vriendin heeft vorig jaar (2008) voor een vriend van mij als kinderleidster geholpen op een evenement. Hiervoor ontving zij (zwart?) een vergoeding. Het was een last-minute klusje waar hij hulp nodig bij had en er werden verder geen afspraken gemaakt. Hij heeft de vergoeding achteraf naar haar overgemaakt.

Nu vraagt hij haar of zij hiervoor een factuur wil schrijven. Dit ivm zijn belastingen oid. Mijn eerste reactie toen ik dit hoorde was: ja dag! dat is jouw probleem, dat kun je niet naar een ander afschuiven. Maar hij gaf hierop aan dat zoiets gewoon mag en iedereen een factuur mag schrijven.

Nu heb ik net op wikipedia idd gezien "dat iedereen een factuur mag schrijven." Maar, er staat ook dat je dan BTW gerechtigd bent. Tenzij dit onder de 1358 euro blijft, dan betaal je niets. (ook een pdfje doorgebladerd op de belastingdienst site). Maar dat lijkt mij sterk want dan zou zoiets toch veel vaker gebeuren? Hoppa als zelfstandigen paar mensen van de straat plukken, zwart voor je laten werken, half factuurtje opstellen en klaar?

Mijn vriendin heeft vorig jaar door eigen vermogen al flink gezeur met belastingdienst gehad, en doordat ik de belastingzaken regel sindsdien heb ik geen zin in gezeur. Is het echt zo dat je als individueel die NIET is geregistreerd bij KVK (sinds juli 2008 voor iedereen verplicht dacht ik) zomaar een factuur mag schrijven voor een X-bedrag aan een zelfstandig ondernemer?

En in welke mate brengt dit dan extra papierwerk mee voor ons bij de aangifte voor 2008?

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:10
Okasha schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:39:
Mijn vriendin heeft vorig jaar (2008) voor een vriend van mij als kinderleidster geholpen op een evenement. Hiervoor ontving zij (zwart?) een vergoeding. Het was een last-minute klusje waar hij hulp nodig bij had en er werden verder geen afspraken gemaakt. Hij heeft de vergoeding achteraf naar haar overgemaakt.

Nu vraagt hij haar of zij hiervoor een factuur wil schrijven. Dit ivm zijn belastingen oid. Mijn eerste reactie toen ik dit hoorde was: ja dag! dat is jouw probleem, dat kun je niet naar een ander afschuiven. Maar hij gaf hierop aan dat zoiets gewoon mag en iedereen een factuur mag schrijven.

Nu heb ik net op wikipedia idd gezien "dat iedereen een factuur mag schrijven." Maar, er staat ook dat je dan BTW gerechtigd bent. Tenzij dit onder de 1358 euro blijft, dan betaal je niets. (ook een pdfje doorgebladerd op de belastingdienst site). Maar dat lijkt mij sterk want dan zou zoiets toch veel vaker gebeuren? Hoppa als zelfstandigen paar mensen van de straat plukken, zwart voor je laten werken, half factuurtje opstellen en klaar?

Mijn vriendin heeft vorig jaar door eigen vermogen al flink gezeur met belastingdienst gehad, en doordat ik de belastingzaken regel sindsdien heb ik geen zin in gezeur. Is het echt zo dat je als individueel die NIET is geregistreerd bij KVK (sinds juli 2008 voor iedereen verplicht dacht ik) zomaar een factuur mag schrijven voor een X-bedrag aan een zelfstandig ondernemer?

En in welke mate brengt dit dan extra papierwerk mee voor ons bij de aangifte voor 2008?
Je kunt gewoon een factuur schrijven *zonder* BTW, want alleen als je een BTW nummer hebt, mag je BTW vermelden op je factuur.

In je IB aangifte komt dit dan onder 'inkomsten overige werkzaamheden' en je betaalt er dus inkomstenbelasting over.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

Ik neem aan dat het onder die 1358 euro is gebleven? Dan is er toch sowieso geen probleem?
Maar vraag me af waarom diegene denkt dat een factuur perse nodig is, dan stelt ie desnoods toch zelf wat op?
Als mensen fooi krijgen zit daar ook geen factuur bij.

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-11 06:34

silverstorm

tearing me apart

CyBeRSPiN schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:38:
Maar vraag me af waarom diegene denkt dat een factuur perse nodig is, dan stelt ie desnoods toch zelf wat op?
Om de betaling ook in de administratie te kunnen verwerken. Om btw terug te kunnen vragen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Als mensen fooi krijgen zit daar ook geen factuur bij.
Vaak zie fooien niet op de balans of verliest/winst-rekening staan. Dit wordt ergens intern bijgehouden of niet bijgehouden. Vaak is daar geen administratie van.

Maar inderdaad om welk bedrag gaat het?

[ Voor 3% gewijzigd door silverstorm op 07-03-2009 12:50 ]

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• StevenK
  • Laatst online: 16:10
silverstorm schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:49:
[...]

Om de betaling ook in de administratie te kunnen verwerken. Om btw terug te kunnen vragen. Zo zijn er wel meer voorbeelden.
Voor de administratie is een betalingsbewijs voldoende. BTW kan niet, omdat de aandere niet BTW-plichtig is.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

• silverstorm
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-11 06:34

silverstorm

tearing me apart

StevenK schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 13:01:
BTW kan niet, omdat de aandere niet BTW-plichtig is.
Dat kan ik niet uit het verhaal opmaken.

Maar inderdaad, gewoon factuur opstellen, kopie bewaren. En de inkomsten opgeven bij inkomsten uit free-lance werk.

Poverty stole your golden shoes, but it din’t steal your laughter
Fools memorize, smart people make notes

Het sysadmin irc-cafe

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18:20

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Dat kan ik niet uit het verhaal opmaken.
Niet? Het is éénmalig, het gaat niet om een gigantisch bedrag en ze heeft geen KvK-inschrijving of een BTW nummer. Hoe kan ze dan verplicht zijn om BTW te innen?

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• Okasha
  • Niet online
Het gaat om 100 euro. Maar ik vind het allemaal nogal achteraf geklets en als ze nu een factuur gaat uitschrijven moet ze dus inkomstenbelasting erover gaan betalen. Terwijl het in principe natuurlijk een zwart eenmalig klusje was.

Hij heeft wel een eenmanszaakje en zijn accountant vraagt er nu dus om. Maar dan had hij zich dat ook eerder moeten bedenken.

• mocean
  • Laatst online: 04-09 10:34
Maak gewoon en Factuur van 100 euro.

Als je vervolgens die 100 euro 'vergeet' op je aangifte, zal er geen hond naar kraaien. De belastingdienst gaat echt niet bij die eenmanszaak alle facturen opvragen en dan kijken wie er betaald is en waarvoor.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Niet handig dat het achteraf 'opeens' gevraagd wordt, maar het is natuurlijk wel zoals het hoort ;)

Heeft hij van tevoren duidelijk gezegd dat het allemaal zwart zou zijn, of is er gewoon afgesproken dat je vriendin €100 krijgt? In het eerste geval is het nogal flauw van hem, in het tweede geval heeft je vriendin het misschien verkeerd begrepen?

Ik zou gewoon een factuurtje sturen en het verder laten rusten. Het gaat om een vrij klein bedrag, dus de belasting die je erover betaalt valt al helemaal mee. Niet de moeite waard om je druk over te maken imho.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

EnnaN

Toys in the attic

Okasha schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:34:
Het gaat om 100 euro. Maar ik vind het allemaal nogal achteraf geklets en als ze nu een factuur gaat uitschrijven moet ze dus inkomstenbelasting erover gaan betalen. Terwijl het in principe natuurlijk een zwart eenmalig klusje was.
Maar vraag je je nu af of het wel legaal is om achteraf een factuur te vragen, omdat het eigenlijk zwart was?.. eeuhm, hate to break it, maar was er niets mis met 'zwart' werken?

Ik ga ervaan uit dat je hiermee een bewijs geeft dat het idd daar aan uitgegeven is, zodat de betaler het kan verklaren aan de persoon die de financieen gaat controleren. allemaal niet zo raar toch?

En tjah, je moet sowieso die 100 eu als 'freelance werk' opgeven. daar valt weinig aan te doen...als je het legaal wilt houden. maar het illegaal doen, en dan klagen over of het wel legaal is dat iemand het legaal wil doen, is dat niet.. eeuhm..nouja. tegen-productief oid?

sig

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

Anders stuur je 'm een factuur met het bedrag van 119 euro, waarvan er nog 19 euro betaald dient te worden. Mag hij op draaien voor de belasting, zoals het hoort.

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• CyBeRSPiN
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

TerraGuy schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:55:
Anders stuur je 'm een factuur met het bedrag van 119 euro, waarvan er nog 19 euro betaald dient te worden. Mag hij op draaien voor de belasting, zoals het hoort.
Dat kan dus niet he, zonder BTW nummer kun je geen BTW afdragen :)

Maar je kunt veel van de Belastingdienst verwachten, ze gaan heus niet a.d.h.v. een uitgedraaid factuurtje van 100 euro eventuele inkomstenbelasting innen. Dat soort klein geneuzel kost meer om uit te zoeken dan dat het oplevert.

Maar waarom geeft HIJ geen factuur (salarisstrookje) aan je vriendin? Kan zij eventueel voor akkoord tekenen dat ze het ontvangen heeft oid.

• EnnaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:48

EnnaN

Toys in the attic

hoe bedoel je, zoals het hoort? Er is een prijs afgesproken, en je kan nog discussieren of dat excl. of incl. BTW is gedaan, maar omdat ze geen BTW betaald, is dat onzin om te gaan rekenen. Voor de belasting die ze betaald (inkomsten belasting enzo) is het normaal dat je zelf opdraait.

waar het om gaat is dat ze het graag zwart wil houden, en dus een risico neemt. De factuur is vast niet voor de belastingdienst, dus je kan prima een factuur schrijven, en dan alsnog het niet opgeven. Ben je niet meer of minder illegaal bezig dan het orginele plan. heeft die factuur volgens mij niets mee te maken.

maar 19 euro (want btw?) extra vragen omdat je het gaat opgeven bij de belasting lijkt me raar...

sig

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Inderdaad. Als je al iets vraagt, dan is dat 35%. En dan moet je de bruto/netto ook nog goed krijgen, dus 100/(1- 0,35) - 100 = 53,85 extra. Niet dat je een poot hebt om op te staan; er is hier door twee partijen belastingfraude gepleegd.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

er is hier door twee partijen belastingfraude gepleegd.
Er is nog géén belastingfraude gepleegd. Als er al iemand in de fout gaat is het de vriendin van de TS (als ze het niet opgeeft). Het bedrijf wil juist een factuur om het netjes op te nemen in de administratie.

Voor zover ik weet zijn er voor het bedrijf ook geen voordelen om het zwart te doen. Nu kunnen ze €100 aftrekken.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Okasha schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:34:
Het is een zwak excuus om er van uit te gaan dat dat de betalende partij zwart zou uitbetalen... Iedereen weet dat je belasting moet betalen, dus het is niet meer dan normaal dat iemand er van uit mag gaan dat zaken dan ook niet "zwart" afgehandeld worden.
Oftewel gewoon een A4tje: "ontvangen 100 euro op 5 december 2008 van Pietje Puk" maken en ondertekenen, en zoals gezegd opgeven onder "overige inkomsten".
CyBeRSPiN schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 16:22:
[...]

Maar waarom geeft HIJ geen factuur (salarisstrookje) aan je vriendin? Kan zij eventueel voor akkoord tekenen dat ze het ontvangen heeft oid.
Een salarisstrookje is alleen mogelijk voor personeel. TS z'n vriendin is geen personeel maar in deze gewoon een freelancer.

[ Voor 20% gewijzigd door RemcoDelft op 07-03-2009 17:51 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 14-11 13:35

Stoffel

Engineering the impossible

RemcoDelft schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:49:
[...]

Het is een zwak excuus om er van uit te gaan dat dat de betalende partij zwart zou uitbetalen... Iedereen weet dat je belasting moet betalen, dus het is niet meer dan normaal dat iemand er van uit mag gaan dat zaken dan ook niet "zwart" afgehandeld worden.
Oftewel gewoon een A4tje: "ontvangen 100 euro op 5 december 2008 van Pietje Puk" maken en ondertekenen, en zoals gezegd opgeven onder "overige inkomsten".
Dan pleeg je alsnog fraude. Een factuur die niet voldoet aan de eisen zoals te vinden op de site van de belastingdienst heeft net zoveel zin als helemaal geen factuur. Zo is een simpele kassabon ook meestal niet geldig als factuur.

• Gizz

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Stoffel schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:53:
[...]

Dan pleeg je alsnog fraude. Een factuur die niet voldoet aan de eisen zoals te vinden op de site van de belastingdienst heeft net zoveel zin als helemaal geen factuur.
Wat een onzin! Zoals op diezelfde site staat:
Als u een factuur uitreikt, moet die aan de wettelijke eisen voldoen. Als uw facturen niet aan deze eisen voldoen, is het mogelijk dat uw afnemer geen recht heeft op aftrek van btw.
Je mag alleen geen BTW verrekenen dan. En dat is sowieso niet het geval hier, dus het maakt 0,0 uit.

Een factuur die niet aan die eisen voldoet (BTW-nummer en dergelijke) kan wel gewoon gebruikt worden om kosten af te trekken.

Fraude :z

• RemcoDelft
Stoffel schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 17:53:
[...]

Dan pleeg je alsnog fraude. Een factuur die niet voldoet aan de eisen zoals te vinden op de site van de belastingdienst heeft net zoveel zin als helemaal geen factuur. Zo is een simpele kassabon ook meestal niet geldig als factuur.
Dan noem je het kwitantie :)

• Okasha
  • Niet online
Factuur gemaakt en opgestuurd. Mocht er blijken dat er belasting betaald moet worden dan gaan we kijken of we dat eventueel (zwart?) kunnen verrekenen, maar dat zal niet veel zijn.

Mijn probleem ermee is natuurlijk dat het in eerste instantie niet of onduidelijk aangegeven is. Wij zijn allemaal studenten en doen regelmatig kleine zwarte klusjes om bij te verdienen. Maar hij is nu professioneler geworden en dat kost aanpassing.

• RemcoDelft
Okasha schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:30:
Mijn probleem ermee is natuurlijk dat het in eerste instantie niet of onduidelijk aangegeven is.
Dat is raar, want je weet donders goed dat zwart werk illegaal is. Dus dat hoeft helemaal niet vooraf te worden aangegeven. En ja, hiermee naai je alle mensen die wel braaf belasting betalen.

Verwijderd

Niet zo slim.

• Okasha
  • Niet online
Ik betaal over mijn reguliere bijbaantjes ook gewoon keurig belasting hoor (voor zover nodig, want uiteindelijk krijg ik als student elke euro die ik betaal natuurlijk terug).

Maar ik doe idd ook wel eens dingen ernaast, computerklusjes, oppassen op kinderen enzo, soms gratis en soms krijg ik er wat voor, en dat doe ik inderdaad zwart.

• TerraGuy
  • Laatst online: 17-06-2023

TerraGuy

The weirdo with the beard

RemcoDelft schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:36:
[...]

Dat is raar, want je weet donders goed dat zwart werk illegaal is. Dus dat hoeft helemaal niet vooraf te worden aangegeven. En ja, hiermee naai je alle mensen die wel braaf belasting betalen.
Maar 'zwart werken' heeft bijna iedereen wel 'ns gedaan, een heitje voor een karweitje, ik geef je een tientje als je m'n televisie even goed in wilt stellen/een nieuwe schijf installeert, etcetera.. Dat zijn kleine klusjes voor weinig geld, die ook wel kunnen aantikken als je het bij elkaar optelt. Maar een keer 100 euro is nou ook weer geen bedrag om al te moeilijk over te gaan doen, of het perse zwart of wit moet zijn. Als het nou in de duizenden euro's zou lopen of op regelmatige basis gaat gebeuren wordt het een andere zaak.
Okasha schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:30:
Factuur gemaakt en opgestuurd. Mocht er blijken dat er belasting betaald moet worden dan gaan we kijken of we dat eventueel (zwart?) kunnen verrekenen, maar dat zal niet veel zijn.
Dat had ik dan vooraf even gevraagd. ;) Anders denkt híj weer ja dag!

Iedereen kan gelijk hebben, allemaal tegelijk. Dat heb je met quantum.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Lijkt me een goedkope crsus onderhandelen. Vooreen paar tientjes weet je vriendin nu dat ze duidelijk afspraken moet maken voor ze akkoord moet gaan met een bepaald bedrag. Zelfs als dit met bekenden is.

Kortom, gewoon factuur sturen en die 100 euro opgeven bij de fiscus.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Gewoon een factuur maken geen kvk inschrijvingsnummer vermelden maar je BSN,
en het geld wat je verdiend hebt netjes opgeven onder overige inkomsten.

Ik heb dit zelf bij de belastingdienst nagevraagd omdat ik vorigjaar met het zelfde "probleem" zat.
zolang het niet structureel gebeurd kan je gewoon facturen schrijven. (zolang het niet wekelijks is mag het gewoon, zonder kvk inschrijving.)

[ Voor 9% gewijzigd door 2bmws op 09-03-2009 11:35 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:59
Zwart kon het al helemaal niet zijn omdat hij het heeft overgemaakt.
Cash is king bij zwart werk natuurlijk, dus zodra die gast 100 euro overmaakte naar de bankrek van je vriendin was al duidelijk dat er van zwart werk geen sprake was.

En natuurlijk moet hij een papiertje hebben om die 100 euro te verantwoorden. Niks illegaals gebeurd hier.
Pagina: 1