Toon posts:

Personal renderfarm

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op dit moment ben ik me heel ernstig aan het orienteren op een nieuwe vaste pc. Deze pc zal zich voornamelijk gaan gedragen als Mediacenter, maar ook als render pc.

Voor het renderen zal ik waarschijnlijk gebruik gaan maken van Distributed rendering met V-ray voor Sketchup 7. Op dit moment ben ik Master student bouwkunde en ben ik vooral veel bezig met het tekenen en renderen voor zowel mezelf als andere. Bij de grote projecten vind ik zelf V-ray fijner dan Maya of iets dergelijks. Dat is de reden voor mijn keuze van V-ray. Sketchup gebruik ik, omdat het prettig werkt met 3D modellen en een goede combi is met V-ray (veel opties).

Nu de hardware:
Ik wil zoveel mogelijk kracht halen uit de HTPC kast die ik wil gaan gebruiken. Ik wil namelijk dat de HTPC in het tv-meubel komt te staan (ik hou rekening met voldoende koeling). Nu heb ik zelf een beetje zitten kijken en ga ik een beetje voor deze setting:

Moederbord: Asus P6T Deluxe
Processor: Intel® Core i7-920 (heb vernomen dat deze goed is over te clocken wanneer nodig)
Harddisk: Seagate ST31500341AS
Geheugen: OCZ DIMM 6GB DDR3-1333 Tri-Kit (x2)
Grafische kaarten: Asus EN9800GT HB/HTDI (x2 SLI)
Voeding: Antec TruePower Quattro (850 Watt, ATX12V 2.2, ATX 2.03, EPS, 8 x, 9 x )
Behuizing: Antec Fusion Remote Max
Geluid: Creative Sound Blaster X-Fi Surround 5.1
DVD-rewriter: Asus DRW-22B1LT

Totale prijs: 1.809 euro bij Alternate.nl

De prijs:
Op dit moment speelt het geld beperkt een rol, want ik heb de laatste tijd veel leuke klussen kunnen doen, waarmee ik goed geld heb kunnen verdienen. Denk hierbij aan websites maken en tekeningen voor afstudeerders uitwerken. Leuke klusjes dus. Op dit moment kan ik deze setting goed betalen en wat extra is ook mogelijk.

Mijn vraag:
Is dit de kracht die ik uit het apparaat kan trekken en geeft dit mij voldoende mogelijkheden als het gaat om renderen en dergelijke. Ik doe het nu met 4 laptops met gezamenlijk 8 processoren op zich gaat dit vrij rap. Mijn doel is om dalijk alleen mijn laptop (Zepto Nox A15) te gebruiken om opdrachten te geven aan de HTPC en dat deze gezamenlijk met de laptop gaat renderen. Dit doe ik zo, omdat ik dan niet specifiek de materialen hoeft toe te kennen op de HTPC. Dit kan namelijk wel eens wat problemen opleveren bij V-ray. Dus mijn Laptop blijft een belangrijke rol houden.

Verder vroeg ik me af wat ik voor router/accespoint nodig heb. Bekabeld is natuurlijk het beste, maar wifi heb ik liever. Heb ik dan nog een router nodig die een "hoge" snelheid aan kan voor de overdracht?

PS. het klinkt misschien wat overdreven, maar als het werkt verdient de pc zich van zelf wel terug. En anders kan ik heel goed laten zien wat ik kan totdat ik het professioneel ga gebruiken.

• HawVer
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-01 00:33
Dit is meer een hardware vraag dan een graphics vraag. Als het gaat om de snelheid van het renderen kun je het zo gek maken als je zelf wil. Hoe meer rekenkracht hoe sneller je kunt renderen. Bij wijze van spreken kun je een complete film renderen op een 486. Dit lijkt mij vrij uitgebreid systeem om afbeeldingen mee te renderen. Verder kan ik er niet veel over zeggen. Puur voor het renderen lijkt mij de dubbele grafische kaart overkill. Het komt uiteindelijk toch neer op de rekenkracht van de processor.

En verder zou ik ipv draadloos kiezen voor bekabeling. Maar dat is zoals je zelf ook noemt een kwestie van voorkeur.

http://hawvie.deviantart.com/

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:12:
Op dit moment ben ik me heel ernstig aan het orienteren op een nieuwe vaste pc.
Nu de hardware:
Ik wil zoveel mogelijk kracht halen uit de HTPC kast die ik wil gaan gebruiken. Ik wil namelijk dat de HTPC in het tv-meubel komt te staan (ik hou rekening met voldoende koeling). Nu heb ik zelf een beetje zitten kijken en ga ik een beetje voor deze setting:
Tja, als je inzit over de koeling zou ik die Asus niet pakken. Pak dan liever een Gigabyte EX58UD4P of een MSI Platinum. Die worden stukken minder warm (en de Gigabyte is dan nog eens een bak sneller dan die Asus).

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Een goede combinatie. Met de twee kaarten haal je wel weer een hogere render snelheid. Ik weet dat er voor 3D Max een plug-inn is die zorgt dat de videokaart de klussen krijgt waar deze het beste voor werkt, misschien ook voor V-ray?

Ik zou lekker voor bedraad gaan. De render machine houd tijdens het renderen de ander in de gate (als ik het goed heb) Misschien is het een idee om i.p.v. 6 Gb er 12 Gb in te zetten. Als je maar 64bit draait, anders heeft het geen nut.
Tja, als je inzit over de koeling zou ik die Asus niet pakken. Pak dan liever een Gigabyte EX58UD4P of een MSI Platinum. Die worden stukken minder warm (en de Gigabyte is dan nog eens een bak sneller dan die Asus).
Of het workstation moederbord van Asus, de P6T WS Professional. Das echt een bordje voor dit werk.

[ Voor 31% gewijzigd door marquis op 07-03-2009 15:38 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

Verwijderd

marquis schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:33:
Een goede combinatie. Met de twee kaarten haal je wel weer een hogere render snelheid. Ik weet dat er voor 3D Max een plug-inn is die zorgt dat de videokaart de klussen krijgt waar deze het beste voor werkt, misschien ook voor V-ray?
Welke plugin is dat dan? Ben ik wel benieuwd naar.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Of het workstation moederbord van Asus, de P6T WS Professional. Das echt een bordje voor dit werk.
Zeker NIET doen.
De P6T6 WS is echt GEEN bord wordt je vrolijk van wordt op het moment dat je je ook maar een beetje zorgen maakt om de koeling. Dit bord wordt echt bloedje heet. De NF200 chip verstookt namelijk het nodige en tenzij je daadwerkelijk 6 kaarten hebt met x16 lengte is zoiets zinnigs. Niet alle 6 de poorten zijn in staat de volledige x16 bandbreedte te leveren.

• marquis
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20-12-2025
Oke, bedankt voor de tip Terw_Dan, dat wist ik niet.

@WhatEver, Ik zal de link opzoeken en dan plant ik hem wel hier.
Ik heb hem gevonden, je vind de software hier.
En dan dit kopje "NVIDIA‘s 3ds Max Performance Driver", tweede alinea.
Hmmm, je heb wel een NVIDIA Quadro FX nodig.....sorry

[ Voor 59% gewijzigd door marquis op 07-03-2009 16:52 ]

Adem in...... adem uit. Poeh, weer gered :-)

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 03-01 23:34

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Ik vind dit toch meer een hardwarevraag dus daarom gaat hij naar Complete Systemen en Laptops toe. Wat Terw_Dan nog even zei en wat ik wel wil bevestigen is dat de topicstart prima werk is en dat de ts zelf een duidelijk beeld heeft van wat hij wil - ik vind de vraag zo wel topicwaardig. Good luck :)

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15:30
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:12:
Mijn vraag:
Is dit de kracht die ik uit het apparaat kan trekken en geeft dit mij voldoende mogelijkheden als het gaat om renderen en dergelijke.
Aangezien dit de core business is van mijn bedrijf wil ik nog even reageren..
V-ray laat zich aardig meten qua MHz.. oftewel, meer MHz is meer rendering... er zijn wel een paar haken en ogen, meer CPU´s kan prima maar dan moet je netwerk ook snel genoeg zijn om ze van data te voorzien. Daarnaast is cpu cache bellangrijk wanneer het voornamelijk vector based rendering is, het verschil tussne 4 of 12MB cache is al snel 40% per(!) core.

Nog iets heel anders, ik weet niet wat voor dingen je renderd maar er zijn wettelijke ISO normen voor bijv. bouwkunde en zelfs hele strenge eisen wanneer je aironautisch gaat ontwerpen.
De meeste normen hebben vaak te maken met mogelijk fouten in berekeningen, zo is er voor STM een eis dat je ECC geheugen hebt (zowel L1, L2, L3 als systeem) hebt en er zijn maar een beperkt aantal CPU's goedgekeurd (non Xeon's vallen daar hoe dan ook niet onder).
Helaas vallen daardoor ook al het renderen middels GPU af, voornamelijk omdat die beperkt zijn tot 10^12 en geen ECC hebben.
Verder moet de render job 2 maal gedaan worden op 2 afzonderlijk systemen.

Edit:
Mocht je echt voor CPU power gaan incl. veel (ECC) geheugen EN mogelijkheid tot 1/2 zware GPU's dan is dit een erg goed board: tyan S5393WG2NR, voor nog geen 400€ ondersteunig voor 2 cpu's, als een van de weinige 2x PCIe x16 slot (wat ook x16 is).
Of de komende intels met dual core i ondersteuning.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 07-03-2009 17:33 ]

Verwijderd

Topicstarter
Allen alvast heel erg bedankt voor jullie reacties.

Mijn studie is Bouwkunde, in de zin van huisjesbouwen. En het gaat dus voornamelijk om animaties en artist impressions. Ik heb hiertussen al wat prettige tips gezien en ik vind het toch altijd erg fijn hoe behulpzaam iedereen altijd is. Ik ga nog maar eens goed kijken naar de opstelling. Er zitten in ieder geval wat prettige adviezen tussen dus bedankt.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:09
Ik zou een andere NVIDIA kaart nemen, de 9800 is niet echt de snelste meer en met een aantal andere kaarten haal je flink meer performance.

Vroegâh was er de mogelijkheid om de GeForce kaarten te modden naar Quadro kaarten. Wellicht interessant om eens te zoeken of dat nog steeds kan en welke kaarten daarvoor in aanmerking komen. Met Quadro drivers (die je dan kan gebruiken) krijg je de garantie dat je beeld klopt. Een essentiële functie voour jou lijkt me. De Quadro kaarten zijn dan ook gewoon GeForce chips, maar dan met een modifcatie waardoor ze de Quadro drivers slikken.

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 15:46:
[...]

Welke plugin is dat dan? Ben ik wel benieuwd naar.
Volgens mij is dat een (odnertussen gestaakt) project van Nvidia geweest. Ze hadden een losse render plugin voor oa 3ds max waarmee je met je grafische kaart de rendertaken kon uitvoeren. Zoek eens op gelato en amaretto (icm met Nvidia, anders krijg je alcohol te zien :+ )
Maar dat werkt dus niet icm andere renders.

waarom heb je trouwes een goede videokaart nodig als je alleen gaat renderen? Voor zover ik weet wordt de GPU niet gebruikt bij het renderen. En je modelt de modellen op je laptop toch? Dan kun je net zo goed af met een onboard GPUtje :P

Als geld allemaal geen rol speelt, kun je ook kijken naar 2x quadcore computers.

[ Voor 23% gewijzigd door Menesis op 08-03-2009 12:19 ]

Mixed Reality dev

• GENETX
* GENETX heeft dus een stukje verkeerd gelezen/

Blijft bovenstaand punt staan: Wellicht is het handig om uit te zoeken of de videokaart van je zepto naar een Quadro is om te toveren. Daar zit tenslotte ook een NVIDIA in.

Ik weet niet of deze apps van Cuda gebruik kunnen maken, maar dat zou een essentieel verschil kunnen zijn bij het berekenen. Een videokaart is in bepaalde gevallen zo veel sneller dan een Core i7 920 dat die laatste stof mag gaan happen :P

Verwijderd

Topicstarter
De videokaarten heb ik op zich niet nodig bij het renderen. Ik heb alleen toevallig vanmorgen mijn laptop getest met GTA 4 op mijn Samsung LCD waar ook mijn mediacenter computer op aangesloten zal gaan worden. Het verbaasden me hoe goed de kwaliteit was op mijn tv-scherm en ik verwacht dus dat ik dus soms ook wel eens een spelletje op dat scherm wil kunnen spelen. Het is natuurlijk wel grappig om op een groot scherm te kunnen spelen. En zeker als de kwaliteit ook erg goed is.

Voor zover ik dacht ging het bij renderen meer om de processor en het geheugen dan om de videokaart. Bij het modelleren is het wel zo dat het beter is om een zware videokaart erin te hebben. Sketchup hoeft niet veel te vragen van een computer, maar als de tekeningen groter worden zoals bij een skyscraper of iets dergelijke word de computer heel traag met draaien om het ontwerp.

Op dit moment teken ik veel op mijn laptop ten eerste omdat ik hem altijd bij me heb en ten tweede omdat het de krachtigste is. Als ik dalijk ook een vaste pc heb dan zal ik waarschijnlijk daar ook wel op gaan tekenen.

• Fear-factoR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2022

Fear-factoR

catmonkey

Er is geen enkele plugin die je videokaart benut bij het renderen, niet voor scanline, mray, vray, brasil of welke andere renderengine dan ook.
Nvidia is wel bezig met een platform dat realtime kan renderen op basis van videokaarten, tesla genaamd. Maar dat is een op zichzelf staand platform en (nog) niet geschikt voor max of maya.
Ik zou lekker voor bedraad gaan. De render machine houd tijdens het renderen de ander in de gate (als ik het goed heb) Misschien is het een idee om i.p.v. 6 Gb er 12 Gb in te zetten. Als je maar 64bit draait, anders heeft het geen nut.
[...]
6gb in een 32 bits systeem kan nog steeds van nut zijn, wanneer je meerdere taken naast elkaar uitvoert. zoals renderen, en je daarnaast acad, photoshop en AFX hebt draaien. Maar 64bits heeft natuurlijk absoluut de voorkeur als je een serieus vray renderbeest wilt bouwen :)

• GENETX
Fear-factoR schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:07:
6gb in een 32 bits systeem kan nog steeds van nut zijn, wanneer je meerdere taken naast elkaar uitvoert. zoals renderen, en je daarnaast acad, photoshop en AFX hebt draaien. Maar 64bits heeft natuurlijk absoluut de voorkeur als je een serieus vray renderbeest wilt bouwen :)
4GB volstaat dan ook wel. het enige nut is hier dat je dan nog tripple-channel kan gebruiken. Met een 32-bit OS ga je namelijk helemaal niets meer dan 3-3,5GB gebruiken. Alles wat je er meer insteekt heeft geen enkel nut omdat de computer er geen gebruik van maakt. Het enige nut is dus bandbreedte (tripple channel met 3x 2GB dimms) en meer ook absoluut niet!

Of je moet een server OS pakken met PAE ondersteuning. In principe kun je dan 2^36 adressen adresseren ipv 2^32 en dan kun je wel gebruik maken van de rest van het geheugen bij een 32-bit OS.

[ Voor 33% gewijzigd door GENETX op 09-03-2009 14:34 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Renderen met Vray is primair een CPU aangelegenheid. geheugen is secundair. In je openings post geef je de specs van een onwijs snel workstation, maar dat boeit als je alleen gaat renderen niet.

Wat ik zou doen is als ik renderpc's zou klussen: (en ik maak zelf ook artist impressions met max en vray)

- Bedenk of je wilt overclocken. Daar win je namelijk gigantisch mee en de intel core's zijn goed over te clocken.

Zoek dan een juiste processor. Ik zou voor een quad core gaan. Misschien helemaal nog geen I7 want die zijn duur. En zoek daar een degelijk moederbord bij. Investeer geld in je processor en in genoeg geheugen, maar niet te veel want dat is zonde. Hoeveel ram heb je over het algemeen in gebruik tijdens renderen?

Videokaart, geluid, harde schijf boeit dan allemaal eigenlijk niet.

Je hebt kans dat je voor de prijs van die ene pc van jouw er ook 2 kan kopen, die samen sneller renderen dan die ene..

Zo zou je ook 3 kleine htpc behuizingkjes op elkaar kunnen zetten met daarin wat quadcores... (shuttle K45's bijv, weenie of daar quad's in kunnen...)

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 09-03-2009 15:01 ]

specs

• Menesis
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 27-12-2025
Fear-factoR schreef op maandag 09 maart 2009 @ 14:07:
[...]

Er is geen enkele plugin die je videokaart benut bij het renderen, niet voor scanline, mray, vray, brasil of welke andere renderengine dan ook.
Nvidia is wel bezig met een platform dat realtime kan renderen op basis van videokaarten, tesla genaamd. Maar dat is een op zichzelf staand platform en (nog) niet geschikt voor max of maya.
Niet helemaal waar: Nvidia heeft ook Gelato en Amaretto wat render plugins zoals Vray zijn, die op de grafische kaart renderen, in niet-realtime (maar wel fckin snel als het goed is). Daarvoor is dan wel een Quadro vereist geloof ik. En je hebt er idd niets aan als je Vray wilt gebruiken.

Mixed Reality dev

Pagina: 1