Raid 10 + apparte schijf voor OS?

Pagina: 1
Acties:

• Moris
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01 10:26
Mijn vraag is of het zin heeft om mijn OS op een apparte disk te zetten, zaols de "Samsung HD322HJ 320 GB".

Al mijn belangrijke dat, enz.. staan in Raid 10 en die wil ik graag zo veilig mogelijk houden.
Natuurlijk maak ik buiten dat ook regelmatig backups.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 13:04

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Raid 10, dus 4 disks? En je wilt 1 aparte disk voor het OS? Dat zou ik alleen doen als je daarvoor een ontzettend snelle schijf neemt (moderne perpendicular schijf e.g.). Momenteel heb ik dit zelf ook (nog).

Alleen als die schijf kapot gaat moet je dus ineens van alles gaan regelen om weer live te komen.

Je kunt gemakkelijk overwegen een eerste paritie op je RAID 10 set als OS te gaan gebruiken. Is het zo mogelijk nog sneller én redundant. Ik zit zelf ook tegen dit vraagstuk aan te hikken momenteel. Mijn OS schijf is sneller dan de individuele RAID disks die ik momenteel nog liggen heb. Mijn snelste schijven (Samsung Spinpoint F1 1TB) zitten al in een RAID 5 opstelling en ik wil daar mijn OS niet op.

[ Voor 8% gewijzigd door Alfa Novanta op 07-03-2009 10:25 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Moris
ing._Buttje schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 10:24:
Raid 10, dus 4 disks? En je wilt 1 aparte disk voor het OS? Dat zou ik alleen doen als je daarvoor een ontzettend snelle schijf neemt (moderne perpendicular schijf e.g.). Momenteel heb ik dit zelf ook (nog).

Alleen als die schijf kapot gaat moet je dus ineens van alles gaan regelen om weer live te komen.

Je kunt gemakkelijk overwegen een eerste paritie op je RAID 10 set als OS te gaan gebruiken. Is het zo mogelijk nog sneller én redundant. Ik zit zelf ook tegen dit vraagstuk aan te hikken momenteel. Mijn OS schijf is sneller dan de individuele RAID disks die ik momenteel nog liggen heb. Mijn snelste schijven (Samsung Spinpoint F1 1TB) zitten al in een RAID 5 opstelling en ik wil daar mijn OS niet op.
De huidige Raid10 indeling is als volgt.

* Os + programma's = Partitie 40Gb
* Downloads + temp: = Partitie 140GB
* Mijn belangrijke data = 775GB

Ik heb bewust voor partities gekozen en niet voor extra's array's.
Omdat ik wat bang ben voor corrupte arra's en die zijn moeilijker te herstellen als een partitie :)

Ik zou alleen maar het OS op een disk appart zetten, mocht ket mij het voordeel bieden van snelheid en om mijn data op de Raid10 extra veilig te stellen :?

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-02 13:04

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Welke disks gebruik je voor je RAID 10 ?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Moris
ing._Buttje schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:18:
Welke disks gebruik je voor je RAID 10 ?
Samsung SpinPoint F1 750GB