Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Torrent] Welke invloed hebben bepaalde instellingen?

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
Ik vraag mij al een tijdje de volgende dingen af:
  1. Levert een lager ingestelde upload snelheid een lagere download snelheid op? (Lijkt van wel)
  2. Levert een lager ingestelde ratio een lagere of hogere download snelheid op?
  3. Als je ratio behaald is voordat je download compleet is (b.v. ratio is 2.0, file is 200mb, 100mb is binnen, en 200mb is al geupload) stopt dan de upload, en hoe is dat van invloed op je download?
  4. Wat is het voordeel van een verschillend aantal peers instellen voor "Global Maximum Connections" en "Maximum connections for new transfers"? (Ik heb ze allebei maar op 150 gezet, maar geen idee waarom.)
  5. Wat is het voordeel/nadeel van "enable peer exchange for public torrents"?
  6. Waarom zou ik wel/niet "prefer encrypted peers" aan willen hebben staan?
  7. Waarom wil ik "prevent bad peers from connecting" aan hebben? En wat zijn deze "bad peers"? Kan ik een "bad peer" worden?
Ik gebruik Transmission op Mac OSX, maar deze instellingen heb ik vaker gezien bij andere clients en op Windows.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
  1. Dat hangt er maar net vanaf waar je torrent vandaan komt, en hoe jouw verbinding is. Wanneer het een torrent is die vanaf een mooie server geseed wordt naar 2 man, kun jij rustig je upload even wat knijpen, de download komt dan snel binnen. Is het een trage .torrent kun je je upload beter wat open gooien: alles wat jij meer uploadt hoeven anderen niet te doen, die hebben dus meer 'ruimte' voor jou :)
  2. Een lager ingestelde ratio doet niets met je snelheden.
  3. Dat zal van je client afhangen denk ik. Het zou niet echt uit moeten maken denk ik.
  4. Het hangt een beetje af van de tracker waar je komt. Op een tracker met allemaal thuisgebruikers zul je een wat hogere peers-count willen dan op een snelle private. Zelf heb ik 250 maximaal, 25 per download, en 5 per seed. Mijn verbinding is (theoretisch) 20/1 mbit. 1 mbit verdeeld over 5 peers (per torrent) is niet echt veel. Opschroeven gaat geen zin hebben. 25 per download is in mijn ervaring ook meer dan voldoende, een hoger getal zal het alleen nooit echt sloom maken lijkt me.
  5. Voordeel: Meer peers. Nadeel: Niet-centrale tracking. Al is dat met een 'private' flag in de .torrent inderdaad opgelost waar nodig.
  6. Encryptie maakt in NL in principe weinig uit, volgens mij knijpt geen enkele ISP P2P-verkeer. Wel is het natuurlijk zo dat encryptie altijd wat extra veiligheid biedt. De snelheid zou iets lager worden van encryptie, maar dat verschil is nihil. Zorg dat je encryptie prefereert, maar het niet vereist. Dan heb je imo alleen maar voordelen, bovendien is het prettig voor mensen die alleen geëncrypt kunnen downloaden, en dat bij jou willen doen ;)
  7. In Transmission zijn 'bad peers' peers van de Bluetack level 1 lijst. Brein en dergelijke zitten daar tussen. Natuurlijk weten ook die organisaties van LeaseWeb/OVH/server.lu/whatever, dus echt nuttig is het niet. Er staan ook vaak foute IP's op die lijsten. (Net even gechecked, en er staat inderdaad een heleboel onzin tussen. Die lijst zou ik lekker uit laten.)

[ Voor 15% gewijzigd door TheZeroorez op 06-03-2009 20:03 . Reden: 'bad peers' zijn hier blijkbaar iets anders... ]

• Joolee
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:43:
Ik vraag mij al een tijdje de volgende dingen af:
  1. Levert een lager ingestelde upload snelheid een lagere download snelheid op? (Lijkt van wel)
Dat ligt aan de tracker of het torrent programma. µtorrent verlaagd de downloadsnelheid als je onder de 10kbps uploadsnelheid gaat zitten.
  1. Levert een lager ingestelde ratio een lagere of hogere download snelheid op?
Nee maar het is wel zo netjes om tenminste een ratio van 100% te hebben.
  1. Als je ratio behaald is voordat je download compleet is (b.v. ratio is 2.0, file is 200mb, 100mb is binnen, en 200mb is al geupload) stopt dan de upload, en hoe is dat van invloed op je download?
Afaik stopt je upload pas wanneer je de file volledig gedownload hebt. MAar dat weet ik niet zeker. (µTorrent btw)
  1. Wat is het voordeel van een verschillend aantal peers instellen voor "Global Maximum Connections" en "Maximum connections for new transfers"? (Ik heb ze allebei maar op 150 gezet, maar geen idee waarom.)
Als een torrent erg veel verbindingen maakt kunnen er minder verbindingen mogelijk zijn voor andere toepassingen. Zelf moet ik een laag aantal instellen omdat mijn (Linksys) router vastloopt bij te veel verbindingen.
Het beste voor je download is een hoog aantal verbindingen omdat je dan met heel veel seeds/peers verbinding kunt maken.
  1. Wat is het voordeel/nadeel van "enable peer exchange for public torrents"?
Voordeel: Als de torrent bij meer trackers bekend is dan in jouw gedownloade torrent aangegeven is dan kun je extra peers en trackers ophalen via andere peers.
Nadeel: Veel private trackers zetten het uit omdat ze niet meer kunnen controlleren hoe vaak een torrent is gedownload en / of hoeveel dataverkeer iemand verstookt.
  1. Waarom zou ik wel/niet "prefer encrypted peers" aan willen hebben staan?
Zodat je ISP je torrentverkeer niet kan herkennen en blokkeren / limiteren. Dit moet je gewoon aan hebben staan.
Nadeel is dat het wat extra overhead kost.
  1. Waarom wil ik "prevent bad peers from connecting" aan hebben? En wat zijn deze "bad peers"? Kan ik een "bad peer" worden?
Geen idee.

• cornelixnootje1
TheZeroorez schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 19:53:
[list=1]• Dat hangt er maar net vanaf waar je torrent vandaan komt, en hoe jouw verbinding is. Wanneer het een torrent is die vanaf een mooie server geseed wordt naar 2 man, kun jij rustig je upload even wat knijpen, de download komt dan snel binnen. Is het een trage .torrent kun je je upload beter wat open gooien: alles wat jij meer uploadt hoeven anderen niet te doen, die hebben dus meer 'ruimte' voor jou :)
Duidelijk.
• Een lager ingestelde ratio doet niets met je snelheden.
• Dat zal van je client afhangen denk ik. Het zou niet echt uit moeten maken denk ik.
Dus in dat geval wordt seeding gestopt, en wordt er alleen nog "gewacht" op binnenkomend verkeer?
Betekent dat, dat in theorie je je ratio op 0,0 zou kunnen zetten en je download even snel binnenkomt als bij een "eerlijk" ratio?
• Het hangt een beetje af van de tracker waar je komt. Op een tracker met allemaal thuisgebruikers zul je een wat hogere peers-count willen dan op een snelle private. Zelf heb ik 250 maximaal, 25 per download, en 5 per seed. Mijn verbinding is (theoretisch) 20/1 mbit. 1 mbit verdeeld over 5 peers (per torrent) is niet echt veel. Opschroeven gaat geen zin hebben. 25 per download is in mijn ervaring ook meer dan voldoende, een hoger getal zal het alleen nooit echt sloom maken lijkt me.
Duidelijk.
• Voordeel: Meer peers. Nadeel: Niet-centrale tracking. Al is dat met een 'private' flag in de .torrent inderdaad opgelost waar nodig.
Zeer onduidelijk. :) Waarom is "niet-centrale tracking" een probleem? En wat is een "private flag"?
• Encryptie maakt in NL in principe weinig uit, volgens mij knijpt geen enkele ISP P2P-verkeer. Wel is het natuurlijk zo dat encryptie altijd wat extra veiligheid biedt. De snelheid zou iets lager worden van encryptie, maar dat verschil is nihil. Zorg dat je encryptie prefereert, maar het niet vereist. Dan heb je imo alleen maar voordelen, bovendien is het prettig voor mensen die alleen geëncrypt kunnen downloaden, en dat bij jou willen doen ;)
Ik zit in de VS op Comcast. En die blokkeren torrents ("p2p throttling"), maar op de een of andere manier heb ik daar alleen met uTorrent last van (iedere 2 minuten staan alle seeds op 0 kbps, en 5 minuten later krijg ik weer 2 minuten) zelfs met encryptie aan. Met Transmission werkt hij perfect nu met "encryption vereist". Ik heb "preferred" nog niet geprobeerd, maar ben bang dat het wellicht een probleem oplevert, en ik dan niet meer "terug kan". Hoewel ik dat niet zeker weet. :)
• In Transmission zijn 'bad peers' peers van de Bluetack level 1 lijst. Brein en dergelijke zitten daar tussen. Natuurlijk weten ook die organisaties van LeaseWeb/OVH/server.lu/whatever, dus echt nuttig is het niet.[/list]
Duidelijk.

• TheZeroorez
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:05:
[...]

Dus in dat geval wordt seeding gestopt, en wordt er alleen nog "gewacht" op binnenkomend verkeer?
Betekent dat, dat in theorie je je ratio op 0,0 zou kunnen zetten en je download even snel binnenkomt als bij een "eerlijk" ratio?
Dat ligt dus totaal aan hoe je client daarmee om gaat. Misschien stopt de upload, misschien niet. Misschien wordt je download trager, misschien niet.

Al blijft het - zelfs op pubs - behoorlijk hypocriet om aan 'filesharing' te doen maar niet te sharen. En tenzij je snelheden heel erg gaar zijn, of je upload-verbinding heel erg snel is komt je eigenlijk nooit boven ratio 1 uit voordat het bestand binnen is.
[...]

Zeer onduidelijk. :) Waarom is "niet-centrale tracking" een probleem? En wat is een "private flag"?
Decentrale tracking heeft als voordeel dat je meer peers zult vinden, en minder afhankelijk bent van de tracker. Het nadeel is dat de tracker niet jouw statistieken kan registreren, op een private zal het dus niet werken.
In een .torrent bestand zitten enkele instellingen, een daarvan is "private". Wanneer die op 0 staat kunnen DHT/PeX en Local Peer Discovery gebruikt worden. Op veel private trackers wordt die instelling echter op 1 gezet, en kunnen DHT/PeX en Peer Discovery simpelweg niet gebruikt worden, of het nu aan staat of niet. Wat dat betreft zou het dus geen probleem moeten vormen: Waar PeX niet gewenst is is het simpelweg in de torrents niet toegestaan, en als het goed is luistert je client daar naar :)
[...]

Ik zit in de VS op Comcast. En die blokkeren torrents ("p2p throttling"), maar op de een of andere manier heb ik daar alleen met uTorrent last van (iedere 2 minuten staan alle seeds op 0 kbps, en 5 minuten later krijg ik weer 2 minuten) zelfs met encryptie aan. Met Transmission werkt hij perfect nu met "encryption vereist". Ik heb "preferred" nog niet geprobeerd, maar ben bang dat het wellicht een probleem oplevert, en ik dan niet meer "terug kan". Hoewel ik dat niet zeker weet. :)
Settings die niet terug kunnen lijkt me niet echt aannemelijk.

Met Comcast zou ik inderdaad je encryptie wel aan laten. uTorrent wordt door het overgrote deel van de torrenters gebruikt, dus daar zal Comcast wel wat leuks op bedacht hebben. Met andere clients heb je dan dus waarschijnlijk geluk :)

Ah, vandaar je vragen over uploaden en limieten. Comcast heeft van die gezellige datalimieten tegenwoordig ;)

• cornelixnootje1
TheZeroorez schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:13:
[...]
Dat ligt dus totaal aan hoe je client daarmee om gaat. Misschien stopt de upload, misschien niet. Misschien wordt je download trager, misschien niet.
Aha, dus OF hij stopt de upload, OF hij negeert je ratio instelling.
Al blijft het - zelfs op pubs - behoorlijk hypocriet om aan 'filesharing' te doen maar niet te sharen. En tenzij je snelheden heel erg gaar zijn, of je upload-verbinding heel erg snel is komt je eigenlijk nooit boven ratio 1 uit voordat het bestand binnen is.
Klopt. Ik had echter laatst een file (alle kitchen nightmares UK) wat 80% binnen was en mijn ratio had al 4.0 gehaald. Ik wilde graag wat meer bandbreedte geven aan andere torrents, maar niet stoppen met het verkrijgen van die torrent. Ik was dus bang dat als ik mijn ratio niet zou verhogen, ik die file nooit meer binnen zou krijgen omdat ik tenslotte gestopt was met uploaden.
[...]
Decentrale tracking heeft als voordeel dat je meer peers zult vinden, en minder afhankelijk bent van de tracker. Het nadeel is dat de tracker niet jouw statistieken kan registreren, op een private zal het dus niet werken.
In een .torrent bestand zitten enkele instellingen, een daarvan is "private". Wanneer die op 0 staat kunnen DHT/PeX en Local Peer Discovery gebruikt worden. Op veel private trackers wordt die instelling echter op 1 gezet, en kunnen DHT/PeX en Peer Discovery simpelweg niet gebruikt worden, of het nu aan staat of niet. Wat dat betreft zou het dus geen probleem moeten vormen: Waar PeX niet gewenst is is het simpelweg in de torrents niet toegestaan, en als het goed is luistert je client daar naar :)

[...]
Settings die niet terug kunnen lijkt me niet echt aannemelijk.
Ik dacht meer aan dat Comcast er dan ineens achter komt dat ik nu dus met Transmission torrents gebruik en opeens die data ook gaat blokkeren. Maar of dat kan?
Met Comcast zou ik inderdaad je encryptie wel aan laten. uTorrent wordt door het overgrote deel van de torrenters gebruikt, dus daar zal Comcast wel wat leuks op bedacht hebben. Met andere clients heb je dan dus waarschijnlijk geluk :)

Ah, vandaar je vragen over uploaden en limieten. Comcast heeft van die gezellige datalimieten tegenwoordig ;)
Die limit is gelukkig 250gb per maand, en daar kom ik niet aan (nog altijd geen HD TV :+) bovendien is er geen penalty voor "over gaan", alleen een telefoontje.

Nu die "encryptie" aan staat, ben ik dan ook anoniem? (In de zin dat BUMA achtige organisaties niet weten dat ik share?) Of kan de ISP nog altijd mijn NAW gegevens doorgeven en moet ik vervolgens 100 jaar zeepjes oprapen?

• TheZeroorez
  • Niet online
cornelixnootje1 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:24:
[...]

Ik dacht meer aan dat Comcast er dan ineens achter komt dat ik nu dus met Transmission torrents gebruik en opeens die data ook gaat blokkeren. Maar of dat kan?
Lijkt me niet dat ze voor die 'paar mensen' daar moeite in gaan steken.
[...]

Die limit is gelukkig 250gb per maand, en daar kom ik niet aan (nog altijd geen HD TV :+) bovendien is er geen penalty voor "over gaan", alleen een telefoontje.
Die telefoontjes schijnen alleen wel steeds iets minder vriendelijk te worden. Al heb ik het dan over iemand die een jaar lang elke maand minstens 100% over die grens heen ging.
Nu die "encryptie" aan staat, ben ik dan ook anoniem? (In de zin dat BUMA achtige organisaties niet weten dat ik share?) Of kan de ISP nog altijd mijn NAW gegevens doorgeven en moet ik vervolgens 100 jaar zeepjes oprapen?
Je bent nooit anoniem, als een organisatie de torrent downloadt en jouw IP tegen komt, en daarna 'ineens' bestanden hebben die je niet mag delen... Heeft die encryptie weinig geholpen ;)
De encryptie is er vooral om het 'knijpen' van P2P-verkeer tegen te gaan, en om anoniem te zijn in wat voor data jij verplaatst, niet zozeer om jouzelf anoniem te maken.
Pagina: 1