Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-08 02:59

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Ik rijd sinds kort in een mooie Hyundai i30 en daar zit volgens de fabrikant standaard een iPod aansluiting in. Wat ze eigenlijk bedoelen is dat er een USB aansluiting inzit waar je voor het luttele bedrag van €99,- een iPod aansluiting van kan maken door een kabeltje van €5,- kostprijs te kopen, maar dat terzijde.

De dealer wist me te vertellen dat de volgende iPod modellen ondersteund worden door het ding: 4G, 5G, Nano, Mini en Photo. Nu zijn dat allemaal modellen die sinds half 2007 niet meer verkocht worden dus je kan wel bedenken hoe blij ik met dat antwoord was... (saillant detail: De i30 was nog niet eens op de markt toen de iPod 5G vervangen werd, het is dus nooit mogelijk geweest om een compatible iPod te kopen in de winkel!).

Nu hoopte ik dat het communicatieprotocol en de aansluiting voor de iPod dock connector voldoende backward compatibiliteit hebben om dit geheel toch te laten werken. Ik vind overal lijsten van modellen, maar nergens wordt een woord geschreven over kabeltjes en welke er wel en niet met verschillende modellen iPod werken.

Voor ik een ruime €300,- ga investeren (kabeltje + iPod) wil ik natuurlijk wel zeker weten dat het werkt dus ik hoop dat iemand hier ervaring heeft met dit soort zaken.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 29-08 20:29
Mijn vader heeft een iPod-interface in z'n BMW laten zetten (hij had weten te onderhandelen dat de garage er dan ook maar een nano voor 'm bij moest kopen ;)) en die werkt zowel met zijn nano (laatste generatie), mijn iPod Touch en (ik neem aan) met de 5G 'gewone' iPod van m'n broertje. Volgens mij is die aansluiting niet echt veranderd dus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

Het belangrijkste probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat de ondersteuning voor opladen over 12V (firewire) niet meer aanwezig is in nieuwere iPods. Ik weet niet precies of de grens ligt bij de modellen die jij noemt maar er zijn nogal wat auto docks e.d. die alleen opladen over de 12V lijn. Er zijn weer 3rd party fabrikanten die connectors op de markt brengen om dat te verhelpen, etc., maar dan moet je wel weten dat dit het probleem is.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Zpottr schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 18:47:
Het belangrijkste probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat de ondersteuning voor opladen over 12V (firewire) niet meer aanwezig is in nieuwere iPods.
Gezien het feit dat 12v makkelijk beschikbaar is in autos en de opmerking in de handleiding dat er geen overspanningsbeveiliging op de USB aansluiting zit denk ik dat ze die lijn inderdaad gewoon doorgetrokken hebben naar de iPod connector.

Als dat het enige probleem is kan ik er niet mee zitten, zo lang hij het 3-4 uur per dag gaat volhouden (en met alleen audio moet dat wel lukken) vind ik het prima.

Bedankt voor de info! Ik ga me een iPod aanschaffen :)

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020

Mag

Bijna alle auto radio's hebben een mini jack aansluiting. Je kan dan dus gewoon met een MALE-MALE 3.5mm jack kabeltje van 2 euro ook met je ipod naar muziek luisteren in je auto. Bovendien ben je op die manier niet eens gebonden aan een ipod, maar kunnen vrienden/familie ook hun muziek opzetten door simpelweg het mini jack kabeltje in te pluggen in hun (evt niet-ipod) mp3speler of telefoon.
Dat is dus een betere oplossing, en nog +- 95 euro goedkoper ook.

En met alleen audio halen de meeste ipods wel over de 20 uur iirc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerco

Gerco

Professional Newbie

Topicstarter
Met een minijack moet ik de iPod bedienen door eraan te zitten en kan die dus niet in de armsteun blijven liggen (de aux en usb aansluitingen zitten in de armsteun, de iPod ligt als het ware in een bakje en dat gaat dicht). Als de iPod dan buiten dat bakje ligt en ik leun op die steun is het kabeltje kapot, niet echt handig :)

Via de aux kan ik de iPod niet kan bedienen met de autoradio (daar is die kabel namelijk voor), gaat hij niet vanzelf op pause als de telefoon gaat en meer van dat soort ongemakken. Natuurlijk is 99 euro een belachelijke prijs voor zo'n kabeltje, maar aangezien ik er een uur of 4 per dag gebruik van ga maken vind ik het niet eens heel veel te duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Gerco op 08-03-2009 16:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mag
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13-10-2020

Mag

Gerco schreef op zondag 08 maart 2009 @ 16:16:
Met een minijack moet ik de iPod bedienen door eraan te zitten en kan die dus niet in de armsteun blijven liggen (de aux en usb aansluitingen zitten in de armsteun, de iPod ligt als het ware in een bakje en dat gaat dicht). Als de iPod dan buiten dat bakje ligt en ik leun op die steun is het kabeltje kapot, niet echt handig :)

Via de aux kan ik de iPod niet kan bedienen met de autoradio (daar is die kabel namelijk voor), gaat hij niet vanzelf op pause als de telefoon gaat en meer van dat soort ongemakken. Natuurlijk is 99 euro een belachelijke prijs voor zo'n kabeltje, maar aangezien ik er een uur of 4 per dag gebruik van ga maken vind ik het niet eens heel veel te duur.
Mja, als je goede playlists maakt ofzo dan hoef je nooit aan je mp3speler te zitten. En dat is nog een stuk goedkoper ook dan.
Pagina: 1