Toon posts:

Gelaagd RAID mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Stel ik heb 4 harde schijven, namelijk 2 van 250 GB en 2 van 500 GB. Het beschikbare moederbord ondersteund geen RAID. Nu wil ik hiermee een 1 TB RAID5 array mee creeren (Windows (Server) based). Ik ga dus eerst een JBOD array maken van de 2x 250 GB schijven, waardoor een 500 GB schijf ontstaat. Daarna wil ik de deze 3x 500 GB in RAID5 zetten.

Kan dit?

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-01 04:06
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:08:
Stel ik heb 4 harde schijven, namelijk 2 van 250 GB en 2 van 500 GB. Het beschikbare moederbord ondersteund geen RAID. Nu wil ik hiermee een 1 TB RAID5 array mee creeren (Windows (Server) based). Ik ga dus eerst een JBOD array maken van de 2x 250 GB schijven, waardoor een 500 GB schijf ontstaat. Daarna wil ik de deze 3x 500 GB in RAID5 zetten.

Kan dit?
Theoretisch, dat zou dan een software raid 5 array worden. Bedenk wel dat dat een enorme load op je CPU is. Denk niet dat dit een gewenste opstelling is.

Waarom wil je dit eigenlijk? Wellicht dat we gebaseerd op jouw motivatie een betere oplossing aan kunnen dragen?

[ Voor 8% gewijzigd door Pakjebakmeel op 06-03-2009 12:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
Pakjebakmeel schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:19:
Theoretisch, dat zou dan een software raid 5 array worden. Bedenk wel dat dat een enorme load op je CPU is. Denk niet dat dit een gewenste opstelling is.
Ik zeg in de TS dat het om pure software RAID gaat. Jij doet de veronderstelling dat JBOD via een RAID controller kan, maar dat kan dus niet.
Waarom wil je dit eigenlijk? Wellicht dat we gebaseerd op jouw motivatie een betere oplossing aan kunnen dragen?
Het kan toch dat iemand een RAID5 array wil creeren op basis van bestaande hardware?

======

Het gaat mij dus om de vraag of meerlaags RAID mogelijk is. Dus RAID arrays binnen RAID arrays gebruiken.

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 16-02 18:29
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:27:
[...]

Ik zeg in de TS dat het om pure software RAID gaat. Jij doet de veronderstelling dat JBOD via een RAID controller kan, maar dat kan dus niet.

[...]

Het kan toch dat iemand een RAID5 array wil creeren op basis van bestaande hardware?

======

Het gaat mij dus om de vraag of meerlaags RAID mogelijk is. Dus RAID arrays binnen RAID arrays gebruiken.
Ja, Zoals: Raid 10, 50, 51, 60, etc, etc

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Verwijderd

Topicstarter
Ik had i.d.d. even op de wiki voor RAID moeten kijken, daar staat o.a. dit:

Wikipedia: Nested RAID levels

Nested RAID heet dat dus. Meer dan 2 lagen is 'unusual' volgens deze pagina. De vraag blijft echter of het (meer dan 1 laag) uberhaubt mogelijk is in Windows Server 2003/2008.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 12:39:
De vraag blijft echter of het (meer dan 1 laag) uberhaubt mogelijk is in Windows Server 2003/2008.
Hangt er van af welke combinatie je wilt maken. In principe is het zeker mogelijk om een laag in firmware te doen en de andere in software. Of twee lagen in software mogelijk zijn bij W2K3 of W2K8 weet ik niet, maar in principe is het zeker mogelijk. Verschillende *nix implementaties van software-raid draaien hier bijvoorbeeld hun hand niet voor om.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SlinkingAnt
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Wat je wel kunt doen, maar niet echt een schoonheidsprijs verdient: 2x 250 in hardware-Raid0 zetten, en vervolgens de 3x 500 in de gewenste software-RAID5 zetten.

Intel C2Q 9450@3.3 | Gigabyte P35-DS4 | Sapphire R280x | 4x 2GiB PC6400 Kingston DDR2 | 1x Intel 320SSD 240GB | 2x Spinpoint F1 320GiB

• Joran
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-02 16:20

Joran

<3 natalee

SlinkingAnt schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:27:
Wat je wel kunt doen, maar niet echt een schoonheidsprijs verdient: 2x 250 in hardware-Raid0 zetten, en vervolgens de 3x 500 in de gewenste software-RAID5 zetten.
Het beschikbare moederbord ondersteund geen RAID
puur software dus!

Send me your gameboys

Verwijderd

Verrek, is google down ofzo?

Verwijderd

Topicstarter
Na het e.e.a. gelezen te hebben denk ik dat het niet kan. De Windows disk manager gaat uitsluitend uit van fysieke devices, een RAID array wordt dus niet gezien als een nieuw (virtueel) device.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Tenzij je die RAID-0 array door een RAID kaartje laat maken zoals gesuggereerd. Ik draai RAID-1 via een on-board RAID controller en WinXP ziet dat als maar 1 'fysieke' schijf in apparaatbeheer. Ik vind die oplossing eerlijk gezegd juist wel een elegante manier.

8)

CJS

Verwijderd

Topicstarter
OK, ik ga wel Solaris gebruiken dan. Daar kan het i.i.g. wel mee.

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online
Anders partitioneer je die beide 500GB in 2x 250GB.
Vervolgens maak je een RAID6 array van 6x 250GB.
RAID6 ondersteund het verlies van 2 disks, dus als een 500GB het begeeft, is je data nog intact.

Verwijderd

Behalve dan dat als 2 disks het daadwerkelijk begeven je 4 x 250 kwijt bent.

Ik zou het toch goed willen aanpakken. Zet die 2 schijven van 250GB op marktplaats en koop een 500GB schijf. Dan RAID5.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 07:31 ]

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08:24

rally

Deyterra Consultancy

Persoonlijk zou ik liever € 50,00 uitgeven voor een nieuwe 500GB disk.Zie ook de pricewatch om deze bewering te onderbouwen ;)

Dit heeft een aantal voordelen:
1. Je kunt een "zuivere' RAID5 array aanmaken. Nested wordt is gewoon niet geadviseerd
2. Je spaart energie omdat je 25% minder schijven nodig hebt
3. Je reduceert warmte productie omdat er slechts 3 schijven warmte genereren
4. In geval van een probleem met 1 van de 250GB hd's hoef je niet uit te zoeken welke er precies stuk is dus troubleshooting is minder comples.

Dus mocht je het geld kunnen missen dan zou ik een extra 500GB kopen en die 2 x 250 GB voor andere zaken inzetten.

Just my 2 cents.

Edit: En het is inderdaad helemaal voordelig als je die 2 x 250GB op marktplaats zet. Ik had die opmerking hierboven over het hoofd gezien.

[ Voor 42% gewijzigd door rally op 08-03-2009 08:48 ]

http://www.deyterra.com

Pagina: 1