Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

IC om elektriciteit te routen

Pagina: 1
Acties:

• Svennetjee
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 19-11 19:54
Hey,

ik ben echt een leek op het gebied van IC's, maar volgensmij is het mogelijk om elektriciteit die op twee 'basis' pinnetjes binnen komt door te sturen naar twee andere pinnetjes dmv programmatuur. Nou is de programmatuur op zich geen probleem, maar ik kan maar geen IC vinden die me deze mogelijkheid biedt. Mede ook omdat ik niet goed weet waar ik het beste kan zoeken.

Kan iemand mij op weg helpen?

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 15:41
Svennetjee schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:35:
Hey,

ik ben echt een leek op het gebied van IC's, maar volgensmij is het mogelijk om elektriciteit die op twee 'basis' pinnetjes binnen komt door te sturen naar twee andere pinnetjes dmv programmatuur. Nou is de programmatuur op zich geen probleem, maar ik kan maar geen IC vinden die me deze mogelijkheid biedt. Mede ook omdat ik niet goed weet waar ik het beste kan zoeken.

Kan iemand mij op weg helpen?
Kan je het een beetje uitgebreider uitleggen? Snap er zo niet veel van :) Wat voor "elektriciteit" heb je (een analoog signaal? een digitaal signaal?)?

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 16:39
Een schakelaar?

Het is een beetje een onduidelijke vraag. Als een microcontroller hebt kun je een signaal aanbieden op een pin, en aan de van dat signaal software laten triggeren die een andere pin op dat moment weer hoog of laag maakt. Maar het is niet zo dat de spanning en stroom dan "gerout" wordt.

Het digste wat je bij routen van spanningen en stromen kan komen is het gebruik van een relais, fet, mosfet of want dan ook.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Multiplexer?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Svennetjee schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:35:
maar volgensmij is het mogelijk om elektriciteit die op twee 'basis' pinnetjes binnen komt door te sturen naar twee andere pinnetjes dmv programmatuur.
Rechtstreeks doorsturen? ... Stukje kabel?
Eventueel kan je er nog een buffertje tussen zetten moest dat nodig zijn.

Maar ik denk ook dat hij een multiplexer of een demultiplexer bedoelt. Al vraag ik me dan wel af, elektriciteit, is dat 230V in de TS zijn ogen, of mag dat ook 3.3V zijn?

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Precies, iets specifiekere informatie kan voor velen van ons best handig zijn.

Wil je stromen gaan routen (schakelen), dan kun je met relais of solid-state relais een heel eind komen, van zwakstroom tot 230V netstroom.

Voor spanningen (logische niveaus of analoge signalen) zijn er genoeg multiplexer IC's op de markt die dit kunnen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:28

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het logische signalen moeten zijn kan je leuke dingen doen met alles wat in de CD4000 en de 7400 series zit. Als het om zwakke analoge signalen gaat kan je bv. een 4066 gebruiken en daar zijn ook div. variaties op.

Gaat het om sterkere stromen moet je transistoren, solid state relais of nog simpeler en voor alles te gebruiken: een gewoon relais.

Maar zo'n vraag en een duidelijk zeer beperkte kennis van de materie geeft mij geen goed gevoel voor een correcte uitvoering.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1