Toon posts:

Computer boot niet meer in windows door stroomuitval

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik niet weet waar dit thuishoort en ik bezig was met OC'en en tweaken post ik het maar hier:

Gisteravond (donderdag dus) stond mijn computer te stresstesten. In de cooling sectie loopt ook een thread hierover, ik was namelijk bezig om op een zo laag mogelijk voltage 2.8Ghz uit mijn Q6600 te persen.

Nu is het zo dat ik woensdagavond ook een stresstest had uitgevoerd met een duur van twee uur op exact dezelfde instellingen, deze heb ik toen handmatig gestopt.

Gisterenavond was ik van plan hem voor de 8+ uur run aan te zetten, dus die heb ik gestart rond 8 uur. In de 1e reclame van House ben ik nog even naar boven gelopen, uiteraard deed hij het nog, instellingen zijn immers hetzelfde als de 2 uur run van woensdagavond.

Rond 9 uur begonnen beneden de lampen te flikkeren, m'n vriendin zei nog "wat ben je boven allemaal weer aan het doen met die kutcomputer?". Ze had computer nog maar net uitgesproken of poef, alles uit.

Ik loop naar de meterkast, en zie door de voordeur dat het bij de buren ook donker is. Ik trek m'n schoenen aan het blijkt dat een heel stuk van ons dorp zonder stroom zit. Storing dus.

1,5 uur later was er weer stroom, heb verder niet meer naar de computer gekeken maar ik dacht vanmorgen ik zal toch eens kijken. Computer start eigenlijk normaal op, totdat hij in windows komt. Bij de eerste aanblik van het bureaublad flitst het scherm, waarna de computer opnieuw opstart en vervolgens in de bios blijft hangen.

Nu is mijn vraag:
Wat kan er nu kapot zijn én kan ik de netbeheerder (Essent in dit geval) aansprakelijk stellen voor de kapotte onderdelen door een stroomuitval op hun netwerk?

Verwijderd

Je kan Essent aansprakelijk stellen, als dit door een stroom piek is gekomen. Over wat ik denk dat er stuk is > je HD, en mischien mobo zelf ook (geen schroei plekken? : D)

Start anders is een linux-live-cd, en kijk naar de SMART waarden van de HD, laat het systeem dan ff draaien, om te zien of het stabiel blijft

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-05 19:24
Case openmaken, zoek naar brandplekjes oid.
En anders, als je wellicht nog een voedinkje heb rontliggen hang die er eens aan.
Beetje goede voeding takes the beat met een stroomstoring,

Als het wat ouder dingetje is kan je mobo zomaar kapot zijn ja.
En over aansprakelijkheid stellen, volgens mij is dat een heeel lange weg
van boze mails & complains schrijven. dat soort bedrijven zijn met dit soort dingen zo malefiede als de tering

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal vanavond gaan speuren naar brandplekjes.
Voeding lijkt me wel goed en is pas een maand oud (Antec Neopower Blue 650).

Als het de harde schijf zou zijn, zou hij dan niet al eerder op storing vallen (bij het inlezen van de RAID configuratie of anders bij het Win XP logo?
Het gaat echt pas mis als hij de desktop laat zien..

Verwijderd

Kan best zo zijn dat er meerdere dingen 'lichterlijk' gefryed zijn.

Goed testen dus, luid mijn advies.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 06-03-2009 10:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Met welke programma's kan ik onder dos de staat van de HDD controleren (s.m.a.r.t.)?

Of moet ik echt die linus-live cd downloaden?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:38
Hd volledig formateren(geen snelformat) en windows opnieuw installeren.

Verwijderd

Topicstarter
jan99999 schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 15:16:
Hd volledig formateren(geen snelformat) en windows opnieuw installeren.
En zo controleer jij de staat van je harddisk?? Lijkt me niet echt logisch om meteen alles weg te knikkeren of wel? M'n raidcontroller op mn moederbord kan net zo goed kapot zijn namelijk. Als ik hem formatteer weet ik zeker dat ik al mn data kwijt ben, nu hou ik nog hoop.

Ik heb al een programmatje gevonden, genaamd Astra. Vanavond of morgen even proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Bij voorbaat sorry voor de dubbelpost, maar ik zit echt verlegen om advies!

Toen ik thuiskwam meteen memtest aangezet. Dit heeft 3 uur gelopen, 0 errors.

Toen heb ik de windows opgestart met F8, dos mode.
Mijn harddrives waren nog toegankelijk, ik weet dat dit eigenlijk 0 garantie geeft maar ze doen
het in ieder geval nog.

Mn windows installatie cd gepakt en dan maar windows opnieuw installeren, Raid drivers gekopieerd, beide partities verwijderd, 2 nieuwe aangemaakt en geformatteerd. Windows installatie gestart op c: en dan maar wachten.

Alles gaat net als anders, bestanden kopieren in dos, computer start opnieuw op in zeer lichte windows, wederom bestanden kopieren en beginnen met apparaten installeren. Dit gaat ook allemaal goed, komt de tweede reboot, computer beland in windows, bureaublad en poef.. weer uit. Exact hetzelfde als voorheen.

Wat gebeurt er met een computer als windows doorstart? Kapotte chips of zoiets waren er toch al eerder uitgekomen of niet dan?

Graag jullie input, ik weet het niet meer.

• wowi
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-05 21:45

wowi

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 21:39:
Bij voorbaat sorry voor de dubbelpost, maar ik zit echt verlegen om advies!

Toen ik thuiskwam meteen memtest aangezet. Dit heeft 3 uur gelopen, 0 errors.

Toen heb ik de windows opgestart met F8, dos mode.
Mijn harddrives waren nog toegankelijk, ik weet dat dit eigenlijk 0 garantie geeft maar ze doen
het in ieder geval nog.

Mn windows installatie cd gepakt en dan maar windows opnieuw installeren, Raid drivers gekopieerd, beide partities verwijderd, 2 nieuwe aangemaakt en geformatteerd. Windows installatie gestart op c: en dan maar wachten.

Alles gaat net als anders, bestanden kopieren in dos, computer start opnieuw op in zeer lichte windows, wederom bestanden kopieren en beginnen met apparaten installeren. Dit gaat ook allemaal goed, komt de tweede reboot, computer beland in windows, bureaublad en poef.. weer uit. Exact hetzelfde als voorheen.

Wat gebeurt er met een computer als windows doorstart? Kapotte chips of zoiets waren er toch al eerder uitgekomen of niet dan?

Graag jullie input, ik weet het niet meer.
Netwerkkaart stuk of harddiskstruktuur corrupt etc nog veel mogelijkheden dus, maar sluit het eens zo kaal mogelijk aan en probeer eventueel een andere video kaart. Andere voeding enz.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18:38
Videokaart defect?(in veilige mode word een andere driver gebruikt die misschien wel werkt)
Ga naar veilige mode en verwijder de video drivers, en reboot, start normaal op, wat doet hij dan?

Indien hij werkt, dan driver opnieuw installeren, werkt hij niet dan kaart uitwisselen met een andere om te kijken of deze werkt.

Verwijderd

Topicstarter
@Jan99999:
Zoals gezegd had ik al een standaard format gedaan op de raid-array en daarna windows opnieuw geinstalleerd. De drivers heeft ie dus al niet meer.

Wat je zegt kan natuurlijk wel, videokaart kaduuk. Ik zal marktplaats eens afspeuren naar een goedkoop kaartje hier in de buurt.

Gisterenavond heb ik nog met allerlei programma's de staat van de harde schijven gecontroleerd, 0 errors gevonden.
Computer is nu bezig met een low-level format op beide 500GB schijven, dus dat duurt nog wel even.
Daarna opnieuw een raid-array maken en windows installeren.

Vanavond weten we (hopelijk) meer.

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

als het scherm flitst zoals je zegt, zou ik als eerste een proberen om in veilige modus te geraken en indien dat ook niet lukt. In het scherm waar je moet selecteren welke veilige modus je wil opstarten, de optie onderaan te kiezen "normaal opstarten zonder heropstart bij een fout".
mss krijg je een bluescreen maar wordt hij niet weergegeven omdat hij reboot

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

• Apen-nootjes
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03-04-2025

Apen-nootjes

aka Apen-klootjes

Tsjah.. dit is toch echt iets wat niet in OC thuis hoort, eerder in PMG, dus ik verplaats het topic even daar naartoe :)

MOVE OC->PMG

SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-05 18:56
Ik weet dat het dramatisch offtopic is, maar woon jij in putten?

Verwijderd

Topicstarter
Nee, woon vlakbij Helmond.

Even kleine update:
Gisteren zoals gezegd op beide hdd een LLF format gedaan. Dat was gisteren pas erg laat klaar dus vanmorgen meteen begonnen met installeren.
Nieuwe RAID-0 array gemaakt, stripe 128Kb. WinXP-32bit geinstalleerd en toen kwam ik eindelijk weer op mn bureaublad. Drivers installeren dus..

Chipset-drivers.. pass
Marvell lan drivers.. pass
Jmicron drivers.. directe reboot
Intel storage management.. pass
182.08 Nvidia drivers.. pass
Creative X-Fi drivers.. pass

Computer gereboot, apparaatbeheer gekeken, 1 onbekend apparaat.
Toen ik de vendor-id wilde bekijken om te achterhalen wat dit was direct reboot.

Nu is de computer voor de tweede keer bezig om de 2e partitie van mn RAID-0 te formatteren, de eerste keer was windows in een BSOD gaan hangen, nu is hij op 50%.

Alle drivers heb ik uit de download-secties van de desbetreffende fabrikanten gehaald, dus allemaal up-to-date.

Samengevat:
What the fuck is er aan de hand met de pc?
Ik heb de computer al erg vaak opnieuw geinstalleerd, installeer ook altijd de drivers in dezelfde volgorde en het enige wat er nu anders is is het falen van het installeren van de Jmicron IDE drivers.
Harde schijven zijn via SATA verbonden met de ICH9R, lijkt me niet dat de BSOD van de HDD's komen of wel? De twee DVD-drives zijn via IDE verbonden.

Videokaart sluit ik voorlopig ook even uit, hij lijkt gewoon normaal te functioneren op 1600x1200 dus..
Memory lijkt me ook niet, geen memtest fouten.

Maar wat dan?? Op het moederbord iets mis ivm de Jmicron driver???

Edit:
Na de format nog wat zoekwerk gedaan. Unknown device bleek de Asus ACPI driver te moeten zijn, dat probleem is opgelost.

Nu stresstesten, kijken of hij nog net zo stabiel is als voorheen!

Edit 2:
Sindsdien alweer continu aan het stressen op dezelfde settings als voorheen. Computer lijkt weer 100%.
Ik weet niet wat er gebeurd is, misschien dat bepaalde clusters ofzo corrupt zijn geraakt door de stroomuitval tijdens een stresstest?! De low-level format did the trick in ieder geval, een normale format bleek niet voldoende.

Anyways, ik laat de computer nog een paar uur stressen, als hij stabiel blijft en ik niet meer reply kan wat mij betreft het topic dicht.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 08-03-2009 16:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
topic kan op slot, computer is weer 100% stabiel!

Dank allen voor het meedenken!

Verwijderd

Ik zou toch ook nog maar even de SMART waardes checken, suc 6

• Plakjekaas
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-07-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 07:12:
m'n vriendin zei nog "wat ben je boven allemaal weer aan het doen met die kutcomputer?". Ze had computer nog maar net uitgesproken of poef, alles uit.
_/-\o_ (zo herkenbaar)

Fijn dat alles weer werkt, heb het ook wel eens gehad. In huis viel er een lamp om en die stroomgroep viel uit.
Op zolder had ik denk ik 2 stroomgroepen. Eén computer was uitgevallen en de ander stond nog aan.

Die uitgevallen was ging jammergenoeg toch stuk. Was gelukkig alleen het moederbord, waar ik nog garantie op had :)

Verwijderd

Topicstarter
Tja, vrouwtje lief kan m'n hobby niet altijd zo waarderen ;)
Pagina: 1