FreeBSD 7.1 installeren op 4GBCF op thinclient lukt niet

Pagina: 1
Acties:

• Steephh
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03:04
Ik heb hier een Thinclient staan. Deze is voorzien van een 530MHz C3 processor, 512MB geheugen en ik weet zo niet wat voor chipset precies (dat kan ik niet zien onder het koelblok, helaas). Als opslag heb ik een 4GB CF kaartje (133x). Meer hierover is hier terug te lezen:

http://www.samenkopen.net/action_product/459722/567493

Ik heb een USB DVD-brander aangesloten waarvan ik de installatie boot (de gewone FreeBSD 7.1 installatie cd 1). Het valt me op dat het laden van de boot loader (btx loader) voordat het keuze scherm komt sowieso al erg lang duurt (vergeleken met m0n0wall). Vervolgens laad hij de installatie wel door, echter krijg ik op een gegeven moment een enorme hoeveelheid DMA errors:

code:
1
2
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying (1 retry left) LBA=0
ad0: TIMEOUT - READ_DMA retrying (0 retries left) LBA=0

Dit blijft zo maar doorgaan. Ik kom uiteindelijk wel in de installatie maar wanneer ik de partitiegegevens wil laten wegschrijven komen de error's weer terug. Ik heb al van alles geprobeerd in de bios zoals bijvoorbeeld PIO4 mode forcen, UDMA uitzetten (en weer aanzetten), bij de harde schijf configuratie voor CHS kiezen in plaats van LBA, maar niets hielp.. :(

Nu heb ik net een 32MB Flash card erin gedaan met m0n0wall (gebaseerd op FreeBSD) erop en die boot hij wel goed. Laad ik de FreeBSD 7.1 installatie terwijl dat diezelfde 32MB kaart erin zit dan krijg ik die DMA error's niet. Nu vraag ik me af, krijg ik dergelijke errors omdat het kaartje aan het overlijden is? Ik heb namelijk wel ooit Debian en Windows XP werkend gehad. Dus dat FreeBSD niet om zou kunnen gaan met de grootte van het kaartje lijkt me sterk. Maar goed voordat ik een nieuw kaartje koop wil ik dit eerst uitsluiten. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Steephh op 06-03-2009 08:13 ]

_@/'

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Je zult iets meer van die foutmeldingen over moeten nemen. Als er bijna alleen maar LBA=0 voorkomt dan is er kennelijk iets met die sector, waardoor die niet leesbaar is. Wat betreft PIO-mode forceren, dat kun je wel van uit het BIOS willen doen, maar dat wil nog niet zeggen dat FreeBSD niet vervolgens in staat is de boel toch op te UDMA configureren. Dit zul je dus tijdens het boot-proces alsnog in moeten stellen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Steephh
Er komt eigenlijk alleen maar die LBA=0 voor. Ik zal eens kijken of ik dat tijdens het boot-proces alsnog in kan stellen. Maar zou het daadwerkelijk hier aan liggen? Ik zal sowieso dat kaartje eens goed scannen op mijn Windows bak

_@/'

• serkoon
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

serkoon

mekker.

ATA blijft een beetje gammel; in OS'en zijn nogal veel quirks nodig om alles over verschillende controllers en disks werkend te houden.

Het kan dus prima dat het kaartje gewoon niet goed ondersteund wordt door FreeBSD. Je zou via de FreeBSD mailinglists kunnen proberen om hulp te krijgen voor dit specifieke stuk hardware.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb FreeBSD 6.3 draaien op een CF-kaartje (ook in een thinclient met 533 MHz C3 cpu) en ik kreeg nogal vage errors (ik durf niet met zekerheid te zeggen dat het dezelfde waren, het lijkt er iig wel op) wat bleek te worden veroorzaakt door het CF-to-IDE convertertje, de ene ondersteunt wel DMA en de andere niet.
Ik had zelf een image gebakken in een virtuele machine en vervolgens op de CF-kaart gebakken. Toen deze dus niet bleek te booten, heb ik in device.hints het gebruik van DMA uitgezet.
Hou je er trouwens wel rekening mee dat je CF-kaart binnen de kortste keren overlijdt als je /var en /tmp er op draait? Ik heb daar zelf memorydrives voor aangemaakt en dat werkt eigenlijk prima. Er was een website met een hele fijne guide voor het bouwen van een mini FreeBSD install, die is offline maar hier is een mirror te vinden. Een hele kale install weegt dan zo'n 20 MB.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• huiser
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 14-11-2025
Ik heb het probleem ook eens gezien met een 4G CF-kaartje, i.c.m. een speciaal voor DMA-support geselecteerde IDE2CF-adapter.

Het schijnt de 4G boven de officieele CF-specs gaat (= 2GB) en dat daarom DMA niet goed ondersteund worden. Ik kan de info op internet hierover niet meer vinden.

Kan iemand dit bevestigen danwel ontkrachten?

-Huiser

• maleadt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 20:38
^ wat Demoniac zegt. ff geleden 2 CF adaptors op Ebay gekocht, waarvan beide productpagina's duidelijk maakten dat ze DMA moesten ondersteunen. Afhankelijk echter van welke adaptor ik gebruik, krijg ik vage DMA errors en timeouts bij het opstarten. Bij Linux geeft dit verder weinig problemen (buiten massive timeouts bij het opstarten). Het is me ook nooit gelukt om DMA in z'n geheel uit te schakelen ("ide=nodma" parameters, misschien kent BSD iets gelijkaardigs?).

• Steephh
Ok, om de CF adapters uit te sluiten ga ik er hier maar eens een kopen:

http://www.dealextreme.com/search.dx/search.ide%20to%20cf

Kost toch niets :)

Nog meer info over de thinclient: http://www.microclient.nl...task=view&id=16&Itemid=33 En hier staat ook dat de convertor geen DMA ondersteund. :P Blegh, zou het daar dan toch aan liggen? :P

Afijn, mocht het later dan toch niet werken dan kan ik dit altijd nog via device.hints fixen. Echter, is dat ook mogelijk vóórdat de installatiecd doorboot?
Er was een website met een hele fijne guide voor het bouwen van een mini FreeBSD install, die is offline maar hier is een mirror te vinden. Een hele kale install weegt dan zo'n 20 MB.
Is een dergelijke mini install ook enorm veel sneller of valt dat tegen? Ik installeer anders gewoon FreeBSD 7.1 Minimal.. Ik heb namelijk zo'n voorgevoel dat ik straks allemaal missende onderdelen heb in die mini install. :P Dan installeer ik een pakket en dan moet ik allemaal missende onderdelen gaan installeren.

[ Voor 103% gewijzigd door Steephh op 07-03-2009 19:25 ]

_@/'

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01 09:09

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Ik heb dezelfde hardware, dus ik denk dat de missende DMA-ondersteuning inderdaad het probleem is. Je zou kunnen proberen om de CF-kaart in een kaartlezer te steken en dan via VMWare die kaartlezer benaderen. Dan kan je device.hints wijzigen en de kaart in de thinclient steken.
De mini-install is op zich niet heel veel sneller, maar je hebt vooral veel meer controle over de draaiende processen op je systeem. En je hebt geen package management, dus inderdaad is het installeren van een pakket dan wat meer moeite - je moet zelf de binary's en bijbehorende libs kopieren naar het systeem. Het is vooral heel leerzaam eigenlijk.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Steephh
Balen. Nog steeds geen DMA support. Ik krijg nu allemaal UDMA ICRC error's... Ik dacht echter nog aan het volgende:

Kaartje heeft geen support voor (U)DMA, maar alleen voor PIO4. Dat zou verklaren waarom ik met dit convertorkaartje wat volgens de specs wel DMA zou ondersteunen in een keer andere foutmeldingen krijg.

Als het dat is, dan heb ik geen zin om nu een ander kaartje te gebruiken. Dan maar PIO4 mode forceren. 16 MB/s lijkt me goed zat, het is eigenlijk vooral één keer booten en de swap én var etc wil ik straks op aparte 40GB 2,5" gaan draaien. Ik weet dat het mogelijk is om in de boot loader oid UDMA uit te zetten door middel van:

hw.ata.ata_dma="0"

Maar goed, hoe doe je dat bij een installatie.. :P

_@/'

• Slackware
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Steephh schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 17:39:
Balen. Nog steeds geen DMA support. Ik krijg nu allemaal UDMA ICRC error's... Ik dacht echter nog aan het volgende:

Kaartje heeft geen support voor (U)DMA, maar alleen voor PIO4. Dat zou verklaren waarom ik met dit convertorkaartje wat volgens de specs wel DMA zou ondersteunen in een keer andere foutmeldingen krijg.

Als het dat is, dan heb ik geen zin om nu een ander kaartje te gebruiken. Dan maar PIO4 mode forceren. 16 MB/s lijkt me goed zat, het is eigenlijk vooral één keer booten en de swap én var etc wil ik straks op aparte 40GB 2,5" gaan draaien. Ik weet dat het mogelijk is om in de boot loader oid UDMA uit te zetten door middel van:

hw.ata.ata_dma="0"

Maar goed, hoe doe je dat bij een installatie.. :P
Ik heb hetzelfde probleem gehad, volgens mij kan je gewoon hw.ata.ata_dma=0 meegeven aan de kernel via de command-line voordat je je installatie (van cd) start.

• Steephh
Ok, heb nu hw.ata.ata_dma=0 meegegeven aan de kernel voordat ik de installatie heb gestart. Hij is nu aan het installeren en toen het OS aan het laden was zag ik dat hij hem in PIO4 mode had geladen.

Nu even kijken of dat ie straks ook goed boot met die regel en anders voeg ik hem wel toe.

Erg snel is ie trouwens niet. Heb een test gedaan met bonnie:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
(ZeroOne) /home/stephan # bonnie -s 600
File './Bonnie.1404', size: 629145600
Writing with putc()...done
Rewriting...done
Writing intelligently...done
Reading with getc()...done
Reading intelligently...done
Seeker 1...Seeker 2...Seeker 3...start 'em...done...done...done...
              -------Sequential Output-------- ---Sequential Input-- --Random--
              -Per Char- --Block--- -Rewrite-- -Per Char- --Block--- --Seeks---
Machine    MB K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU K/sec %CPU  /sec %CPU
          600  3065 29.8  3398  8.7  1060  2.8  3447 41.4  5917  8.2 546.3 10.5

Hier wordt ik niet echt vrolijk van.. :P

Edit:

Inmiddels een 160GB IDE disk er aan gehangen, de Thinclient ondersteund hem tot UDMA100 (schijf zelf is 133). Ben nu weer opnieuw aan het installeren en merk nu al de verschillen.

[ Voor 63% gewijzigd door Steephh op 22-03-2009 17:12 ]

_@/'

Pagina: 1