[Vista] utorrent laat het stotteren

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12:55

Wish

ingwell

Topicstarter
Sinds enige tijd heb ik een nieuwe HTPC met de volgende specs:
  • MB: Gigabyte GA-MA790GP-DS4H (specs)
  • CPU: AMD Athlon X2 5050E
  • Geheugen: 4x 1 GB
  • 3* 1 TB WD Green Caviar
  • 1* 320GB WD Green Caviar
De 4 harde schijven kennen geen raid opstelling. De 640 GB bevat het OS en eventuele programma's.
Op één van de andere schijven laat ik met utorrent V1.8.2 (laatste stable release) torrents wegschrijven.

Eventuele films, series, muziek maar ook opnames uit het Vista MCE staan verdeeld over de andere schijven.

Het probleem dat zich voordoet is dat het luisteren naar muziek via iTunes of Mediamonkey en het bekijken van bijvoorbeeld een serie (via MCE of WMP) op een gegeven moment wordt onderbroken door gestotter in de audio. Het beeld lijkt ook iets te stotteren, maar dat is minder goed zichtbaar.

Nu heb ik al opgemerkt dat dit stopt indien ik in utorrent de downloads stop. Dan treedt herstel op van de audio en video glitches.

Ik vraag me nu echt af waar dit nu door wordt veroorzaakt en hoe dit opgelost kan worden. Heb ik teveel schijven en teveel I/O van de torrents zodat de onboard SATA controller het niet meer aan kan? Is het utorrent die zoveel resources in beslag neemt tijdens het downloaden (CPU% voor de utorrent.exe varieert tussen 5 en 35%)?

Ik heb zitten zoeken op Google natuurlijk en ben ook terecht gekomen op het utorrent forum. Daar wordt de combinatie van Zonealarm met utorrent afgeraden, maar.... de setup die ik hiervoor had was beduidend zwakker van opzet en daar had ik dit probleem niet (A8N-E, 1GB ram, 2 harde schijven op IDE, ook utorrent icm Zonealarm). Verschil was wel dat op dat systeem XP MCE draaide.

Ik ben van plan om over te stappen naar Vista 64 bit, maar ik heb nog niet de fiducie dat dit probleem dan wordt opgelost. Een ander alternatief zou zijn om terug te gaan naar XP MCE, maar ik zou graag nog wat suggesties horen voordat ik weer een reinstal doe.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Ik ben iets verder - verder de ellende in :(. Hieronder volgt een posting die ik inmiddels ook bij Gigabyte heb neergelegd, maar misschien dat jullie nog iets kunnen toevoegen (leve de macht en kennis van het collectief!)

Sinds 28 januari ben ik de trotse eigenaar van een GA-MA790GP-DS4H moederbord. DIt heb ik gekocht in combinatie met wat andere onderdelen als basis voor mijn HTPC. Helaas ben ik nog geen moment zorgeloos geweest tijdens het gebruik ervan.

Mijn grootste probleem is dat audio en video stotteren:
- indien taken worden gecombineerd zoals of video of muziek worden gecombineerd met kopiëren of downloaden in de achtergrond.

Andere problemen:
- Na verloop van tijd, is het MCE gedeelte van de installatie niet in staat om video en/of audio af te spelen. Ongeacht wat voorafgaand aan het kijken of luisteren is gebeurd. TV kijken via MCE kan bijna alleen vlak na een reboot. Het lijkt erop dat er een queue volloopt lijkt het wel.
- Wat ook het probleem moge zijn, het erhindert me ook om tegelijkertijd TV te kijken en op te nemen (ik heb een Hauppage WINTV PVR met dual tuner).

Wat ik al heb geprobeerd:
- Setup draaien met minimum aan requirements (1 harde schijf, 1 reepje geheugen, geen additionele apparaten geïnstalleerd.)
- Setup doen met SATA in IDE Native of ACHI mode -> geen verschil
- Installaties van: Windows XP MCE, Windows Vista Home Premium 32 bit, Windows Vista Home Premium 64 bit (De tests hieronder zijn uitgevoerd op Vista 64bit)
- Verschillende mediaplayers, torrent clients, codecs, verschillende drivers voor de verschillende componenten.
- Uitschakelen Zonealarm (heeft mogelijke issues met uTorrent)
- BIOS is de laatste versie (F3)

Een tijdje terug heb ik hier ook een thread geopend over het stotteren. Dat werd (ten dele?) veroorzaakt door een kapotte TOSLink. Deze is inmiddels vervangen en werkt prima.

Resultaten van DPC Latency checker:

Met behulp van de DPC Latency checker heb ik gekeken naar het DPC gedrag terwijl ik het systeem verschillende taken liet uitvoeren:

Test 1 - Alleen kopieren over 2 disks
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3619/3341438844_61d6278cdb_b.jpg

Test 2 - alleen iTunes laten afspelen
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3324/3341438940_1309128b94_b.jpg

Test 3 - alleen avi laten afspelen
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3316/3340608785_b42f0fc6af_b.jpg

Test 4 - avi afspelen in combinatie met download
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3600/3340608919_4c762ac308_b.jpg

Test 5 - afspelen avi met gepauzeerde utorrent
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3599/3340609061_245574c4cc_b.jpg

Hieronder een gedeeltelijke uitdraai van Everest:
Computer:
Computer Type ACPI x64-based PC
Operating System Microsoft Windows Vista Home Premium
Internet Explorer 7.0.6001.18000
DirectX DirectX 10.1
Computer Name MCE
User Name Emile
Date / Time 2009-03-09 / 12:08

Motherboard:
CPU Type DualCore AMD Athlon 5050e, 2600 MHz (13 x 200)
Motherboard Name Gigabyte GA-MA790GP-DS4H (2 PCI, 3 PCI-E x1, 2 PCI-E x16, 4 DDR2 DIMM, Audio, Video, Gigabit LAN, IEEE-1394)
Motherboard Chipset AMD 790GX, AMD Hammer
BIOS Type Award Modular (01/13/09)
Communication Port Communications Port (COM1)
Communication Port Printer Port (LPT1)

Display:
Video Adapter ATI Radeon HD 3300 Graphics (640 MB)
Video Adapter ATI Radeon HD 3300 Graphics (640 MB)
3D Accelerator ATI Radeon HD 3300 (RS780D)
Monitor Generic PnP Monitor [NoDB] (150016843009)

Multimedia:
Audio Adapter ATI RS690 HDMI @ AMD RS780(M) Chipset - High Definition Audio Controller
Audio Adapter ATI RS690 HDMI @ ATI SB700 - High Definition Audio Controller

Storage:
IDE Controller Standard Dual Channel PCI IDE Controller
Storage Controller AGPIA5M0 IDE Controller
Storage Controller AMD AHCI Compatible RAID Controller
Storage Controller AMD RAID Console
Storage Controller Microsoft iSCSI Initiator
Disk Drive WDC WD10 EACS-00D6B0 SCSI Disk Device (931 GB)
Disk Drive WDC WD10 EACS-00D6B1 SCSI Disk Device (931 GB)
Disk Drive WDC WD10 EACS-00D6B1 SCSI Disk Device (931 GB)
Disk Drive WDC WD32 00AAJS-00B4A0 SCSI Disk Device (298 GB)
Optical Drive PIONEER DVD-RW DVR-110D ATA Device (DVD+R9:8x, DVD-R9:8x, DVD+RW:16x/8x, DVD-RW:16x/6x, DVD-ROM:16x, CD:40x/32x/40x DVD+RW/DVD-RW)

Bios:
Vendor Award Software International, Inc.

Physical Memory:
Total 4096 MB
Free 2296 MB

Swap Space:
Total 7393 MB
Used 1693 MB
Free 5699 MB
Utilization 23 %

Virtual Memory:
Total 10974 MB
Used 2977 MB
Free 7996 MB
Utilization 27 %
Version F3

En nu
Op dit moment weet ik niet meer waar ik het moet zoeken. Hebben jullie nog suggesties?

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadlock2k
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 10-08 20:26
-

[ Voor 100% gewijzigd door deadlock2k op 06-08-2021 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Jazeker - alles van het laatste qua drivers. Heb ook met oudere drivers gespeeld voor geluid en audio, maar dat gaf ook geen soelaas.

Welke controllers met welke firmware bedoel je bijvoorbeeld?

[ Voor 23% gewijzigd door Wish op 09-03-2009 15:59 . Reden: nuanceverschil ;) ]

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
* Wish schopt ongegeneerd topic omhoog

Iemand verdere ideeën? Of gewoon een berichtje dat dit überhaupt gezien is ;) ?
Ik word nog steeds gek van het gestotter als de HTPC ook maar íets anders doet dan 1 taak.

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• napp
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-07-2021
ik heb vorige keer iets gelezen van iemand die had ongeveer het zelfde probleem.

De Gigabyte GA-MA790GP-DS4H heeft een onboardvideokaart deze kan hardwarematig films afdraaien Vloeiend, maar dit ligt aan opwelke manier die film weg gezet is.
(ik weet al die codex's niet sorry).

Hier kwam dus ook het probleem aan, die films die niet hardwarematig ondersteund worden door de onboardvideokaart moesten met de CPU bewerkt worden en hier heb je een goede sterke CPU voor nodig.
Die had die gebruiker niet en kreeg schokkend beeld.

Misschien heb jij iemand in je kennisenkring met een phenom dan kan je dit even testen.

Tja verder ik heb er geen verstand van maar dit leek me het zelfde probleem als wat jij heb, tegen die knul hadden ze ook gezegt die CPU is sterk genoeg, niet dus

3240 watt 12 x trina solar 270WP mono met een Delta Solvia 5.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vokx
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 14:25
Volgens mij doet uTorrent ook aan DNS lookups, am i right?
Probeer deze eens uit tezetten. Ik heb in het verleden problemen gehad met mijn server icm dns lookups :|.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wish

Wish

ingwell

Topicstarter
Zo - opgelost.

Het duurt even, maar dan heb je ook wat ;) .

Uiteindelijk blijkt het de combinatie van uTorrent met Zonealarm te zijn. Ik heb zojuist McAfee geïnstalleerd en daarmee geen gestotter meer.

Eerder had ik Zonealarm wel uitgezet en zo getest, maar het blijkt dat je toch echt de applicatie moet verwijderen. Blijkbaar werkt een .dll -tje nerveus met uTorrent, ook al staat Zonealarm uit. De tip kreeg ik van een ander forum en zojuist getest. Zonealarm verwijderen does the trick.

Bijna 5 maanden later, maar fijn!

No drama

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kishi
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-08 23:18
Wow, dat is wel een vreemde oplossing. Ik ben iig blij dat je probleem opgelost is.
Pagina: 1