5GHz Wireless N: Welke adapter?

Pagina: 1
Acties:

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
Ik ga binnenkort verhuizen en ben voornemens daar in plaats van alles bedraad aan te legen, gebruik te gaan maken van hoge kwaliteit wireless-N apparatuur. Mijn keuze qua router is gevallen op de D-Link DIR-855 dualband wireless N router, mede vanwege zijn 5GHz band ondersteuning (geen last van andere apparaten, bereik enz :-)).

Waar ik echter nu niet achter kan komen is welke PCI/PCI-e adapter met de 5GHz band overweg kan. Bijvoorbeeld: Op de website van D-Link staat bij al hun adapters dat ze op de 2,4 GHz band werken.

Verder ben ik laatste tijd niet zo up-to-date meer van hardware als vroeger; dus als iemand een goede tip voor een wireless N PCI(-e)/USB adapter heeft, hoor ik het graag :-)

Verwijderd

Ik denk dat dit draadje snel gesloten wordt. Maar misschien heb je wat aan m'n enige ervaring met wireless N. WRT160 + wrt600n werkt prima. Zelfs G en N doorelkaar. Maar een dualband router is slim als je zeker wil zijn. Ik ga voor wrt610.

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-03 21:23
Als je n beetje van knutselen houdt.. zou ik een Intel 5300 mini-pci-e kaartje nemen, en die in een "mini-pci-e naar pci-e kaart" zetten. Je hebt dit soort kaarten die al aansluitingen voor antennes hebben (RP-SMA aan de buitenkant en U.FL voor op het mini-pci kaartje).

Afbeeldingslocatie: http://www.routerboard.com/image_tools.php?imageId=101

[ Voor 12% gewijzigd door FatalError op 06-03-2009 21:33 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Korakal

Up up up!

http://www.linksysbycisco.com/US/en/products/WUSB600N
Is geen PCI/PCI-E, maar wel dual-band 2,4/5GHz. Ik ben even gaan googlen, maar kom meerdere mensen met dezelfde vraag onbeantwoord tegen... volgens mij is het er gewoon nog niet!

• DexterBelgium
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 27-02 13:05
Ikzelf zit ook met een mini pci-e Intel 4965 agn (voorganger van de 5300). Er zijn een paar Dual band USB things, maar idd, pci heb ik hem nog niet gezien.

Ik heb trouwens ook de 855, beste koop die ik ooit gedaan heb. Na twee teleurstellende linksyssen, ben ik blij nu bij D-link te zitten

EDIT: met hierboven dus: pak een adapterke en een laptopkaart. Op die manier is de kaart nooit verloren. Trouwens, wat je zoekt is dus een A(G)N kaart. A is namelijk op 5 Ghz, dus een kaartje dat ook A kan, kan zeker 5Ghz. Voor b en G is 2.4 Ghz vereist.

[ Voor 30% gewijzigd door DexterBelgium op 06-03-2009 21:49 ]

T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ik vind de optie met de Intel 5300 en die Mini PCI-E -> PCI-e kaart zeer interessant. Het boardje op de afbeelding, de MicroTek RB11E is wat lastig te verkrijgen in Nederland, maar wel via Duitsland te bemachtigen als ik het goed gezien heb.

De Intel 5300 heeft Azerty in haar assortiment - ga deze optie toch eens proberen, leuk om mee te knutselen :-)

Nu nog even een bijpassende antenne zoeken!

EDIT: De WiFi kaart is onderweg vanuit China en heb RB11E ergens in Ierland besteld. Over twee weken maar eens zien :)

[ Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 07-03-2009 11:08 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-03 21:23
Heb je ook al U.FL naar RP-SMA (of iets anders) kabeltjes? Een intel 5300 heeft 3 antenneaansluitingen... je hebt er dus 3 nodig :)

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
FatalError schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 11:28:
Heb je ook al U.FL naar RP-SMA (of iets anders) kabeltjes? Een intel 5300 heeft 3 antenneaansluitingen... je hebt er dus 3 nodig :)
Goed dat je het zegt :) Bij die 5300 werden 3 van die op plak antenne's geleverd, zoals je die in een laptop vindt.

Heb even rondgezocht naar die UFL naar RP-SMA's; klik kwam ik daarvoor tegen.

Qua antenne's zie ik alleen varianten waar bij staat dat ze voor 2,4 - 2,5 GHz zijn; als ik dan bij 5Ghz antenne's kijk zie ik complete schotels :').
Ik zag echter wel een interessante antenne: klik.

De RB11E had voor zover ik kon zien 1 uitgang voor een RP-SMA antenne; maar kan er vast wel 2 bij knutselen. Is het trouwens noodzakelijk / aan te raden alle 3 antenne's te gebruiken?

• Korakal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:47

Korakal

Up up up!

rippance schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:16:
[...]
Is het trouwens noodzakelijk / aan te raden alle 3 antenne's te gebruiken?
Ja, noodzakelijk. Het is de basis van het MIMO-principe.
Zie Wikipedia: MIMO

• Sjaak_Trekhaak
  • Niet online
Ik heb inmiddels het kaartje in de RB11E geplaatst en in mijn PC getest. Was 7 seconden...
*POEF* ... rookwolkje. Voeding opgeblazen, kortsluiting.

Kies nu toch maar voor zo een dualchannel Linksys stickje, iets safer :) Toch bedankt voor alle tips!

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:13
[b][message=31655233,noline]Kies nu toch maar voor zo een dualchannel Linksys stickje, iets safer :)
:P En, bevalt die? Heb zelf net ook de DIR-855 router besteld. Wilde eerst de DWA-160 2.4/5 Ghz USB adapter kopen maar daar hoor ik wisselende verhalen over. Heb jij de Linksys WUSB600N gekocht?
Pagina: 1