AMD Raid controller wil niet meewerken

Pagina: 1
Acties:

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Beste medetweakers,

Ik heb vanalles geprobeerd, maar ik kom er niet uit.

Ik heb 4 schijven, in eerste instantie beginnend met m'n 2 raptors....

Ik had deze aan een Highpoint Rocketraid 2310 hangen in raid 0.

Nu wil ik mijn raid controller op het moederbord deze laten overnemen (dus gewoon een nieuwe lege array), op een Lanparty DK 790FX-B M2RSH met AMD raid controller. Netjes alles in de bios ingesteld, en de raid bios start op, maar die ziet op die schijven een raid 2+0 RAID 0 block, die op Synchronizing staat, maar die werkt dus totaal niet.

Ook als ik maar 1 disk aansluit, krijg ik hetzelfde, maar dan dit blok op OFFLINE status, maar ik kan dus ook de bios niet in om deze array te deleten en opnieuw aan te maken.

Nu heb ik op de gewone sata controller geboot met Hirens bootcd en met partition magic een willekeurige partitie aangemaakt en daarna in de RAID bios geboot, geen effect.

Daarna met de Highpoint controller de raid array volledig verwijderd. Ook dit heeft geen enkel effect, hij blijft een array zien van 150GB (2x 74).

Ik ben echt radeloos. Ik heb natuurlijk een backup, omdat ik het systeem wil herinstalleren, maar zo kom ik niet verder.

Ik hoop dat iemand mij iets meer kan vertellen

De bios van die rom is:

RAID Option ROM Version 3.0.1540.33
(C) 2008 Advanced Micro Devices, Inc. All rights reserved.

De Melding die knippert:
01 | 2+0 RAID 0 | 148.71G | 18079/255/63 | Synchronizing (of Offline bij 1 disk)

Bij voorbaat vriendelijk dank!

EDIT: Ik ben alweer wat verder. Ik heb op hirens een erasehdd tool gedraait om de disk echt te legen. Nu kan ik de disks wel in een array zetten, maar als ik dat doe dan failed er 1 disk, terwijl die altijd OK was. Dus ik ga hem zo nogmaals erasen om te zien of dat helpt.

[ Voor 9% gewijzigd door Fairy op 05-03-2009 21:24 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-12 13:59
Als je RAID-controller zegt dat er wat mis is met die schijf, dan raad ik je aan om eens te kijken met een tooltje van de fabrikant van die schijf of er inderdaad wat mis is of niet.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Fairy
  • Niet online
kalizec schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 21:28:
Als je RAID-controller zegt dat er wat mis is met die schijf, dan raad ik je aan om eens te kijken met een tooltje van de fabrikant van die schijf of er inderdaad wat mis is of niet.
De schijf was perfect in goede staat toen ik hem op de andere controller aansloot.

Alleen ik ben nu nog verder van huis, want de onboard raid kent hem nu maar half, dus ik wilde de situatie maar ongedaan maken, maar nu herkent mij Highpoint 2310 pci-e kaart de beide raptor schijven helemaal niet meer.

De onboard AHCI modus ziet de schijven wél.

Dit is echt absurd. Ik ben het nu ook helemaal zat, ben al vanaf 6 uur bezig. Ik gooi de boel uit en ik ga er morgenavond na het werk maar weer mee verder. Ik zal toch weer de computer moeten kunnen gebruiken....

EDIT:

Ok ook de onboard controller in legacy IDE mode kan niks meer met de 2 raptors. Als ik vanaf de cd boot en een partitiemanager opstart, welke dan ook, die kunnen de disk niet meer partitioneren, sectoren niet lezen en schrijven etc.

Ik vermoed dat dit ergens komt doordat ik hem met hdderase heb gewist. maar nu zijn ze ook niet eens meer te vullen....

kunnen er dus 2 raptors de container in! (bij wijze van!, het eerste (wil je ze niet aan mij verkopen verzoek) is al binnen!

[ Voor 22% gewijzigd door Fairy op 05-03-2009 23:29 ]

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-12 21:27
Ik heb dat moederbord ook. Welke bios versie staat erop? Ik kan met de laatste versie gewoon een raid array van andere raid controller verwijderen en een nieuwe bouwen. Was je oude raid array soms raid 5? Hou er rekening mee dat je niet 1 2 3 van raid controller met een array kan switchen.

Ik zou in iedergeval naar de laatste stable bios updaten. Mocht het dan niet lukken zou beide schijven in SATA modus een goede low level format geven. Daarop kan je hem in RAID modus weer zetten en weer bouwen. Mocht er dan als nog problemen zijn check beide schijven dan met de WD Diag tools

Enigste issue wat ik met die raid controller heb is dat de raid 5 zich zelf niet herbouwd. Dus ben ik maar naar raid 0 weer gestapt :)

• Fairy
  • Niet online
Ik gebruik de laatste bios, de stable van eind 2008 als ik het goed heb.

Daarnaast, ook in normale modus zijn de disks niet meer te lezen. 1 partitiemanager geeft nog wel aan dat er disks zijn, maar kan er niks mee, de rest gaat gewoon plat op lees/schrijffouten.

Had ik die onboard controller maar nooit aangeraakt!

• THE_FIREFOX
Fairy schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:29:
[...]
EDIT:

Ok ook de onboard controller in legacy IDE mode kan niks meer met de 2 raptors. Als ik vanaf de cd boot en een partitiemanager opstart, welke dan ook, die kunnen de disk niet meer partitioneren, sectoren niet lezen en schrijven etc.

Ik vermoed dat dit ergens komt doordat ik hem met hdderase heb gewist. maar nu zijn ze ook niet eens meer te vullen....

kunnen er dus 2 raptors de container in!
Dat lijkt mij sterk dat ze dan totaal niet meer werken. Data op een nieuwe schijf bestaat ook alleen uit nullen

EDIT: Er is al een nieuwe bios uit. Pas op met de laatste beta bios. Deze mag alleen voor de Phenom X3 7x0 worden gebruikt.

[ Voor 9% gewijzigd door THE_FIREFOX op 05-03-2009 23:26 ]

• Fairy
  • Niet online
THE_FIREFOX schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 23:26:
[...]

Dat lijkt mij sterk dat ze dan totaal niet meer werken. Data op een nieuwe schijf bestaat ook alleen uit nullen

EDIT: Er is al een nieuwe bios uit. Pas op met de laatste beta bios. Deze mag alleen voor de Phenom X3 7x0 worden gebruikt.
De BIOS is OK, er is niks veranders aan de SATA/IDE afhandeling. Ik sluit ze morgen op een HP DC7800 nogwat aan en zien of ik daar wél iets kan installeren. Voor mijn part moet ik ze 100 keer formatteren, als ze het maar weer gaan doen!

• Fairy
  • Niet online
Ok nu een dag later op de zaak de disks in een nieuwe HP machine gestopt, 2 stuks. Maar ook hier geen succes. Die zien de drive als een DriveLock encrypted schijf en dat is niet ongedaan te maken.

Dat komt waarschijnlijk door de random karakters die de hdd erase tool er op heeft gezet.

Ik neem vanmiddag vrij en dan ga ik een externe sata>usb drivebay kopen, om het daarmee te probleren het ding weer te partitioneren. Kost weer 40 euro, maar toch liever als dik 400 euro voor 2 nieuwe drives.

• THE_FIREFOX
Dat valt wel mee, ze kosten nu nog geen 90 euro per stuk. Heb je hdnuke geprobeerd? Het tooltje staat op ultimate boot cd

• Fairy
  • Niet online
Ik heb alles geprobeerd wat mogelijk is zelf een externe usb sata bay gekocht, maar dan ziet windows wel een disk, en als je die wilt initialiseren dan kan hij niet schrijven. Zelfs lowlevel tools werken niet.

Ik heb ondertussen 2 velociraptor 150GB schijven gekocht en deze zijn nu in Raid0 Windows aan het installeren.

Ik knutsel nog wel even aan met de raptortjes maar ik vrees dat het niks wordt.

• THE_FIREFOX
Heb je geprobeerd om je schijven weer te unlocken?

• Fairy
  • Niet online
Ik heb vanalles geprobeerd. Ik ga t.z.t. nog een keer proberen met een aparte computer met onboard sata controller om het nogmaals te doen... Ik heb hier nog een A8N-E op de plank liggen die volgens mij een redelijk native sata controller heeft.

• Fairy
  • Niet online
Ik weet alweer wat meer.

Ik heb de Western Digital Liveguard Diagnostics gedraait en die zegt dat de drive LOCKED is. als ik er wat op zet wordt het ook ongedaan gemaakt, maar dit komt mogelijk omdat er door een tools random karakters op zijn gezet. Ik krijg dus te zien: "DRIVE IS LOCKED" status code: 0220

Nu staat er op http://support.wdc.com/techinfo/general/errorcodes.asp het volgende:

220 Drive is Locked Security feature of the drive reports locked status. Some vendors use the security feature to ensure the usage of only specific drives in their system, or the drive may have been locked by a user using a third party utility to enable this feature. The same utility and the original code used to lock the drive are necessary to unlock this drive. Please contact the system vendor for the above-mentioned information. Contact System Vendor

Daarmee vertellen ze me dus dat ik een sleutel moet hebben, maar er is er geen een, het zijn random karakters. Ik wil het ding gewoon weer formatteren.

Mocht er nog iemand zijn die eerder met dit bijltje gehakt heeft, ik hoor het héél graag!

• THE_FIREFOX
Heb je al gekeken of er tools op de markt zijn die een drive met force kan unlocken?

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 09-12 14:37
Ik heb wat zitten opzoeken van die tool dat je gebruikt hebt voor te formateren.
En ik denk dat je de interne key veranderd hebt van je schijf met random characters en die dus
onbruikbaar gemaakt hebt.

Q: How can a user access full disk encryption

A: Full Disk Encryption (FDE) SE “secure erase,” (“FDE-SE”), is done by securely changing the internal drive encryption key to render encrypted user data on the disk . This can be enabled via the Enhanced SE command in the existing ATA ANSI specs.

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Het "HDD locking" mechanisme is een antiek iets uit de ATA specificatie om een HDD op slot te zetten, zodat er eerst een wachtwoord naar de HDD verzonden moet worden om te kunnen lezen en schrijven. Het is geen encryptie, daar is het mechanisme te dom voor.

O.a. de oude Xbox gebruikt deze onveilige doch absoluut irritante methode om toegang tot de HDD te voorkomen. Ook zie je het in sommige laptops en MP3 spelers.

Het idee was dat het BIOS om een wachtwoord vroeg maar dit is dus nauwelijks geimplementeerd.

Jouw "erasehdd tool" heeft dit dus per ongeluk danwel expres geactiveerd of er is iets mis met die WD diagnostics.

In ieder geval zijn er een aantal opties, als dit inderdaad het probleem is:

1) het opnieuw flashen van de firmware schijnt meestal de drive te unlocken
2) zelf spelen met het DOS programma atapwd. Het mechanisme heeft naast het standaardwachtwoord ook een "master password" waarmee je wel alle gegevens moet verwijderen, maar wel de drive mee kan unlocken. Voor WD's schijnt dit "wdcwdcwdcwdcwdc......" te zijn.
3) deze tool: http://www.hddunlock.com/ werkte bij mij ook prima, voor een Xbox schijf en gewoon onder Windows. (ze hadden een korte periode voor promotie waarin het gebruik gratis was)

This can no longer be ignored.

• Fairy
  • Niet online
Mede dankzij de hint (wdcwdcwd etc) van Erik Jan heb ik het eindelijk voor elkaar!! Nog bedankt daarvoor !

Op de site http://it.megocollector.com/?p=451 vond ik een tip die leidde tot te oplossing.

Ik heb het als volgt uitgevoerd.

1. UBCD (Ultimate Boot CD) gedownload en geboot op een Dell Optiplex machine (testbak). De Enter password van de Dell bios geskipped, maar wel in het bios IDE Combined mode aangezet, UBCD leest geen AHCI disks. Tevens SMART aangezet (maar dat mag niet uitmaken).
2. ATA Password tool gestart (ATAPWD)
3. ERASE PREPARE gestart. Dit vind de disk OK
4. ERASE UNIT gestart. hij vraagt om het master password. Als je die invult "WDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCWDCWD" dus het hele balkje vol (eindigend met WD dus). Dan accepteerd hij die code
5. Je krijg daarna een Busy Error. Dit is normaal. Het SATA kanaal van de disk word gesloten en de disk verdwijnt uit het overzicht.
6. Als de disk klaar is (duurde bij mij langer dan een half uur, heb het niet precies bijgehouden maar zal ongeveer 45 minuten zijn geweest, dan is de disk klaar en kun je deze met F5 weer terugzien. De disk is volledig low-level geformatteerd door de firmware van de schijf zelf.
7. Nu kun je de disk weer gebruiken, wel eerst formatteren natuurlijk!

Ik dacht eerst dat het niet ging lukken. dus ik ging (op het einde) de computer rebooten en de bios in. Dit duurde al lang en de disk werd niet gevonden, maar de HDDled bleef branden. Ineens tijdens het zoeken in de bios ging de HDDled uit. En na een reboot was de disk weer benaderbaar! De disk doet de formattering dus volledig zelfstandig en zelfs een reboot brengt 'm niet van de wijs :)

Ik ben een blij mens nu :)

Ik weet alleen niet wat ik nu moet doen.
Ik heb nu 2x velociraptor 150GB in raid0
Daarnaast nu 2x Raptor 74GB over.
Nu kan ik deze 2 raptors in de raid 0 opnemen. Dan heb ik een stipeset van 4 disks om te booten, maar verlies ik wel de helft van de 2 velociraptors.

Een aparte stripeset kan ik ook maken, maar die is dan eigenlijk wel een beetje te veel, omdat ik al 2x 1TB heb voor data.

Luxeprobleem :o

Naja ik hoop in ieder geval dat iemand er wat aan heeft mocht hij/zij hetzelfde meemaken.

PS voor seagate schijven is het password "seagate " maar dan alle ruimte er achter opvullen met spaties (volgens sommige mensen) dus beide gewoon proberen. Alles kleine letters.

[ Voor 17% gewijzigd door Fairy op 25-03-2009 12:04 ]

Pagina: 1