Toon posts:

Hoe snel is SO-DIMM in vergelijking met normaal DIMM?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben geinteresseerd in dit mITX bord:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/HJtE9eRywo3mM3ydpgwEGEpP/full.png

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813153124

Zoals jullie zien heeft dit bord SO-DIMMS i.p.v. normale. De prijs is inmiddels geen probleem meer, het is nauwelijks nog duurder. Aan de onderderkant zit ook nog een slot, dus dual channel is mogelijk.

Nu kan je echter ook andere mITX bordjes krijgen met normale geheugensloten (maar niet met alle andere features). Mijn vraag is nu: is SO-DIMM (op gelijke snelheid en in dual channel) langzamer dan normale DDR2 dimms?

Als het veel langzamer is ga ik toch voor een ander bord denk ik...

Verwijderd

hangt af van timings, CAS, etc.
over het algemeen is so-dimm wel wat langzamer, maar voor een individueel reepje zegt dat weinig. gewoon specs checken dus :)

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:44
Als er al echt verschil is in snelheid dan is dit niet flink merkbaar voor standaard toepassingen volgens mij.

Naar mijn idee is SO DIMM gewoon heztelfde als de grotere broer alleen dan een ander prijskaartje door de verkleining.

Als ik op websites kijk die geheugen verkopen zie je dat er met de grote broer gewoon hogere snelheden haalbaar zijn maar die snelheid word naar mijn weten alleen pas goed bruikbaar met flink overklokken en dat is vermodelijk niet jou insteek met dit bordje.
CLS etc waar het om draait is gewoon hetzelfde alleen is de prijs bij SO-DIMM wat hoger (door de verkleining onder andere)

Verwijderd

Topicstarter
Hier wordt ik ook niet veel wijzer van:

Wikipedia: SO-DIMM

Er staat dan SO-DIMM en normale DIMMs allebei 64 bits zijn. Dus gewoon DIMM heeft blijkbaar geen bredere bus?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:34
Bij gelijke clocks en timings gewoon hetzelfde. Dezelfde chips worden er op gezet alleen is SO-DIMM gewoon kleiner om ruimte in laptops te besparen.

• Stijnd
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14:36
Klopt het dan dat een dimm enkel goedkoper is om te produceren?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 01:45
Niet alleen goedkoper om te produceren. Ook is het niet mogelijk om een SO-DIMM te maken met meer dan 8 chips en vaak zitten er zelfs maar 4 chips op. Bij gewone DIMM's zitten er meestal 8 of 16 chips op. (32 is ook nog mogelijk). Dit betekent dat een SO-DIMM voor dezelfde capaciteit chips met meer geheugenruimte nodig heeft en dat je geen SO-DIMMs kunt krijgen die voor een bepaalde hoeveelheid geheugen meer chips nodig hebben.

Ook zijn er zelden SO-DIMMs verkrijgbaar op dezelfde maximale snelheden als gewone DIMM's. (Denk aan PC2-8500 en PC3-12800). Dit komt omdat dergelijke modules vaak een hoger dan 'normaal' voltage nodig hebben en dat is bij een SO-DIMM vaak niet goed te leveren, laat staan ook weer te koelen.

Maar verder klopt het dat SO-DIMMs en DIMMs met dezelfde specs (klok + timings) dezelfde prestaties neer zullen zetten.

[ Voor 7% gewijzigd door kalizec op 05-03-2009 20:03 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Maar je zou toch zeggen dat gewone DIMMs een bredere bus hebben (meer pinnen)? Het zijn er i.i.g. zeker 2x zoveel. Waarom is de snelheid (bij gelijke fysieke chips) dan gelijk?

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-03 19:04

Bejit

Svenska Faderland

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:31:
Maar je zou toch zeggen dat gewone DIMMs een bredere bus hebben (meer pinnen)? Het zijn er i.i.g. zeker 2x zoveel. Waarom is de snelheid (bij gelijke fysieke chips) dan gelijk?
Het gaat niet zo zeer over de aantal pinnetjes(Of nog niet :P) maar aan de snelheid van de geheugenchips die op de modules zitten.

Systeempje

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-03 01:45
Er zijn SO-DIMMs met 72, 100, 144, 200 en 204 pinnen. De eerste twee zijn meer equivalent aan het oudere 72-pins geheugen (SIMM) dan aan SDRAM (DIMM) want ze zijn 32 bits breed. De SO-DIMMs van 144, 200 en 204 pinnen zijn SDRAM, waarbij die met 200 pinnen DDR of DDR2 zijn en die met 204 pinnen zijn DDR3.

Het klopt dat SO-DIMMs minder pinnen hebben dan gewone DIMM's. Maar er zitten nogal wat 'overbodige' pinnen tussen de 240 voor een normale DIMM. Zo zitten er bijvoorbeeld op een DDR3 SO-DIMM nog steeds 52 'aarde' contacten, terwijl in principe eentje al genoeg 'kan' zijn.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Pagina: 1