Een WLAN Controller is er niet voor niets. ( Een stukje centraal beheer en radiospectrum management en roaming wat vooral handig is bij grotere netwerken en bij gebruik van VoWifi. / Voice over Wifi. )
Hoewel het één case betreft hoor ik slechte verhalen over 3Com wireless.
Ik zou kijken naar Cisco of Symbol. ( Waarbij Symbol / Motorola, wat betreft roaming, een tikkeltje beter is. )
Hou er bij de
1250 rekening mee dat je 6 rubberduck antennes bij moet bestellen.
Overigens is er ook een
1140 die N ondersteund met geïntegreerde antennes.
Gebruik je bij de 1250 en 1140 AP's zowel de A en G radio dan kan je ze niet voeden met standaard PoE Switches. Kijk dan naar een 3560E serie (wat prijzig is) of bestel een losse voeding.
Gebruik je alleen de A of G radio dan ga je niet over de 15.4W per PoE switchpoort heen en is er geen probleem. Wil je gefaseerd AP's uitrollen kijk dan naar AP's met stand alone IOS: partnummer AIR-APxxxxAG-E-K9
Heb je na verloop van tijd een aantal AP's hangen, dan kan je de AP's omkatten naar Lightweight access points. Light weight access points kun je centraal beheren met een WLAN controller. ( Voor bovenstaande redenen. / partnummer AIR-
LAPxxxxAG-E-K9)
Op de WLAN controller configureer je 2/3 VLAN's voor data, guest access en eventueel voice.
- Data VLAN voor interne data
- Guest VLAN met alleen een uplink naar internet.
- Voice VLAN met QoS voor VoIP.
Op WLAN Controllers van Cisco kan je een
Lobby Ambassador functie creëren.
Hoe werkt dit:
-
* Bl@ckbird meld zich bij de receptie van Cisco dat hij wil internetten.
- De receptionist(e) geeft
* Bl@ckbird een papier ( Wat
* Bl@ckbird moet tekenen dat hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden.
- Receptionist(e) logt in op een portal op de WLAN controller en genereert een code voor
* Bl@ckbird .
-
* Bl@ckbird zet z'n wireless aan en zodra hij T.net wil bezoeken wordt hij gepromed om een code in te vullen.
-
* Bl@ckbird kan een beperkte, vooraf ingestelde tijd gebruik maken van internet.
Je kan ook gebruik maken van goedkopere AP's waar je twee VLAN's op kan draaien en achter het guest VLAN een
Captive Portal draaien.
Je wireless guest is dan niet helemaal open, dus je kan loggen wat er op je netwerk gebeurt.
@ Onderbuurman:
Voor één of twee AP's heb je gelijk. Maar TS heeft het over een bedrijfsnetwerk en geeft geen aantal AP's op.
Veel mensen denken bij wireless bij een enkel AP, terwijl er veel meer mogelijk is.
( Het verschil tussen een wireless AP en een wireless infrastructuur. )
In mijn post noem ik een 3560E switch. Het koper in deze switch kan meer dan 15.4W per poortje aan.
Cisco noemt dit Premium PoE, maar dit wordt gewoon IEEE 802.3at. (Wat andere switch of PoE midspan fabrikanten ook gewoon ondersteunen.)
IMHO is IEEE 802.3at nog steeds een draft. Ik geef dit ff aan want veel mensen vergissen zich in het energie verbruik van N accesspoints in grotere netwerken.
[
Voor 14% gewijzigd door
Bl@ckbird op 06-03-2009 18:13
]