Welke AP heeft 802.11N + 2x SSID icm VLAN's

Pagina: 1
Acties:

• utilman
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:15
Zou graag op het werk de huidige AP's graag gaan vervangen als ze defect gaan door
AP's die zowel de N-standaard ondersteunen (voor nieuwe notebooks), als een dubbele SSID
hebben zodat je met VLAN's 1 SSID kan gebruiken voor netwerk toegang (inloggen domein)
en de andere SSID kan gebruiken voor puur internet toegang zodat je hier externe toegang op
kan verlenen die nooit met "vuile" notebooks het netwerk in gevaar kunnen brengen omdat dit
door een VLAN kan worden afgeschermt van het rest van het netwerk.

Weet iemand een goed en betrouwbaar merk die zulke AP's verkoopt?
Het liefst ook een merk waarvan niet na 1 jaar de WiFi chips doorbranden zoals
bij Senao/Enginius, en waar het liefst ook een behoorlijke garantie termijn op zit.

Alvast bedankt...

• -krekel-
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-11-2025
volgens mij die nieuwe apple units ondersteunen 2 ssid's.

Deze dus: http://store.apple.com/nl...MTY1NDA0Mg&mco=NDE4NTQwNg

[ Voor 43% gewijzigd door -krekel- op 05-03-2009 18:02 ]

• Leon T
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Leon T

Ni!

Cisco Aironet 1250 :)

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-03 09:41

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Ik weet dat m'n D-Link DIR655 het in ieder geval ondersteunt, heb ik hier op de zaak ook geinstalleerd om gast- en bedrijfstoegang tot het WLAN te scheiden. Werkt prima. :)
Ding draait nu iig al met een halfjaar aan uptime.

Tesla Model Y RWD (2024)

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 06-03 16:44
2x SSID gaat nog wel, maar TS wil ook Vlan support.

Kortom, guest op SSID1 op VLAN1, medewerker op SSID2 op VLAN2 (bedrijfsnetwerk)

Je zal dus een AP moeten hebben welke dus adhv SSID waarop een user binnenkomt bepalen welke vlan eraan getagged wordt.

Ik zie bv bij de Cisco niets over vlans staan.

Bij een 3com bv wel:
http://www.3com.com/produ...=purchase&sku=3CRWE915075

[ Voor 24% gewijzigd door DJSmiley op 05-03-2009 22:28 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alles van de verschillende 'echte' netwerkboeren: Cisco, HP Procurve, 3Com, Aruba, etc.

Deze toko maakt ook wel geinige dingen trouwens: www.xirrus.com maar 't zal allicht aan de prijs zijn ;)

[ Voor 38% gewijzigd door CyBeR op 05-03-2009 22:26 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:07
Ik zou eens naar lancom gaan kijken.. bijv. de L-310agn, die hebben alle mogelijkheden tegen een een tarief dat over het algemeen een stuk lager ligt dan de eerder genoemde merken.
In NL is een van de partners Lumiad
Een andere optie is om een een goedkoper model (linksys/netgear/enz.) te zoeken en daar dd-wrt op te zetten.
Hou er wel rekening mee dat de meeste N AP's alleen maar N kunnen in de 2.4GHz.

[ Voor 24% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2009 22:32 ]

• DJSmiley
DukeBox schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:30:
Ik zou eens naar lancom gaan kijken.. bijv. de L-310agn, die hebben alle mogelijkheden tegen een een tarief dat over het algemeen een stuk lager ligt dan de eerder genoemde merken.
In NL is een van de partners Lumiad
Die 3com zie ik ff snel rond de 200 excl btw, een lancom op 340 excl

https://maxict.nl/product...oint?btwview=in&rs=hwinfo

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 06-03 04:40
Volgens mij de Draytek 2820Vn :?
[edit]
dit is natuurlijk een router, maar goed ook te gebruiken als AP natuurlijk :)
Linkje

[ Voor 81% gewijzigd door IJnte op 05-03-2009 22:38 ]

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

• DukeBox
DJSmiley schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:33:
Die 3com zie ik ff snel rond de 200 excl btw, een lancom op 340 excl
De prijs van de lancom klopt wel aardig maar van die cisco zou ik graag weten waar je die gevonden hebt.
Voor 200€ stap ik ook zo over op cisco, het is alleen jammer dat je er nog een verplichte controller bij nodig hebt en licenties.

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

DukeBox schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:52:
[...]

De prijs van de lancom klopt wel aardig maar van die cisco zou ik graag weten waar je die gevonden hebt.
Voor 200€ stap ik ook zo over op cisco, het is alleen jammer dat je er nog een verplichte controller bij nodig hebt en licenties.
Volgens mij staat daar heel hard 3com en niet cisco?

• DJSmiley
DukeBox schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:52:
[...]

Cisco? 3com bedoel ik..
zie bv http://www.informatique.n...-airconnect-9150-11n.html

Datasheet: http://www.3com.com/other...cts/en_US/3com_401093.pdf
Op pagina 5 staat heel duidelijk een schema zoals TS het wil

Afbeeldingslocatie: http://www.djsmiley.com/got/pics/3com.jpg

• DukeBox
CyBeR schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 22:57:
Volgens mij staat daar heel hard 3com en niet cisco?
Oh.. ik kijk scheel.. omdat eerder de cisco genoemd werd.
Die 3Com is heel interesant.. tnx voor de tip. Toevallig iemand ook ervaring mee of deze ook centraal te managen is ?
edit: die link naar 3com is de 9150, die kan geen 5GHz, de 9550 wel.. maar zelfs die is met zijn 280€ ex nog heel interesant.

[ Voor 51% gewijzigd door DukeBox op 05-03-2009 23:09 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Overigens zijn de HP 802.11n-producten eigenlijk allemaal Colubris doosjes, ook een bekende speler in dit veld.

• utilman
bedankt voor de vele reacties. De specs van de 3Com AirConnect 9550 11n 2.4+5GHz PoE Access Point
zien er inderdaad goed uit. 2,4Ghz en 5Ghz en dubbele SSID en VLAN support. Precies wat ik zocht.

Kosten van rond de 350 euro zijn niet heel laag, maar daar krijg je dan ook wat voor.
Moet wel even eht budget bijstellen, want we gebruiken nu Engenius 3220 AP's en die zijn de helft van
de prijs. Helaas branden bij de voorganger (senao) de wifi chips nog wel eens door. Ze leveren wel een hoop
zendvermogen, en vraag met af of deze 3com dat ook gaat halen... Heeft iemand hier ervaring mee?

• DukeBox
Ik heb alleen ervaring met symbol, cisco en lancom maar het valt mij op dat de A merken hoe dan ook verder komen zonder speciale antennes en opkrikken van het zend vermogen.

• DJSmiley
utilman schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 09:39:
bedankt voor de vele reacties. De specs van de 3Com AirConnect 9550 11n 2.4+5GHz PoE Access Point
zien er inderdaad goed uit. 2,4Ghz en 5Ghz en dubbele SSID en VLAN support. Precies wat ik zocht.

Kosten van rond de 350 euro zijn niet heel laag, maar daar krijg je dan ook wat voor.
Moet wel even eht budget bijstellen, want we gebruiken nu Engenius 3220 AP's en die zijn de helft van
de prijs. Helaas branden bij de voorganger (senao) de wifi chips nog wel eens door. Ze leveren wel een hoop
zendvermogen, en vraag met af of deze 3com dat ook gaat halen... Heeft iemand hier ervaring mee?
Zendvermogen maakt geen zak uit, winst haal je met antenne's (dan ook hogere ontvangstgevoeligheid), niet met hoger zendvermogen. Aangezien t 2richtingen is, zal de client net zo hard moeten terugzenden wil je kunnen 'profiteren' van je senao oid.

• utilman
DJSmiley schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 10:13:
[...]

Zendvermogen maakt geen zak uit, winst haal je met antenne's (dan ook hogere ontvangstgevoeligheid), niet met hoger zendvermogen. Aangezien t 2richtingen is, zal de client net zo hard moeten terugzenden wil je kunnen 'profiteren' van je senao oid.
Nooit zo bij stil gestaan en op die manier bekeken, maar dat is een hele scherpe en juiste constatering!
Een forum zoals deze is zo gek nog niet ;)

Nu alleen nog de vraag welke merk de beste keuze is. 3com, cisco, lancom, symbol......

• DukeBox
Als die 3com prijs all-in is (dus geen extra licenties of veprichte controller) dan zou ik zeker die eens proberen. Wat betreft lancom kun je altijd er een ter test vragen, deze kan je dan een paar weken proberen.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-03 09:21

DaRoot

Some say...

Asus:
http://www.asus.com/produ...=0&model=2349&modelmenu=2
te krijgen voor onder de € 60..
heeft VLAN's, meerdere SSID's... wireless N

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
DukeBox schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:25:
Als die 3com prijs all-in is (dus geen extra licenties of verplichte controller) dan zou ik zeker die eens proberen.
Een WLAN Controller is er niet voor niets. ( Een stukje centraal beheer en radiospectrum management en roaming wat vooral handig is bij grotere netwerken en bij gebruik van VoWifi. / Voice over Wifi. )

Hoewel het één case betreft hoor ik slechte verhalen over 3Com wireless.
Ik zou kijken naar Cisco of Symbol. ( Waarbij Symbol / Motorola, wat betreft roaming, een tikkeltje beter is. )

Hou er bij de 1250 rekening mee dat je 6 rubberduck antennes bij moet bestellen.
Overigens is er ook een 1140 die N ondersteund met geïntegreerde antennes.

Gebruik je bij de 1250 en 1140 AP's zowel de A en G radio dan kan je ze niet voeden met standaard PoE Switches. Kijk dan naar een 3560E serie (wat prijzig is) of bestel een losse voeding.
Gebruik je alleen de A of G radio dan ga je niet over de 15.4W per PoE switchpoort heen en is er geen probleem. Wil je gefaseerd AP's uitrollen kijk dan naar AP's met stand alone IOS: partnummer AIR-APxxxxAG-E-K9

Heb je na verloop van tijd een aantal AP's hangen, dan kan je de AP's omkatten naar Lightweight access points. Light weight access points kun je centraal beheren met een WLAN controller. ( Voor bovenstaande redenen. / partnummer AIR-LAPxxxxAG-E-K9)

Op de WLAN controller configureer je 2/3 VLAN's voor data, guest access en eventueel voice.
- Data VLAN voor interne data
- Guest VLAN met alleen een uplink naar internet.
- Voice VLAN met QoS voor VoIP.

Op WLAN Controllers van Cisco kan je een Lobby Ambassador functie creëren.

Hoe werkt dit:
- * Bl@ckbird meld zich bij de receptie van Cisco dat hij wil internetten.
- De receptionist(e) geeft * Bl@ckbird een papier ( Wat * Bl@ckbird moet tekenen dat hij akkoord gaat met de algemene voorwaarden.
- Receptionist(e) logt in op een portal op de WLAN controller en genereert een code voor * Bl@ckbird .
- * Bl@ckbird zet z'n wireless aan en zodra hij T.net wil bezoeken wordt hij gepromed om een code in te vullen.
- * Bl@ckbird kan een beperkte, vooraf ingestelde tijd gebruik maken van internet.

Je kan ook gebruik maken van goedkopere AP's waar je twee VLAN's op kan draaien en achter het guest VLAN een Captive Portal draaien.

Je wireless guest is dan niet helemaal open, dus je kan loggen wat er op je netwerk gebeurt.

@ Onderbuurman:
DukeBox schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:55:
[...]

Dat weet ik wel, maar als je maar 1 of 2 AP's nodig hebt dan is een controller een beetje overbodig.
Voor één of twee AP's heb je gelijk. Maar TS heeft het over een bedrijfsnetwerk en geeft geen aantal AP's op.
Veel mensen denken bij wireless bij een enkel AP, terwijl er veel meer mogelijk is.
( Het verschil tussen een wireless AP en een wireless infrastructuur. )
DukeBox schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:55:
[...]

Wel als je PoE source IEEE 802.3at kan.
In mijn post noem ik een 3560E switch. Het koper in deze switch kan meer dan 15.4W per poortje aan.
Cisco noemt dit Premium PoE, maar dit wordt gewoon IEEE 802.3at. (Wat andere switch of PoE midspan fabrikanten ook gewoon ondersteunen.)

IMHO is IEEE 802.3at nog steeds een draft. Ik geef dit ff aan want veel mensen vergissen zich in het energie verbruik van N accesspoints in grotere netwerken.

[ Voor 14% gewijzigd door Bl@ckbird op 06-03-2009 18:13 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

• DukeBox
DaRoot schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 11:34:
Asus:
http://www.asus.com/produ...=0&model=2349&modelmenu=2
te krijgen voor onder de € 60..
heeft VLAN's, meerdere SSID's... wireless N
Helaas geen AN.
Bl@ckbird schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:00:
Een WLAN Controller is er niet voor niets. ( Een stukje centraal beheer en radiospectrum management en roaming wat vooral handig is bij grotere netwerken en bij gebruik van VoWifi. / Voice over Wifi. )
Dat weet ik wel, maar als je maar 1 of 2 AP's nodig hebt dan is een controller een beetje overbodig.
Gebruik je bij de 1250 en 1140 AP's zowel de A en G radio dan kan je ze niet voeden met standaard PoE
Wel als je PoE source IEEE 802.3at kan.

[ Voor 36% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2009 17:00 ]

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21
Ik heb zelf een 3Com 802.11g AP. Hiervan is de WPA ondersteuning stuk, en 3Com weigert het te fixen. Verder is het overigens n prima ding, maar 3Com heeft ern handje van om support zo ineens stop te zetten.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DaRoot

DaRoot

Some say...

Wat is AN?

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21:21
A+N .... Als n accesspoint 5GHz 802.11N kan, dan kan deze volgens mij ook altijd 802.11A.

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y

• DaRoot

DaRoot

Some say...

FatalError schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:34:
A+N .... Als n accesspoint 5GHz 802.11N kan, dan kan deze volgens mij ook altijd 802.11A.
ff gekeken, die Asus is wel een N-router, maar kan niet op 5GHz zo te zien..
Als dat voor de TS belangrijk is, valt ie af. Anders is het een zeer uitgebreide router voor een strakke prijs.

• DukeBox
FatalError schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 18:34:
Nee, er zijn maar weinig AP's die ook 5GHz kunnen, meesten kunnen alleen maar N in de 2.4GHz band en vanwege compatibiliteit vaak ook maar op 20MHz i.p.v. 40MHz.

N is vooral in de 5GHz band snel, maar op 2.4GHz kun je ook nog steeds een flinke snelheids winst halen.
Ikzelf ben nog even aan het wachten op de WDR3700 van netgear.. ik heb nu een WRT610N van linksys draaien maar daar is nog geen DD-WRT voor uit.
Maar op mijn kantoor heb ik alles lancom (26AP's) incl. controller.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2009 19:16 ]

Verwijderd

Ik zou eens kijken naar een draytek 2820VN die kan het allemaal. Is een modem met 2 wan poorten. 1xwan adsl en 2x wam utp. je kunt hem dus ook als router gebruiken.

• DukeBox
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 20:17:
Ik zou eens kijken naar een draytek 2820VN die kan het allemaal. Is een modem met 2 wan poorten. 1xwan adsl en 2x wam utp. je kunt hem dus ook als router gebruiken.
De wifi chip is via een 100Mbps bridge aan de switch geknoopt waardoor je nooit de theoretische* 300Mbps kan halen.. (in de praktijk zal dat 65Mbps (130Mbps/2 i.v.m. half duplex) zijn aangezien hij ook geen A+N is.
Zeker als het alleen om een AP gaat is al die extra functionaliteit niet handig en uiteindelijk betaal je daar ook voor (of lever je kwaliteit op iets anders in).

[ Voor 13% gewijzigd door DukeBox op 06-03-2009 22:40 ]

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bl@ckbird schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 16:00:
[...]
IMHO is IEEE 802.3at nog steeds een draft. Ik geef dit ff aan want veel mensen vergissen zich in het energie verbruik van N accesspoints in grotere netwerken.
MWah, die van HP (Dwz, ex-Colubris) kunnen 802.11n icm 802.11a/b/g met ik meen drie radio's aan met standaard 802.3af PoE.

• Bl@ckbird
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Er zijn maar 2 radio's: A op 5GHz of B/G op 2.4 GHz. Het kan zijn dat deze AP's van HP minder stroom verbruiken. Maar de N standaard verbruikt nu eenmaal meer vermogen vanwege MIMO / bundelen van signalen. ( Vandaar dat er nog geen "N" VoWifi telefoons zijn. Hoewel N beter voor VoWifi is, vanwege de stabiele verbinding.) Ik denk dat het bereik van HP minder is dan van Cisco. Het moet immers uit de lengte of uit de breedte komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Bl@ckbird op 08-03-2009 23:19 ]

~ Voordelig Zelf Vliegen? ~ Sent using RFC 1149. Note: No animals were harmed during this data transfer. ~

Verwijderd

Bl@ckbird, een kleine aanvulling op je PoE verhaal:

een 1250 kun je wel degelijk voeden met standaard PoE op 2 frequencies (N op 2,4Ghz én N op 5Ghz)
alleen de snelheid wordt gehalveerd van 300Mbps naar 150Mbps omdat er maar 1 transmitter per radio
gebruikt wordt. De rest van je verhaal is helemal in orde ;)
Pagina: 1