Toon posts:

Marantz SR5003 met mordaunt short alumni

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

heb onlangs een prachtige set samengesteld bestaande uit de marantz SR5003 receiver, en de hoogglans zwarte uitvoering van de mordaunt short alumni set.
Alles is inmiddels mooi aangesloten d.m.v. 2,25 mm speakersnoer, met pijn en moeite alles mooi achter de muren weggewerkt en alle apparatuur staat opgeborgen in een mooi hoogglans zwart meubel die zeg maar ''zwevend'' aan de muur bevestigd is.

Op het geheel is ook een PS3 aangesloten en een hdtv ontvanger van samsung, om precies te zijn de DCB-H360R.
Het beeld word getoond op een lcd tv van samsung 40 inch groot, dit is de LE-40A656.
Het geheel hangt op een bordeaux rode achterwand waarop alles super mooi uitkomt, alleen moet die nog een keer opnieuw geschilderd worden vanwege het draden trekken door de muur e.d. ;)

Deze hele set stuur ik aan met een universele afstandsbediening van logitech, dit is de logitech harmony 1000, is zeer gemakkelijk in te stellen met de verschillende appart in te stellen activiteiten.
Wel heb ik de wireless extender erbij gekocht die achterin de ruimte hangt en de afstand van zo'n 5 meter makkelijk kan behappen.
De afstandsbedieing zend radiosignalen uit naar de wireless extender die het op zijn beurt weer omzet naar IR signaal en doorstuurt naar de apparatuur, die met 1 druk op een activiteit meteen ingesteld word zoals jij dat van tevoren hebt aangegeven in de instellingen van de afstandsbediening met de bijgeleverde software van logitech.

Echter na deze fantastisch set helemaal te hebben geinstalleerd, had ik nog een vraag over het volume die hopelijk hier beantwoord word.
In de media markt heb ik van tevoren precies deze set beluisterd met een deel van star wars: Clone wars, verder niet met muziek ofzo.
Toen ''leek'' het of de set vele malen harder geluid produceerde dan dat het nu bij mij thuis doet, er komt wel degelijk een prachtig geluid uit en ook zekr wel krachtiger maar ergens heb ik het vreemde gevoel dat dat nog lang niet de max is van wat de set zou kunnen produceren.
Media markt geeft echter als antwoord dat de set daarvoor niet is gemaakt, maar goed..... ik hoor graag de oordelen van mede multimedia fanaten.

Alvast bedankt,
en misschien post ik binnenkort eens wat fotootjes van mijn set.

• dajappie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:25
Heb ook sinds enige een MS Alumni setje maar dan aan een Denon 1909, deze hadden i.d.d. ook even tijd nodig om "los" te komen met films en muziek. Toch waarschijnlijk een kwestie van tijd nemen om in te spelen, terwijl ze in de winkel 8 uur per dag 6 dagen in de week aanstaan. Verder spelen andere zaken zoals de grootte en de inhoud van de kamer, plaatsing van de speakers en instellingen van je receiver e.d. ook allemaal mee natuurlijk.

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 08:30

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Probeer eens de speakers en/of sub wat meer/minder in te draaien... Kan weleens helpen...

Doet het probleem zich in de hele ruimte voor?

[ Voor 3% gewijzigd door MikeyMan op 05-03-2009 15:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt alvast voor de snelle reacties!

Het zou inderdaad kunnen dat ze gewoon even ingespeeld moeten worden, heb op het internet een artikel gelezen als ik me niet vergis op hifi.nl.
Dat de speakers wel 2 weken nodig hebben om op zijn best te klinken, ook vanwege het gebruikte materiaal voor de behuizing van de boekenplank speakers, dat is namelijk hardhout en moet aclimatiseren ofzo, daar kwam het op neer. Nou ja dat ging in ieder geval al even verder dan dat ik er verstand van heb maar goed.

De instellingen zijn uiteraard van belang denk en heb de gehele manual van de marantz receiver nageplozen, maar er zijn geen verborgen dingetjes zoals dat je een schakelaar om zou zetten dat je dan ineens meer volume zou hebben.
Ook durf ik het niet goed aan om in de instellingen de DB's op te schroeven.
Maar zoals ik zeg, het geluid klinkt wel erg mooi, daar bestaat even geen twijfel over, maar heb gewoon het idee dat er toch meer volume uit zou moeten komen ondanks dat er al een mooi krachtig geluid uitkomt is het nog niet oorverdovend.
Volgens de media markt moest ik dan met zuilen e.d. gaan werken en dat is niet de bedoeling, tenminste ik begin er niet aan omdat dit een prachtige set is zowel uiterlijk als prestaties, die zuilen boel vind ik te groot.

Ook de ruimte zou qua akoestiek uit kunnen maken.

Hoor graag alle suggesties, helemaal van iemand die misschien dezelfde set heeft staan.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

um, durf je de volume knop wel een beetje open te draaien? Wees namelijk niet al te bang om flink aan dat ding te draaien.

Life is not about specs, it is about joy!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik durf zeker de volume knop wel open te draaien en deze is ook al flink open geweest, heb hem tot en met standje 5 gedraaid.
Dit zal je waarschijnlijk niet zoveel zeggen, want dat is op iedere receiver of versterker weer anders, maar dat is bij mij in ieder geval 5 voor het maximum voor zover ik weet en dan aftellend, als ik hem harder draai zou die naar standje 4 moeten gaan.

• kwiebus
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 17:03:
Ja ik durf zeker de volume knop wel open te draaien en deze is ook al flink open geweest, heb hem tot en met standje 5 gedraaid.
Dit zal je waarschijnlijk niet zoveel zeggen, want dat is op iedere receiver of versterker weer anders, maar dat is bij mij in ieder geval 5 voor het maximum voor zover ik weet en dan aftellend, als ik hem harder draai zou die naar standje 4 moeten gaan.
Ik heb zelf een SR6003 en ik vraag met af wat je met die standjes bedoelt. Mijn SR6003 werkt met een dB schaal op het display van de receiver en met blokjes in het on screen display. Het verbaast me als dat bij een SR5003 anders zou werken. (Op -16 dB bijvoorbeeld is mij mij de balk van het on screen display voor de helft gevuld en op 0 dB is driekwart van de balk in het on screen display gevuld en is het volume zo gruwelijk hard dat ik het zelf niet fijn meer vind.)

• philippevk
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-02 10:27
Over het algemeen is alles tot 0db veilig, daarboven wordt het signaal te onzuiver waardoor er eventueel schade kan onstaan aan de speakers (mits de versterker niet veel meer vermogen heeft dna dat de speakers aan zouden kunnen, maar dat is bij de sr5003 vast niet het geval).
Gewoon opendraaien idd.
Bovednien, zoals gemeld, is de inlooptijd belangrijk. Mede omdat MS aluminium woofers gebruikt.

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik ben erachter wat het is, het ligt in iedereen geval niet aan de instellingen ofzo.
Nee, ik durfde hem gewoon niet verder te draaien dan standje 5 zeg maar.
De receiver begint bij stand 70 zeg maar en naarmate je hem harder draait dan loopt dit af, ik had dus niet verder gedraaid dan stand 5 want ik was bang dat ik het setje veel te veel op zijn donder zou geven.

Nu heb ik de dvd gister even op pauze gezet en heb de volume knop een slinger gegeven tot de max. en de max is -14 dus hij begint zeg maar bij +70 en uiterste stand op zijn hardst is -14, dus kon ik nog een heel stuk doordraaien.
Dus bij mij is het niet zo net zoals bij kwiebus het geval is dat bij mij dat -16 de helft van al het volume is, nee dat is bij mij nagenoeg de uiterste stand, in mijn geval -14.
En de SR5003 werkt wel met een DB schaal op het display van de receiver maar niet met blokjes o.i.d. on screen, blijkbaar verschillen de 2 types toch wat van elkaar.

Verder vroeg ik me nog af of er een beveiliging op de receiver zit dat mocht het wel te hard gaan voor de speakers dat de receiver daarvoor waarschuwt.
De uitgangen op de SR5003 zijn 90 W per stuk en heb 7 uitgangen voor speakers, de speakers zelf zijn 80 W dus dit is allemaal mooi in balans dacht ik zelf?

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Als ik op mijn Marantz SR5003 hem op -40dB (-70 is zachtst, +15 is hoogst bij de mijne ;) ) zet dan is ie eigenlijk al net iets te luid om als achtergrond bij gesprekken onderling te draaien, maar als ik alleen ben luister ik daar meestal mijn muziek op, films kijk ik op (afhankelijk van wat de film zelf als correctie-waarde meegeeft) tussen de -28 en -35dB.

Als ik hem harder dan die waarden zet is het mij, zeker bij luide passages, al gauw te hard en begin ik me ook zorgen te maken over of de buren het kunnen horen (oftewel, dan staat het behoorlijk hard).

Mijn luidsprekers hebben een relatief lage gevoeligheid (dus produceren relatief weinig geluid voor een bepaalde hoeveelheid stroom), dus daar zou het niet door kunnen komen.

Als jij hem tot +5dB moet draaien voor je hem fatsoenlijk volume vindt spelen, dan zou ik eens heel goed naar de diverse instellingen per luidspreker enzo kijken... of naar de huisarts gaan om te controleren of je wellicht doof bent ;)

Ik vermoed dat het zelfs de buren te veel wordt (en ik doof) als ik hem tot +5dB open zou draaien.

Wat je kan doen is een geluidsmeter ergens kopen (kan voor ~ 40 euro al) of lenen en dan bij het handmatige testsignaal de boel zo afstellen dat het voor elke luidspreker ongeveer 70dB aan geluid produceert (zie handleiding voor het precieze getal) of in ieder geval controleren dat dat bereikt wordt (hoef je het niet per se voor aan te passen).

[ Voor 13% gewijzigd door ACM op 06-03-2009 13:56 ]

• kwiebus
  • Laatst online: 22:31
Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:19:
Nu heb ik de dvd gister even op pauze gezet en heb de volume knop een slinger gegeven tot de max. en de max is -14 dus hij begint zeg maar bij +70 en uiterste stand op zijn hardst is -14, dus kon ik nog een heel stuk doordraaien.
Dus bij mij is het niet zo net zoals bij kwiebus het geval is dat bij mij dat -16 de helft van al het volume is, nee dat is bij mij nagenoeg de uiterste stand, in mijn geval -14.
Je volume schaal zou volgens de handleiding van jouw receiver moeten lopen van -71 tot +18 dB behalve wanneer je het niveau van één of meerdere channels hoger hebt gezet/staan.
• The volume can be adjusted within the range of – ∞
and –71 to 18 dB, in steps of 1 dB.
• However, when the channel level is set as described on
page 34, if the volume for any channel is set at +1 dB
or greater, the volume cannot be adjusted up to 18 dB.
(In this case the maximum volume adjustment range
is “18 dB - Maximum value of channel level)

• xceqte
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 12-01 14:01
Ik heb zelf een SR8002 met daarop 2 x Duson DC-50 (Elipson Orphee) , maar op een volume van -20 spelen ze toch al behoorlijk stevig door... als hij op 0db staat rammelt alles de kasten uit...

Het is wel een hele andere setup, maar ga er wellicht vanuit dat dit zeker te maken zal hebben met het inspelen van de speakers!

Verwijderd

Topicstarter
Beste Kwiebus,

je hebt inderdaad gelijk, ik heb van de speakers een aantal kanalen omhoog geschroefd in DB's in de instellingen. Dit ga ik nog wel even terugschroeven naar 0 DB en dan nog eens kijken waar de max zit.
Gister ben ik nog even bij de media markt langs gegaan om te kijken hoe die daar was ingesteld (de SR5003), maar hier stond alles op standaard waarden, zeg maar gewoon de waarden zoals die staan zoals je hem uit de doos trekt, en dat is alles op 0 DB, wel laat ik de aanpassingen staan die ik heb gemaakt van de afstand van de speakers naar zitplaats waar ik altijd zit te luisteren.

En wat de reacite van ACM betreft, ik heb nog maar heel even op standje 5 zitten luisteren en dat ging inderdaad behoorlijk hard hoor, ik heb nu een aantal stukken uit films zoals batman the dark night, en uit transformers zitten kijken op standje 10, dit moet dan -10 zijn, standje 5 is ook -5, maar op -10 dan word je wel omringd door een echt mooi zuiver, hard en knallend geluid daar hoor je mij echt niet over.
Maar ik had gewoon het idee dat het qua volume nog tachtig keer harder zou kunnen, weet niet waarom maar dat was gewoon een gevoel.
Maar aangezien ik al een stuk verder kon draaien dan -5 en uitkwam bij +14 zit ik er eigenlijk niet meer echt over in dat het nog harder kan, want ik weet zeker dat het nu kan, alleen hoe kom ik erachter wanneer het zo hard gaat dat het schadelijk word voor de speakers zelf, zit er een of andere beveiliging in de receiver ofzo?
Heb niet echt heel veel zin om deze waardevolle set meteen naar zijn grootje te blazen ;)

Het inspelen van de speakers houd ik ook inderdaad rekening mee, dat is ook 1 van de redenen dat ik hem gewoon nog niet tot de max wil belasten, ik verzamel alleen informatie om mijn set zo goed als mogelijk af te stellen.

In ieder geval bedankt maar weer voor alle reacties!

• Roderiktweaker
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-02 20:05
Je moet een versterker nooit op z'n volle vermogen belasten. Zelf ga ik NOOIT verder dan 3 kwart op de volume knop (pm7001ki). De beveiliging kan je eigenlijk niet op vertrouwen.Ook is het aan te raden dat je je versterker eerst al een half uurtje aan hebt staan voordat je echt hard gaat spelen. Zodat je eerst de versterker de kans geeft om een beetje stabiel te worden.

Je moet je er maar bij neer leggen dat hiFi geen PA is. Ook is dit alles natuurlijk erg slecht voor je oren omdat je bij langdurig 90dB al blijvende gehoorschade hebt..

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 14:26:
En wat de reacite van ACM betreft, ik heb nog maar heel even op standje 5 zitten luisteren en dat ging inderdaad behoorlijk hard hoor, ik heb nu een aantal stukken uit films zoals batman the dark night, en uit transformers zitten kijken op standje 10, dit moet dan -10 zijn, standje 5 is ook -5, maar op -10 dan word je wel omringd door een echt mooi zuiver, hard en knallend geluid daar hoor je mij echt niet over.
Het hangt allemaal uiteraard af van de geluidsbron, luisterruimte, luisterplek etc, maar bij -20 zit ik op mijn luisterplek al met uitschieters boven de 86dB in The Dark Knight. Bij -15 gaat het volgens mijn geluidsdrukmeter zelfs over de 96dB, ik had geen zin om nog hogere versterking te testen :P
alleen hoe kom ik erachter wanneer het zo hard gaat dat het schadelijk word voor de speakers zelf, zit er een of andere beveiliging in de receiver ofzo?
Bij fatsoenlijke sets zal je eerder je oren dan je speakers beschadigen, maar het is inderdaad verstandig de boel niet op of dicht bij het maximum te laten komen, domweg omdat je naast overbelasting van diverse componenten ook nog kans op vervormingen kan krijgen en die zijn veel schadelijker voor je speakers.

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Heeft de topic starter nou een antwoord op zijn vraag? Eerste wat bij mij opkomt bij het lezen van de topicstart is dat de versterker gewoon te weinig vermogen heeft voor de te vullen ruimte en dat de topic starter het inspelen van speakers vergeet.

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik ben achter hetgeen waarvoor ik dit topic gestart ben.
Mij rest alleen nog de vraag: Wat is DE manier om de speakers goed in te laten spelen?
En ik zal eens een keer een DB meter aanschaffen, die zullen ook wel niet mega bedragen kosten neem ik aan maar dan heb ik in ieder geval een goeie indicatie van het volume.
Geloof me, de versterker heeft echt niet te weinig vermogen voor de ruimte ;)

• ACM
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 10:21:
Mij rest alleen nog de vraag: Wat is DE manier om de speakers goed in te laten spelen?
Volgens mij is ze domweg gebruiken een prima manier om ze in te spelen? Ik kan me niet voorstellen dat bepaalde manieren noemenswaardig andere resultaten geven die op de lange duur daadwerkelijk nog invloed hebben. Hele dagen en nachten je installatie aan laten staan alleen maar om dat je zo snel mogelijk de boel ingespeeld wilt hebben lijkt me vooral verspilling van energie.
En ik zal eens een keer een DB meter aanschaffen, die zullen ook wel niet mega bedragen kosten neem ik aan maar dan heb ik in ieder geval een goeie indicatie van het volume.
De mijne was 39,50 en is prima te gebruiken als alternatief voor het automatisch afstellen van de luidsprekers (ik vond de bij mij automatisch gevonden configuratie niet zo goed).

• RvP32
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-01-2021
Op het geheel is ook een PS3 aangesloten en een hdtv ontvanger van samsung, om precies te zijn de DCB-H360R.
ik neem aan dat je je dvd/blu-ray via de ps3 kijkt?

heb je gekeken bij de instellingen op de ps3 of die op bitstream staat of op L.PCM?

dit kan verschil geven in volume, heb ik zelf ook op m'n onkyo 606.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 10:21:
Gewoon spelen werkt het best, hoeft niet op een hoog volume. Gemiddeld duurt het tussen de 50 a 100 uur voordat een speaker is ingespeeld. Als dit je te lang duurt kan je ook de speakers recht tegenover elkaar zetten met een centimeter ruimte ertussen en een speaker uit fase aansluiten (dus de plus op de min aansluiten en vice versa). Zal niet voor je centerspeaker opgaan helaas..

• waterking
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 01-12-2025
Verwijderd schreef op zaterdag 07 maart 2009 @ 12:54:
[...]

Gewoon spelen werkt het best, hoeft niet op een hoog volume. Gemiddeld duurt het tussen de 50 a 100 uur voordat een speaker is ingespeeld. Als dit je te lang duurt kan je ook de speakers recht tegenover elkaar zetten met een centimeter ruimte ertussen en een speaker uit fase aansluiten (dus de plus op de min aansluiten en vice versa). Zal niet voor je centerspeaker opgaan helaas..
Het beste is om een zo breed mogelijke diversiteit aan muziek op de speakers te laten draaien. Natuurlijk niet met het volume op het maximum. Zelf heb ik mijn speakers gewoon dagelijks onder werktijd door laten spelen. Scheelt een aantal dagen wachten tot het perfect klinkt. :P

klik hier voor de specs van m'n systeem || ook al is INTEL nog zo snel AMD achterhaalt hem wel

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 02:56

SiGNe

Ook hoi!

Verwijderd schreef op vrijdag 06 maart 2009 @ 13:19:
Nou ik ben erachter wat het is, het ligt in iedereen geval niet aan de instellingen ofzo.
Nee, ik durfde hem gewoon niet verder te draaien dan standje 5 zeg maar.
De receiver begint bij stand 70 zeg maar en naarmate je hem harder draait dan loopt dit af, ik had dus niet verder gedraaid dan stand 5 want ik was bang dat ik het setje veel te veel op zijn donder zou geven.

En de SR5003 werkt wel met een DB schaal op het display van de receiver maar niet met blokjes o.i.d. on screen, blijkbaar verschillen de 2 types toch wat van elkaar.

Verder vroeg ik me nog af of er een beveiliging op de receiver zit dat mocht het wel te hard gaan voor de speakers dat de receiver daarvoor waarschuwt.
De uitgangen op de SR5003 zijn 90 W per stuk en heb 7 uitgangen voor speakers, de speakers zelf zijn 80 W dus dit is allemaal mooi in balans dacht ik zelf?
Als je je versterker 90% open draait kan je je speakers opblazen, die zijn te licht voor de set.
Ik heb ook een Marantz set (SR7500 + DV6500 SA-speler), die is 105Watt per kanaal en daar heb ik 300Watt Infinity SM152 vloerzuilen bij, als ik die op -20dB zet trillen je broekspijpen flink en dan heb ik niet eens een subwoofer (zitten 2 15" woofers in die zuilen)

Niet?
[Specs]

• IQM
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:29

IQM

Zowieso klinkt een set thuis altijd anders dan in de winkel! De acoustiek van je kamer is gewoon anders dan een luistterruimte in de winkel.

Zelf heb ik een paar maanden met een Marantz SR5300 gespeeld maar die heb ik heel snel ingeruild voor mijn huidige SR8500. Die heeft een speaker gewoon veel beter onder controle. En het scheelt dat mijn Dali speakers een impedantie van 6 ohm hebben in plaats van 8 ohm. Normaal gesproken komt het volume niet boven de -18dB. Daarboven vergaat horen en zien je gewoon.

O ja, inspelen hoeft niet persé met muziek of volume. Je kunt ook gewoon de radio zacht aanzetten. Sommigen gebruiken zelfs een zachte ruis en zetten de speakers -in tegenfase aangesloten- met de luidsprekers tegen elkaar. Gewoon afwachten dus.

Verwijderd

Topicstarter
Nou prima het is allemaal wel duidelijk dacht ik zo, ik ga in ieder geval nog een DB meter aanschaffen niet zozeer alleen voor het afstellen maar vind het sowieso leuk om te zien hoeveel DB er geproduceerd word op de verschillende standen.
Wat het inspelen betreft draai ik het max. tot driekwart van het volume, wil absoluut niet de alumni's verprutsen want daar is het allemaal veel te duur voor, maar ik denk wel dat een speaker van dit merk hoog aangeschreven staat en niet zomaar stuk zou mogen gaan, natuurlijk gaat ze stuk als je ze verkeerd behandeld en altijd op de uiterste stand laat spelen maar dat gaat ook niet gebeuren.

Verder heb ik nog wel een vraag v.w.b. het beeld wat ik krijg vanuit de DCB-H360R, dat is allemaal aangesloten via hdmi kabels, dus de hdmi kabel vanuit de settop box gaat naar de receiver en vanuit de receiver naar de tv.
Alleen vind ik het beeld veel te korrelig, gewoonweg niet mooi.
Dit kan natuurlijk komen omdat nog lang niet alles op HD word uitgezonden, wel heb ik discovery, eurosport en film 1.1 op HD en dit is dan ook wel beter, en het beeld wat ik krijg met de PS3 is uitzonderlijk mooi!!
Zou ik het beeld vanuit de settopbox nog kunnen upscalen of zoiets?

Ook heb ik last van een witte vlekken in mijn tv als het beeld helemaal zwart is, wat zou dit kunnen zijn?
Als het beeld gewoon speelt, dus gewoon in een film en het beeld is niet zwart dan is alles loepzuiver en zie je ook niet dat op de plek van die witte vlekken iets mankeerd, maar toch wil ik graag weten wat het is en of het een instelling is die dit veroorzaakt?

Verwijderd

Topicstarter
mag een slotje op
Pagina: 1