Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Normaal ben ik druk bezig met mijn Q6600 te overklokken, maar omdat het verbruik van een overgeclockte Q6600 nogal hoog ligt en de computer vaak 's nachts aanstaat om te downloaden wilde ik een apart profiel in mn bios maken, een nachtstand zeg maar.

Processor is een G0, VID 1.275.
Ik heb besloten de CPU op 2800Mhz te laten lopen met een FSB van 400 (multi 7 dus)
Eerst heb ik de Vcore op 1.25V gezet en laten stressen. Temps idle waren 20 graden, stressed 34.
Nu zit ik inmiddels op een Vcore van 1.1375V en de temps zijn maar minimaal gezakt, idle 20 graden, stressed 32 graden na 2 uur Prime95.

Betekent dit nu dat het contactoppervlak niet 100% is of waarom zakken de temperaturen niet meer?

Ow ja:
LoadLine Calibration is ingeschakeld.
Vdrop is 0.01V
Vdroop is 0V
Stressen = Prime95, small FTT (8-64KB), run in place met een duur van 5 minuten voor elke eenheid.
Tjunction is ingesteld op 100 graden ipv 90. Temperaturen worden anders wel erg laag...
Ambient is 17 graden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Heb je waterkoeling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Yep. Lijkt me niet dat dat er iets mee te maken heeft of wel?

Idle:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3633/3330548369_bfb5276a32_b_d.jpg

Stress:
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3659/3331384522_254cd827f9_b_d.jpg

Het rare is gewoon dat ik ruim 0.1V van de Vcore afhaal en de tempereratuur marginaal daalt.
Of zit ik nu tegen de limiet van mn waterkoeling aan misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 18:59:
[...]

Yep. Lijkt me niet dat dat er iets mee te maken heeft of wel?

Idle:
[afbeelding]

Stress:
[afbeelding]

Het rare is gewoon dat ik ruim 0.1V van de Vcore afhaal en de tempereratuur marginaal daalt.
Of zit ik nu tegen de limiet van mn waterkoeling aan misschien?
Bij idle kun je niet veel vermindering van temperatuur verwachten.... 20°C is een optimale warmte bij idle, lager zou enkel met extreme koelingen kunnen gebeuren.
Natuurlijk zoals je ziet verlaagt je stressed, en daar ging het net om dan :)

Je moet trouwens ook niet vergeten dat het vooral om energiebespraing gaat, niet om temperatuurverlaging....

Trouwens: ambient is 17, maar de lucht in je kast zou warschijnlijk toevallig 20°C zijn?
EDIT: Je cores zijn trouwens 17-18°, beter kan het niet!

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El Snorro
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 30-03-2024
Je zit bijna op omgevingstemperatuur, je kan je processor gewoon niet lager krijgen dan +-omgevingstemp+10 ofzo. (met water of luchtkoeling)

edit:
Dima_2005 was sneller

[ Voor 10% gewijzigd door El Snorro op 05-03-2009 19:06 ]

E6600||Gigabyte P35C-DS3R||2x1gb Crucial Pc8500||Sapphire X1900XTX||2xSamsung Spinpoint F1 750GB RAID-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:10
Het opgenomen vermogen = de frequentie maal het voltage² maal een constante voor je processor.
Door de frequentie te verhogen en het voltage te verlagen hef je een groot deel van het effect op.
Daarbij komt nog eens dat de sensors niet altijd goed werken. 17°C idle op core 2 en 3 zou ik gewoon onmogelijk beschouwen.
Probeer eens je FSB op de laagste stand te zetten, met de laagste multiplier mogelijk. Als de tempratuur dan onder kamertemperatuur komt dan ben je gewoon zeker dat de sensor brak is.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het viel me alleen op dat ik maar 2 graden lager zit met 0.11V minder Vcore, terwijl dat als ik de max. overclock opzoek de Vcore verhogen met maar 0.05V een temperatuurstijging van ruim 4 graden tot gevolg heeft.

Misschien zit ik in beide gevallen wel aan het maximaal bereikbare.
Dat de snelheid waarmee de warmte zich van de IHS naar de waterblock verplaatst gewoon niet sneller kan, althans niet zonder modificaties aan de IHS en de waterblock.

Bij het stresstesten @3870Mhz (1.55Vcore) heb ik de watertemperatuur eens in de gaten gehouden, die steeg 3 graden boven ambient.

@Malantur:
Ga het zometeen proberen!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 19:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dima_2005
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 13-09 20:26

Dima_2005

T.net-verslaafde

Nuja, jullie moeten ook niet vergeten dat bij de idle-temps de sensoren VRESELIJK onnauwkeurig werken.... Intel heeft het daarvoor ook niet gemaakt, dus is het heel logisch dat de temperatuur niet zo hard verandert, het kan waarschijnlijk die kleine verschillen niet meer herkennen...

Een tweaker zoekt altijd op Google, ik zou dat ook beter moeten doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dima_2005 schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:26:
Nuja, jullie moeten ook niet vergeten dat bij de idle-temps de sensoren VRESELIJK onnauwkeurig werken.... Intel heeft het daarvoor ook niet gemaakt, dus is het heel logisch dat de temperatuur niet zo hard verandert, het kan waarschijnlijk die kleine verschillen niet meer herkennen...
Ik heb de Tjunction op 100 ingesteld, terwijl een Q6600 G0 eigenlijk een Tjunction van 90 heeft. Dat wil zeggen dat ik er eigenlijk nog 10 graden vanaf moet trekken.

Misschien dat daarom de Tcase zo'n 12 graden minder aangeeft als de Tjunction?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flythe
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
mijn vraag of je waterkoeling had: ik weet niet wat er allemaal in je loop zit, maar dat dumpt ook al standaard warmte in je loop waardoor de idle van je processor wat hoger kan komen te liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3621/3330655791_3a135eb5a7_b_d.jpg

Temperaturen liggen nu iets lager, maar de kamer is ook kouder. Ik meet nu 15 graden. Ik heb op deze kamer nooit geen CV aanstaan, of ja, ComputerVerwarming dan..

Edit:
Net eventjes de ramen open gezet, pomp op 24V en ventilator maximaal. Zelfde settings als voorheen op 2800Mhz.

Na 3 minuten waren de temps 30-30-26-26.
Ik ga over een half uurtje wel eens kijken wat het dan is.

Edit2:
Na een half uur stressen met de ramen vol open zijn de temps 26-26-24-24!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 20:33 ]

Pagina: 1