Toon posts:

Router keuze: mixed g/b/n-draft WiFi + Gbit switch?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik heb momenteel een Linksys BEFSX41 100mbit router met daaraan een losse Linksys WAP54G 11g WiFi Accesspoint, en ik wilde deze 2 apparaten graag vervangen door een enkele unit.

Mijn huidige netwerk bestaat uit:
- 11g WLAN : Nintendo Wii, DS en PocketPC.
- 11n WLAN : Samsung Notebook (nu uitteraard nog draaiend op 11g).
- 100mbps WAN : Motorola kabel modem.
- 100mbps LAN : Xbox 360, 3 werkstation PCs samen aan een Netgear FS605 100mbit switch
- 1000mbps LAN : Server, Gamer PC.

Dit betekend dat ik minimaal 4 LAN poorten nodig heb, en de mogenlijkheid tot mixed WiFi.

Hiermee ben ik een paar dagen aan het zoeken geweest, en 2 modellen komen vaak boven als vrij goed, namenlijk de D-Link DIR-655 Draadloze N Gigabit Router, en de Belkin N1.

Echter hebben deze bijde toch een paar "problemen" volgens sommige reviewsites.

Cnet wil de D-link, ondanks dat hij veel sneller en sterker is dan andere n-Draft routers, niet aanbevelen omdat deze schijnbaar een soort van beta wifi code gebruikt die in de toekomst mischien onbruikbaar wordt.
The D-Link DIR-655 Xtreme N Gigabit Router is the fastest we've seen, but we're still reluctant to recommend it as it's based on an unfinished wireless spec.
De belkin N1 heeft ondanks zijn zeer gebruikersvriendelijke bediening volgens gebruikers op verschillende fora soms nogal wat nukken met dichtslibben, slechte wifi range, en in sommige gevallen het gewoon niet in acht nemen van de beveiligings instellingen.

Ik heb ook nog gelezen dat de Apple Airport bijzonder goed is,
maar deze heeft echter helaas maar 3 LAN poortjes.

Dus mijn vraag aan jullie, welke router kan het beste met mijn netwerk infrastructuur omgaan?
Niet perse een van de routers die ik gevonden heb natuurlijk. ;)
Weet je zelf een betere keuze, laat dat dan vooral horen.

- Sven

Verwijderd

Je kunt gaan voor de Linksys WRT610N.

Dit is een router met 802.11a/b/g/n ondersteuning, en kan op zowel de 2.4 GHz als de 5 GHz band functioneren (tegelijkertijd!).

Er zitten 4 Gigabit Ethernet poorten op, en de WAN poort is tevens ook Gigabit enabled (je kunt er dus toekomstige EuroDOCSIS 3.0 modems op aansluiten).

Mijn configuratie:

- Motorola SURFboard Kabelmodem
- 2 Desktops met 802.11n @5 GHz
- 1 Desktop met 802.11g
- 1 Laptop met 802.11n @5 GHz
- 2 Laptops met 802.11g
- 1 Wii met 802.11g
- 2 Mobiele telefoons met 802.11g
- 1 XBOX met Ethernet @100 Mbit
- 1 NAS met Ethernet @100 Mbit
- 1 Siemens Gigaset VoIP met Ethernet @100 Mbit

Dit werkt allemaal uitstekend, en heb nog nooit problemen ervaren icm met deze router (20 Mbit internet verbinding).

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-03 12:28
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 14:01:
Echter hebben deze bijde toch een paar "problemen" volgens sommige reviewsites.

Cnet wil de D-link, ondanks dat hij veel sneller en sterker is dan andere n-Draft routers, niet aanbevelen omdat deze schijnbaar een soort van beta wifi code gebruikt die in de toekomst mischien onbruikbaar wordt.
[...]
Ik lees het toch anders: dat ze alle draft N routers afraden. Zo'n advies heb je dus niks aan.

Tijd geleden wel wat tests gezien, en over het algemeen kwam de D-Link er beter uit dan andere draft N routers (inclusief de genoemde Linksys).

• r0_
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 17-02 21:11

r0_

Deze website biedt een leuk overzicht van routers en hun performance:

http://www.smallnetbuilde...ion,com_chart/Itemid,189/

Verwijderd

Topicstarter
Die laatste site is bijzonder handig, bedankt!

De WRT610N van linksys is zo tezien wel tamenlijk duur, daar die het volgens de link hierboven toch moet afleggen tegen de D-link familie. Zelfs de DIR-655, die ruim 50 euro goedkoper is, knalt er volgens de tests overheen met dik 110 punten. Bovendien houd ik persoonlijk niet zo van linksys. Mijn router heeft bijna dagenlijks een reboot nodig, anders krijg ik er maar helft van mijn internet snelheid doorheen, en mijn accesspoint houd het na 2 gipsmuurtjes al voor gezien. Mischien is dat bij andere linksys gebruikers anders, maar in mijn infrastructuur staat linksys niet zijn mannetje.

Volgens de site van r0_ heeft D-link in tests de top 3 veroverd, met daarin de DIR-855 aan de leiding. Deze router kost op pricewatch 170 euro, en dat is helaas net iets buiten mijn budget van 150 euro. De volgende in de rij is de DIR-825, de iets minder extravagante versie van de nummer 1 (heeft geen scherm). Helaas is dit model niet te vinden op pricewatch dus die gaat ook aan mijn neus voorbij. Dan kom je toch weer uit op de DIR-655 die ik in mijn beginpost had staan, en die past met zijn prijskaartje van 100 euro ruim in mijn budget.

Toch blijft de vraag hoe het nu eigenlijk zit met de "draft" wifi en waarom Cnet ze niet aanraad.
Is dat iets om je zorgen over te maken bij de aanschaf van een nieuwe router op dit moment?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-03-2009 19:51 ]

• eXisTa
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik ben dus ook op zoek naar hetzelfde:
- Gigabit lijntjes
- N standaard wireless

Ik kwam zelf uit bij de Sitecom Wl. Gigabit Router 300N XR
Blijft allemaal veel uitzoek werk tegenwoordig.

• Qpad
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21-06-2025
@ Sokonomi:

http://www.informatique.nl/551222&REF=NB22042009

Review:

http://www.smallnetbuilder.com/content/view/30588/96/

[ Voor 35% gewijzigd door Qpad op 26-04-2009 09:00 ]

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 19:35

mbr

eXisTa schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 10:25:
Ik ben dus ook op zoek naar hetzelfde:
- Gigabit lijntjes
- N standaard wireless

Ik kwam zelf uit bij de Sitecom Wl. Gigabit Router 300N XR
Blijft allemaal veel uitzoek werk tegenwoordig.
Ts heeft ondertussen een router aangeschaft gezien de topic datum?
Ik heb een WL-308 Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router icm Ziggo. P2P applicaties zoals Bittorrent kan de router probleemloos aan. Zowel Wired als Wireless is de latency superlaag dus spellen zoals bijvoorbeeld www.quakelive.com kan je ook draadloos spelen. Mijn uptime is nu 12 day 6 Hour 52 Min. Enige nadeel van de router is dat er geen ondersteuning is om op de 5GHz band te werken.
Verwijderd schreef op donderdag 05 maart 2009 @ 19:48:
Toch blijft de vraag hoe het nu eigenlijk zit met de "draft" wifi en waarom Cnet ze niet aanraad.
Is dat iets om je zorgen over te maken bij de aanschaf van een nieuwe router op dit moment?
Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat draft 802.11n probleemloos werkt (ook in combinatie met mijn 802.11g apparatuur). Ik denk dat Cnet bedoeld dat je beter kan wachten totdat 802.11n finalized is maar dat lijkt mij geen showstopper om de aanschaf nu uit te stellen.

• Edgarz
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 06-02 18:58

Edgarz

Tweako-active since1986

mbr schreef op zondag 26 april 2009 @ 16:01:
[...]

Ts heeft ondertussen een router aangeschaft gezien de topic datum?
Ik heb een WL-308 Wireless 300N XR Gigabit Gaming Router icm Ziggo. P2P applicaties zoals Bittorrent kan de router probleemloos aan. Zowel Wired als Wireless is de latency superlaag dus spellen zoals bijvoorbeeld www.quakelive.com kan je ook draadloos spelen. Mijn uptime is nu 12 day 6 Hour 52 Min. Enige nadeel van de router is dat er geen ondersteuning is om op de 5GHz band te werken.

[...]

Uit eigen ervaring kan ik je zeggen dat draft 802.11n probleemloos werkt (ook in combinatie met mijn 802.11g apparatuur). Ik denk dat Cnet bedoeld dat je beter kan wachten totdat 802.11n finalized is maar dat lijkt mij geen showstopper om de aanschaf nu uit te stellen.
Final N staat gepland op november 2009/feb/mrt 2010. Maar ja, plannen is één....

Als je echt naar de toekomst wilt kijken: neem dan een router die dual band (tegelijkertijd!) kan gebruiken.

• mbr
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-03 19:35

mbr

Edgarz schreef op zondag 26 april 2009 @ 17:59:
[...]

Final N staat gepland op november 2009/feb/mrt 2010. Maar ja, plannen is één....

Als je echt naar de toekomst wilt kijken: neem dan een router die dual band (tegelijkertijd!) kan gebruiken.
En als je echt van wachten houdt dan neem je een IEEE 802.11 VHT (Very High Throughput) router.

Verwijderd

Ik heb een Belkin N1 Vision.
Met een intel n draft2.0 krijg ik hem niet op 300mbit maar een andere draft2.0 draait wel weer op 300mbit.
Verder een uitstekend wireless bereik.
herstarten duurt vrij lang en inderdaad loopt ook mijn router wel eens vol en moet ik hem even een powercycle geven.
Als ik kon kiezen zou ik em zo omruilen voor een ander.
Maar hij ziet er wel goed uit :)

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online
Ben ook op zoek naar een nieuwe router, waarbij het vooral gaat om het WLAN bereik. Tests die ik lees gaan vooral over de doorvoersnelheid. Als de router ook nog eens tegelijkertijd op de 2,4 en 5Ghz band kan werken dan is het helemaal mooi, de Netgear kan dat volgens mij niet.

Twijfel tussen de:
D-Link DIR-825
Netgear WNR3500
Linksys WRT610N

• Thennis
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 11-02 13:26

Thennis

Lachen kan altijd

Ook ik ben al een tijd aan het rondneuzen naar een goede Gbit/N router en dan icm een goede NAS schijf.

Eigenlijk zou er een topic moeten komen in het trant van: Het grote show je thuisnetwerk topic.
Ik denk dat ik al heel veel heb aan een overzicht van een setup en hoe tevreden iemand daarmee is.
Dan moeten mensen wel bereid zijn om wat uitleg te geven over hun setup..
Pagina: 1